  • 1. Data: 2009-06-26 10:59:44
    Temat: Hotplugowanie dysku
    Od: Marcin Kocur <m...@g...com.wytnij>

    Witam!

    Mam 2 dyski twarde SATA 3Gb/s podpięte do Gigabyte M61P-S3. Jeden z nich
    jest mi zwykle niepotrzebny, więc go wyłączam hdparmem po włączeniu
    systemu (mniejszy hałas).

    Jakie są możliwości, żeby tego dysku w ogóle nie odpalać przy włączeniu
    komputera, a jedynie na żądanie?

    Marcin Kocur

  • 2. Data: 2009-06-26 11:41:21
    Temat: Re: Hotplugowanie dysku
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Marcin Kocur wrote:
> [...]
    > systemu (mniejszy hałas).
    >
    > Jakie są możliwości, żeby tego dysku w ogóle nie odpalać przy włączeniu

    Mozesz go zupelnie dopiac, i podlaczac, gdy jest ci potrzebny. Chociaz
    to troche malo wygodne.
    I zalezy od kontrolera SATA (lspci) i samego sterownika.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 3. Data: 2009-06-26 11:51:39
    Od: "maX" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Marcin Kocur" <m...@g...com.wytnij> napisał w wiadomości
> [...]
    > systemu (mniejszy hałas).
    >
    > Jakie są możliwości, żeby tego dysku w ogóle nie odpalać przy włączeniu

    W Menedżerze Urządzeń chyba mozna całkiem wyłączyć drugi dysk. A potem w
    razie potrzeby włączyć.

  • 4. Data: 2009-06-26 16:00:57
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Marcin Kocur" napisał:

    > Jakie są możliwości, żeby tego dysku w ogóle nie odpalać
    > przy włączeniu komputera, a jedynie na żądanie?

    Puścić zasilanie tego dysku przez przełącznik?

    JoteR

  • 5. Data: 2009-06-27 09:24:30
    Od: Marcin Kocur <m...@g...com.wytnij>

    Osoba Tomasz Chmielewski napisała na pl.comp.pecet:

    > Mozesz go zupelnie dopiac, i podlaczac, gdy jest ci potrzebny. Chociaz
    > to troche malo wygodne.
    > I zalezy od kontrolera SATA (lspci) i samego sterownika.

    00:06.0 IDE interface: nVidia Corporation Unknown device 03ec (rev a2)

    O to chodzi? Nie wiem jaki sterownik jest używany, może ide_disk.

    Mam rozumieć, że jajo powinno wykryć dysk po podłączeniu zasilania? Tak
    po prostu? Czyli że jak zrobię tak:

    blueice root {/home/mk} # dmesg |grep SAMSUNG
    ata1.00: ATA-7: SAMSUNG SP2504C, VT100-41, max UDMA7
    scsi 0:0:0:0: Direct-Access ATA SAMSUNG SP2504C VT10 PQ: 0
    ANSI: 5
    ata3.00: ATA-7: SAMSUNG SP2504C, VT100-50, max UDMA7
    scsi 2:0:0:0: Direct-Access ATA SAMSUNG SP2504C VT10 PQ: 0
    ANSI: 5

    to po prostu się pokaże? To w ogóle bezpieczne jest dla sprzętu?

    Jajo 2.6.24.7 przy okazji.

    Marcin Kocur

  • 6. Data: 2009-06-27 10:58:00
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Marcin Kocur wrote:

    > 00:06.0 IDE interface: nVidia Corporation Unknown device 03ec (rev a2)

    Uruchom:

    # update-pciids

    I "lspci" jeszcze raz.

    > O to chodzi? Nie wiem jaki sterownik jest używany, może ide_disk.

    Pewnie nie.

    > Mam rozumieć, że jajo powinno wykryć dysk po podłączeniu zasilania? Tak
    > po prostu?

    Generalnie tak, o ile kontroler i sterownik to wspieraja.
    Po prostu sprawdz, i juz.

    Z tym ze: kontroler bedzie oczekiwal, ze do dysku napiecie jest
    podlaczone (czyli: najpierw kabel od zasilania, potem kabel SATA).
    W odwrotna strone (najpierw kabel SATA, potem zasilanie), niekoniecznie
    musi to funkcjonowac (choc moze).

    A tak w ogole, w czym ci przeszkadza wylaczenie dysku przez hdparm -Y
    przy starcie systemu? Przeciez to wygodniejsze, niz przalaczanie kabli.

    Bezpieczne.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 7. Data: 2009-06-27 12:07:18
    Od: Marcin Kocur <m...@g...com.wytnij>

    Osoba Tomasz Chmielewski napisała na pl.comp.pecet:

    > Uruchom:
    >
    > # update-pciids
    >
    > I "lspci" jeszcze raz.

    http://wklej.org/id/112851/
    http://wklej.org/id/112852/

    PS u mnie update-pciids nie dali ;]

    > Generalnie tak, o ile kontroler i sterownik to wspieraja.
    > Po prostu sprawdz, i juz.

    Skoro to bezpieczne, to sprawdzę ;]

> [...]
    > W odwrotna strone (najpierw kabel SATA, potem zasilanie),
    > niekoniecznie musi to funkcjonowac (choc moze).

    Wygodniej by było tylko zasilanie podłączać (wtedy i jakiś przełącznik
    sprzętowy można by zrobić). No nic, zobaczymy.

    W każdym razie kiedyś przez przypadek podłączyłem se dysk IDE do
    działającego komputera (w szufladzie). Z ciekawości próbowałem go jakoś
    wykryć, ale się nie dało (albo nie umiałem). Rozumiem, że SATA
    przewiduje robienie takich rzeczy, a PATA niekoniecznie.

    > A tak w ogole, w czym ci przeszkadza wylaczenie dysku przez hdparm -Y
    > przy starcie systemu? Przeciez to wygodniejsze, niz przalaczanie
    > kabli.

    Mam nawet odpowiedni skrypt na pulpicie. Chodzi o to, że po co go
    uruchamiać i za chwilę wyłączać. Sprzęt tego nie lubi. A jak mi się
    czasem wymyśli restart, żeby przełączyć się na inny system, to dysk
    znowu rusza.

    Marcin Kocur

  • 8. Data: 2009-06-27 16:06:51
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Marcin Kocur wrote:

    > http://wklej.org/id/112851/
    > http://wklej.org/id/112852/
    >
    > PS u mnie update-pciids nie dali ;]

    lspci -v

    powinno pokazac, jaki sterownik jest uzywany przez dane urzadzenie.

> [...]
    > wykryć, ale się nie dało (albo nie umiałem). Rozumiem, że SATA
    > przewiduje robienie takich rzeczy, a PATA niekoniecznie.

    SATA generalnie przewiduje cos takiego, ale niektore kontrolery jednak
    nie maja takiej funkcjonalnosci, i trzeba zrestartowac komputer.

    Z PATA zazwyczaj sie da, jesli sie:
    - wyladuje sterownik
    - podlaczy dysk
    - zaladuje sterownik

> [...]
    > uruchamiać i za chwilę wyłączać. Sprzęt tego nie lubi. A jak mi się
    > czasem wymyśli restart, żeby przełączyć się na inny system, to dysk

    Bez przesady.
    Jedna wlaczenie dziennie w ta czy w ta - nie sadze, zeby to robilo jakas
    roznice.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 9. Data: 2009-06-27 21:28:16
    Od: Marcin Kocur <m...@g...com.wytnij>

    Osoba Tomasz Chmielewski napisała na pl.comp.pecet:

    > lspci -v
    >
    > powinno pokazac, jaki sterownik jest uzywany przez dane urzadzenie.

    Chyba ślepy jestem:

    00:08.0 IDE interface: nVidia Corporation MCP61 SATA Controller (rev a2)
    (prog-if 85 [Mas
    ter SecO PriO])
    Subsystem: Giga-byte Technology Unknown device b002
    Flags: bus master, 66MHz, fast devsel, latency 0, IRQ 16
    I/O ports at 09f0 [size=8]
    I/O ports at 0bf0 [size=4]
    I/O ports at 0970 [size=8]
    I/O ports at 0b70 [size=4]
    I/O ports at c800 [size=16]
    Memory at fb100000 (32-bit, non-prefetchable) [size=4K]
    Capabilities: [44] Power Management version 2
    Capabilities: [b0] Message Signalled Interrupts: 64bit+
    Queue=0/2 Enable-
    Capabilities: [cc] HyperTransport: MSI Mapping

    http://wklej.org/id/113150/

    > Bez przesady.
    > Jedna wlaczenie dziennie w ta czy w ta - nie sadze, zeby to robilo
    > jakas roznice.

    Wiesz, to nie jest serwer włączany raz na pół roku.

    Marcin Kocur

  • 10. Data: 2009-06-27 22:30:57
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    Marcin Kocur wrote:

> [...]
    > Capabilities: [b0] Message Signalled Interrupts: 64bit+
    > Queue=0/2 Enable-
    > Capabilities: [cc] HyperTransport: MSI Mapping

    To juz zagadnienia bardziej na jakas grupe linuksowa, ale widocznie masz jakis stary
    userspace:

    00:1f.2 IDE interface: Intel Corporation 82801FR/FRW (ICH6R/ICH6RW) SATA Controller
    (rev 03) (prog-if 8f [Master SecP SecO PriP PriO])
    Subsystem: Compaq Computer Corporation Device 3201
    Flags: bus master, 66MHz, medium devsel, latency 0, IRQ 17
    I/O ports at 1080 [size=8]
    I/O ports at 1088 [size=4]
    I/O ports at 1090 [size=8]
    I/O ports at 1098 [size=4]
    I/O ports at 10a0 [size=16]
    Memory at fbee0000 (32-bit, non-prefetchable) [size=1K]
    Capabilities: [70] Power Management version 2
    Kernel driver in use: ahci
    Kernel modules: ide-pci-generic, ata_generic, ahci, ata_piix

    A ty uzywasz sterownika sata_nv:

    http://ata.wiki.kernel.org/index.php/Hardware,_drive
    r_status#NVIDIA
    http://ata.wiki.kernel.org/index.php/SATA_hardware_f
    eatures

    > Wiesz, to nie jest serwer włączany raz na pół roku.

    Dlatego napisalem - jedno wlaczenie dziennie w ta czy w ta, nie powinno sprawic
    roznicy.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org