  • 31. Data: 2019-12-18 22:19:09
    Temat: Re: Ile czasu zajmie komputerowi rozszerzony algorytm euklidesa?
    Od: g...@g...com

    W dniu sobota, 14 grudnia 2019 02:58:02 UTC+1 użytkownik osobliwy nick napisał:
> [...]
    jego złożoność w dużej mierze wynika z zaszłości historycznych, które osobę
    nastawioną na konkretne cele nie będą szczególnie interesować, a mogą łatwo
    zniechęcić.

    > No własnie zniechęciłem się nieco do tego języka, z drugiej jednak strony tak jak
    pisał kolega, widzę, że jest on uniwersalny, dużo firm w tym programuje. Ale już na
    wstępie pisząc swój pierwszy program w C++ napotykam schody, bo tak jak pisałem w
    poprzednim wątku chcę robić przykładowo obliczenia na liczbach 128-bitowych. I już
    jest problem, bo C++ nie obsługuje takich liczb. Są biblioteki, ale najpierw trzeba
    je znaleźć, później zainstalować, po drodze pełno niuansów. Pamiętam jak próbowałem
    kiedyś to zrobić - i nie udało się. Pobrałem biblioteki, ale programy mi ich nie
    czytały.

    > Ten Python mnie przekonuje. Słyszałem, że to łatwy i przystępny język. Wspiera duże
    liczby, tak jak napisał Godek. Jest popularny, więc pewnie łatwo znajdę materiały na
    jego temat. Co więcej widziałem w kilku pracach matematycznych, że był używany do
    obliczeń. Wówczas mnie to zdziwiło, bo sądziłem, że to taki prosty, ograniczony
    język, a jednak chyba nie.

    Jakby co, to wprowadziłem wcześniejszy program w Haskellu do online'owego edytora
    (który wspiera wiele różnych języków), także możesz sobie uruchomić i pozmieniać tak
    jak będziesz miał ochotę.

    https://rextester.com/RAV59905

  • 32. Data: 2019-12-18 23:37:01
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Saturday, December 14, 2019 at 2:58:02 AM UTC+1, osobliwy nick wrote:
> [...]
    kiedyś to zrobić - i nie udało się. Pobrałem biblioteki, ale programy mi ich nie

    Po prostu pisanie w C++ pewnych projektów bez odpowiednich bibliotek to
    porażka z powodu olbrzymiego nakładu pracy. Z odpowiednimi bibliotekami
    można pisać łatwo, przyjemnie, bez wnikania w szczegóły. Za to C++ ma
    olbrzymią zaletę, mianowicie jak się trochę czasu poświęci na wnikanie w
    szczegóły, na dobór algorytmów, na testy, na implementację dostosowaną
    blisko sprzętu, to uzyskuje się efekt jakiego w żadnym innym języku się
    nie uzyska. Z tego co mi wiadomo, wiele innych języków i bibliotek dla
    innych języków było i jest nadal pisanych właśnie w C++ - z powodu zalety o
    której przed chwilą pisałem.

> [...]
    obliczeń. Wówczas mnie to zdziwiło, bo sądziłem, że to taki prosty, ograniczony

    Ma biblioteki do obliczeń, a te biblioteki są pisane (ja myślę) w C++, czyli
    pisząc w Pythonie tak naprawdę używasz kodu (nierzadko) wyśrubowanego w C++.
    Czasami nawet nie w C++, tylko OpenCL i CUDA, a obliczenia idą na GPU. Można
    przeprowadzać żmudne obliczenia w Pytnonie? Myślę że można, ale czy to tak
    naprawdę oblicza kod pisany w Pythonie, czy w C++, czy może w OpenCL - tego
    nie jestem taki pewny.

    Pozdrawiam

  • 33. Data: 2019-12-19 11:09:35
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    [...]
    > Dziwna ta logika.
    > W ten sam sposób JS jest wg tej teorii lepszy od TS, a przecież to
    > nieprawda. TS dodaje statyczne typowanie, interfejsy, OOP i kilka innych
    > ficzerów.

    Bingo. Wymieniłeś dodatkowe cechy, które sprawiają, że jest wartość dodana z punktu
    widzenia programisty. I właśnie ta wartość dodana sprawia, że istnienie TS ma sens.

    Natomiast gdy zapytałem o taką wartość dodaną w Ć (przykładową pożądaną odpowiedzią
    mogłoby być np. "Ć ma GC"), to nadal odpowiedzi nie dostałem. Wiem tylko, że można
    translować na coś, co i tak już używam, ale przewalanie towaru z jednej kupki na
    drugą bez zmiany abstrakcji to tylko zabieg techniczny, który raczej bym z procesu
    eliminował, niż dodawał.
    Dlatego nie zostałem fanem Ć.

  • 34. Data: 2020-01-01 23:25:48
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Polimeryzowałbym.

    Super, noworoczne otwarcie. :-)

    > 1. Jest droga.

    Przecież pisałem o merytorycznej konkurencji.

    I oczywiście zależy co to znaczy "droga". Są programy, przy zakupie których
    Mathematica ginie w finansowym szumie.

    > 2. Nie potrafi tego co MISAR. Ok, MISAR to zupełnie inna półka.
    > Choć niewątpliwie matematyka.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Misar

    Poproszę o dalsze wskazówki. To jest tak inna półka, że nawet tej półki nie
    znalazłem.

    > 3. Daje się zastąpić Pythonem - niekiedy, ale zadziwiająco dobrze.

    Niekiedy to i w pamięci można policzyć. Jeśli konkurencja jest konkurencyjna tylko
    "niekiedy", to nie jest to poważna konkurencja.

    > 4. W numeryce jest zbyt powolna.

    I wtedy daje się zastąpić Pythonem? Czy może czymś innym?
    A może wtedy to pomaga:

    https://www.nvidia.com/object/cuda-programming-mathe
    matica

    ?

    > 5. Potrafi się wieszać na niezbyt trudnych rzeczach.

    Podaj przykład.
    Nie twierdzę, że nie, bo sam mam kolekcję różnych niedociągnięć, ale chętnie poznam
    nowe.

  • 35. Data: 2020-01-02 12:36:02
    Od: g...@g...com

    W dniu środa, 1 stycznia 2020 23:25:50 UTC+1 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

> [...]
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Misar
    >
    > Poproszę o dalsze wskazówki. To jest tak inna półka, że nawet tej półki nie

    Na ile mogę się domyślić, chodzi o projekt MIZAR, zapoczątkowany przez Andrzeja
    Trybulca z Białegostoku.

    http://mizar.org/

    Projekt podobny np. do Coq albo systemu LCF Robina Milnera (dla którego powstał język
    ML).

    W niektórych kręgach notacja Mizara jest popularną notacją do formalizacji dowodów
    matematycznych

  • 36. Data: 2020-01-02 21:22:58
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > A to znaczy że ja np. mam Mathematicę (i od roku czy dwóch jakoś
    > nie odczułem potrzeby użyć, ale to inna historia). I jak napiszę
    > program w Mathematicy i będę go chciał rozdawać za darmo to być
    > może ty go sobie uruchomisz. Ale dla kogoś kto nie ma licencji na
    > Mathematicę będzie on niedostępny.

    Podobnie, jak ktoś, kto nie ma Windowsa, nie uruchomi sobie programu na Windowsa. A
    jak nie ma iOSa, to nie uruchomi programu na iOSa. To chyba zawsze tak jakoś było.

    > A to w zasadzie uniemożliwia
    > rozwój oprogramowania FOSS na platformie Wolframa.

    Tak samo jak niemożliwy był rozwój oprogramowania FOSS na Windowsa i na iOSa, tak?

    > MISAR to jest program dla matematyków. I to bardziej niż
    > Mathematica. Jeżeli zrozumiesz na czym polega bycie matematykiem.
    > Inna rzecz - prawdziwych matematyków (w tym matematyczek) jest
    > bardzo bardzo mało.

    I nadal nie wiem, co to jest i gdzie to jest.
    Ale ponieważ nie jestem matematykiem, to nie jest mi smutno. Natomiast jestem
    inżynierem i cieszę się, że jest Wolfram.

    > Python ma moduł do obliczeń symbolicznych (CAS). A nawet bez tego
    > modułu da się np. łatwo i krótko zdefiniować generowanie
    > wielomianów Czebyszewa... na wzorkach. Dodaj do tego numpy i
    > matplotlib, czyli w zasadzie całego Matlaba bez Simulinka i
    > toolkitów. Dodaj do tego scipy itd. Dodaj do tego CUDA (też
    > jest).

    I jak to wszystko do siebie dodam, to się okaże, że każde wymaga innej wersji Pythona
    i w sumie dwóch sprzecznych systemów operacyjnych a przy okazji będzie kompletnie nie
    do opanowania na poziomie licencji. A jak mi ten składak nie zadziała, to na które
    konkretnie forum dyskusyjne mam się udać? Jest jakieś, gdzie mi nie powiedzą, że to
    moja wina?

    > Dodaj do tego rzeczy których nie ma i nie będzie w
    > Mathematicy (np. moduły do pisania gier, serwer WWW).

    Wpisałem w Googlu "Wolfram games" i zgadnij.

    A w temacie www:

    https://www.wolfram.com/products/webmathematica/

    No i jest jeszcze wolframcloud. Zależy, co ten serwer www miałby robić - może się
    okazać, że zamiast stawiać serwer, lepiej postawić program na istniejącym już
    serwerze.

    Więc nie ryzykowałbym twierdzeń typu "nie ma i nie będzie".

    > Mathematica w sensie numeryki jest beznadziejna. I nie dlatego że
    > liczy zbyt wolno. Ale przede wszystkim dlatego, że ma bardzo
    > ograniczony wybór algorytmów. Jest w ogóle coś takiego jak
    > macierz rzadka w Mathematicy?!?

    https://reference.wolfram.com/language/tutorial/Line
    arAlgebraSparseArrays.html
    https://reference.wolfram.com/language/ref/SparseArr
    ay.html

    O to chodziło?

    > 1. Sum[f[k], {k, 1, 3}] rozwijało się do f[1]+f[2]+f[2]+[3] w
    > pewnych okolicznościach przyrody. To już poprawili.

    Ja pytam co nie działa, a nie co poprawili.

    > 2. Cały moduł realonly był skopany koncepcyjnie. Wofram wycofał
    > readonly.

    To w końcu realonly, czy readonly?

    > 3. Niezbyt trudne ODE (dwa nieliniowe pierwszego stopnia) padały

    Padały, czy poprawili?

    > 4. Jakieś PDE (NLH i okolice) - totalna porażka

    Prosiłem o przykład a nie o totalności.

    > 5. Trudności z definiowaniem np. zmiennych całkowitych, zmiennych
    > rzeczywistych itd.

    Bo w ogóle nie ma zmiennych. Tam są symbole a nie zmienne.
    I w jakim sensie Python jest tu konkurencyjny?

    > 6. Problemy z PL-literkami. Problemy z np. zapis
    > aniem/wydrukowaniem noteboka tak aby te literki były.

    Z jaką literką jest problem? Ja nie mam. Może to też poprawili?

    > 7. Gorsze niż w przypadku Matlaba (czyli także matplotlib w
    > Pythonie) rysunki - są ładne, ale nie publish-ready - kiepsko z
    > eksportem w formacie wektorowym.

    "U mnie działa"?

    > I to na razie tyle, bo po co kopać leżącego?

    Ale Ty kopiesz powietrze. Nikt nie leży. Nie podałeś żadnego przykładu.

  • 37. Data: 2020-01-02 21:26:58
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Na ile mogę się domyślić, chodzi o projekt MIZAR, zapoczątkowany przez Andrzeja
    Trybulca z Białegostoku.

    > http://mizar.org/

    Ale to nie konkuruje z Wolframem, wydaje się raczej istnieć w zupełnie innej
    przestrzeni. Tzn. wyobrażam sobie, że ktoś używa obu a nie jednego zamiast drugiego.

  • 38. Data: 2020-01-02 21:32:00
    Od: g...@g...com

    W dniu czwartek, 2 stycznia 2020 21:27:02 UTC+1 użytkownik Maciej Sobczak napisał:
    Trybulca z Białegostoku.

    > Ale to nie konkuruje z Wolframem, wydaje się raczej istnieć w zupełnie innej
    przestrzeni. Tzn. wyobrażam sobie, że ktoś używa obu a nie jednego zamiast drugiego.

    Zgadza się, w kontekście tej dyskusji to przykład zupełnie od czapy.

  • 39. Data: 2020-01-04 20:00:50
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Ani nie było, ani nie jest. Program "fur Windows" można było
    > odpalić w Linuksie. Na przykład pod emulatorem.

    > Od pewnego czasu jest Java - ten sam plik odpalisz w Linuksie,
    > Windows i na Jabolkach.

    Program w Wolframie też mogę odpalić na Windowsie albo na Linuksie, bo mam maszynę
    wirtualną na oba systemy. O, to zupełnie, jak w Javie.
    Nie wiem, po co brniemy w ten temat. Jeśli chciałeś skrytykować Wolframa za to, że
    jest przenośny i że można robić w nim open-source tak samo jak w Javie, to tak,
    owszem, można.

    > Primo, misar.org. Secundo, smutno jest że nie wiesz że MISAR jest
    > polskim osiągnięciem - patrz zapodany url.

    Nie wiem, bo mi nie był do tej pory potrzebny. I wcale nie jest mi z tego powodu
    smutno.

    [Python i milion bibliotek]
    > Nie poskładasz, jeżeli jesteś za głupi. A za twoje IQ odpowiadam
    > nie ja, tylko twoje geny, czyli rodzice. A czy jesteś za głupi to
    > się nie dowiesz jeżeli nie spróbujesz. To co, masz
    > cykora?

    Raczej ograniczoną ilość czasu na ryzykowne eksperymenty. Dlatego wybieram
    rozwiązanie, któro daje mi większą szansę na sukces.

    > Hoo, hoo, hooo... Pokolenie copy-paste i szukanie frajerów którzy
    > za darmo zrobią twoją robotę?

    No i się zapętliłeś. Poprzednio argument był taki, że Mathematica jest droga. A teraz
    sugerujesz, że chcę mieć coś za darmo? Pomyśl, zanim napiszesz.

    Skrót jest taki: jeśli Twój czas jest coraz cenniejszy (może tak być z różnych
    powodów), to będziesz coraz bardziej skłonny, żeby zapłacić za szybszy efekt.

    Inaczej: jedni płacą swoim czasem rozwiązując problemy, których drudzy nie mają, bo
    zapłacili za szybszy efekt pieniędzmi. I tak z grubsza da się wyjaśnić wiele wyborów,
    również wybór między Wolframem i Pythonem. Ostatecznie oba są płatne, tylko w różnej
    walucie.

  • 40. Data: 2020-01-08 11:12:21
    Od: bartekltg <b...@g...com>

> [...]
    kiedyś to zrobić - i nie udało się. Pobrałem biblioteki, ale programy mi ich nie

    Boost. Praktycznie wszystko, co potrzebujesz, jest w booscie.
    Nie zawsze najlepsze, np do macierzy wolę eigen niż boostowe macierze,
    ale jest.

    W innych językach jets tak samo. Nie masz bibliotek numerycznych w samym
    pythonie, masz numpy i scipy. Różne biblioteki cześciowo pokrywające to samo.
    Różnica jest w obsłudze tych bibliotek/pakietów. W pythonie jest to
    przyjemnijesze, masz osobny manager. W c++ najcześćeij robisz to z poziomu
    OSa, robias sudo apt install :)

    Wracając do boosta, masz tam int128, float 128, oraz większe liczby.
    Dowolna długość/prcyzja w ich iomplementacji i w wersji GMP/mpfr,
    jeśli je zainstalujesz.

> [...]
    obliczeń. Wówczas mnie to zdziwiło, bo sądziłem, że to taki prosty, ograniczony

    Zdecydowanie nei jest ograniczony. I do obliczeń się nadaje.
    Ale nie do wszystkich. Jeśli głownie odpalasz procedury z bibliotek,
    jakieś numpy czy biblioteki do uczenia maszynowego, jest super
    (a to wiekszosć obliczeń naukowych). Ale pisząc algorytm od zara
    na skalarach, będzie koszmarnie wolne.
    (BTW, nie to, że w C++ nalezy pisać ręcznie zamiast uzywac bibliotek.
    Skichasz się a nie napiszesz czegoś równei szybkiego jak MKL:))

    Wiec jak zawsze, dobór języka zależy od potrzeb i zadania.

    Do wielokrotnego odpalenia eulidesa brałbym jednak coś kompilowalengo,
    jak c++.

    pzdr
    bartekltg