  • 11. Data: 2019-12-05 03:12:47
    Temat: Re: Ile zajmie komputerowi mnożenie liczb rzędu 2^128
    Od: o...@g...com

    Jeszcze raz definicja:

    f(x) = a/2*x+b/2 - gdy x jest nieparzyste
    f(x) = x/2 - gdy x jest parzyste

    Zjadłem znak dzielnika dla x parzystych.

  • 12. Data: 2019-12-05 10:17:02
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu czwartek, 5 grudnia 2019 03:11:18 UTC+1 użytkownik o...@g...com
    napisał:
> [...]
    iteracji na tym (np 100) jest znany i nie trzeba tego liczyc wiec wyliczenie tego
    wynosi 0 czasu (i dlatego tez niekonkretne pytaia sa nie tylko niecialawe ale i
    denerwujace (ziew))

    > To jest tylko część bardziej złożonego problemu nad którym się głowię. Może on wyda
    Ci się ciekawszy. Rozważmy funkcje rekurencyjne o następującej definicji:

    > f(x) = a/2*x+b/2 - gdy x jest nieparzyste
    > f(x) = x2 - gdy x jest parzyste
    >
    > a i b to jakieś liczby nieparzyste, a x może być dowolną liczbą naturalną.
    Określając a i b dostajemy jakiś ciąg zdefiniowany za pomocą funkcji rekurencyjnej.
    Najsłynniejszym z nich jest ciąg Collatza, którego dotyczy nierozwiązania do dziś
    hipoteza. Ciąg Collatza dostaniemy dla a=3 i b=1. Weźmy pary a, b z przedziału
    (-7,-5, ..., 5, 7). Będzie ich tyle co wariacji z powtórzeniami, 2-wyrazowych, w
    zbiorze 8-elementowym, czyli 64. Dla każdej z takich 64 par a i b mamy zdefiniowaną
    jakąś funkcję rekurencyjną. To co chcę oszacować, to ile zajmie policzenie w każdej z
    tych 64 funkcji n iteracji dla kolejnych liczb naturalnych z przedziału od 1 do 2^n.
    Np. dla a=5 i b=3 oraz n=3 mamy do policzenia iteracje dla liczb 1,2,3,...,8:

    > 1,4,2,1
    > 2,1,4,2
    > 3,9,24,12
    > 4,2,1,4
    > 5,14,7,19
    > 6,3,9,24
    > 7,19,49,124
    > 8,4,2,1
    >
    > Rzecz w tym, że interesują mnie duże n, rzędu minimum 50, a najlepiej rzędu 100.
    Nie wiem, czy to jest bardziej interesujące? Na pewno żaden komputer tego nie policzy
    w żadnym czasie np. dla n=128. Łatwo policzyć, że, jeśli średnio taki ciąg jest
    liczony np. przez 100 mikrosekund, to obliczenia dla 64 par a i b zajmą
    64*100*1/1000000*2^128 sekund, czyli może jeszcze nastąpi to przed śmiercią cieplną
    Wszechświata, a może nie. Dlatego trzeba policzyć średni przypadek i ten, który
    podałem jest średnim przypadkiem, można bowiem udowodnić, że średnio w tych ciągach w
    przedziale liczb od 1 do 2^n wystąpi tyle samo mnożeń z dodawaniem, co dzieleń.
    Natomiast potrzebuję to oszacować, bo zamierzam stworzyć algorytm, który będzie się
    wymagał obliczenia losowego x z przedziału od 1 do 2^n dla losowej pary a i b. I chcę
    wiedzieć ile średnio zajmie to czasu. W szczególności jakie maksymalne n mogę
    przyjąć, aby taki pojedynczy ciąg był liczony około 0,1 mikrosekundy.

    dla mnie to wogole nie jest interesujace, a jesli chcesz odpowiedz to raczej staraj
    sie zadac pytanie w jakis zachecajacy sposob (bez glupot i dziur logicznych oraz w
    miare krotki i nie mulace - bo ludzie sa leniwi, zwlaszcza na starosc ;c)

    jak oszacowac czas obliczen napisalem
    takie proste obliczenie jak dodawanie, mnozenie, i dzilenie przez dwa dla liczb
    calkowitych mozesz optymistycznie zalozyc zajmuja minimum jeden cykl procesora na
    dzialanie, ale oprocz arytmetyki moga byc tez tam movy (nalezaloby to napisac przy
    pomoy komend w asemblerze by to sobie zwizualizowac), dlatego jabym to pomnozyl przez
    2 lub 3, do tego jesli mowa o ifie to ten juz sie robi duzo drozszy (powiedzmy z
    15-20 cykli)

    takie cos
    > f(x) = a/2*x + b/2 - gdy x jest nieparzyste
    > f(x) = x2 - gdy x jest parzyste

    (w zaleznosci od tego czym to naprawde jest, np czy to dzielenie przed dwa ma obcinac
    bit..oraz czy przypadkiem nie da sie jakos usunac tego if) mozna zgrubnie oszacowac
    na okolo 10 nanosekund (20-30 cykli) na iteracje (mowiac srednio optymistycznie)
    (jesli mowimy o 64 bitowych intach, dla 128 bit bedzie chyab ze 2-3 razy wolniej)

    napisz kod w c i sprawdz czy dziala (tj czy daje wogole poprawne wyniki - podejrzewam
    ze zanim go napiszesz to przejdziesz przez 15 wersji w ktorych bedzie dawal
    nipoprawne ;c i jak juz bedziesz to miec to nie ma problemu ze zmierzeniem tego - ale
    jesli chesz zgrubne oszacowanie to z ogory ci mowie takie rzeczy zajmuja w okolicach
    kilkudziesieciu cykli na iteracje (w zaleznosci od szczegolow)czyli w granicach
    5,10,20, 30 nanosekund na iteracje (w zaleznosci od szczegolow)

    oczywiste jest ze nie w czasie tego kawalka jest problem tylko w tej kombinatoryce a
    ja trzeba jakos optymalizowac w inny sposob (matematycznie, hackerskom itd..nie che
    mis ie w to wnikac bo to za nudne dla mnie)

  • 13. Data: 2019-12-05 21:18:47
    Od: o...@g...com

    > dla mnie to wogole nie jest interesujace
    Kwestia gustu, mnie fascynują te problemy, zwłaszcza, że mają istotne związki z
    hipotezą Collatza. Chaos deterministyczny, Wolfram rules, automaty komórkowe - dla
    mnie to wszystko ciekawe rzeczy.

    > a jesli chcesz odpowiedz to raczej staraj sie zadac pytanie w jakis zachecajacy
    sposob (bez glupot i dziur logicznych oraz w miare krotki i nie mulace - bo ludzie sa
    leniwi, zwlaszcza na starosc ;c)
    Nie wiem jaki to jest zachęcający sposób, ale wnioskuję, że po prosty zwięzły i
    konkretny, to masz pewnie na myśli.

> [...]
    2 lub 3, do tego jesli mowa o ifie to ten juz sie robi duzo drozszy (powiedzmy z
    Ok, rozumiem.

> [...]
    optymistycznie) (jesli mowimy o 64 bitowych intach, dla 128 bit bedzie chyab ze 2-3
    Ok, daje mi to jakieś ogólne pojęcie.

> [...]
    granicach 5,10,20, 30 nanosekund na iteracje (w zaleznosci od szczegolow)
    Rozumiem. Czyli wszystko w sumie rozbija się w tym przypadku o napisanie konkretnego
    programu od A do Z i sprawdzenie tego. Dodam tylko, że nie umiem programować,
    zapomniałem swój kurs programowania z podstaw w C ze studiów, nie pamiętam jak
    uruchomić program, w czym to się kompilowało itd. Dlatego pytam Was i nie sprawdzę
    sobie tego sam, dopóki nie zrobię solidnej powtórki. Poza tym chciałem mieć tylko
    ogólne pojęcie nt. tego, czy realne jest zbliżenie się przy parametrze n=100 do
    czasów 0,5 mikrosekundy. Wydaje się to być możliwe, ale tak na 100% nie wiadomo.

  • 14. Data: 2019-12-07 22:17:08
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu czwartek, 5 grudnia 2019 21:18:48 UTC+1 użytkownik osobliwy nick napisał:
> [...]
    n=100 do czasów 0,5 mikrosekundy. Wydaje się to być możliwe, ale tak na 100% nie

    z tego co napisalem wynika ze moze to byc w granicach 0.5 do kliku mikrosekund, ile
    to bedzie zalezy od szczegolow a gadanie z kims takim jak kolega ktory nawet nei umie
    scisle wypowiedziec co to ma scisle liczyc jest bardzo nieprzyjemne

    wpieniajace jet tez to ze kolega sugeruje jakoby to bylo wazne pytanie a jest
    glupkowate i przez to traci czas ludziom

    jak jest kolega przy kasie to niech kolega zaplaci komus 200 zlotych i takie cos
    mozna napisac i przetestowac spoojnei w ciaggu kilku godzin i znajdzie sie napewno
    tlum chetnych

  • 15. Data: 2019-12-07 22:22:16
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu czwartek, 5 grudnia 2019 21:18:48 UTC+1 użytkownik o...@g...com
    napisał:
    > Kwestia gustu, mnie fascynują te problemy, zwłaszcza, że mają istotne związki z
    hipotezą Collatza. Chaos deterministyczny, Wolfram rules, automaty komórkowe - dla
    mnie to wszystko ciekawe rzeczy.

    nie watpie ;c problem w tym ze jak sie szuka odpowiedzi trzeba znalezc kogos koho to
    interesuje lub zainteresuje a z tym w praktyce bywa ciezko ;< (co znam z zycia gdzie
    wiekszosc ciekawych tematow trzeba robic zupelnie samemu a na forum mozn apogadav
    glownie o pewnym waskim wycinku tematow o ktorych akurat komus chce sie gadac)

  • 16. Data: 2019-12-10 10:29:03
    Od: "Radoslaw Szwed" <r...@p...fm>

    > Użytkownik <o...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    > Czy ktoś jest w stanie wykonać takie obliczenia i zmierzyć czas? A może możecie
    podsunąć jakiś sensowny sposób oszacowania tego?

    Program do testowania wersja 32bit. Wersja 64bit powinna działać szybciej niestety
    byłem w podróży i miałem dostęp tylko do laptopa z systemem 32bit.
    Zrobiłem testy dla 16,32,64,128 powtórzeń.

    Czas obliczeń uzyskany przy pomocy rozkazu RDTSC
    Pierwsza liczba do ilość powtórzeń druga średnia ilość cykli zegara

    Procesor i5-4200 2,5GHz
    128 - 26500

    Porcesor i7-6700 3.4GHz
    128 - 24000

    Porcesor i7-8750 2.2GHz
    32 -10000
    128 - 14000

  • 17. Data: 2019-12-11 03:09:15
    Od: osobliwy nick <o...@g...com>

> [...]
    scisle wypowiedziec co to ma scisle liczyc jest bardzo nieprzyjemne

    Ma to być algorytm szyfrujący. Operacje, które zadałem są, według moich przewidywań,
    średnim przypadkiem, który będzie trzeba obliczać. Wykonanie takich obliczeń jest
    równoznaczne zaszyfrowaniu 2^n * 1/20 bitów (bo trzeba wykonać 20 rund złożonych z
    identycznego rodzaju obliczeń), w zależności od tego jak dobierzemy n. Nie może być
    ono jednak za małe, bo obniży to bezpieczeństwo algorytmu. Jeśli 2^n=128, tak jak to
    określiłem w pierwszym poście, to oznacza, że algorytm będzie działał na blokach
    128-bitowych i każdemu takiemu blokowi przypisze inny 128-bitowy, pseudolosowy blok.
    Szyfry 128-bitowe są takim standardem dzisiaj. Więc, jeśli czas pracy będzie
    niezadowalający, to może się okazać, że algorytm wielkiej kariery nie zrobi.

    Tak jak pisałem, niedoścignionym ideałem, powszechnie dzisiaj stosowanym jest AES,
    który potrafi szyfrować, jak pisze wikipedia:

    On Intel Core i3/i5/i7 and AMD Ryzen CPUs supporting AES-NI instruction set
    extensions, throughput can be multiple GB/s (even over 10 GB/s).

    Czyli nawet 10 GB/s. Przy 166 mikrodekundach mój algorytm byłby w stanie zaszyfrować:

    1000000/166*128/20*1/2^20= 0.037 MB/s

    To mizernie, ale jeszcze pewnie gdzieś na pograniczu praktycznych zastosowań.

    > wpieniajace jet tez to ze kolega sugeruje jakoby to bylo wazne pytanie a jest
    glupkowate i przez to traci czas ludziom

    Ważne dla kogo? Dla mnie jest ważne. Dla ludzi zajmujących się problemem Collatza i
    kryptografią to pewnie też ważny temat badań. Apple zgłosiło na przykład wniosek
    patentowy na funkcję hashującą opartą o tego rodzaju funkcje (odrzucony):

    https://patents.google.com/patent/US20130108038A1/en

    Ktoś opublikował inną funkcję hashującą, korzystającą z tych ciągów (swoją drogą
    oceniam ją bardzo pozytywnie, myślę, że ma potencjał):

    https://arxiv.org/pdf/1801.05079.pdf

    Jest też generator liczb (pseudo)losowych bazujący na ciągach Collatza:

    https://link.springer.com/article/10.1007/s41870-019
    -00307-9

    Jest praca dotycząca szyfrowania obrazów, przy użyciu ciągów Collatza (na moje oko
    jednak dosyć naiwna i elementarna, więc raczej chleba z tej mąki nie będzie):

    https://www.mdpi.com/1099-4300/20/12/901

    Jest oto dosyć niszowa dziedzina matematyki teoretycznej, zaś od niedawna co
    niektórzy zaczęli dostrzegać w trudnościach związanych z hipotezą Collatza potencjał
    kryptograficzny. Nikt nie zaproponował jednak jak dotąd funkcji szyfrującej opartej o
    te ciągi, choć myślę, że jest tylko kwestią czasu, gdy to się stanie (wydaje się to
    jeszcze poza zasięgiem środowiska naukowego albo poza polem zainteresowań, większość
    mimo wszystko porywa się na słynną hipotezę lub twierdzenia poboczne, mające
    przybliżyć nas do jej rozwiązania). Dla kogoś z boku może i nie jest to ważny temat.
    Ale myślę, że takie Apple z pocałowaniem ręki przyjęłoby kogoś, kto sformułowałby dla
    nich taki algorytm i są ludzie oraz firmy, które po prostu nad tym pracują. Inna
    sprawa, że jest to po prostu wyabstrahowana część problemu i algorytmu, która sama w
    sobie może się wydawać nieinteresująca. Jednocześnie nie chcę publikować algorytmu ot
    tak w internecie, dopóki nie ocenię jego potencjału i nie podejmę decyzji, co z nim
    zrobić.

    > jak jest kolega przy kasie to niech kolega zaplaci komus 200 zlotych i takie cos
    mozna napisac i przetestowac spoojnei w ciaggu kilku godzin i znajdzie sie napewno
    tlum chetnych

    Współpracowałem już z programistami w różnych, prywatnych celach. Raz zleciłem
    napisanie programu związanego z rozwiązaniem pewnej hipotezy pobocznej związanej z
    hipotezą Collatza, innym razem pracowałem z pewnym programistą nad strategiami i
    algorytmami do gry na giełdzie. 200 zł to nie jest dla mnie problem i pewnie prędzej,
    czy później podejmę z kimś doraźną współpracę, żeby zrobić kompleksowe testy, w tym
    testy Dieharda, nie tylko pod kątem prędkości działania algorytmu. Tym bardziej, że
    chciałbym skomercjalizować temat, jeśli dobrze mi się wydaje, że jest coś wart. Ale,
    żeby udać się np. do jakiegoś funduszu zalążkowego, centrum transferu technologii, na
    uczelnię, czy skontaktować się z jakąś spółką technologiczną typu IBM, trzeba
    wiedzieć choć trochę na czym się stoi (stąd współpraca odpłatna i wstępne napisane
    kodu oraz testy są nieuniknione, wiem o tym). Zanim to jednak zrobię chciałem się
    choć wstępnie zorientować na co się nastawiać.

  • 18. Data: 2019-12-11 03:24:20
    Od: osobliwy nick <o...@g...com>

> [...]
    >
    > Czas obliczeń uzyskany przy pomocy rozkazu RDTSC
    > Pierwsza liczba do ilość powtórzeń druga średnia ilość cykli zegara

    Ok, dzięki! To niesie ważną informację, że nie warto zmniejszać liczby operacji,
    bowiem oszczędności na prędkości są bardzo niewielkie w porównaniu do utraty
    bezpieczeństwa. Szyfrowanie w blokach 16-bitowych nie może się nawet równać z
    szyfrowaniem w blokach 128-bitowych. Jeśli dobrze rozumiem w ostatnim przypadku 128
    iteracji zostało wykonanych w czasie 14000/(2,2*1000000000) sekund. A to jest
    2.2*1000000000/14000*128/20*1/2^20 = 0,96 MB na sekundę w moim algorytmie. Są to już
    praktyczne i użyteczne wartości dla większości zastosowań szyfrów symetrycznych.
    Czyli warto pracować nad tym algorytmem! Fakt, aby dogonić AES'a trzeba szyfrować
    10-100 razy szybciej, choć te szacunki rozjeżdżają się mocno.

    W przypadku mikroprocesorów klasy Pentium Pro, szyfrowanie za pomocą AES'a wymaga 18
    cykli zegara na każdy bajt, co jest równoznaczne z wydajnością rzędu 11 MB/s dla
    procesora 200 MHz. Z kolei na procesorze klasy Pentium M o szybkości 1.7 GHz
    wydajność wynosi ok. 60 MB/s.

  • 19. Data: 2019-12-12 06:15:05
    Od: osobliwy nick <o...@g...com>

    Dodam jeszcze tylko, że najprawdopodobniej szyfrowanie mogłoby się odbywać również w
    blokach 64-bitowych lub nawet 32-bitowych. A zatem podobne obliczenia wystarczy
    oszacować dla 64 iteracji, zaczynając od liczby 2^64-5 albo dla 32 iteracji
    zaczynając od liczby 2^32-5.

    Przyjąłem bloki 128-bitowe, ponieważ są one współcześnie standardem. Według mojej
    wiedzy nie są one jednak koniecznością i większość symetrycznych szyfrów blokowych
    używa tak dużych bloków z konieczności, bowiem mają one ścisły związek z rozmiarem
    ich kluczy. Klucze zaś muszą być współcześnie duże, minimum 128-bitowe, aby
    zapewniały bezpieczeństwo. W moim algorytmie jednak można zastosować nawet klucz
    256-bitowy, zaś szyfrowanie może odbywać się w praktycznie dowolnie małych blokach.

    Nie mogą być one jednak za małe. Dla bloków 128-bitowych wszystkie możliwe wektory
    binarne o 128 cyfrach można ułożyć na 128! sposobów, czyli 3,86*10^215. Zaś dla
    przypadku bloków 64-bitowych można to zrobić na 64!=1,27*10^89. To wciąż znacznie
    więcej możliwych sposobów, niż liczba możliwych 128-bitowych kluczy. To również
    nieosiągalne do odtworzenia ilości dla kogoś kto podsłuchiwałby transmisje (w celu
    odtworzenia permutacji, którą realizuje algorytm), czy w ogóle kogoś, kto chciałby
    pomieścić tak ogromne permutacje na dysku. Wydaje się zatem, że bez utraty
    bezpieczeństwa można szyfrować również w krótszych blokach (choć muszę jeszcze
    zgłębić ten temat).

    A to by oznaczało, że mój algorytm mógłby być najszybszym algorytmem na świecie, bo
    prawdopodobnie obliczenia dla przypadku n=64 będą o rząd lub kilka rzędów wielkości
    szybsze.

  • 20. Data: 2019-12-12 14:09:20
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu środa, 11 grudnia 2019 03:09:16 UTC+1 użytkownik osobliwy nick napisał:
> [...]
    extensions, throughput can be multiple GB/s (even over 10 GB/s).

    > Czyli nawet 10 GB/s. Przy 166 mikrodekundach mój algorytm byłby w stanie

    10 GB/s ? moze oni licza to dla jakichs 32 rdzeniowych procesorow wtedy moze - nie
    wiem jak wydajne sa te instrukcje aes-ni ale 10 GB/s to raczej dla wielu procesorow
    na raz a i tak to wychodziloby kilka/kilkanascie cykli na zaszyfrowanie inta czyli
    bardzo malo.. mz idzie to wytlumaczyc tylko tym ze to sa dane dla wielu rdzeni

    > 1000000/166*128/20*1/2^20= 0.037 MB/s

    kolega jest chyab niezle pijany...
    pisalem wyzej ze jedna taka iteracja na incie (4 bajty) moze zjac gdzies w granicach
    10 ns (powiedzmy, plus minus, byc moze jest to zbytni pesymizm moze zajelo by tylko 3
    ns) sto zajmie wiec w okolicach 1 mikrosekundy, na sekunde wiec wyjdzie to 1M intow
    czyli 4 MB (na rdzen)

    (byc moze jest to zbyt pesymistyczne ale chodzilo mi o zarysowanie rzedu wielkosci,
    jesli wziac optymistycznie ze to bedzie ze 3 razy szybsze i masz 32 rdzenie to
    wyjdzie 12*32 = 384 MB/s, a jesli sa te specjalne instrukcje przyspieszajace to kilka
    razy to moze byc kilka razy wiecej ale i tak z tym 10 GBs tu wydaje sie przesada,
    chyab ze to na GPU)

    (jesli chodzi tylko o wywolywane tych iteracji, nie wiem czego ten algorytm wymaga i
    jest to za nudne dla mnie odrywac sie od ciekawszych rzeczy i tym zajmowac, sory)

    ciezko sie z kolega rozmawia bo kolega ma kalasyczny syndropm nooba czyli wyglaszanie
    jako pewniki zbioru zalozen ktore kolega uwaza za wazne a ktore widac ze sa mozna
    watpliwe lub ewidentnie falszywe