    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Tue, 10 Dec 2019 18:09:15 -0800 (PST)
    Subject: Re: Ile zajmie komputerowi mnożenie liczb rzędu 2^128
    From: osobliwy nick <o...@g...com>

    > z tego co napisalem wynika ze moze to byc w granicach 0.5 do kliku mikrosekund, ile
    to bedzie zalezy od szczegolow a gadanie z kims takim jak kolega ktory nawet nei umie
    scisle wypowiedziec co to ma scisle liczyc jest bardzo nieprzyjemne

    Ma to być algorytm szyfrujący. Operacje, które zadałem są, według moich przewidywań,
    średnim przypadkiem, który będzie trzeba obliczać. Wykonanie takich obliczeń jest
    równoznaczne zaszyfrowaniu 2^n * 1/20 bitów (bo trzeba wykonać 20 rund złożonych z
    identycznego rodzaju obliczeń), w zależności od tego jak dobierzemy n. Nie może być
    ono jednak za małe, bo obniży to bezpieczeństwo algorytmu. Jeśli 2^n=128, tak jak to
    określiłem w pierwszym poście, to oznacza, że algorytm będzie działał na blokach
    128-bitowych i każdemu takiemu blokowi przypisze inny 128-bitowy, pseudolosowy blok.
    Szyfry 128-bitowe są takim standardem dzisiaj. Więc, jeśli czas pracy będzie
    niezadowalający, to może się okazać, że algorytm wielkiej kariery nie zrobi.

    Tak jak pisałem, niedoścignionym ideałem, powszechnie dzisiaj stosowanym jest AES,
    który potrafi szyfrować, jak pisze wikipedia:

    On Intel Core i3/i5/i7 and AMD Ryzen CPUs supporting AES-NI instruction set
    extensions, throughput can be multiple GB/s (even over 10 GB/s).

    Czyli nawet 10 GB/s. Przy 166 mikrodekundach mój algorytm byłby w stanie zaszyfrować:

    1000000/166*128/20*1/2^20= 0.037 MB/s

    To mizernie, ale jeszcze pewnie gdzieś na pograniczu praktycznych zastosowań.

    > wpieniajace jet tez to ze kolega sugeruje jakoby to bylo wazne pytanie a jest
    glupkowate i przez to traci czas ludziom

    Ważne dla kogo? Dla mnie jest ważne. Dla ludzi zajmujących się problemem Collatza i
    kryptografią to pewnie też ważny temat badań. Apple zgłosiło na przykład wniosek
    patentowy na funkcję hashującą opartą o tego rodzaju funkcje (odrzucony):

    https://patents.google.com/patent/US20130108038A1/en

    Ktoś opublikował inną funkcję hashującą, korzystającą z tych ciągów (swoją drogą
    oceniam ją bardzo pozytywnie, myślę, że ma potencjał):

    https://arxiv.org/pdf/1801.05079.pdf

    Jest też generator liczb (pseudo)losowych bazujący na ciągach Collatza:

    https://link.springer.com/article/10.1007/s41870-019
    -00307-9

    Jest praca dotycząca szyfrowania obrazów, przy użyciu ciągów Collatza (na moje oko
    jednak dosyć naiwna i elementarna, więc raczej chleba z tej mąki nie będzie):

    https://www.mdpi.com/1099-4300/20/12/901

    Jest oto dosyć niszowa dziedzina matematyki teoretycznej, zaś od niedawna co
    niektórzy zaczęli dostrzegać w trudnościach związanych z hipotezą Collatza potencjał
    kryptograficzny. Nikt nie zaproponował jednak jak dotąd funkcji szyfrującej opartej o
    te ciągi, choć myślę, że jest tylko kwestią czasu, gdy to się stanie (wydaje się to
    jeszcze poza zasięgiem środowiska naukowego albo poza polem zainteresowań, większość
    mimo wszystko porywa się na słynną hipotezę lub twierdzenia poboczne, mające
    przybliżyć nas do jej rozwiązania). Dla kogoś z boku może i nie jest to ważny temat.
    Ale myślę, że takie Apple z pocałowaniem ręki przyjęłoby kogoś, kto sformułowałby dla
    nich taki algorytm i są ludzie oraz firmy, które po prostu nad tym pracują. Inna
    sprawa, że jest to po prostu wyabstrahowana część problemu i algorytmu, która sama w
    sobie może się wydawać nieinteresująca. Jednocześnie nie chcę publikować algorytmu ot
    tak w internecie, dopóki nie ocenię jego potencjału i nie podejmę decyzji, co z nim
    zrobić.

    > jak jest kolega przy kasie to niech kolega zaplaci komus 200 zlotych i takie cos
    mozna napisac i przetestowac spoojnei w ciaggu kilku godzin i znajdzie sie napewno
    tlum chetnych

    Współpracowałem już z programistami w różnych, prywatnych celach. Raz zleciłem
    napisanie programu związanego z rozwiązaniem pewnej hipotezy pobocznej związanej z
    hipotezą Collatza, innym razem pracowałem z pewnym programistą nad strategiami i
    algorytmami do gry na giełdzie. 200 zł to nie jest dla mnie problem i pewnie prędzej,
    czy później podejmę z kimś doraźną współpracę, żeby zrobić kompleksowe testy, w tym
    testy Dieharda, nie tylko pod kątem prędkości działania algorytmu. Tym bardziej, że
    chciałbym skomercjalizować temat, jeśli dobrze mi się wydaje, że jest coś wart. Ale,
    żeby udać się np. do jakiegoś funduszu zalążkowego, centrum transferu technologii, na
    uczelnię, czy skontaktować się z jakąś spółką technologiczną typu IBM, trzeba
    wiedzieć choć trochę na czym się stoi (stąd współpraca odpłatna i wstępne napisane
    kodu oraz testy są nieuniknione, wiem o tym). Zanim to jednak zrobię chciałem się
    choć wstępnie zorientować na co się nastawiać.