  • 1. Data: 2018-01-28 16:00:35
    Temat: Ilość powietrza a ciśnienie
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Cześć,

    Pytanie może z serii głupich / na poziomie fizyki z gimnazjum, ale wolę
    się upewnić.

    Czy to prawda, że ilość powietrza (w litrach) w zbiorniku to objętość
    zbiornika (w litrach) pomnożona przez ciśnienie (w barach)?

    Czyli np. mając zbiornik 50l i nabijając mu 8 barów mamy w nim 400l?

    Czy ta zależność jest liniowa, czyli np. mając w nim 2 bary (100l) i
    dobijając do 5 barów dobijemy dodatkowe 150l i mamy 250l?

    Zakładam, że tak właśnie jest, ale fizykę miałem dawno, a chcę oszacować
    wydajność swojego kompresora (lodówkowca), żeby porównać z dostępnymi
    gotowymi.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 2. Data: 2018-01-28 16:02:58
    Temat: Re: Ilość powietrza a ciśnienie
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > Czy ta zależność jest liniowa, czyli np. mając w nim 2 bary (100l) i
    > dobijając do 5 barów dobijemy dodatkowe 150l i mamy 250l?

    W sumie tak teraz myślę, że przecież 0 barów to tak naprawdę ~1 bar
    absolutny (ciśnienia atmosferycznego)... czyli trzeba do ciśnienia dodać
    jeszcze 1 (i np. mając 2 bary, wskazywane przez ciśnieniomierz, mamy tak
    naprawdę 150l a nie 100l, bo to ~3 bary absolutne)?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 3. Data: 2018-01-28 16:44:29
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-01-28 o 16:02, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > jeszcze 1 (i np. mając 2 bary, wskazywane przez ciśnieniomierz, mamy tak
    > naprawdę 150l a nie 100l, bo to ~3 bary absolutne)?

    Tu masz przykład dla butli z powietrzem do nurkowania:
    http://www.nurkopedia.pl/index.php/Pojemno%C5%9B%C4%
    87_butli

    Jest link do programu, którym liczono.

    WM

  • 4. Data: 2018-01-28 16:50:27
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 28-01-18 o 16:00, Adam Wysocki pisze:
    > Cześć,
    >
    > Pytanie może z serii głupich / na poziomie fizyki z gimnazjum, ale wolę
    > się upewnić.
    (...)

    Ponieważ objętość powietrza jest uzależniona od jego ciśnienia, to
    istotnym parametrem przy podawaniu tej ilości jest podanie, dla jakiego
    to ciśnienia podajesz. Przyjęło się, że jeżeli nie podajesz, to jest to
    tz. ciśnienie normalne.

  • 5. Data: 2018-01-29 03:33:47
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Ponieważ objętość powietrza jest uzależniona od jego ciśnienia, to
    > istotnym parametrem przy podawaniu tej ilości jest podanie, dla jakiego
    > to ciśnienia podajesz.

    No tak... pomieszalem mase z objetoscia. Pisalem o objetosci, myslac o
    niej jak o masie.

    Chodzi mi tak naprawde tylko o to, czy jesli sprezarka nabije mi pusta
    butle np. 50l w ciagu minuty do 3 barow (lub np. butle, w ktorej sa juz 4
    bary, dobije w minute do 7 barow) to znaczy, ze ma wydajnosc 150l / min.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 6. Data: 2018-01-30 02:39:15
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-29, Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:
    > Chodzi mi tak naprawde tylko o to, czy jesli sprezarka nabije mi pusta
    > butle np. 50l w ciagu minuty do 3 barow (lub np. butle, w ktorej sa juz 4
    > bary, dobije w minute do 7 barow) to znaczy, ze ma wydajnosc 150l / min.

    Ale żadna sprężarka nie "nabija" liniowo. Czym wyzsze ciśnienie tym
    nabija wolniej, aż dojdzie do pewnego cisnienia granicznego (dla
    konkretnej sprężarki) gdzie juz nic nie nabije.

    To co się zwykle podaje w tych l/min to nabijanie pod ciśnieniem
    atmosferycznym.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2018-01-30 12:24:18
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Marcin Debowski <a...@i...zoho.com> wrote:

    > Ale żadna sprężarka nie "nabija" liniowo. Czym wyzsze ciśnienie tym
    > nabija wolniej, aż dojdzie do pewnego cisnienia granicznego (dla
    > konkretnej sprężarki) gdzie juz nic nie nabije.

    Hmm, w sumie fakt.

    Tak się teraz zastanawiam, żeby wziąć stoper i zdjąć charakterystykę
    swojej sprężarki do tych 8 barów (więcej nie nabijam) :)

    > To co się zwykle podaje w tych l/min to nabijanie pod ciśnieniem
    > atmosferycznym.

    Czyli żeby sprawdzić to rzetelnie, potrzebny byłby przepływomierz, a nie
    butla i stoper...

    Chyba, że np. pomiar na dużej butli do, powiedzmy, 0.5 bara, będzie dobrą
    aproksymacją...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 8. Data: 2018-01-30 12:54:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-30, Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

> [...]
    > butla i stoper...
    >
    > Chyba, że np. pomiar na dużej butli do, powiedzmy, 0.5 bara, będzie dobrą

    Masz wanne? Zdobądź wiadro 30l lub wieksze ale takie aby wlazło całe do
    wanny. Wsadź wiadro denkiem do góry. Napełnij wanne twodą (lub wyżej) -
    najlepiej aby wody był. Odessaj z wadra powietrze. Wsadz do wiadra
    szlauf od sprężarki i zmierz czas w którym się całe napełni powietrzem.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2018-01-30 12:57:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-01-30, Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

> [...]
    > aproksymacją...

    Masz wanne? Zdobądź wiadro 30l lub wieksze ale takie aby wlazło całe do
    wanny. Wsadź wiadro denkiem do góry. Napełnij wanne wodą. Odessij z

  • 10. Data: 2018-01-30 13:06:09
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-01-30 o 12:24, Adam Wysocki pisze:
    > Czyli żeby sprawdzić to rzetelnie, potrzebny byłby przepływomierz, a nie
    > butla i stoper...
    Ja kiedyś to sprawdzałem. Napełniałem 60 l worek do śmieci. :-)

    Robert