  • 11. Data: 2012-09-21 09:29:54
    Temat: Re: Jak to jest z tymi LED-ami?
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-09-20 23:56, t? pisze:

    > A taka:
    > http://moto.allegro.pl/py21w-led-127xsmd-kolor-pomar
    anczowy-kierunkowskaz-i2592461592.html
    > 127 SMD (chociaż małych) to chyba sporo?
    Sporo ledów, ale światła może wcale nie być tak sporo.
    Żółte/aber-green/pomarańczowe ledy nie mają takich sprawności jak białe
    i niebieskie (a ostatnio - i zielone już zaczynają pojawiać się z
    wysokimi sprawnościami)
    Podstawowy problem chińskiego wykonania - zrobić jak najtaniej. I przy
    takich zlepkach ledowych objawia się to tym, że zastosowane diody są
    najtańsze możliwe (jakiś odpad?), ale trzeba zrobić by jasno świeciły -
    więc się je "przekręca" zbyt dużym prądem (co związane jest z ich
    przegrzewaniem się, zwłaszcza w zamkniętym kloszu), oraz brak jest
    jakiegokolwiek układu stabilizacji ich prądu. Wg. chińskiej elektroniki
    - wystarczy kilka ledów w szereg i opornik dobrany dla 12v. A że
    napięcie w instalacji nie jest =12V idealne i zawsze równe 12v, to
    powoduje bardzo szybkie padanie ledów. A "żarówka" za 50zł która grozi
    padnięciem w kazdej chwili -to zły pomysł. Ja swoje kupowałem wprost od
    chińczyka za ~9zł, to mogłem to przeboleć, a i tak przerobiłem je na
    układ ze źródłem prądowym i zmniejszyłem fabryczny prąd. Ale to inne
    zastosowanie.

    > Albo taka:
    > http://moto.allegro.pl/py21w-3w-high-power-led-bau15
    s-kierunki-pomaran-fv-i2595605292.html
    > 3W power led, według różnych źródeł to niby odpowiednik seryjnej 30-35 W
    Zależy w jakim zastosowaniu... Jak np w łazience do świecenia na lustro
    albo w lampce do czytania - ok, bo zysk ze skupienia światła w jednym
    kierunku daje przewagę nad żarówką świecącą większą jasnością, ale we
    wszystkich kierunkach, a część światła zostaje stracona bo się nie
    odbije od kiepskiego abażura.
    Zauważ jak kierunkowo to świeci. Czy w twoim przypadku (twojego klosza)
    to dokładnie o to chodzi, by mieć na środku klosza okrągłą plamę
    światła? Czy ta superjasność skupiona - po rozproszeniu na kloszu nie
    będzie już słaba?
    Ja to przetestowałem, i wiem, ale jak masz takie silne przekonanie, że
    jednak się uda - to próbuj.

    > Dlaczego na pewno? Nie wierzę, że przy obecnej technologii nie da się
    > zrobić LED-a świecącego podobnie do starej P21W. Jak kiedyś z ciekawości
    > porównywałem małe W5W, to wychodziło, że powiedzmy 10 SMD da już
    > porównywalną, jak nie lepsza, jasność i takie coś już jak najbardziej
    > istnieje. :)
    Co innego W5W lub jeszcze mniejsze do deski - gdzie malutkie żaróweczki
    faktycznie mają beznadziejną sprawność, a taką jasność z ledów nie
    sztuka osiągnąć, bez osiągania jakichś mocy które rodzą problem z
    chłodzeniem.
    Przy obecnej technologii bez problemu można zrobić leda świecącego tak
    jasno jak 21W. Ale nie ma jak zrobić dla niego odpowiedniego chłodzenia
    w typowym miejscu żarówki 21W. Żarówka w środku ma się grzać, szkło
    wytrzymuje solidne grzanie, metalowa oprawka też. Led - nie, struktura
    wewnątrz nie może przekroczyć ~100'C (co i tak znacznie ogranicza
    żywotność) a to oznacza przeważnie ~60-80'C na obudowie leda, a to
    oznacza że trzeba całość dobrze chłodzić przepływem powietrza. W
    zamkniętym kloszu nie ma o tym mowy, a jak jeszcze na niego świeci
    słońce, i na dworze jest +30'C ?

    > Oczywiście nie zamierzam montować czegokolwiek, co świeci gorzej od
    > seryjnej, ale to można bardzo dokładnie sprawdzić (np. fotografując przy
    > tej samej ekspozycji lampę pod różnym kątem z żarówką tradycyjną i LED).
    Zgadza się, można przetestować. Do tego (w żółtym/pomarańczowym migaczu)
    selektywność barwy też zadziała na plus. Ja testuje różne żarówki led (z
    oprawą lub bez) poprzez fotografowanie nie samej lampy/żarówki - bo to
    przy skupieniach i kierunkowościach różnych nie ma sensu, a fotografując
    tą samą białą kartkę (przy tych samych ustawieniach iso/f/czas aparatu,
    w ciemni) oświetloną z tej samej odległości np ~2m. I często "super
    świecący led, razi w oczy" a kartka jest ciemniejsza...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 12. Data: 2012-09-21 11:43:25
    Od: Filip <b...@m...pl>

    W dniu 2012-09-20 23:56, t? pisze:

    > To nie światła mijania, żeby istotny był idealnie taki sam rozkład
    > światła (oślepianie). Jeśli natężenie będzie podobne pod różnym kątem, to
    > już ok. Kwestia chłodzenia też nie będzie raczej problemem, bo chce je
    > zastosować raczej tylko w kierunkowskazach.

    A jaki zamierzasz wstawić rezystor?

  • 13. Data: 2012-09-21 11:48:26
    Od: tÎż

    Filip wrote:

    > A jaki zamierzasz wstawić rezystor?

    W tym aucie nie ma prawdopodobnie takiej potrzeby, a jeśli by zaszła, to
    są moduły z już wbudowanym.

    --
    ss??q s? ??u??ou??

  • 14. Data: 2012-09-21 15:25:47
    Od: Filip <b...@m...pl>

    W dniu 2012-09-21 11:48, t? pisze:

    > W tym aucie nie ma prawdopodobnie takiej potrzeby, a jeśli by zaszła, to
    > są moduły z już wbudowanym.

    Do każdego przerywacza potrzeba rezystor, jeżeli masz żarówki. Pytanie
    po co chcesz taką lipę robić. Rezystor będzie się grzał. Kierunkowskaz
    nie będzie spełniał norm. Jeśli będziesz miał kolizję, mogą być przez to
    problemy.

  • 15. Data: 2012-09-21 21:56:00
    Od: tÎż

    Filip wrote:

    > Do każdego przerywacza potrzeba rezystor, jeżeli masz żarówki.

    Nie do każdego. :)

    > Pytanie
    > po co chcesz taką lipę robić. Rezystor będzie się grzał.

    Dlaczego lipę? Jak się uda uzyskać odpowiednie natężenie światła, to
    efekt będzie bardzo fajny. A jak nie, to wrócę do zwykłych.

    > Kierunkowskaz
    > nie będzie spełniał norm. Jeśli będziesz miał kolizję, mogą być przez to
    > problemy.

    Normy będzie spełniał. Nie będzie miał tylko homologacji. Brak
    homologacji nie ma wpływu na winę za spowodowanie wypadku. Oczywiście
    jakiś cwaniak może próbować cwaniaczyć, ale i tak nic nie ugra. :)

    --
    ss??q s? ??u??ou??

  • 16. Data: 2012-09-21 22:58:42
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-09-21 20:41, t? pisze:
    > Jak się mają diody FLUX do SMD?
    tu masz moje porównanie różnych "żarówek" diodowych, dostępnych z
    cokołem W5W (typu do pozycyjnych itp, fotki robione przy tych samych
    ustawieniach aparatu):
    https://lh6.googleusercontent.com/-P_j_BBvIVT4/TdFvv
    9eBrbI/AAAAAAAACmM/vI2J72r443U/s2500/panorama.jpg
    - Pierwsza w szeregu (choć okrągła) jest właśnie klasy flux.
    - Druga to "duża struktura", jakie są po 3 lub 4 montowane w żarówkach P21W.
    - Trzecia to 4x 5050 na małej płytce
    - Czwarta to 5+2 ledy 3528 (dwie po bokach, 5 do przodu)
    - piąta to płytka z 6x 5050 po jednej stronie, po drugie - elektronika
    regulacji prądu (wypadają wg.mnie najlepiej, ale strasznie się przegrzewają)
    - szósta to duże skupisko, chyba 32 ledy dookoła + 5 z przodu typu 3528,
    też grzeje jak wściekła, a świeci słabiej, i jest droższa niż piąta...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 17. Data: 2012-09-22 10:10:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Sep 2012, Filip wrote:

    > Pfff!

    Czemu?
    Nie chce oślepiać ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2012-09-22 23:31:37
    Od: tÎż

    BartekK wrote:

    > tu masz moje porównanie różnych "żarówek" diodowych, dostępnych z
    > cokołem W5W (typu do pozycyjnych itp, fotki robione przy tych samych
> [...]

    Bardzo fajne zestawienie, tylko szkoda, że nie dałeś do porównania
    jeszcze zwykłej W5W. :)

    --
    ss??q s? ??u??ou??

  • 19. Data: 2012-09-23 11:26:04
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-09-22 23:31, t? pisze:

    9eBrbI/AAAAAAAACmM/
    > vI2J72r443U/s2500/panorama.jpg
    >
    > Bardzo fajne zestawienie, tylko szkoda, że nie dałeś do porównania
    > jeszcze zwykłej W5W. :)
    Nic straconego, fotki były robione przy parametrach:
    - aparat Canon D450
    - iso = 200
    - czas = 1/8s
    - przysłona = F8.0
    - ogniskowa = 25mm
    - ekspozycja = 0ev
    - balans bieli = auto
    więc nic nie stoi na przeszkodzie by jeszcze raz przy tych samych
    parametrach cyknąć fotkę żarówce.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 20. Data: 2012-09-23 11:34:47
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-09-22 23:30, t? pisze:

    > To będzie trudno zrobisz, ale co powiesz np. na otwory wentylacyjne +
    > wymuszony przepływ powietrza jakimś małym wentylatorem?
    To zdecyduj się, czy konstruujesz przyrząd do zbierania próbek kurzu i
    brudu, czy lampę samochodową? :)

    > Czyli takie 18*flux nie mają szans świecić podobnie jak zwykła P21W?
    Najmniejszych szans.

    > Ale to już jest ewentualnie problem sprzedawcy, importera, producenta, na
    > pewno nie mój. :)
    Cóż, a jak kupisz spodnie na których chińczyk napisał XXL (tylko że to
    jest XXL dla 1.5m chińczyka karmionego miską ryżu na dzień), to będziesz
    je nosić bez względu na to, że wg naszych rozmiarów jest XS i są na
    ciebie za małe?
    Światła, zwłaszcza migacze i stopy, są przede wszystkim po to, by było
    je widać, a widać ma być po to, by było na drodze bezpieczniej. A nie po
    to, by się diagnosta odczepił. Jeśli nie wierzysz chińskiej homologacji,
    to po prostu kup i porównaj jasność świecenia i widoczność takiego
    migacza w dzień, najlepiej słoneczny.

    Pamiętaj jeszcze, że 99% przerywaczy kierunkowskazów ma "monitorowanie
    obciążenia" - jeśli żarówki nie pobierają tyle prądu ile mają pobierać w
    założeniu (np 21+21+5W), to migacz zaczyna migać 2x szybciej, by
    zasygnalizować kierowcy awarię. Taki objaw miały historyczne migacze na
    bimetalu, ale tradycję tą kontynuują praktycznie wszystkie przerywacze
    elektroniczne. Więc jeśli wstawisz ledy i zacznie ci szybko migać - to
    albo musisz to "sztucznie" czymś obciążyć (no to już bezsens całkowity),
    albo szukać przerywacza który takich jaj sobie nie robi. Znów chyba
    przerost formy nad treścią...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173