  • 11. Data: 2009-11-05 15:30:22
    Temat: Re: Jak "wy lutować" fabrycznie wmontowanego scalaka?
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Pawel "O'Pajak" napisał:
    > Powitanko,

    > Ehh, tez chetnie bym zostal po godzinach w takiej firmie;-)

    > Grzac mocno, ale krotko. Jak jedna kosc z calej plytki, albo nawet
    > kilka, to przeciwna strona na kuchenke gazowa, a z drugiej chwytasz
    > scalaczka i delikatnie czekajac az cyna pusci pociagasz. Potem rzucasz
    > na jakas plyte metalowa coby ostygl. Ta metoda wylutowalem juz nawet
    > oporne zlacza z plyt.

    Taaa. Dobre rady cioci Kwapiszewskiej!

    Nie "mocni, ale krótko" tylko powoli wygrzać całość do około 150 stopni
    i dopiero wówczas zwiększyć tempo nagrzewania. I nie rzucać scalaka na
    nic zimnego - to nie temperatura zabija scalaki a jej szybkie zmiany!
    Kilkanaście sekund więcej w temperaturze dwustukilkudziesięciu stopni
    żadnej krzywdy scalakowi nie uczyni - zbyt szybkie schłodzenie może
    spowodować w materiale obudowy takie lokalne naprężenia że bonding pourywa.

    --
    Darek

  • 12. Data: 2009-11-05 16:12:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pawel "O'Pajak" napisał:

    > Ehh, tez chetnie bym zostal po godzinach w takiej firmie;-)

    To są jeszcze chętni na taki złom? Powyżej jakich ilości wzbudzają
    się chęci?

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2009-11-05 17:52:05
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Układy na płytkach drukowanych lutuje się lutownicą.

    Myślę, że ilość układów lutowanych lutownicą jest statystycznie
    całkowicie pomijalna.

    Paweł

  • 14. Data: 2009-11-05 18:08:24
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    bobofrut wrote:
    > Z góry przepraszam za ten lamerski ton ale dopiero zaczynam przygodę z
    > elektroniką, przy okazji to mój pierwszy post. Mianowicie mam takie
    > pytanie, w firmie gdzie pracuje wyrzucono mnóstwo starych komputerów,

    a ja zapytam po ch***a Ci te scalaki? Chcesz robic walsna karte dzwiekowa?
    Jakis DSP, nie wiem?

    Dla hobbysty na takiej plytce moze jakies zlacza jack, kondensatory (ale nozki
    poucinane) i jakies pierdy, scalaki sa do wywalenia.

    Komputery oddali do utylizacji a nie do rowu czy na smietnisko mam nadzieje
    (nie wolno).

  • 15. Data: 2009-11-05 19:31:33
    Od: Name <u...@e...org>

    Papkin wrote:
    > Komputery oddali do utylizacji a nie do rowu czy na smietnisko mam
    > nadzieje (nie wolno).

    Nikt normalny nie będzie szukał punktu utylizacji dla jednej PCB.

  • 16. Data: 2009-11-05 21:43:36
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    bobofrut pisze:

    > chciałbym wy lutować pewne układy scalone z niektórych starych kart
    > muzycznych i sieciowych ale nie wiem jak się do tego zabrać, zwykłą
    > lutownicą nie potrafię tego zrobić, jest może jakiś sposób na
    > odzyskanie układów scalonych, które zostały fabrycznie wlutowane

    Potrzebujesz stację rozlutowniczą na gorące powietrze (hotair). Szukaj
    np. wśród modeli Auoye. Ale to i tak przyjemność za kilkaset zł - może
    taniej wyjdzie kupić potrzebne układy?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 17. Data: 2009-11-05 23:58:02
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > To są jeszcze chętni na taki złom? Powyżej jakich ilości wzbudzają
    > się chęci?

    Nie ilosci, a jakosci. Ukladow raczej bym nie wyciagal, ale jakas
    nagrywarka dvd by sie przydala, z jakis bardzo starych rzeczy mozna
    wyciagnac ciekawe elementy mechaniczne, a sprawne rzeczy moga sie
    przydac w szkole mojego Syna.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 18. Data: 2009-11-06 04:21:54
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> wrote in message
    > Powitanko,

    > Ehh, tez chetnie bym zostal po godzinach w takiej firmie;-)

    A nie wolałbyś pracować w takiej, w której płacą na tyle abyś
    sobie mógł nowy komputer kupić zamiast tęsknić za gratami? :-)

  • 19. Data: 2009-11-06 10:15:55
    Od: bobofrut <r...@g...com>

    Komputery oddali do utylizacji, firma przywiozła do tego celu ogromny
    "kosz" na ten "złom". Co do scalaczków, to są na niektórych kartach
    bardzo przydatne układy z ATmel'a jak również szereg rezystorów,
    tranzystorów i innych podobnych układów, które są dla mnie bardzo
    przydatne do moich prac hobbystycznych.

  • 20. Data: 2009-11-06 10:31:02
    Od: bobofrut <r...@g...com>

    On 6 Lis, 10:15, bobofrut <r...@g...com> wrote:
> [...]
    > bardzo przydatne układy z ATmel'a jak również szereg rezystorów,
    > tranzystorów i innych podobnych układów, które są dla mnie bardzo

    Przetestowałem metodę z żelazkiem, układy świetnie odchodzą od karty,
    wręcz spływają z niej. Nie miałem jeszcze możliwości przetestowania
    układów pod kontem ich sprawności po tym jak zostały wymontowane, wiem
    tylko tyle, że karty z tymi układami działały prawidłowo przed
    wymontowaniem.
    Dziękuje za odzew, za konstruktywne porady.