  • 31. Data: 2018-08-29 09:30:57
    Temat: Re: Jak wydoić barana?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

    > Nie mam pojęcia - nie mamy takich tanich win w sklepach...
    > Najtańsze widziałem chyba za $9 ale przeważnie zaczynają się
    > w detalu "supersamach" od kilkunastu dolarów za butelkę 0,75L.

    Zo za okropny kraj! Czy te dolary, których nie doliczyli
    do benzyny, chcą sobie odbić na winie?

    --
    Jarek

  • 32. Data: 2018-08-29 10:03:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Pszemol napisał:

    >Zo za okropny kraj! Czy te dolary, których nie doliczyli
    >do benzyny, chcą sobie odbić na winie?

    Byc moze, co nie zmienia opisu - jesli akcyza wynosi 8$, to ilez
    lepsze jest wino za 10$ od tego za 9$ :-)

    Ale w Wallmarkt ... najtansza butelka faktycznie $9
    https://www.walmart.com/ip/Apothic-Red-Wine-750mL/18
    6513351

    ale jak ktos lubi tanie wino
    https://www.walmart.com/ip/Franzia-Sunset-Blush-Wine
    -5-L/12170317
    karton 5L $10

    A nie, sortowanie im "zle" dziala
    https://www.walmart.com/ip/Oak-Leaf-Pinot-Grigio-Win
    e-750-mL/12170312
    $3

    A moze akcyza mala, ale kraj bogaty i takiego sikacza nikt kupowac nie
    chce :-)

    J.

  • 33. Data: 2018-08-29 17:36:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Byc moze, co nie zmienia opisu - jesli akcyza wynosi 8$,
    > to ilez lepsze jest wino za 10$ od tego za 9$ :-)

    Oni te swoje podatki jakoś inaczej ponazywali, ale wątpię, by
    któryś był aż tak wysoki. Może o co innego chodzi. Już raz tam
    mieli program wspierania prywatnej przedsiębiorczości funkcjonujący
    pod nazwą "prohibicja". W tamtym okresie szczególnie urosła w siłę
    pewna korporacja, szerzej znana jako "mafia", która dyktowała
    wszystkim ceny na alkohol. Może dalej coś z tego została -- gdyby
    ktoś chciał sprzedawać wino po normalnych cenach, to mu zaraz
    konkurencja wszkaże miejsce w szerewgu.

> [...]
    e-750-mL/12170312
    > $3
    >
    > A moze akcyza mala, ale kraj bogaty i takiego sikacza nikt kupowac

    Jest na świecie wiele niebiednych krajów, gdzie wino kosztuje tyle,
    ile powinno. Rzadko używa się w nich słów w rodzaju "sikacz", bo
    ludzie na ogół mają świadomość, że wino jest rzeczą powszednią.
    U nas z kolei długo panowało przekonanie, że wino musi być drogie,
    bo to nie wiadomo jaki specyjał. Sytuacja w Stanach jest o tyle
    dziwna, że to kraj będący producentem wina.

    --
    Jarek

  • 34. Data: 2018-08-29 18:05:54
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 28 Aug 2018 20:27:39 -0500, Pszemol wrote:
    > Nie mam pojęcia - nie mamy takich tanich win w sklepach... Najtańsze
    > widziałem chyba za $9 ale przeważnie zaczynają się w detalu
    > "supersamach" od kilkunastu dolarów za butelkę 0,75L.

    Jak to - tanich win nie ma? Jak w Chicago byłem zeszłego roku to w
    dzielnicy latynoskiej (tam mieszkałem) szczególnie zaciekawiła mnie
    sprzedaż wina właśnie. W niemal każdym sklepiku spożywczym było, w takich
    plastykowych kanistrach po 10 albo 15l. Ceny nie pamiętam, ale w
    przeliczeniu na litr na pewno wychodziło niezwykle tanio :)
    A znaleźć b. łatwo - zaraz obok prażonych świńskich skór (to chyba jakiś
    smakołyk u nich).

    Mateusz

  • 35. Data: 2018-08-29 18:19:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > A znaleźć b. łatwo - zaraz obok prażonych świńskich skór (to chyba
    > jakiś smakołyk u nich).

    Charlie Chaplin w "Gorączce złota" konsumował. Tyle że gotowane, nie
    prażone. Z własnego buta.

    Jarek

    --
    Pijmy tanie wino, zatrzymajmy czas,
    zaśpiewajmy stare pieśni,

  • 36. Data: 2018-08-29 18:30:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Jest na świecie wiele niebiednych krajów, gdzie wino kosztuje tyle,
    >ile powinno. Rzadko używa się w nich słów w rodzaju "sikacz", bo
    >ludzie na ogół mają świadomość, że wino jest rzeczą powszednią.

    No, jesli butelka wina z dolnej polki kosztuje $9, to jak musi
    smakowac to za $3 ? :-)

    Ja chcialem tylko pokazac, ze w pewnych warunkach niewielka roznica w
    cenie moze sie okazac calkiem spora.

    >U nas z kolei długo panowało przekonanie, że wino musi być drogie,
    >bo to nie wiadomo jaki specyjał.

    Biorac pod uwage ile set km trzeba bylo to wino przewiezc furmanka, to
    wcale nie takie dziwne.
    Ale przyszla kolej i sie skonczylo.
    Choc proletariat nadal pil wode i kawe ... zbozową.
    No i wódke.

    >Sytuacja w Stanach jest o tyle dziwna, że to kraj będący producentem
    >wina.

    Tak jest, ale ze slonecznej Kaliforni do NY dalej niz Budapesztu do
    Krakowa :-)

    J.

  • 37. Data: 2018-08-29 20:22:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > No, jesli butelka wina z dolnej polki kosztuje $9, to jak musi
    > smakowac to za $3 ? :-)
    >
    > Ja chcialem tylko pokazac, ze w pewnych warunkach niewielka
    > roznica w cenie moze sie okazac calkiem spora.

    Mój przekaz był taki, że podobne porównania zwykle nie mają sensu.
    Wino "z dolnej półki" wcale nie musi (wręcz nie powinno) smakować
    źle. Jest z winem tak, jak ze wszystkim innym. Jeśli ktoś na spacer
    po lesie, czy wręcz do pracy w ogródku zakłada "buty z górnej półki",
    jakieś wyjściowe lakierki z cielęcej skórki, a do tego jedwabny
    garnitur, to coś z nim nie jest w porządku. Wino za parę euro nie
    przynosi nikomu ujmy.

    > Biorac pod uwage ile set km trzeba bylo to wino przewiezc furmanka,
    > to wcale nie takie dziwne. Ale przyszla kolej i sie skonczylo.

    Wtedy to było jeszcze napitkiem normalnym i powszechnym (w pewnych
    sferach przynajmniej). Tak dużo tego szło z południa, że nie było
    czasu na spokojne dojrzewanie w piwnicy, węgrzyn dochodził na wozach.
    Stąd Tokaj Szamorodni dostał polską nazwę -- sam rodził się po drodze
    na furmance.

    > Choc proletariat nadal pil wode i kawe ... zbozową. No i wódke.

    To już później. W tym samym czasie wino zaczęto uznawać za luksus.

    > Tak jest, ale ze slonecznej Kaliforni do NY dalej niz Budapesztu
    > do Krakowa :-)

    Wina z Chile czy Austalii na całym świecie kosztują mniej więcej
    tyle samo. Taki Yellow Tail Merlot (z kangurem), coś, co widuje
    się w sklepach na każdym kontynencie, w tym wallmarcie mają po
    niecałe pięć dolarów.

    --
    Jarek

  • 38. Data: 2018-09-04 05:06:07
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 08/28/18 21:27, Pszemol wrote:
    > Nie mam pojęcia - nie mamy takich tanich win w sklepach...
    > Najtańsze widziałem chyba za $9 ale przeważnie zaczynają się
    > w detalu "supersamach" od kilkunastu dolarów za butelkę 0,75L.

    Jeśli masz niedaleko Trader Joe's, to tam poszukaj. W VA półki mają
    zastawione całkiem niezłymi winami za mniej niż $10. Wręcz wino
    kosztujące ponad $10 to już rozpusta (choć mają i takie). Są tez pijalne
    po $3, ale duża część z tych co sprzedają mieści się w granicach $5-$8.
    Wliczając całkiem niezłe wina z krajów południowej półkuli.

    Jacek.

  • 39. Data: 2018-09-06 14:56:22
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > tyle samo. Taki Yellow Tail Merlot (z kangurem), coś, co widuje
    > się w sklepach na każdym kontynencie, w tym wallmarcie mają po

    I smakuje Ci ten kangur? :-)

  • 40. Data: 2018-09-06 15:53:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pszemol napisał:

    > I smakuje Ci ten kangur? :-)

    Da się pić, choć oczywiście nic nadzwyczajnego. Zapamiętałem torbacza
    jako gatunek kosmopolityczny. Tak mnie zaintrygował wszędobylskością
    swoją, że nie mgłem się powstrzynać przed okazją przetestowania na
    trzech kontynentach. Poza tym staram się trzymać zasady, by w Europie
    pić wina europejskie, w Australii australijskie itd.

    --
    Jarek