  • 11. Data: 2012-06-01 23:37:12
    Temat: Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-06-01 23:16, Irek N. wrote:
    >> Prąd przecież bedzie powoli narastał...
    > Powoli powiadasz.

    Cewka chyba nie lubi za dużych zmian prądu ;)

    > Jeżeli rozmawiamy tylko o kroku, to spoko.

    PWM wystepuje w fazie "trzymania" kroku. Faza zmiany kroku zasilana jest
    pełnym napięciem. Trochę to skomplikowane. A silnik typowo osiąga
    kilkanascie kroków / sek.

    > Mogę Ci pożyczyć do prób, z tego co kojarzę - daleko nie masz.

    Nie ma sensu, i tak się za to nie zabiore w tym tyg. A mam własny, tak
    że dzięki za propozycje. Ponadto niewiele mi to da jesli wykryje
    przepiecia - bo jak z nimi walczyć poprawnie nie mam doswiadczenia :/

    > A czym mierzysz moment?

    Śjakimś mostkiem tensometrycznym wpietym w szumiącą ATmegę :P

  • 12. Data: 2012-06-01 23:49:08
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 01.06.2012 21:02, Sebastian Biały wrote:

    > Aktualnie mam SS14 (Shottky, 1A) i IRLML2060 (1.2A n-mosfet).

    A "dolne" diody masz? Ja bym dołożył nawet dla sprawdzenia.

    Mirek.

  • 13. Data: 2012-06-02 00:13:39
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-06-01 23:49, Mirek wrote:
    > A "dolne" diody masz? Ja bym dołożył nawet dla sprawdzenia.

    Dorzucę testowo. Swoją droga czy one nie istnieja w wiekszości mosfetów ?

  • 14. Data: 2012-06-02 09:52:01
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 01/06/2012 23:13, Sebastian Biały wrote:

    > Dorzucę testowo. Swoją droga czy one nie istnieja w wiekszości mosfetów ?

    Istnieja jako gowniane pasozyty, a nie porzadne diody.
    Poza tym indukcyjnosc uzwojen (a najlepiej kontrola pradu) jest wazna.
    Jak inaczej ustawisz wypelnienie PWMa? Nasycisz rdzen (albo zrobisz inna
    glupote) i masz prad zwarcia (chyba ze cewka ma 12R, ale po co wtedy
    chopper?).

    A o dodatkowe dlawiki (na silniku) pytalem sie wlasnie w celu
    ograniczenia di/dt. Bez schematu nie ma co gdybac.

    --
    Jerry1111

  • 15. Data: 2012-06-02 10:26:24
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > A o dodatkowe dlawiki (na silniku) pytalem sie wlasnie w celu
    > ograniczenia di/dt. Bez schematu nie ma co gdybac.

    Z indukcyjnością uzwojeń się walczy, walczy czym tylko można.
    Wiesz - szybciej narośnie, szybciej też się straci, tylko że u
    Sebastiana silnik praktycznie stoi :) Niemniej jednak zasadę warto utrzymać.

    Kiedy w PL?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 16. Data: 2012-06-02 11:30:58
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 01-06-2012 o 23:05:09 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    napisał(a):

    > Zmniejszyłem prad 2x. Zdycha 5-6 razy żadziej prawie sie nie grzejąc
    > przy PWM 50%. Więc stawiam na przepiecia.
    Ale wiesz co to jest efekt Millera?
    Bo wybuchające tranzystory low level sterowane z procka by na to
    wskazywały.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 17. Data: 2012-06-02 11:33:31
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Kiedyś dawno (chyba jeszcze w ubiegłym wieku), gdy jakieś urządzenie wróciło
    ze zwęgloną płytką zastąpiłem NMOSa DPAK OmniFETem DPAK:
    http://pl.farnell.com/stmicroelectronics/vnd7nv04-e/
    mosfet-n-ch-40v-6a-dpak/dp/1739415?Ntt=VND7NV04
    Ma toto:
    - zabezpieczenie ESD bramki,
    - ogranicznik przepięć (40V),
    - ogranicznik prądu (dawniej pisali 7A (stąd nazwa) teraz piszą minimum 6A),
    - ogranicznik temperatury.

    Nie wolno go sterować prosto z procesora. Trzeba przez rezystor co najmniej
    220om bo na Gate zeznaje (zwierając je do masy) że zadziałał ogranicznik
    termiczny.
    P.G.

  • 18. Data: 2012-06-02 12:31:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 01 Jun 2012 21:02:44 +0200, Sebastian Biały napisał(a):
    > Robie prosty sterowanik silnika unipolarnego. Założenie to softwareowy
    > chopper (sprawdza mi się znakomicie w innym projekcie) i silnik unipolarny.

    > Aktualnie mam SS14 (Shottky, 1A) i IRLML2060 (1.2A n-mosfet). W układzie
    > testowym pracują sobie z silnikiem z prądem 1A na cewkę. Jednak miałem
    > już sytuacje gdzie coś "wybuchło" detonując diodę i tranzystor.

    Oba elementy naraz ?
    Tylko w jednej galezi czy we wszystkich 4 (czy tam 3) ?

    Wybuchlo jakos widowskowo, czy po prostu elementy nie sa juz sprawne i nie
    wiadomo dlaczego ?

    Napiecie zasilania i rezystancja silnika jakie ? Bo podejrzewam ze nawet
    gdyby ci sie program zawiesil i tranzystor bylby stale otwarty, to i tak
    nieszczescia by nie bylo.
    Moze jakies "slabe otwarcie" tranzystora, czy np za duza czestotliwosc, po
    ktorej ustala sie na nim w miare duze napiecie i w miar duzy prad ... ale
    to nie tlumaczy awarii diody.

    Moze wiec kolejnosc odwrotna - najpierw padla dioda, a jak jej zabraklo to
    tranzystor ? Po padzie sa zwarte czy rozwarte ?

    A nie moglo byc tak ze ktos pokrecil silnikiem od zewnatrz ? Wtedy sie moga
    zdarzyc wieksze napiecia .

    J.

  • 19. Data: 2012-06-02 16:25:04
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-06-02 12:31, J.F. wrote:
    > Oba elementy naraz ?
    > Tylko w jednej galezi czy we wszystkich 4 (czy tam 3) ?

    W jednej gałęzi. Pozostałe działają.

    > Wybuchlo jakos widowskowo, czy po prostu elementy nie sa juz sprawne i nie
    > wiadomo dlaczego ?

    Dioda pęka, tranzystor zmienia rozmiar. Ogólnie uszkodzenia optycznie
    widoczne.

    > Napiecie zasilania i rezystancja silnika jakie ? Bo podejrzewam ze nawet
    > gdyby ci sie program zawiesil i tranzystor bylby stale otwarty, to i tak
    > nieszczescia by nie bylo.

    Otwarcie na stałe powoduje ze silnik przestaje się kręcić, a wpada w
    drgania. Sprawdzilem, moge tak przez przynajmniej minute. To tutaj nie
    ma miejsca - kręci się i bum.

    > Moze jakies "slabe otwarcie" tranzystora, czy np za duza czestotliwosc

    Nieco więcej niż 1kHz.

    > Moze wiec kolejnosc odwrotna - najpierw padla dioda, a jak jej zabraklo to
    > tranzystor ? Po padzie sa zwarte czy rozwarte ?

    Zapewne pada dioda i tranzystor zwiera nie cewkę tylko zasilanie. Dioda
    po detonacji zazwyczaj przewodzi w obie strony z niewielką rezystancją
    rzędu 1Ohm.

    > A nie moglo byc tak ze ktos pokrecil silnikiem od zewnatrz ? Wtedy sie moga
    > zdarzyc wieksze napiecia .

    Nie, kręci się jałowo i też go szlag trafia.

  • 20. Data: 2012-06-02 16:30:16
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-06-02 09:52, Jerry1111 wrote:
    > Istnieja jako gowniane pasozyty, a nie porzadne diody.

    Dodam więc testowo, i tak płytka idzie ponownie do produkcji.

    > Poza tym indukcyjnosc uzwojen (a najlepiej kontrola pradu) jest wazna.

    Załatwia to software :)

    > Jak inaczej ustawisz wypelnienie PWMa?

    Na oko. O dziwo działa.

    > Nasycisz rdzen (albo zrobisz inna
    > glupote) i masz prad zwarcia (chyba ze cewka ma 12R, ale po co wtedy
    > chopper?).

    Prąd zwarcia tego silnika mieści się w normie przewodzenia tranzystora.
    Może niekoniecznie normie silnika, ale to nie silnik pada :)

    nasycenie cewki i odpięcie zasilania wyładowuje się na diodzie, która
    robi się ciepła, ale w normie. Robiłem takie eksperymenty na początku i
    w zasadzie działało prawidłowo.

    > A o dodatkowe dlawiki (na silniku) pytalem sie wlasnie w celu
    > ograniczenia di/dt. Bez schematu nie ma co gdybac.

    Nie ma schematu, bo prymitywny. Tranzystor mosfet-n, dioda, cewka silnika.