  • 1. Data: 2012-05-31 19:38:58
    Temat: Problem z policzeniem oporu,
    Od: "meteor" <z...@g...pl>

    Wiem, że to za proste pytanie na to forum, ale nie mam gdzie się zapytać.

    Mam źródło prądu stałego, z zasilacza 12V.
    Ma być tam podłączona dioda LED zwykła np. 3V, (albo 1,5V interesuje mnie
    jak to pliczyć).

    Pytanie: Jaki opornik Rx powinien być podłączony szeregowy, by dioda
    świeciła i by diody nie przepalić?

    Ze wzoru z ze szkolnej fizyki wynika, że jest za mało danych bo:
    12V = 3V + IRx
    Ale nie znam I. Nie potrafię zmieżyć ani natężenia prądu , ani oporu diody ,
    zwykłym miernikiem "szkolnym".
    Mierząc opór diody na najmniejszy zakres oporu dioda świeci, a miernik
    pokazuje opór 1.

    Jak to policzyć?

    Wkładając przypadkowy opornik wyciągnięty z innego uszkodzonego urzędzenia
    (to samo dioda) można metodą prób i błędów znaleść właściwy opornik, mierząc
    napięcie za nim, ale:
    1. nie umiem czytać pasków na oporniku (może ktoś da link do ściągawki),
    2. oporniki ze starego pilota skończyły się, więc i tak trzeba kupić nowy,
    a żeby kupić należy znać wartość oporu.

    Proszę o pomoc kogoś piśmiennego w tej dziedzinie.

  • 2. Data: 2012-06-01 20:23:58
    Temat: Re: Problem z policzeniem oporu,
    Od: "Gomez" <a...@h...pl>

    Ty tak na powaznie??

  • 3. Data: 2012-06-01 20:47:20
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2012-05-31 19:38, meteor pisze:
    > Wiem, że to za proste pytanie na to forum, ale nie mam gdzie się zapytać.
    >
    > Mam źródło prądu stałego, z zasilacza 12V.

    Zapewne bliżej mu do źródła napięcia, niż prądu. Chyba że zadziała
    ograniczenie prądowe to może rzeczywiście źródło prądu...

    > Ma być tam podłączona dioda LED zwykła np. 3V, (albo 1,5V interesuje
    > mnie jak to pliczyć).

    Szybko!

    > Ze wzoru z ze szkolnej fizyki wynika, że jest za mało danych bo:
    > 12V = 3V + IRx

    Jedno równanie z dwoma niewiadomymi. Coś jeszcze trzeba wiedzieć. O
    diodzie nie wiemy bo... nie powiedziałeś co to za dioda. Dla
    najzwyklejszej "sygnalizacyjnej" można na przykład przyjąć, że będzie
    dobrze świecić jeśli będzie przez nią płynął prąd 10mA. I już da się
    rozwiązać równanie.

    > Ale nie znam I. Nie potrafię zmieżyć ani natężenia prądu , ani oporu
    > diody , zwykłym miernikiem "szkolnym".
    > Mierząc opór diody na najmniejszy zakres oporu dioda świeci, a miernik
    > pokazuje opór 1.

    Bzdurki...

> [...]
    > opornik, mierząc napięcie za nim, ale:
    > 1. nie umiem czytać pasków na oporniku (może ktoś da link do ściągawki),

    wyszukiwarka: "Kod paskowy rezystorów"

    > 2. oporniki ze starego pilota skończyły się

    ... ze śmiechu? ;) O co chodzi?

    > Proszę o pomoc kogoś piśmiennego w tej dziedzinie.
    ??

    --
    Michał

  • 4. Data: 2012-06-01 20:49:40
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 31-05-2012 o 19:38:58 meteor <z...@g...pl> napisał(a):
    1Kom, będzie wtedy około 9mA dioda będzie dobrze i długo świecić.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 5. Data: 2012-06-01 21:10:09
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    janusz_kk1 wrote:
    > Dnia 31-05-2012 o 19:38:58 meteor <z...@g...pl> napisał(a):
    > 1Kom, będzie wtedy około 9mA dioda będzie dobrze i długo świecić.

    Na ruskim elektrodopodobnym portalu nigdy by się nie zapytał.
    Aby tam pisać trzeba się zarejestrować (czytać można bez rej.),
    aby się zarejestrować należy rozwiązać prosty test, aby rozwiązać
    tenże test należy znać odpowiedzi na takie pytania jak wątkotwórca zadał.

    --
    Włodek

    http://dino.inosak.org

  • 6. Data: 2012-06-01 21:13:28
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "meteor" <z...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Mam źródło prądu stałego, z zasilacza 12V.
    > Ma być tam podłączona dioda LED zwykła np. 3V, (albo 1,5V interesuje mnie

    Tak tylko pro forma...
    Naucz się pisać/mówić konkretnie.
    Żródło prądu stałego oznacza, że możesz nie dawać opornika, a jak dasz to i
    tak to nic nie da.
    Żródło prądu to coś co daje określony prąd. Masz żródlo napięcia stałego.
    Tak?

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2012-06-01 21:36:38
    Od: "meteor" <z...@g...pl>

    >...prąd 10mA.
    Wielkie dzięki.
    Czyli 9V = 10 * mA *Rx=
    = 10 * 1/1000 A * Rx=
    = 1/100 A * Rx

    Rx = 900 Om

    A jak ma słabiej świecić to większy opór.
    A jak dioda malutka to też większy opór?

    Czy mając diodę i szkolny miernik można zmierzyć ten prąd?
    Tam opcja z obrazkiem diody, ale miernik pokazuje tylko napięcie w mV zdaje
    się.

  • 8. Data: 2012-06-01 22:09:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello meteor,

    Thursday, May 31, 2012, 7:38:58 PM, you wrote:

    > Wiem, że to za proste pytanie na to forum,

    To nie jest forum.

    > ale nie mam gdzie się zapytać.

    Użyj Goole, Luke!

    > Mam źródło prądu stałego, z zasilacza 12V. Ma być tam podłączona
    > dioda LED zwykła np. 3V, (albo 1,5V interesuje mnie jak to pliczyć).

    [...]

    > 1. nie umiem czytać pasków na oporniku (może ktoś da link do ściągawki),

    Uzyj Google, Luke!

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2012-06-01 22:38:57
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2012-06-01 21:36, meteor pisze:

    > Wielkie dzięki.
    > Czyli 9V = 10 * mA *Rx=
    > = 10 * 1/1000 A * Rx=
    > = 1/100 A * Rx
    >
    > Rx = 900 Om

    ??? Na fizyce nie uczono najpierw przekształcić wzór a następnie
    podstawiać? Z tego co napisałeś nie bardzo idzie się wyznać mimo, że
    jest dobry wynik.

    Uz = Ud + IRx

    Uz - Ud = IRx / :I

    Uz - Ud
    ------- = Rx

    12 - 3
    Rx = --------
    10e-3

    9
    Rx = ---- = 9e2 = 900 omów
    1e-2

    Przy okazji:
    om, oma, omie; omy, omów, ale: Ohm - nazwisko
    (wielkość litery i odmiana)

    > A jak ma słabiej świecić to większy opór.
    > A jak dioda malutka to też większy opór?

    Wielkość obudowy diody nie mówi nic o dopuszczalnym jej prądzie.
    Przeważnie nie ma nawet związku. Ten parametr podaje producent.
    Dla LEDów takich
    http://g.wieszjak.pl/p/_wspolne/pliki_infornext/1200
    0/led_12742.jpg
    i takich
    http://www.apexled.com/upimg/200772240335.jpg
    w większości przypadków 10mA jest wartością bezpieczną. Wszystko jednak
    zależy, jak jasno ma świecić. Zmniejszać prąd zawsze można, zwiększać to
    już ostrożnie, bo skraca się wówczas życie LEDa.
    Obecnie są też produkowane diody przygotowane do pracy z większym
    prądem, ale ze względu na wydzielane ciepło przeważnie wyglądają inaczej
    niż powyższe. Ich obudowa musi stykać się z radiatorem odprowadzającym
    ciepło. Ewentualnie dla niższych mocy ciepło odprowadzają nóżki. Hasło:
    Power LED.

    > Czy mając diodę i szkolny miernik można zmierzyć ten prąd?

    Można tylko zmierzyć prąd płynący w obwodzie. Multimetr nie pokaże
    dopuszczalnego prądu diody. Tak samo jak nie pokaże mocy opornika :)

    > Tam opcja z obrazkiem diody, ale miernik pokazuje tylko napięcie w mV
    > zdaje się.

    Przeczytaj instrukcję do miernika. Test diod jest wykonywany w ten
    sposób, że przepuszcza przez nią prąd o podanej przez producenta
    wartości (chyba typowo 1mA) i mierzy spadek napięcia na niej. W ten
    sposób można na przykład odróżnić diodę zwykłą prostowniczą od
    schottky'ego, no i LED.

    --
    Michał

  • 10. Data: 2012-06-02 01:35:39
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@g...pl>

    Desoft <N...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > tak to nic nie da.
    > Żródło prądu to coś co daje określony prąd. Masz żródlo napięcia stałego.

    Nie chce wszczynać przysłowiowej dyskusji o wyższości Świąt idt, ale skoro
    mowa o konkretności, to według mnie, określenie *źródło prądu stałego* oznacza
    dokładnie tyle, że jest to źródło prądu stałego (według fizycznej definicji
    prądu stałego) i tyle. Nawet byle jaka bateryjka z bazaru, jest źródłem prądu
    stałego. Jeżeli zaś chodzi o *źródło prądowe* (idealne źródło prądowe) to
    właśnie jest takie źródło, którego prąd nie zależy od obciążenia. Istotne
    rozróżnienie.
    PP