    From: mk <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Jaki sposób na uzyskanie efektu lotosu? (superhydrofobowość)
    Date: Sun, 14 Aug 2011 08:03:24 +0200

    Na niewielkim wycinku płaszczyzny (kilka dm^2, mniej więcej wielkość
    kartki A4) chciałbym uzyskać powierzchnię superhydrofobową (powierzchnię
    na której można by było zaobserwować efekt lotosu).
    Materiałem bazowym będzie prawdopodobnie jakiś laminat epoksydowy (FR4),
    tudzież jakiś tekstolit.
    Czym laminat pokryć, jak go potraktować, by jego powierzchnia nabrała
    właściwości superhydrofobowych?

    Do tej pory wypróbowałem jakiegoś "nanopreparatu" do szyb samochodowych
    i jakiegoś "nanowosku" do pielęgnacji lakieru samochodowego, ale efektu
    lotosu owe preparaty zdecydowanie nie dają.

    Powierzchnia nie musi być bardzo wytrzymała mechanicznie.
    Co polecacie, czego by można użyć w warunkach domowych, osobie która nie
    boi się eksperymentować? ;-)
    Czy może są dostępne gotowe lakiery "w spraju", które dają powierzchnię
    superhydrofobową? Może jakieś folie? Albo od razu gotowa płytka o
    grubości ok. 1 do 5 mm i rozmiarach ok. 20 mm x 30 mm...

    pzdr
    mk