  • 1. Data: 2011-08-14 06:03:24
    Temat: Jaki sposób na uzyskanie efektu lotosu? (superhydrofobowość)
    Od: mk <m...@o...pl>

    Na niewielkim wycinku płaszczyzny (kilka dm^2, mniej więcej wielkość
    kartki A4) chciałbym uzyskać powierzchnię superhydrofobową (powierzchnię
    na której można by było zaobserwować efekt lotosu).
    Materiałem bazowym będzie prawdopodobnie jakiś laminat epoksydowy (FR4),
    tudzież jakiś tekstolit.
    Czym laminat pokryć, jak go potraktować, by jego powierzchnia nabrała
    właściwości superhydrofobowych?

    Do tej pory wypróbowałem jakiegoś "nanopreparatu" do szyb samochodowych
    i jakiegoś "nanowosku" do pielęgnacji lakieru samochodowego, ale efektu
    lotosu owe preparaty zdecydowanie nie dają.

    Powierzchnia nie musi być bardzo wytrzymała mechanicznie.
    Co polecacie, czego by można użyć w warunkach domowych, osobie która nie
    boi się eksperymentować? ;-)
    Czy może są dostępne gotowe lakiery "w spraju", które dają powierzchnię
    superhydrofobową? Może jakieś folie? Albo od razu gotowa płytka o
    grubości ok. 1 do 5 mm i rozmiarach ok. 20 mm x 30 mm...

    pzdr
    mk

  • 2. Data: 2011-08-14 08:25:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 14 Aug 2011 08:03:24 +0200, mk napisał(a):
    > Do tej pory wypróbowałem jakiegoś "nanopreparatu" do szyb samochodowych
    > i jakiegoś "nanowosku" do pielęgnacji lakieru samochodowego, ale efektu
    > lotosu owe preparaty zdecydowanie nie dają.

    A co to jest efekt lotosu ?
    Preparaty "niewidzialna wycieraczka" do samochodow dzialaja (choc akurat w
    samochodzie niekoniecznie tak jak trzeba)

    Sa tez preparaty do odziezy i butow.

    Gdzies na youtube jest filmik - szklanke impregnowanego piasku zalewamy
    woda, przechylamy ... najpierw sie wylewa czysta woda, a za chwile wysypuje
    piasek, tak wysypuje jakby byl suchy :-)

    J.

  • 3. Data: 2011-08-14 11:50:07
    Od: mk <m...@o...pl>

    W dniu 2011-08-14 10:25, J.F. pisze:

    > A co to jest efekt lotosu ?

    Zwiększenie kąta zwilżania możliwie blisko wartości 180°. Celem jest
    staczanie się kropelek wody, możliwie małych, po odchylonej od poziomu
    powierzchni.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_effect
    http://en.wikipedia.org/wiki/Superhydrophobic

    No i filmik:
    http://www.youtube.com/watch?v=LJtQ6dvcbOg

    > Preparaty "niewidzialna wycieraczka" do samochodow dzialaja (choc akurat w
    > samochodzie niekoniecznie tak jak trzeba)

    Nabyłem właśnie taką "niewidzialną wycieraczkę" firmy Autoland (pierwszy
    z brzegu środek tego typu z supermarketu).
    Po zaaplikowaniu takiego zgodnie z instrukcją, kąt zwilżania faktycznie
    rośnie, ale osiągam wartość kąta zwilżania, na oko, może nieznacznie
    powyżej 90°. Już powłoki moich okularów wykazują lepsze własności
    hydrofobowe, a nie są to jakieś drogie powłoki superhydrofobowe Zeissa.
    Napryskałem tą "niewidzialną wycieraczkę" w nadmiarze na szklaną szalkę
    i poczekałem, aż substancja rozpuszczająca odparuje. Po odparowaniu
    zostały kropelki oleistej cieczy - pewnie olej silikonowy, co jest
    zgodne z opisem na opakowaniu - ot chyba cała tajemnica tego specyfiku,
    a nie żadne tam nano-cuda.

    > Gdzies na youtube jest filmik - szklanke impregnowanego piasku zalewamy
    > woda, przechylamy ... najpierw sie wylewa czysta woda, a za chwile wysypuje
    > piasek, tak wysypuje jakby byl suchy :-)

    Znalazłem coś takiego:
    http://www.youtube.com/watch?v=Rl35HS-3Mrc

    Byłbym w pełni usatysfakcjonowany gdybym coś takiego powtórzył.
    Tylko skąd wziąć ten magiczny "nano glass powder"?

    pzdr
    mk

  • 4. Data: 2011-08-14 13:08:26
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sun, 14 Aug 2011 08:03:24 +0200, mk napisał(a):

    > Czym laminat pokryć, jak go potraktować, by jego powierzchnia nabrała
    > właściwości superhydrofobowych?
    Hydrofobowymi mikrowłoskami na sztorc. Teflonowe mogą być.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 5. Data: 2011-08-15 00:05:19
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

    > Do tej pory wypróbowałem jakiegoś "nanopreparatu" do szyb samochodowych i
    > jakiegoś "nanowosku" do pielęgnacji lakieru samochodowego, ale efektu
    > lotosu owe preparaty zdecydowanie nie dają.

    Używałem preparatu Look do impregnacji szyby przedniej samochodu. Sprawdzało
    się w Polonezie, a w zachodnich pojazdach to różnie. Szyba wymagała
    odtłuszczenia, albo dokładnego umycia i wysuszenia. Preparatem pokrywałem
    szybę. Starczało na 2 albo 3 tygodnie. Krople deszczu rozbijały się na
    drobne i jeździły po szybie, również do góry. Ochlapanie brudem przez inny
    pojazd spłynęło od razu. Dało się jechać w deszcz bez wycieraczek.

  • 6. Data: 2011-08-20 20:35:07
    Od: mk <m...@o...pl>

    W dniu 2011-08-14 10:25, J.F. pisze:

    > Preparaty "niewidzialna wycieraczka" do samochodow dzialaja (choc akurat w
    > samochodzie niekoniecznie tak jak trzeba)

    Dzisiaj zaaplikowałem to na szybę samochodu (tj. preparat Autoland)...
    Szyba stała się hydrofobowa, ale...
    wieczorna przejażdżka pokazała, co miałeś prawdopodobnie na myśli pisząc
    treść w nawiasie. Musiałem zatrzymać się by zetrzeć choć trochę to g....
    z szyb.
    Nie polecam (straszliwe smugi ujawniające się oświetlone światłami aut z
    naprzeciwka bardzo ograniczające widoczność).

    Wpadł mi jeszcze jeden środek do szyb samochodowych, ale ten po na
    niesieniu na szkiełko testowe sprawia, że powierzchnia staje się
    hydrofilowa! Na szybie samochodu jeszcze nie testowałem.

    pzdr
    mk

  • 7. Data: 2011-08-21 00:07:02
    Od: Padre <P...@n...net>

> [...]
    > wieczorna przejażdżka pokazała, co miałeś prawdopodobnie na myśli pisząc
    > treść w nawiasie. Musiałem zatrzymać się by zetrzeć choć trochę to g....

    Kupiłem kiedyś taki środek któreś ze znanych firm chemicznych, drogi jak
    cholera, póki było lato, było naprawdę bardzo dobrze, szyby praktycznie
    się nie brudziły, po psiknięciu spryskiwaczem i dwu ruchach wycieraczek
    były idealne, podczas deszczu widoczność bardzo dobra, przez pierwszy
    tydzień, dwa od zaaplikowania można było jeździć bez wycieraczek.
    Problem zaczął się kiedy temperatura spadła do kilku stopni, rano szyby
    pokrywały się super drobna rosą, której nie dało się wytrzeć ani szmatą
    ani wycieraczkami, znikała dopiero kiedy zadziałało ogrzewanie.
    Zamglenie szyby było tak silne, że nie dało się jechać i musiałem grzać
    auto na postoju. Nie pomogło mycie ani płynem do zmywania ani nawet
    rozpuszczalnikiem, męczyłem się z tym gównem lekko miesiąc zanim samo
    nie zlazło z szyb.

  • 8. Data: 2011-08-21 11:49:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 21 Aug 2011 02:07:02 +0200, Padre napisał(a):
> [...]
    > były idealne, podczas deszczu widoczność bardzo dobra, przez pierwszy
    > tydzień, dwa od zaaplikowania można było jeździć bez wycieraczek.

    no coz, ja to pamietam troche inaczej.
    Owszem, teoretycznie mozna jezdzic bez wycieraczek, krople same splywaja
    ... przy 120 i wiecej, a to troche za szybko na mokre drogi.

    Wycieraczka co do ktorej nie mialem zastrzezen po uzyciu srodka okazala sie
    jednak zuzyta, zostawiala po przejsciu miliony kropelek, przez ktore nic
    nie bylo widac. Trzeba bylo kupic nowa .. a i ta miala taki efekt ze po
    przejsciu szyba byla przez ulamek sekundy jakby zamglona - i to troche
    przeszkadzalo.
    A usunac srodka sie nie da, nie podaja sposobu :-)

    Wiec jak ktos ma ochote, to niech zacznie od polowy szyby po stronie
    pasazera i poczeka do pierwszego deszczu.

    Mozna za to sprobowac na bocznych szybach i reflektorach, ale znow - lepiej
    zaczac od najmniej istotnych :-)

    J.

  • 9. Data: 2011-08-21 19:30:10
    Od: Padre <P...@n...net>

    > no coz, ja to pamietam troche inaczej.
    > Owszem, teoretycznie mozna jezdzic bez wycieraczek, krople same splywaja
    > ... przy 120 i wiecej, a to troche za szybko na mokre drogi.

    Mój działał juz przy 50-60km/godz ale może to być też kwestia
    aerodynamiki auta

    po
    > przejsciu szyba byla przez ulamek sekundy jakby zamglona - i to troche
    > przeszkadzalo.

    O tym zapomniałem, też tak było

    Wyraźnie mój środek był lepszy jako alternatywa wycieraczki ale skutki
    uboczne miał też silniejsze