  • 21. Data: 2012-10-23 10:54:34
    Temat: Re: Jazda automatem
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Filip" <b...@m...pl> napisał w wiadomości
    news:k65kci$6a9$1@news.task.gda.pl...
    > Czyli o jakim dopędzaniu silnika mówisz? Chyba chciałeś powiedzieć o
    > wytracaniu prędkości.

    Zacytowałem czyjeś określenie - chodzi o przenoszenie napędu z kół do
    silnika. Silnik wprowadza swoje opory i następuje tzw. hamowanie silnikiem.

    > NIE! Broń boże, dlaczego automat miałby odłączyć bieg?

    Wolne koło, sprzęgło jednokierunkowe, wolnobieg - o którym koeldzy piszą,
    że jest w ASB - właśnie tak będzie działał, obroty silnika spadną do
    jałowych bo napęd przenoszony jest tylko od silnika a nie do.
    Zerknij na początek tego wątku - post Robsona na który odpowiadam. On pisze,
    że auto z automatem nie wystraca prędkości bo działa "coś w stylu
    wolnobiegu w rowerze".

    Ja jeżdżę automatami, która normalnie hamują silnikami, więc nie mają
    sprzęgieł jednokierunkowych wspominanych przez kolegów - jedynie takie, że
    samochód się do tyłu nie stoczy. Stąd dziwię się, że takie coś może
    występować. Uważam, że jest to dziwne i szkodliwe ale być może istnieje.
    Jeśli istnieje to chciałbym zrozumieć jakie są kożyści bo ja ich nie widzę.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 22. Data: 2012-10-23 11:09:11
    Od: Filip <b...@m...pl>

    W dniu 2012-10-23 10:54, Ukaniu pisze:

    > Zacytowałem czyjeś określenie - chodzi o przenoszenie napędu z kół do
    > silnika. Silnik wprowadza swoje opory i następuje tzw. hamowanie
    > silnikiem.

    Hamowanie a dopędzanie to nadal nie to samo.

> [...]
    > Zerknij na początek tego wątku - post Robsona na który odpowiadam. On
    > pisze, że auto z automatem nie wystraca prędkości bo działa "coś w

    Każdy automat wytraca prędkość po puszczeniu gazu, co to za bzdury.
    Byłoby to niebezpieczne gdyby po puszczeniu gazu samochód jechał dalej z
    tą samą prędkością. Jak się puszcza gaz, samochód ma zwolnić na tym
    samym biegu na którym jechał lub spuścić bieg niżej. Np. z 3 na 4.

> [...]
    > Jeśli istnieje to chciałbym zrozumieć jakie są kożyści bo ja ich nie widzę.

    Nic takiego nie istnieje. To jakiś stek bzdur.

  • 23. Data: 2012-10-23 11:14:39
    Od: Filip <b...@m...pl>

    W dniu 2012-10-23 10:54, Adam pisze:

    > Dwa sprzęgła, czy jedno podwójne - tu bez znaczenia.
    > Nie rozłącza ze względu na oszczędność paliwa - silnik "dopędzany" nie
    > jest zasilany paliwem.

    Po pierwsze, na pewno nie jest tak jak piszesz, że nie rozłącza ze
    względu na oszczędność.

    > Napisałem, że przy DSG _może_ rozłączać napęd.

    Przy każdej skrzyni, która pracuje nieprawidłowo ma prawo takie coś
    wystąpić ale na pewno nie z wyższych obrotów lecz np. z 1300. Takie
    objawy występują gdy np. jest za mało oleju w skrzyni.

    > Zależy to od sterownika,
    > natomiast nie używa się rozłączania z kilku różnych względów. Było to
    > opisywane kilka lat temu bodajże w "Technice Warsztatowej".
    >
    > Niektórzy zmieniają parametry sterownika, aby rozłączał napęd, ale to w
    > USA i ci, co wcześniej jeździli Cobrami czy innymi Camaro ;)
    > Ale oni są zboczeni inaczej ;)

    Kolejna bzdura. W Camaro automat nie rozłącza napędu po puszczeniu gazu.

  • 24. Data: 2012-10-23 11:38:21
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > Hamowanie a dopędzanie to nadal nie to samo.

    To już kwestia semantyki. Hamowanie występuje jeśli są opory, opory są
    głównie z tego bo napęd jest przenoszony na silnik, czyli silnik jest
    napędzany. A czy napędzanie jest dopędzaniem? ;)

> [...]
    > prędkością. Jak się puszcza gaz, samochód ma zwolnić na tym samym biegu na
    > którym jechał lub spuścić bieg niżej. Np. z 3 na 4.

    No i własnie tak to działa i mi się o to rozchodzi.

    > Nic takiego nie istnieje. To jakiś stek bzdur.

    No i moje odpowiedzi właśnie wynikają z tego, że takie cuda mnie dziwiły,
    zastanawiałem się tylko czy ja jeden mam automat bez wspominanego wolnobiegu
    czy jednak nie. Jak widać nie.

    Ja sam naprawiałem nie raz automaty i wiem jak działają w miarę dokładnie
    ale tylko MB i te "starsze" do 722.6

    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 25. Data: 2012-10-23 12:38:24
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-10-23 11:14, Filip pisze:
    > W dniu 2012-10-23 10:54, Adam pisze:
    >(...)
    >>
    > Kolejna bzdura. W Camaro automat nie rozłącza napędu po puszczeniu gazu.

    Nie, nie o to mi chodziło, nie zrozumieliśmy się ;)

    Chodzi mi o to, że "szaleńcy" wychowani na szybkich Cobrach czy innych
    hot rodach teraz przerabiają mocne maszynki z DSG, chcąc uzyskać m.in.
    taki efekt, że jadąc obok kogoś równo z prędkością np. 80 mil/h depną
    gaz i odjeżdżają go z piskiem opon. Najłatwiej chyba to zrobić właśnie
    zmieniając parametry sterownika: jadąc chwilę równo odpuszcza się gaz,
    sterownik rozłącza napęd, wtedy kick-down, silnik wkręca się do odcięcia
    i dopiero teraz jest załączany bieg.
    Tak mi to swego czasu objaśniał kolega, który siedzi w warsztacie w
    okolicach Bostonu.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 26. Data: 2012-10-23 13:48:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam" napisał w wiadomości

> [...]
    >wkręca się do odcięcia i dopiero teraz jest załączany bieg.
    >Tak mi to swego czasu objaśniał kolega, który siedzi w warsztacie w

    Jesli celem jest (krotki ?) pisk, to byc moze, ale tez normalny sposob
    dziala ten skrzyni jest taki ze zalaczamy nizszy bieg na drugim walku,
    po czym rozlaczamy pierwsze sprzeglo, a zalaczamy drugie.
    Czasem przelaczen mozna nieco manipulowac, wiec jak komus na pisku
    zalezy ..

    J.

  • 27. Data: 2012-10-23 15:02:02
    Od: Robson <r...@...pl>

    > Ja jeżdżę automatami, która normalnie hamują silnikami, więc nie mają
    > sprzęgieł jednokierunkowych wspominanych przez kolegów - jedynie takie,

    Powiedz jakimi jeździsz, powiem ci, jak są zbudowane.
    Typów i sposobów w jaki działają ASB jest wiele. Chociażby sprawa
    sprzegieł lock-up, których działanie jest uzależnione od temperatury
    oleju, biegu, przyspieszania, obciążenia itd.
    A jak będziesz w Lublinie to zapraszam na jazdę Voyagerem, zobaczysz, że
    żeby włączyć typowe hamowanie silnikiem trzeba wybierakiem zejść na
    nizsze położenie niż D.

  • 28. Data: 2012-10-23 15:24:36
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Robson" <r...@...pl> napisał w wiadomości
    > Powiedz jakimi jeździsz, powiem ci, jak są zbudowane.

    Ja wiem jak są zbudowane bo je jak musze naprawiam.
    Ostatnio wymieniałem zerwane taśmy hamulców w 722.5
    Aktualnie jak muszę Mercedesy ze skrzynią 722.6 czasem 722.9 ale nie znam
    jej konstrukcji.

    > A jak będziesz w Lublinie to zapraszam na jazdę Voyagerem, zobaczysz, że
    > żeby włączyć typowe hamowanie silnikiem trzeba wybierakiem zejść na nizsze
    > położenie niż D.

    I jest w tej skrzyni mechaniczne sprzęgło jednokierunkowe czy to zwykłe
    zachowanie konwertera który ma mniejszą sprawność przenoszenia napędu do
    silnika (nie występuje wtedy mnożenie momentu)?
    Jak puszczamy gaz skrzynia wchodzi na najwyższy dla danej prędkości bieg +
    niższa sprawność konwertera skutkuje spadkiem obrotów silnika poniżej tych
    jakie były by przy sprzęgle sztywnym zamiast konwertera.
    Na niższych biegach pewnie jest zapinany lockup konwertera aby poprawić
    hamowanie silnikiem (zmniejszyć straty na ciepło w oleju konwertera!) no i
    przełożenie jest większe.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 29. Data: 2012-10-23 15:53:47
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-10-23 15:24, Ukaniu pisze:

> [...]
    > Na niższych biegach pewnie jest zapinany lockup konwertera aby poprawić
    > hamowanie silnikiem (zmniejszyć straty na ciepło w oleju konwertera!) no

    To ja się od razu podepnę z pytaniem.

    Jak już pisałem, jeden z moich pojazdów to Mitsubishi Pajero II (rocznik
    1999/2000) z silnikiem 4M40 (2,8TD) i skrzynia automat.

    Jak go kilka miesięcy temu zanabyłem, to dziwiła mnie jedna rzecz:
    skrzynia zachowuje się jak CVT. Przy niewielkim dodaniu gazu silnik
    zatrzymuje się na ok. 2200 obr/min a auto stale przyspiesza,
    przełączanie biegów jest niewyczuwalne. Czuć dopiero zamknięcie sprzęgła
    na IV biegu.
    Przy szybszym przyśpieszaniu skrzynia zachowuje się bardziej normalnie,
    aczkolwiek też przełącza biegi bardzo delikatnie - ale nie ociąga się,
    zmienia szybko.
    Pytałem mechaniorów (warsztat zajmujący się wyłącznie skrzyniami
    automatycznymi) przy okazji wymiany oleju. Serwisant przejechał się i
    stwierdził, że jest OK.
    Na razie zrobiłem jakieś 20 tys. km.
    Skrzynia chodzi tak samo - nie ma zmian w czasie.

    Czy nie są zużyte jakieś zaworki czy cuś?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 30. Data: 2012-10-23 16:08:40
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > zatrzymuje się na ok. 2200 obr/min a auto stale przyspiesza,

    Tak działa sprzęgło hydrokinetyczne, różnica prędkości obrotowej silnika i
    wałka wejściwego do części mechanicznej skrzyni przekłada sie na zwiększenie
    momentu obrotowego (pozwala na to kierownica płynu w konwerterze). Inaczej
    nie dało by się ruszyć z miejsca.
    Z tego powodu też jesteśmy w stanie dajmy na to przyspieszać od 40 do 60 z
    tą samą prędkością obrotową silnika z tym, że będzie spadał moment obrotowy
    na kołach.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz