  • 1. Data: 2009-04-20 09:06:42
    Temat: Kalibracja
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    Uwaga długie.

    Jest sobie taki delikwent: CRT 22", Viewsonic Profesional Series
    P225f. Niby skalibrowany przeze mnie. Poniżej są wyniki sprawdzania
    Argyllem punktu pracy monitora od włączenia do nieco ponad godziny
    pracy, z krokiem co 10 minut. Ja wiem że to się musi co nieco nagrzać,
    ale zostałem zaskoczony tym, że punkt czerni na zimno jest o wiele
    wyższy niż po nagrzaniu (i to niestety na niektórych zdjęciach widać).
    Dla mnie to wygląda, jakby monitor startował z wysokiej jasności, a w
    trakci pracy sukcesywnie ją obniżał. Czy to tak bywa, czy to jest
    jakaś anomalia?
    I pytania dodatkowe:
    Którą temperaturą barwową z tego zestawienia mam się najbardziej
    przejmować (a są trzy)? Jakie te wartości DE są (normalne, takie
    sobie, dobre) i jak mocno się nimi przejmować?

    Założony punkt pracy: 6500K, gamma 2,2.

    Po włączeniu:
    ===============
    C:\argyll\bin>dispcal -v -K -yc -p.5,0,1 -t 6500 -gs -qh -r
    Current calibration response:
    Black level = 0.21 cd/m^2
    White level = 91.18 cd/m^2
    Aprox. gamma = 1.79
    Contrast ratio = 429:1
    White chromaticity coordinates 0.3043, 0.3270
    White Correlated Color Temperature = 6996K, DE to locus = 8.5
    White Correlated Daylight Temperature = 6992K, DE to locus = 4.8
    White Visual Color Temperature = 6621K, DE to locus = 8.1
    White Visual Daylight Temperature = 6792K, DE to locus = 4.6

    Po 10 min:
    ===============
    Black level = 0.15 cd/m^2
    White level = 82.46 cd/m^2
    Aprox. gamma = 1.91
    Contrast ratio = 557:1
    White chromaticity coordinates 0.3077, 0.3302
    White Correlated Color Temperature = 6766K, DE to locus = 8.3
    White Correlated Daylight Temperature = 6762K, DE to locus = 4.6
    White Visual Color Temperature = 6430K, DE to locus = 8.0
    White Visual Daylight Temperature = 6590K, DE to locus = 4.4

    Po 20 min:
    ===============
    Black level = 0.12 cd/m^2
    White level = 74.94 cd/m^2
    Aprox. gamma = 2.02
    Contrast ratio = 644:1
    White chromaticity coordinates 0.3098, 0.3309
    White Correlated Color Temperature = 6646K, DE to locus = 7.5
    White Correlated Daylight Temperature = 6644K, DE to locus = 3.6
    White Visual Color Temperature = 6357K, DE to locus = 7.2
    White Visual Daylight Temperature = 6515K, DE to locus = 3.5

    Po 30 min:
    ===============
    Black level = 0.11 cd/m^2
    White level = 70.39 cd/m^2
    Aprox. gamma = 2.10
    Contrast ratio = 632:1
    White chromaticity coordinates 0.3106, 0.3311
    White Correlated Color Temperature = 6603K, DE to locus = 7.2
    White Correlated Daylight Temperature = 6601K, DE to locus = 3.2
    White Visual Color Temperature = 6333K, DE to locus = 6.9
    White Visual Daylight Temperature = 6490K, DE to locus = 3.1

    Po 40 min:
    ===============
    Black level = 0.11 cd/m^2
    White level = 68.37 cd/m^2
    Aprox. gamma = 2.15
    Contrast ratio = 648:1
    White chromaticity coordinates 0.3115, 0.3309
    White Correlated Color Temperature = 6553K, DE to locus = 6.5
    White Correlated Daylight Temperature = 6551K, DE to locus = 2.4
    White Visual Color Temperature = 6312K, DE to locus = 6.3
    White Visual Daylight Temperature = 6470K, DE to locus = 2.3

    Po 50 min:
    ===============
    Black level = 0.10 cd/m^2
    White level = 67.21 cd/m^2
    Aprox. gamma = 2.16
    Contrast ratio = 675:1
    White chromaticity coordinates 0.3114, 0.3311
    White Correlated Color Temperature = 6557K, DE to locus = 6.7
    White Correlated Daylight Temperature = 6556K, DE to locus = 2.6
    White Visual Color Temperature = 6311K, DE to locus = 6.4
    White Visual Daylight Temperature = 6468K, DE to locus = 2.5

    Po 60 min:
    ===============
    Black level = 0.10 cd/m^2
    White level = 66.43 cd/m^2
    Aprox. gamma = 2.18
    Contrast ratio = 682:1
    White chromaticity coordinates 0.3114, 0.3315
    White Correlated Color Temperature = 6556K, DE to locus = 7.0
    White Correlated Daylight Temperature = 6555K, DE to locus = 3.0
    White Visual Color Temperature = 6298K, DE to locus = 6.7
    White Visual Daylight Temperature = 6453K, DE to locus = 2.8

    Po 70 min:
    ===============
    Black level = 0.10 cd/m^2
    White level = 65.85 cd/m^2
    Aprox. gamma = 2.19
    Contrast ratio = 672:1
    White chromaticity coordinates 0.3122, 0.3315
    White Correlated Color Temperature = 6512K, DE to locus = 6.5
    White Correlated Daylight Temperature = 6510K, DE to locus = 2.3
    White Visual Color Temperature = 6277K, DE to locus = 6.2
    White Visual Daylight Temperature = 6432K, DE to locus = 2.2
    The instrument can be removed from the screen.

    Po 70 min: ale to jest przy ,,odkalibrowaniu''
    ===============
    C:\argyll\bin>dispcal -v -K -yc -p.5,0,1 -t 6500 -gs -qh -R
    Black level = 0.08 cd/m^2
    White level = 66.71 cd/m^2
    Aprox. gamma = 2.85
    Contrast ratio = 816:1
    White chromaticity coordinates 0.3122, 0.3337
    White Correlated Color Temperature = 6497K, DE to locus = 7.8
    White Correlated Daylight Temperature = 6495K, DE to locus = 3.9
    White Visual Color Temperature = 6215K, DE to locus = 7.5
    White Visual Daylight Temperature = 6364K, DE to locus = 3.8
    Effective LUT entry depth seems to be 8 bits

    --
    Grzegorz Krukowski
    Ministerstwo Głupich Kroków ostrzega:

  • 2. Data: 2009-04-20 09:10:27
    Temat: Re: Kalibracja
    Od: Tom01 <b...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    Grzegorz Krukowski pisze:
    > Dla mnie to wygląda, jakby monitor startował z wysokiej jasności, a w
    > trakci pracy sukcesywnie ją obniżał. Czy to tak bywa, czy to jest
    > jakaś anomalia?

    Jest to możliwe. Zdarzają się tego typu układy, skracające czas
    dochodzenia do właściwych parametrów.

    --
    Tomasz Jurgielewicz
    Masz problem z kolorem? Wal śmiało!

  • 3. Data: 2009-04-20 09:25:01
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > Dla mnie to wygląda, jakby monitor startował z wysokiej jasności, a w
    > trakci pracy sukcesywnie ją obniżał. Czy to tak bywa, czy to jest

    Z tego co pamietam wszystkie CRT, ktore mialem tak sie zachowywaly -
    startowaly za jasne by po jakims czasie ustabilizowac sie na
    odpowiednim pozomie. TV tez tak sie zachowuje, tyle ze ciemniej
    znacznie szybciej.

  • 4. Data: 2009-05-01 19:45:23
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    Następne pytanie:
    Stoi sobie TV LCD 32LG3000 podpięty, przy okazji, jako drugi monitor.
    Ten TV dla sygnału z komputera ma wyłączone wszelakie upiększacze
    obrazu. Przy pierwszej próbie skalibrowania go, ustawiłem punkt bieli
    z OSD (regulowałem suwakiem podświetlenie [a była jeszcze jasność i
    kontrast], oraz jasnością każdego kanału [a był jeszcze kontrast]) -
    efektem były całkiem podobne jasne tony jak na CRT, za to wszystko co
    ciemne miało zabarwienie zgniłozielone. Wczoraj zrobiłem drugie
    podejście, ustawiając z OSD jedynie jasność - cały obraz miał
    czerwonawe przebarwienie. Czy to ma znaczyć, że ten TV jest
    niekalibrowalny?

  • 5. Data: 2009-05-03 00:43:16
    Od: Tom01 <b...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    Grzegorz Krukowski pisze:
    > Czy to ma znaczyć, że ten TV jest
    > niekalibrowalny?

    To z pewnością, ale jeszcze dodatkowo ma źle (albo, co bardziej
    prawdopodobne, wcale) skorygowane charakterystyki odpowiedzi.

  • 6. Data: 2009-05-03 11:54:55
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 03 May 2009 02:43:16 +0200, Tom01
    <b...@p...mastiff.popraw.kolejnosc> wrote:

    >To z pewnością, ale jeszcze dodatkowo ma źle (albo, co bardziej
    >prawdopodobne, wcale) skorygowane charakterystyki odpowiedzi.
    No ale przecież tablica korekcyjna w LUT karty graficznej powinna
    zniwelować w pewnym stopniu błędy wyświetlacza.
    Dla mnie zaskoczeniem jest to że za każdym razem efekt kalibracji i
    pprofilowania jest zupełnie inny i wizualnie nieakceptowalny, a ,,na
    oko'' obraz wygląda najlepiej bez jakiejkolwiek kalibracji. Czym to
    jest spowodowane?

  • 7. Data: 2009-05-03 23:48:41
    Od: Tom01 <b...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    Grzegorz Krukowski pisze:
    > No ale przecież tablica korekcyjna w LUT karty graficznej powinna
    > zniwelować w pewnym stopniu błędy wyświetlacza.
    > Dla mnie zaskoczeniem jest to że za każdym razem efekt kalibracji i
    > pprofilowania jest zupełnie inny

    W pewnym stopniu tak, ale przy char. gamma mocno odbiegającej od typowej
    funkcji wykładniczej y=n^x gdzie n(typ.)=2,2, skutki uboczne, w postaci
    przebarwień, będą bardzo duże. Niewykluczone też że TV pływa i/lub ma
    włączone mechanizmy dynamicznej manipulacji obrazem.

  • 8. Data: 2009-05-12 12:29:06
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    No i następne pytanie: odpowiedź gdzieś tu kiedyś widziałem, ale nie
    mogę jej znaleźć.

    Argyll może generować następujące typy profili:
    l = Lab clut (def.),
    x = XYZ lut,
    g = gamma+matrix,
    s = shaper+matrix,
    G = single gamma+matrix,
    S = single shaper+matrix.

    Który z nich jest odpowiedni dla profilu monitora?

    I druga sprawa - czy to normalne że dla zintegrowanej karty ATI to
    mogę sobie dowolne krzywe wgrywać do LUT a i tak sterownik wie lepiej?

  • 9. Data: 2009-05-13 17:29:39
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Tue, 12 May 2009 14:29:06 +0200, Grzegorz Krukowski
    <r...@o...pl> wrote:

    >No i następne pytanie: odpowiedź gdzieś tu kiedyś widziałem, ale nie
    >mogę jej znaleźć.
    >
    >Argyll może generować następujące typy profili:
    >l = Lab clut (def.),
    >x = XYZ lut,
    >g = gamma+matrix,
    >s = shaper+matrix,
    >G = single gamma+matrix,
    >S = single shaper+matrix.

    Dalej wiedziony ciekawością sprofilowałem tylko wyświetlacz LCD (nie
    profilowałem, gdyż na laptopie wpisywanie wertości do LUT nie daje
    żadnego efektu) i wygenerowałem profil trzema metodami. Krzywe profili
    znajdują się tutaj:
    http://img15.imageshack.us/img15/3092/krzyweq.png
    W kolejności od góry: gamma+matrix, shaper+matrix, Lut clut

    Różnica w wyglądzie ekranu pomiędzy trzema profilami jest niebotyczna.
    Przy pierwszym biel jest zbliżona do ,,naturalnej'' dla tej matrycy,
    za to dla ostatniego wszystko jest zżółknięte, za to widzę na ekranie
    najwięcej szczegółów.

    Może mnie ktoś oświecić, który wariant jest bardziej ;) bo coś mi się
    wydaje że czegoś tu nie rozumiem.