  • 1. Data: 2009-04-19 21:57:20
    Temat: rozważania nt obiektywów w kompaktach Panasonic
    Od: zibis <z...@W...pl>

    Zastanawiam się na zakupem jednego z 3 niżej wymienionych aparatów.
    W związku z tym naszła mnie myśl porównania obiektywów zastosowanych w
    interesujących mnie modelach, a zwłaszcza ich jasności.
    No bo w końcu obiektyw to chyba najważniejsza część aparatu.. :)

    Panasonic GH1 [28-280mm/F4.0-5.8]
    wygląda to na krok niżej niż było w przypadku G1 [28- 90mm/F3.5-5.6 +
    90-400mm/F4.0-5.6]
    choć może ten krok usprawiedliwia potrzeba dopasowania do HD??

    Panasonic TZ7 [25-300mm/F3.3-4.9]
    czy można w takim razie powiedzieć, że TZ7 ma lepszy obiektyw od GH1(i
    również G1)?
    nie dość, że większy zakres zooma, to jeszcze jaśniejszy..??
    jak to jest? przecież obiektyw w GH1(G1) jest fizycznie znacznie
    większy, więc on powinien być jaśniejszy (a przynajmniej tak mi się
    wydawało..)

    a jak na tym tle wypada LX3 [24-60mm/F2.0-2.8]?
    z racji tego, że dość często robię zdjęcia w powiedzmy gorszych
    warunkach oświetleniowych niż pełne słońce
    (sam się zdziwiłem, ale po przeglądnięciu dorobku z dwóch ostatnich lat,
    to tak by wynikało..), to dość mocno zastanawiałem się nad LX3 odkąd się
    pokazał na rynku.
    jednak powstrzymuje mnie ten minimalny zoom..
    ciekawe dlaczego taki zakres zastosowano?
    super aparat do fotografowania krajobrazu?? ;-)

    --
    zibis

  • 2. Data: 2009-04-20 00:25:39
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Pomieszało ci się trochę. Wyjaśnię poniżej inni pewnie sprostują lub
    uściślą, ale generalny pogląd będziesz miał.

    zibis pisze:
> [...]
    > interesujących mnie modelach, a zwłaszcza ich jasności.
    > No bo w końcu obiektyw to chyba najważniejsza część aparatu.. :)

    Najważniejsze w obecnych aparatach są 2 rzeczy - obiektyw i matryca.
    Kiedyś był ważny tylko obiektyw, bo matryce były jednorazowe i wymienne
    (chodzi oczywiście o kliszę, czy płyty szklane).

    > Panasonic GH1 [28-280mm/F4.0-5.8]
    > wygląda to na krok niżej niż było w przypadku G1 [28- 90mm/F3.5-5.6 +
    > 90-400mm/F4.0-5.6]
    > choć może ten krok usprawiedliwia potrzeba dopasowania do HD??

    To nie są kompakty. To są tak jak znane ci lustrzanki, aparaty z
    wymienną optyką. Nie masz tylko lustra jak w lustrzance, a obraz pada
    bezpośrednio na matrycę (jak w kompakcie), a nie na matówkę, jak w
    lustrzankach. Zarówno 14-140 (czyli to co w reklamach przedstawiają jako
    28-280) jak i 14-45 (28-90) są obiektywami, które możesz stosować
    zarówno w jednym, jak i w drugim, a także we wszystkich aparatach
    systemu mikro4/3(G1 i GH1 to na razie jedyne aparaty w tym systemie).
    Możesz także z pewnymi(w założeniach minimalnymi) ograniczeniami
    stosować obiektywy z systemu 4/3 (obecne lustrzanki Olympusa i
    Panasonica są w tym systemie).

    > Panasonic TZ7 [25-300mm/F3.3-4.9]
    > czy można w takim razie powiedzieć, że TZ7 ma lepszy obiektyw od GH1(i
    > również G1)?

    Nie ma lepszego, ma inny. Przede wszystkim ten obiektyw ma większy zum,
    a więc i rośnie trudność w skonstruowaniu dobrej jakości obiektywu.
    Najprawdopodobniej jest gorszy od obiektywów powyżej, ale w
    przeciwieństwie do Panasonica G1, czy GH1, jest niewymienny, a więc nic
    już tu nie poprawisz. A w Panasonicu, jeśli stwierdzisz, że ci nie
    odpowiada z jakichś powodów, to zmienisz, chociażby na 12-60 (chyba
    jeszcze nie ma takiego do mikro4/3, ale jest do 4/3, więc będzie działał
    poprzez przejściówkę, a z czasem pewnie pojawi się na bagnet mikro4/3)

    > nie dość, że większy zakres zooma, to jeszcze jaśniejszy..??
    Jaśniejszy o tyle co kot napłakał. 3,5 vs 3,3, to żadna jasność, a
    użyteczne czułości kończą się na góra iso 200, kiedy w Panasonicu
    swobodnie możesz korzystać z iso 400 a nawet 800, a przy twoim obecnym
    poziomie zorientowania, to pewnie i 1600 będzie dobrze wyglądał (i na
    pewno lepiej niż iso 400 z większości kompaktów). Jeśli nie rozumiesz o
    czym mówię, to może poczytaj trochę, albo kup prostszy i tańszy aparat,
    żebyś nabył trochę praktycznej wiedzy i doświadczenia.

    > jak to jest? przecież obiektyw w GH1(G1) jest fizycznie znacznie
    > większy, więc on powinien być jaśniejszy (a przynajmniej tak mi się
    > wydawało..)

    I matryca też jest fizycznie większa i ogniskowa też jest większa.
    Dlatego i szkła muszą być większe, żeby dawać taką samą jasność.

    > a jak na tym tle wypada LX3 [24-60mm/F2.0-2.8]?

    LX3 bardzo dobrze wypada jako kompakt. Tylko ciężko tu porównywać, bo to
    jak porównywanie osobówki do ciężarówki (analogia może nie do końca
    trafiona, ale może tak ci to uzmysłowi, że raczej się tych aparatów nie
    da porównać)

> [...]
    > (sam się zdziwiłem, ale po przeglądnięciu dorobku z dwóch ostatnich lat,
    > to tak by wynikało..), to dość mocno zastanawiałem się nad LX3 odkąd się

    A więc masz już aparat i dalej nie bardzo wiesz o co w tym wszystkim
    biega...

    A wiesz, że Olympus ma w ofercie parę fajnych jasnych zoomów? Tylko to
    kosztuje. No i musiał byś kupić jakiegoś Olympusa E-420, albo E-520,
    albo E-620, E-30, E-3, albo jakieś Panasoniki (lustrzanek Panasonika nie
    znam).

    > jednak powstrzymuje mnie ten minimalny zoom..
    > ciekawe dlaczego taki zakres zastosowano?

    No właśnie. Ciekawe. Może chodziło o jakość? Zauważ, że nadal
    produkowane i sprzedawane są (i to za niemałe pieniądze) obiektywy
    stałoogniskowe - zoom(o zgrozo) x1. I to nawet takie co autofokusa nie mają.
    http://www.allegro.pl/item605825517_sony_85_mm_f1_4_
    za_carl_zeiss_planar_t_f_vat.html
    http://www.allegro.pl/item612159375_interfoto_leica_
    90_2_apo_summicron_m_jedyna_w_pl.html
    Powyższe akurat mają autofokus (chociaż co do Leici to nie jestem pewien).

    > super aparat do fotografowania krajobrazu?? ;-)

    Nie tylko.

    Skoro fotografujesz od 2 lat i nadal zadajesz takie pytania, to znaczy,
    że raczej nie interesuje cię zgłębianie tajników fotografii. Nawet
    pobieżne. Może zastanów się po pierwsze, po co chcesz zmienić aparat?

    Albo spluń na moje rady i bierz co ci się podoba. Na pewno będziesz
    zadowolony.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 3. Data: 2009-04-20 06:17:07
    Od: j...@a...at

    > jednak powstrzymuje mnie ten minimalny zoom..
    > ciekawe dlaczego taki zakres zastosowano?
    > super aparat do fotografowania krajobrazu?? ;-)
    >
    > --
    > zibis

    im wiekszy zakres ogniskowych tym gorsza jakosc odwzorowania
    obiektywu i wieksza wygoda obslugi

    Wybor zakresu ogniskowych jest wiec kompromisem pomiedzy wygoda a
    jakoscia.

    Sa klijenci , dla ktorych wygoda jest wazniejsza , nie zdajac sobie
    sprawy ze spadku jakosci , inni nie sa gotowi do kompromisow
    jakosciowych oczekujac najwyzszej z mozliwych.

    widac, ze lx3 jest dedykowany dla fotografujacych , ktorym jakosc
    odwzorowania nie jest obojetna.

    Jasnosc obiektywu - wcale nie jest miara jego jakosci tzn nie mozna
    powiedziec ze jesli jasniejszy to lepszy.
    trzebaby ustalic jakimi parametrami bedziemy mierzyc jakosc
    odwzorowania - najwazniejszym ale nie jedynym jest rozdzielczosc. Z
    tym ze jasnosc pozwala czesto wogole na zrobienie zdjecia , nawet
    gorszego technicznie niz zrobione gdyby obiektyw byl przymkniety -
    czyli pozwala na robienie zdjec w ciemniejszych warunkach.

    Prawdopodobnie lx3 na przyslonie 2,0 da obraz o nieco gorszej
    jakosci , niz pozostale aparaty na przyslonie np 6,3
    ale z drugiej strony pozostalymi aparatami w tych warunkch wogole nie
    da sie zdjecia zrobic.
    Z kolei na przyslonie 6,3 lx3 da prawdopowdopodobnie lepsze zdjecia
    niz pozostale aparaty na tej samej przyslonie , ale z kolei nie
    bedzie nim mozzna wykonac zdjecia n.p na ogniskowej ekw 250mm.

    jak widzisz jest to funkcja wielu zmiennych i poszukujemy optimum ,
    czyli maximum dla okreslonych warunkow zewnetrznych , ktore sa
    zmienne.

    XXX

  • 4. Data: 2009-04-20 08:16:00
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    zibis wrote:
> [...]
    > 90-400mm/F4.0-5.6]
    > choć może ten krok usprawiedliwia potrzeba dopasowania do HD??

    A to nie jest literówka? Po co mieliby wypuszczać drugi kit?

    > Panasonic TZ7 [25-300mm/F3.3-4.9]
    > czy można w takim razie powiedzieć, że TZ7 ma lepszy obiektyw od GH1(i
    > również G1)?

    Nie, bo ten obiektyw jest malutki. To co podałeś to tylko ekwiwalent po
    przeliczeniu na 35mm.

> [...]
    > jak to jest? przecież obiektyw w GH1(G1) jest fizycznie znacznie
    > większy, więc on powinien być jaśniejszy (a przynajmniej tak mi się

    Przecież jak przeskalujesz obiektyw to jego jasność się nie zmieni. Przeczytaj
    definicję F.

    > a jak na tym tle wypada LX3 [24-60mm/F2.0-2.8]?

    Obiektyw ma naprawdę fajny. Ale...

    > z racji tego, że dość często robię zdjęcia w powiedzmy gorszych
    > warunkach oświetleniowych niż pełne słońce

    ... no właśnie. LX3 niby sobie nieźle jak na kompakty radzi z gorszym
    oświetleniem, ale to i tak jest tragedia w porównaniu z lustrzankami. Co z tego,
    że w cieniach szum nie jest tak wielki jak w innych kompaktach, jeśli te cienie
    są praktycznie pozbawione kolorów? Wychodzi taka brunatna papka.

> [...]
    > jednak powstrzymuje mnie ten minimalny zoom..
    > ciekawe dlaczego taki zakres zastosowano?
    > super aparat do fotografowania krajobrazu?? ;-)

    Dokładnie tak. Naprawdę fajne w LX3 jest to, że ten obiektyw ma nie tylko F2,
    ale też stabilizację. I przez to jest jedynym _kompaktem_ którym można robić
    zdjęcia wieczorem i w świetle sztucznym. Ale i tak lustrzanka będzie tu znacznie
    lepsza.

  • 5. Data: 2009-04-20 08:50:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 19 Apr 2009, j...@a...at wrote:

    > Sa klijenci , dla ktorych wygoda jest wazniejsza , nie zdajac sobie
    > sprawy ze spadku jakosci

    Gdzie logika w takim postawieniu sprawy?
    Jeśli dla kogoś wygoda *jest ważniejsza*, to znaczy że *zdaje sobie*
    sprawę z (statystycznie występującego) spadku jakości.
    I mimo to wybiera hiperzooma.

    Jak nie zdaje sobie sprawy ze spadku jakości, to znaczy że nie
    ma z czym porównywać rzeczonej wygody (nie może byc "ważniejsza",
    skoro nie ma być ważniejsza od czego!)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2009-04-20 09:02:27
    Od: j...@a...at

    On 20 Apr., 10:50, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    >   Gdzie logika w takim postawieniu sprawy?
    >   Jeśli dla kogoś wygoda *jest ważniejsza*, to znaczy że *zdaje sobie*
    > sprawę z (statystycznie występującego) spadku jakości.
    >   I mimo to wybiera hiperzooma.

    wygoda jest wazniejsza od niewygody tzn preferuja aparat maly ,
    uniwersalny , nie zdjac sobie sprawy z tego ze duzy wiekszy , ciezszy
    dalby lepsza jakosc.

    sa rowniez klijenci , ktorzy zdaja sobie sprawe ze spadku jakosci i
    wyboru w aspekcie jakosci dokonuja swiadomie

    to wszystko jest bardzo logiczne.

    >   Jak nie zdaje sobie sprawy ze spadku jakości, to znaczy że nie
    > ma z czym porównywać rzeczonej wygody (nie może byc "ważniejsza",
    > skoro nie ma być ważniejsza od czego!)

    jesli nie zdjae sobie sprawy ze spadku jakosci to porownuje z innym
    wiekszy i ciezszym , nie zadajac sobie wogole pytan o te kwestie.

    wielu kupujacych chce miec aparat maly poreczny , lekki dajacy sie
    wlozyc do kieszeni lub torebki.

    ta wygoda jest oplacona jakoscia w stosunku do mozliwej.

    czy masz jeszcze jakies pytania - najlepiej merytoryczne ?

  • 7. Data: 2009-04-20 11:51:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Apr 2009, j...@a...at wrote:

    > wygoda jest wazniejsza od niewygody tzn preferuja aparat maly ,
    > uniwersalny , nie zdjac sobie sprawy z tego ze duzy wiekszy , ciezszy
    > dalby lepsza jakosc.

    No dobrz.
    Ale ja protestowałem przeciwko słowu "ważniejsza".
    Jak *nie zdają sobie sprawy*, to owa wygoda nie może być "ważniejsza".
    Wybierają pod kątem wygody i tyle - z niczego nie rezygnują, bo
    nie mają świadomości.
    "Ważniejsze" wybieramy jak WIEMY między czym wybieramy.

    A ci o których piszesz "wybierają wyłącznie pod kątem wygody",
    zero porównywania ważności (ważniejsze, mniej ważne...).

    > sa rowniez klijenci , ktorzy zdaja sobie sprawe ze spadku jakosci
    > i wyboru w aspekcie jakosci dokonuja swiadomie

    I tu się w calości zgadzamy.
    To są ci, dla których wygoda jest *ważniejsza* :D (jak również ci,
    którzy dokonują wyboru przeciwnego, dla których ważniejsza jest jakość).

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-04-20 12:33:25
    Od: j...@a...at

    On 20 Apr., 13:51, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    > nie mają świadomości.
    >   "Ważniejsze" wybieramy jak WIEMY między czym wybieramy.

    zrezygnowac mozna z czegos rowniez nieswiadomie .
    nie znasz powiedzienia : " nawet nie wie co traci".
    rezygnuje sie z czegos a traci sie wiecej , niz sie przypuszcza .
    ale to w zasadzie O:T.
    moznaby dywagowac bez konca.

    sa sytuacje gdzie wymiary , ciezar nabieraja cech priorytetowych
    np ograniczony ciezar jaki mozna zabrac do samolotu , lub do plecaka
    na wspinaczke wysokogorska , albo na bal czy noc sylwestrowa zeby
    uwiecznic swoja elegancje i forme :-) - nie wypada na garniturze
    zawiesic lustrzanke z powiedzmy 18-250 mm ,- w kieszeni malutki
    kompakcik nie bedzie nikomu przeszkadzal.

    pzdr

    XXX

  • 9. Data: 2009-04-21 15:13:26
    Od: zibis <z...@W...pl>

    W dniu 20/04/2009 8:17, j...@a...at pisze:
> [...]
    [...]

> [...]
    > gorszego technicznie niz zrobione gdyby obiektyw byl przymkniety -
    > czyli pozwala na robienie zdjec w ciemniejszych warunkach.

    ja to rozumie tak:
    mając jasny obiektyw 2.0-2.8 będę mógł zrobić przyzwoite zdjęcie w
    takich "ciemnościach" w jakich aparatem z obiektywem o jasności 4.0-5.9
    mogę zapomnieć o fotografowaniu.

> [...]
    > jakosci , niz pozostale aparaty na przyslonie np 6,3
    > ale z drugiej strony pozostalymi aparatami w tych warunkch wogole nie

    a tego prawdę mówiąc nie rozumie, możesz wytłumaczyć jaśniej :-)

    > Z kolei na przyslonie 6,3 lx3 da prawdopowdopodobnie lepsze zdjecia
    > niz pozostale aparaty na tej samej przyslonie , ale z kolei nie
    > bedzie nim mozzna wykonac zdjecia n.p na ogniskowej ekw 250mm.

    no tak, ja tez tak to widzę:
    im jaśniejszy obiektyw, tym aparat zrobi lepsze zdjęcia w każdych
    warunkach niż gdyby miał ciemniejszy obiektyw..
    a co do zooma, to też jasne, dlatego -choć pozostałe parametry LX3 mi
    odpowiadają- to waham się czy aby na pewno te 60mm będzie wystarczające..

  • 10. Data: 2009-04-21 15:46:29
    Od: zibis <z...@W...pl>

    W dniu 20/04/2009 10:16, Mateusz Ludwin pisze:

    > A to nie jest literówka? Po co mieliby wypuszczać drugi kit?

    jaka literówka, o co Ci chodzi?
    do G1 oferowane są obiektywy:
    28-90mm/F3.5-5.6 i 90-400mm/F4.0-5.6
    a GH1 ma być oferowany z 28-280mm/F4.0-5.8

    > Nie, bo ten obiektyw jest malutki. To co podałeś to tylko ekwiwalent po
    > przeliczeniu na 35mm.

    nie bardzo to rozumie.. jakie przeliczenie?
    przeliczam ogniskową na 35mm, co ma do tego wartość jasności obiektywu??

    > Przecież jak przeskalujesz obiektyw to jego jasność się nie zmieni.
    > Przeczytaj definicję F.

    no tu dalej nie rozumie o co chodzi..

> [...]
    > z tego, że w cieniach szum nie jest tak wielki jak w innych kompaktach,
    > jeśli te cienie są praktycznie pozbawione kolorów? Wychodzi taka

    no dobrze, lustrzanki są 'The Best', ale ja LX3 nie porównuje z
    lustrzankami, tylko z aparatami o podobnych rozmiarach..
    w grę wchodzą:
    Panasonic TZ7 - wszystko fajnie, ale brak manuala, a w moim A510 czasem
    mi sie przydawał :)
    Panasonic FX150 - tu na grupie jedna osoba poleca go, jako lepsze wybór
    od LX3, ale ja nie bardzo wiem dlaczego.. :)
    Panasonic FX550 - już ten model wydaje mi sie znacznie lepszym wyborem
    niż 150..
    Samsung WB500 (lub 550) - czytając jego dane techn, to nie wiem czy nie
    byłby lepszy niż TZ7.. jednak tu też brak nastaw manualnych..
    Canon SX200 - niestety odpada, głównie z powodu mniej szerokiego kąta
    niż rywale(28mm vs 24(25)mm, b.wolnego zooma, no i tego przedziwnego
    patentu z lampą błyskową..

> [...]
    > tylko F2, ale też stabilizację. I przez to jest jedynym _kompaktem_
    > którym można robić zdjęcia wieczorem i w świetle sztucznym. Ale i tak

    jak już napisałem, nie szukam lustrzanki, tylko aparatu małego, ale
    takiego który właśnie będzie się najlepiej spisywał również i w takich
    warunkach jak wymieniłeś..