  • 1. Data: 2016-08-31 21:14:48
    Temat: Klej na 800 stopni C
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Mam połączyć ceramiczną rurę z metalowym kołnierzem. Myślę o wklejeniu
    rury w ten kołnierz (rura będzie miała zrobiony niewielki rowek na całym
    obwodzie zewnętrznym, a kołnierz taki sam wewnątrz - dla lepszego
    trzymania). Średnica zewnętrzna rury ok 50 mm.
    Ponieważ całość będzie pracować w temperaturze 800 stopni i pod
    ciśnieniem do 25 at musi być to połączenie pewne i szczelne.
    Znacie jakiś klej, który takie warunki wytrzyma?
    Jacek

  • 2. Data: 2016-09-01 02:03:42
    Temat: Re: Klej na 800 stopni C
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 1 września 2016 04:14:51 UTC+9 użytkownik Jacek napisał:
> [...]
    > ciśnieniem do 25 at musi być to połączenie pewne i szczelne.
    > Znacie jakiś klej, który takie warunki wytrzyma?

    Jaka to ceramika? Da się czymś lutować? Zgrzewać dyfuzyjnie?
    O kleju zapomnij.

  • 3. Data: 2016-09-01 14:38:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    napisał:

    >Jaka to ceramika? Da się czymś lutować? Zgrzewać dyfuzyjnie?
    >O kleju zapomnij.

    Byly i sa kleje do klockow hamulcowych.
    Z zalozenia sluza do laczenia czegos niby ceramika, z metalem, i sa
    dosc odporne na temperatury.

    Ale tak popatrzylem na kilka ... smierdzi epoksydem, czy inna chemia
    organiczna, nie, on 800C nie wytrzyma, nawet 400 nie wytrzyma.

    Poszukac jakiegos lepszego ... czy oblozyc glina i do pieca ?

    J.

  • 4. Data: 2016-09-01 16:37:14
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-09-01 o 14:38, J.F. pisze:

> [...]
    > organiczna, nie, on 800C nie wytrzyma, nawet 400 nie wytrzyma.
    >
    > Poszukac jakiegos lepszego ... czy oblozyc glina i do pieca ?

    Uszczelniacze odporne na 1500 C są dostępne:
    http://penosil.com/pl/uszczelniacze-specjalne/54-pen
    osil-premium-1500c-sealant-2524.html
    Kleje też są, ale nie podają ich wytrzymałości.
    http://www.artom.com.pl/Promienniki/019.htm

    Co z różnicą rozszerzalności metalu i ceramiki?
    Miejsce styku nie popęka?

    WM

  • 5. Data: 2016-09-01 16:54:01
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 01.09.2016 o 02:03, Konrad Anikiel pisze:

    > Jaka to ceramika? Da się czymś lutować? Zgrzewać dyfuzyjnie?
    > O kleju zapomnij.
    Ceramika Si3N4 handlowa nazwa Frialit. Jest to gładkie, jak szkło.
    Lutowania jakoś nie widzę i dlatego idę w kierunku kleju.
    Jacek

  • 6. Data: 2016-09-01 19:46:20
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2016-08-31 o 21:14, Jacek pisze:
> [...]
    > ciśnieniem do 25 at musi być to połączenie pewne i szczelne.
    > Znacie jakiś klej, który takie warunki wytrzyma?

    OIDP NASA kleiła kiedyś płytki powłoki ablacyjnej na promach. Ale
    połączenie było tak kiepskie, że część odpadała w drodze na orbitę i
    musieli opracować technologię łatania na miejscu.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2016-09-01 19:54:51
    Od: 4...@g...com

    Przy odpowiedniej dlugosci dlawica ze sznurem azbestowym.

  • 8. Data: 2016-09-02 02:16:20
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 1 września 2016 23:54:04 UTC+9 użytkownik Jacek napisał:

    > Ceramika Si3N4 handlowa nazwa Frialit. Jest to gładkie, jak szkło.
    > Lutowania jakoś nie widzę i dlatego idę w kierunku kleju.
    > Jacek

    Doskonale się lutuje, najpierw trzeba tylko poniklować tiny.pl/gwqm7. Wszelkie
    pomysły z kitowaniem, ogacaniem azbestami itp odradzam. Stale mają wielkokrotnie
    wyższą rozszerzalność cieplną, a Ty chcesz tam dać 2.5 MPa i ma być szczelne.
    Ustal zewnętrzną średnicę tej rury, kup dwucalowy kołnierz szyjkowy (poszukaj
    kołnierza z materiału o jak najniższej rozszerzalności cieplnej, np ferrytyczna
    nierdzewka, jak się zmieści w budżecie to molibden), roztocz wewnętrzną średnicę
    kołnierza tak, żeby pasował do rury (rura ma wejść w środek szyjki), dobierz
    pasowanie według zaleceń producenta lutu. Lutów masz jak psów do wyboru, ja
    sprawdziłem wielokrotnie Wall-Colmonoy, nigdy nie zawiódł. Być może będziesz musiał
    rurę przeszlifować pod ten lut, jeśli nie będzie trzymać okrągłości. Lutowanie w
    piecu próżniowym, jak dasz radę znaleźć to w pionowym, chociaż może to nie aż takie
    krytyczne.

  • 9. Data: 2016-09-02 10:14:45
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 02.09.2016 o 02:16, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    piecu próżniowym, jak dasz radę znaleźć to w pionowym, chociaż może to nie aż takie
    Dzięki za radę. Pozostaje mi szukać teraz kogoś, kto to zlutuje.
    Mam jeszcze pytanko, czy lut zwilża taką ceramikę adhezyjnie, czy tylko
    wypełnia przestrzeń między rurą a kołnierzem.
    Jacek

  • 10. Data: 2016-09-02 10:58:36
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 2 września 2016 17:14:49 UTC+9 użytkownik Jacek napisał:

> [...]
    > Mam jeszcze pytanko, czy lut zwilża taką ceramikę adhezyjnie, czy tylko
    > wypełnia przestrzeń między rurą a kołnierzem.

    Ceramiki nie zwilża. Zwilża warstwę metalu, najpierw musisz to poniklować. Lut potem
    nakładasz w postaci pasty, z naddatkiem na obu końcach szczeliny. W piecu się stopi i
    kapilarnie wpłynie w szparę.
    Tu coś więcej napisali: tiny.pl/gwqtc
    w ogóle, warto czytać wydawnictwa tego stowarzyszenia: http://ceramics.org/
    Zlutować usługowo nietrudno, w Polsce dość dużo jest firm które takie rzeczy robią.
    Zacznij od znalezienia dobrego repa od lutów, oni dużo potrafią doradzić.