  • 1. Data: 2012-01-29 22:41:07
    Temat: Kod HTML - prawa autorskie?
    Od: vcore <0...@0...00>

    Witam,

    Sprawa prezentuje się następująco: Ja tworzę projekt witryny, korzystam z serwisu
    oferującego cięcie
    PSD -> HTML i następnie sprzedaję ten layout w takiej formie (licencje) czy taka
    praktyka jest
    legalna czy sytuacja wymaga tego aby koder wyraził zgodę?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2012-01-29 23:21:45
    Temat: Re: Kod HTML - prawa autorskie?
    Od: Cezary Tomczyk <c...@g...pl>

    W dniu 2012-01-29 23:41, vcore pisze:
> [...]
    > layout w takiej formie (licencje) czy taka praktyka jest legalna czy
    > sytuacja wymaga tego aby koder wyraził zgodę?

    Musisz mieć zawartą umowę z koderem, a w niej paragraf z informacją o
    przekazaniu autorskich praw majątkowych.

    --
    Cezary Tomczyk
    http://www.ctomczyk.pl/

  • 3. Data: 2012-01-29 23:40:02
    Od: vcore <0...@0...00>

    W dniu 2012-01-30 00:21, Cezary Tomczyk pisze:
    > Musisz mieć zawartą umowę z koderem, a w niej paragraf z informacją o przekazaniu
    autorskich praw
    > majątkowych.

    Dzięki za rzeczową odpowiedź

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2012-01-30 11:00:07
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Mon, 30 Jan 2012 00:21:45 +0100, Cezary Tomczyk napisał(a):

    > Musisz mieć zawartą umowę z koderem, a w niej paragraf z informacją o
    > przekazaniu autorskich praw majątkowych.

    Temat bardzo ciekawy... Jesteś pewny czy w ogóle obowiązują tu jakiekolwiek
    prawa autorskie? Moim zdaniem jakikolwiek kod HTML nie podlega możliwości
    nabycia do niego praw autorskich gdyż prowadziłoby to do absurdów. Mógłbym
    zaraz ścigać wszystkich użytkowników stron WWW za to, że używają elementu

    A może to nie kod HTMLowy zyskuje status własności intelektualnej tylko
    pocięta grafika? Jeśli z kolei tak jest to zaraz zastrzegę sobie prawo
    wyłącznoiści do posugiwania się czarnym i białym tłem. :-) Będę bogaty! :-D

    Będę wdzięczny za wszelkie sugestie na temat tego co można chronić w
    projektach stron WWW prawami autorskimi. Wykluczmy z rozważań utwory
    muzyczne, fimy, zdjęcia do pobrania. Chodzi o sam layout.

  • 5. Data: 2012-01-30 12:38:03
    Od: vcore <0...@0...00>

    W dniu 2012-01-30 12:00, Marek pisze:
> [...]
    > zaraz ścigać wszystkich użytkowników stron WWW za to, że używają elementu

    No znaczniki znacznikami ale np. kod programu podlega prawu autorskiemu... Z tym że
    właśnie, w Polskim
    prawie jest napisane że prawu podlega _kod programu komputerowego_, ale czy kod HTML
    jest programem
    komputerowym? nie wydaje mi się... I co najciekawsze, kod HTML można z powodzeniem
    ,,przemieszać" co
    oznacza niewielkie zmiany jego struktury (podobnie CSS) i co wtedy z prawami
    autorskimi? Do tego są
    nawet specjalne narzędzia vide formatowanie kodu z Dreamweavera

    > A może to nie kod HTMLowy zyskuje status własności intelektualnej tylko
    > pocięta grafika? Jeśli z kolei tak jest to zaraz zastrzegę sobie prawo
    > wyłącznoiści do posugiwania się czarnym i białym tłem. :-) Będę bogaty! :-D

    Tu raczej nie chodzi o zastrzeganie praw co respektowanie już istniejących, czyli np.
    tak samo jak
    nie możesz wykorzystać treści czyjegoś posta w celach komercyjnych bez jego zgody,
    tak samo kodu
    (prawdopodobnie)

    > Będę wdzięczny za wszelkie sugestie na temat tego co można chronić w
    > projektach stron WWW prawami autorskimi. Wykluczmy z rozważań utwory
    > muzyczne, fimy, zdjęcia do pobrania. Chodzi o sam layout.

    Oprawę graficzną z pewnością, skrypty JS prawdopodobnie też

  • 6. Data: 2012-01-30 13:25:27
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Mon, 30 Jan 2012 13:38:03 +0100, vcore napisał(a):

> [...]
    autorskimi? Do tego są
    > nawet specjalne narzędzia vide formatowanie kodu z Dreamweavera

    Sprawa jest nawet bardziej złożona. Jeśli kod podlega prawu autorskiemu to
    czy w HTMLu można zabronić używania DIV'a po BODY bo ktoś uważa, że to jego
    był pomysł?

    Podobnie w kodach binarnych (aplikacjach na komputery). Zwykle jest tak, że
    jest pewien kod wspólny dla wielu aplikacji. Przykładowo gdy zaczniemy
    budować jakąkolwiek aplikację w środowisku Microsoft Visual Studio to czy
    ten kod może być przedmiotem prawa autorskiego? To oznacza, że jedna osoba
    może domagać się odszkodowania za połowę programów jakie powstały np. na
    PCta na całym świecie.

> [...]
    np. tak samo jak
    > nie możesz wykorzystać treści czyjegoś posta w celach komercyjnych bez jego zgody,

    Czyli w praktyce budując nową stronę WWW muszę w Googlach poszukać miliony
    podobnych stron zawierających np. DIVa po BODY i każdego z tych milionów
    autorów pytać się o zgodę?

    > Oprawę graficzną z pewnością, skrypty JS prawdopodobnie też

    Czyli mogę domagać się odszkodowania od każdego webmastera, który zrobił
    stronę na np. białym tle? Gdzie jest ta granica, która mówi, że wolno mi
    użyć dany element HTML/styl CSS/kod JS lub ich kombinację bez pytania się
    kogokolwiek o zgodę?

  • 7. Data: 2012-01-30 14:16:07
    Od: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com>

    poniedziałek, 30 stycznia 2012 14:25 wielka mądrość na czytelników
    pl.comp.www spłynęła, gdy tako rzekł(a) Marek:

> [...]
    > użyć dany element HTML/styl CSS/kod JS lub ich kombinację bez pytania się

    Przedmiotem ochrony prawa autorskiego nie jest pojedynczy element HTML czy
    właściwość albo selektor CSS, tak samo jak przedmiotem ochrony prawa
    autorskiego nie jest kropka powstała na płótnie przez dotknięcie pędzlem ani
    mieszanina farb o jakiejś tam barwie. Przedmiotem ochrony prawa autorskiego
    jest całokształt tych kropek (elementów, właściwości, selektorów) który
    tworzy jednorodne, nieredukowalne do elementów składowych dzieło. Więc
    odpowiednie ulokowanie elementów i zespół relacji pomiędzy nimi -- słowem
    ,,layout" -- to może stanowić przedmiot ochrony prawa autorskiego.

    Tyle podpowiada zdrowy rozsądek. Tak samo nie możesz opatentować koła albo
    ognia (tzn. wniosek złożyć możesz, nikt Ci nie zabroni, ale z pewnością
    zostanie on odrzucony).

    Tyle jeżeli chodzi o dzieło artystyczne. Kod JS jest programem komputerowym
    i jako taki jest chroniony w trochę odmienny sposób (bardziej restrykcyjny).

    Gdybyś chciał ze swoim layoutem strony internetowej przejść z bardziej
    liberalnego poziomu ochrony dzieł artystycznych na bardziej restrykcyjny
    poziom ochrony programów komputerowych, musiałbyś przed sądem udowodnić, że
    kod HTML/CSS jest kodem programów komputerowych. Być może mieliśmy już w
    polskim sądownictwie jakiś precedens w tej sprawie na który można by było
    się powołać, nie wiem.

    Poza tym -- póki co -- naruszenie praw autorskich jest ścigane na wniosek
    pokrzywdzonego, a nie z urzędu. Nie musisz przeszukiwać wszystkich stron
    z Google, gdyż jest wątpliwe, aby np. Hiszpan w ogóle dowiedział się
    o istnieniu Twojej strony i miał ochotę wchodzić na drogę prawną, aby
    dochodzić swoich racji (no chyba że jesteś jakąś grubą rybą, pokroju
    onet.pl).

    Poza tym powinieneś raczej ten temat poruszyć na pl.soc.prawo, a -- najlepiej
    -- udać się z tym do jakiejś kancelarii prawnej (idealnie specjalizującej się
    w prawie autorskim). Tam Ci wszystko wyjaśnią. Moja i inne odpowiedzi w tym
    temacie są pewnymi interpretacjami ludzi którzy w najlepszym przypadku
    czytali ustawę, nie są więc w żaden sposób wiążące.
    --
    Niżej podpisany, zamieszkały w http://minio.xt.pl ,
    Mirosław Zalewski

  • 8. Data: 2012-01-30 17:30:28
    Od: Cezary Tomczyk <c...@g...pl>

> [...]
    > zaraz ścigać wszystkich użytkowników stron WWW za to, że używają elementu

    Autor kodu nie pozbywa się swojego autorstwa, a jedynie udostępnia
    możliwość eksploatacji kodu na odpowiednich polach. Przykład takiego punktu:

    1. Po zakończeniu przedmiotu umowy i uregulowaniu wszystkich płatności
    przez Zamawiającego Wykonawca przenosi na Zamawiającego autorskie prawa
    majątkowe do przedmiotu umowy, co upoważnia Zamawiającego do korzystania
    z przedmiotu umowy na wszelkich znanych współcześnie polach
    eksploatacji, w tym w szczególności do:
    1.1. utrwalenia,
    1.2. zwielokrotnienia dowolną techniką,
    1.3. wprowadzenia do obrotu oraz wynajęcia, wydzierżawienia, użyczenia,
    1.4. wprowadzenia do pamięci komputera,
    1.5. publicznego wykonania lub publicznego odtworzenia,
    1.6. wystawiania,
    1.7. wyświetlania,
    1.8. nadawania za pomocą wizji lub fonii przewodowej albo bezprzewodowej
    przez stacje naziemne i satelitarne,
    1.9. dokonywania tłumaczeń i ich wykorzystywania w powyższym zakresie,
    1.10. dokonywanie opracowań, rozporządzanie i korzystanie z opracowań.

    Powyższy punkt daje Ci legalnego prawo do korzystania z tego, co
    programista Ci przekaże (napisze). Obie strony wówczas mają w miarę
    jasną sytuację, jeśli chodzi o korzystanie z kodu.

    > A może to nie kod HTMLowy zyskuje status własności intelektualnej tylko
    > pocięta grafika? Jeśli z kolei tak jest to zaraz zastrzegę sobie prawo
    > wyłącznoiści do posugiwania się czarnym i białym tłem. :-) Będę bogaty! :-D

    Tak zwana wyłączność jest zupełnie odrębną sprawą.

    > Będę wdzięczny za wszelkie sugestie na temat tego co można chronić w
    > projektach stron WWW prawami autorskimi. Wykluczmy z rozważań utwory
    > muzyczne, fimy, zdjęcia do pobrania. Chodzi o sam layout.

    Wg mnie możesz zawrzeć punkt mówiący o tym, że przekazany layout nie
    będzie nigdzie wykorzystywany. Jeśli się tak umówicie, to tak powinno
    być. Zapewne trzeba by zastanowić się nad konstrukcją takiego punktu
    umowy, bo nie wiadomo czy chodzi o cały layout czy też w ogóle dowolnego
    fragmentu jego, np. brak możliwości wykorzystania ikonki z layoutu gdzie
    indziej.

    --
    Cezary Tomczyk
    http://www.ctomczyk.pl/

  • 9. Data: 2012-01-30 17:43:37
    Od: Marek <p...@s...com>

    Dnia Mon, 30 Jan 2012 15:16:07 +0100, Mirosław Zalewski napisał(a):

> [...]

    > ognia (tzn. wniosek złożyć możesz, nikt Ci nie zabroni, ale z pewnością

    Czyli jeśli ktoś zbuduje layout w oparciu o konstrukcję:
    <
    body>

    odpowiednio ostylowane

    Np.

    div {
    background-color: #000;
    }

    To może śmiało ścigać osoby, które użyły tej samej kombinacji? A może
    dorzucenie jeszcze jednego DIV'a przełamie tą granicę pomiędzy próbą
    patentowania "koła" a prawami do rzeczywistego layoutu?

> [...]
    > polskim sądownictwie jakiś precedens w tej sprawie na który można by było

    No tak, być moze tak faktycznie jest, że trudno kod HTML nazwać przedmiotem
    patentu. I tu balansujemy pomiędzy możliwością lub całkowitą niemożliwością
    posiadania praw autorskich do layoutów.

    Jeśli HTML stanowi wątpliwość co do tego czy jest kodem programu, to moze
    rozważmy kod binarny aplikacji na PC, o którym wspominałem. Dajmy na to:
    robie aplikację najprostszą, która nic nie robi de facto. Jednakże posiada
    inicjalne elementy jakie ma każda inna aplikacja wygenerowana przez Visual
    Studio. Czy w związku z tym moge opatentować ten kod powodując tym samym
    delegalizację wszystkich innych programów napisanych w Visual Studio? W
    końcu zawierają one kawałej "mojego" kodu.

    > Poza tym powinieneś raczej ten temat poruszyć na pl.soc.prawo,

    Masz rację - choć tylko podłączyłem się do wątku :-)

  • 10. Data: 2012-01-30 18:30:43
    Od: Grzegorz Staniak <g...@g...com>

    On 30.01.2012, Marek <p...@s...com> wroted:

> [...]
    > background-color: #000;
    > }
    >
    > To może śmiało ścigać osoby, które użyły tej samej kombinacji?

    Może. A sąd może go zabić śmiechem, odwołując się do ustawowej definicji
    przedmiotu ochrony prawa autorskiego:

    Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności
    twórczej o indywidualnym charakterze

    Życzę powodzenia w przekonywaniu sądu, że zacytowany wyżej kawałek kodu
    to "działalność twórcza o indywidualnym charakterze".

    GS
    --
    Grzegorz Staniak <gstaniak _at_ gmail [dot] com>