  • 11. Data: 2012-05-10 22:13:49
    Temat: Re: Koniec telefonów w dostępie radiowym w TP
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    news:slrnjqo3g4.piv.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Gdzie te czasy, kiedy nocą z Warszawy do Krakowa jechało się na długich
    > światłach, a tylko od czasu do czasu przy mijaniu włączało się krótkie.
    > Kiedyś drogi były puste, w eterze cisza, a trawa była bardziej zielona.

    Jarku, jako krótkofalowca, uczysz mnie w tej chwili "robienia dzieci" :)
    Ja sobie doskonale zdaję sprawę z tego, jaka jest wada dalekiej propagacji.
    Trochę za szybko spostponowałeś to, co powiedziałem, a raczej IMVHO należało
    by "poczytać między wierszami". Jasne jest, że technologia się rozwija, ale
    nie ma nic za darmo - przykładowo, nie bez powodu w kosmos wysyła się
    urządzenia pozornie przestarzałe, ściślej, np. procesory o mocy 486, czy
    pierwszych Pentium, a kosztuje to ogromne pieniądze... Najnowocześniejsza
    technologia operuje m.in. ścieżkami o dwucyfrowej liczbie określającej ilość
    nanometrów szerokości ścieżek. Ale cząsteczki pyłu kosmicznego, czy czego
    tam, to takie najmniejsze nie są i ze ścieżkami konkurują, wprost, czy
    okrężnie. Grube ścieżki, o 3-cyfrowej liczbie nanometrów, czy wręcz
    mikrometrowe, są jednak znacznie odporniejsze na niuanse kosmosu. Najnowsze
    procki mają ścieżeczki cieniutkie, żeby się mniej grzały, obniża się
    napięcie, nawet poniżej jednego wolta. Nie ma róży bez kolców - staje się to
    bardziej wrażliwe na skutki wynikłe z zakłóceń i obcych pól w.cz. W starym
    pececie wkładałem do środka antenę ręczniaka i 5W pruło w elementy, zero
    reakcji. Dziś bym się obawiał, znam doniesienia o np. resetowaniu się
    komputerów wskutek takiego zadziałania.
    Technologia, gdzie się ogranicza zasięg może ma rację bytu tam, gdzie jest
    większy ruch, aby w miarę korzystający sobie nie przeszkadzali, jednak na
    słabo obsadzonych obszarach mały zasięg może stać się przekleństwem - mało
    korzystam to i mało stacji się daje, no, Bieszczady się kłaniają. Tam dobry
    zasięg NMT może być błogosławieństwem, z powodu bardzo realnego braku innych
    środków łączności (czyli nawet wydłużonego GSM). I nie chodzi tu o telefon
    "mamusiu, jestem w Bieszczadach, tu jest pięknie/brzydko/etc", tylko np. o
    możliwość wezwania pomocy. (tak, wiem, roaming, ale IMHO nie tędy droga).

  • 12. Data: 2012-05-10 22:35:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Nic z tych rzeczy.
    > To nie jest tak ze fale maja wbudowany ogranicznik i dalej nie leca.
    > Leca, i zaklocaja inne transmisje.

    No to napisałem: tylko zakłócają.

    > Zysk jest dzieki temu ze transmisja jest cyfrowa, slabe obce sygnaly
    > wprowadzaja slabe zaklocenia, ktore cyfryzacja eliminuje.

    Sama cyfrowość transmisji nie zapobiegnie temu, że odległe telefony
    będą zawracać dupę systemowi. Te rzeczy są cięte "dość blisko anteny".

    > P.S. Na tatrzanskich szczytach pojawiaja sie wegierskie sieci. Ale
    > zalogowac sie nie da. Ciekawe czy gdyby ograniczenia czasowego nie
    > bylo, to by sie dalo, czy moc telefoniku jest jednak za slaba.

    W jakichś warunkach pewnie by się dało, chociaż sporadycznie. Tu widać
    jak ważne są te ograniczenia. Co mamy sobie z Bratankami wzajemnie
    przeszkadzać.

    Jarek

    --
    Lengyel, magyar, két jó barát, együtt harcol, s issza borát.

  • 13. Data: 2012-05-10 22:47:42
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    W dniu 2012-05-10 22:13, Anerys pisze:
    > Tam dobry zasięg NMT może być błogosławieństwem,

    No dobra, my tu pierdu pierdu o NMT, a jego chyba już definitywnie
    wyłączyli?

    --
    Ślązak

  • 14. Data: 2012-05-10 22:50:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

> [...]
    > przestarzałe, ściślej, np. procesory o mocy 486, czy pierwszych
    > Pentium, a kosztuje to ogromne pieniądze...

    Kilka lat temu NASA ogłaszała skup komputerów PC/XT, bo się skończyły
    zapasy i8088.

> [...]
    > błogosławieństwem, z powodu bardzo realnego braku innych środków
    > łączności (czyli nawet wydłużonego GSM).

    Podwajanie zasięgu GSM w Bieszczadach, to zły pomysł. W górskich
    warunkach to niewiele daje. A poza tym one są tak niewielkie, że
    ze środka na obrzeża jest tak cos koło 35 km. Krajem, w którym
    najczęściej jest wykorzystywana ta technika, jest Australia.
    Tam jest wszędzie płasko, a miejscami mało ludnie, dobrze się po
    tych czerwonych piaskach sygnał niesie.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2012-05-10 23:29:38
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Tomasz Śląski" <t...@k...org.pl> napisał w wiadomości

    > No dobra, my tu pierdu pierdu o NMT, a jego chyba już definitywnie
    > wyłączyli?

    Chyba nawet "osiemnastki" nie dożył... Ale nie o to mi chodzi.
    Uważam po prostu, że powinien zostać rozwiązany problem zasięgu "w dziczy".
    Nie każdy jest krótkofalowcem z licencją, jak ja, tym bardziej nie każdy
    musi mieć ze sobą czynne radio i liczyć na to, ze doleci... Niby jeszcze CB
    jest, ale to są góry i propagacja potrafi zrobić psikusa...

  • 16. Data: 2012-05-10 23:33:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 10 May 2012 20:35:35 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Sama cyfrowość transmisji nie zapobiegnie temu, że odległe telefony
    > będą zawracać dupę systemowi. Te rzeczy są cięte "dość blisko anteny".

    No wlasnie jak sie zastanowic, to wychodzi ze wlasnie sama cyfrowosc jest
    istotna. W duzym skrocie ujmujac: to dzieki temu ze system kwalifikuje
    sygnal do 0 lub 1, moze odrzucic zaklocenia.
    W analogu odfiltrowac zaklocen sie nie da.

    > W jakichś warunkach pewnie by się dało, chociaż sporadycznie.

    Wydaje mi sie ze to sie zdarzalo na kazdym odpowiednio wysokim szczycie :-)

    > Tu widać
    > jak ważne są te ograniczenia. Co mamy sobie z Bratankami wzajemnie
    > przeszkadzać.

    Ale wlasnie odwrotnie - widac ze ich ich sygnaly do nas dochodza, i widac
    ze te odpowiednie czestotliwosci sa puste i u nas i na Slowacji :-)

    Ograniczenie przeszkadzania bierze sie z dynamicznego dostosowania mocy
    nadawania (ale to chyba BTS nie dotyczy), i z gestosci stacji bazowych -
    czyli znow ze zmniejszenia mocy.
    Ale to drugie bynajmniej nie likwiduje problemu, tylko przenosi na mniejszy
    obszar - nie zaklocamy sie na obszarze miedzypanstwowym, tylko miedzy
    sasiednimi BTS.

    J.

  • 17. Data: 2012-05-10 23:45:20
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Kilka lat temu NASA ogłaszała skup komputerów PC/XT, bo się skończyły
    > zapasy i8088.

    Stare, cholernie toporne, wolniejsze od żółwia, ale... z pewnością wiele
    ówczesych ST-225 do dzisiaj będzie chodzić, a czy współczesne tyle
    wytrzymają?

    > Podwajanie zasięgu GSM w Bieszczadach, to zły pomysł. W górskich
    > warunkach to niewiele daje. A poza tym one są tak niewielkie, że
    > ze środka na obrzeża jest tak cos koło 35 km. Krajem, w którym

    Jarku, ale ja nie mówię, ze absolutnie tak, a nie inaczej trzeba!
    Właśnie ze względu na propagację, która w górach potrafi naprawdę zrobić
    ogromnego psikusa - sygnał niby mocny, a transmisji zero... bo akurat trakt
    jest tak ułożony, że wokół nośnej jest cała masa odbić, refrakcji, mieszania
    listków z różnych kierunków, wiesz, propagacja wielodrożna, tropo,
    termoklina, inwersja, superrefrakcja, itp...

    > najczęściej jest wykorzystywana ta technika, jest Australia.
    > Tam jest wszędzie płasko, a miejscami mało ludnie, dobrze się po
    > tych czerwonych piaskach sygnał niesie.

    Dlatego wręcz należało by w górach pójść w drugą stronę... oglądałem
    niedawno jakiś reportaż, gdzie powiedziano, iż aby uratować czyjeś życie, to
    czasem trzeba osłabić bijące serce, żeby nie pompowało za dużo krwi, takie
    tam. Podobnie tu - im krótszy zasięg, tym mniejsze ryzyko, że wskutek
    komplikacji zjawisk propagacyjnych transmisja zdechnie. Cyfra też zdechnie,
    jak stopa błędów przekroczy limit korekcji... i to gwałtowniej, niż analog.
    Nawet niech to będzie sieć powtarzaczy, a pewien objęty nimi obszar
    zlinkowany ze stacją główną. Zaś gęsta sieć małych stacyjek ułatwiła by
    pelengację, gdyby ktoś wołał o pomoc i nie wiedział, gdzie jest. Z wiadomych
    względów układ podobny, jak w warszawskim metrze - wspólny zasięg Wielkiej
    Trójki (Plus, Era, Idea (nie korygować)), P4 ma chyba osobno, nie wiem.
    O tej tematyce rozmyślałem, zanim powstała jakakolwiek sieć komórkowa, ale
    nie chciało mi się na próżno wymyślać szczegółów. Sensowny zasięg w górach,
    to do 5, max 10 kilometrów. Powyżej propagacja może narobić siary - np.
    niekoniecznie silniejszy sygnał jest lepszy.

  • 18. Data: 2012-05-10 23:55:35
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    ...@n...home.net.pl...

    > NMT jako usługę komórkową tak. Kawałki sieci jeszcze gdzieś dychają...

    Hmm... gdzieś mi się o uszy obiło, że definitywnie... ale może
    z-nadinterpretowałem?

    Poparłbym oparcie szkieletu łączności awaryjnej RÓWNIEŻ o NMT (tak, żeby nie
    był to jedyny środek), tylko jeśli nawet coś jeszcze działa,to raczej na
    wylocie i to już u jego końca...
    Cyfra ma oczywiście swe zalety, ale przy superrefrakcji, jak pracowałem na
    radioliniach, to pierwsza wywalała cyfra właśnie (przeniki
    międzysymboliczne, czy jakoś tak go zwał), choć alarmowały wszystkie. Cyfra,
    wśród swych wielkich zalet, gdzie małe i średnie zakłócenia są eliminowane
    niejako "z urzędu", automatycznie, przy przekroczeniu stopy błędów po prostu
    wypiernicza cała, a analogi też kuleją, ale jeszcze chodzą, np. połowa
    kanałów, ale druga działa.A cyfra płacze BER alarm i nie idzie nic.

  • 19. Data: 2012-05-11 00:10:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > sygnal do 0 lub 1, moze odrzucic zaklocenia.
    > W analogu odfiltrowac zaklocen sie nie da.

    Proponuję zastanowić sie jeszcze raz. W analogu odfiltrować się nie da,
    ale sama cyfrowośc nie wystarcza.

    > Wydaje mi sie ze to sie zdarzalo na kazdym odpowiednio wysokim szczycie :-)

    Tak coś przypuszczałem, że nie w którejś z jaskiń w Tatr Zachodnich.
    Zresztą akurat z Rysów jest na Węgry najbliżej (a ja to jeszcze nawet
    pamiętam starych baców, co pokazując na drugą strone Tatr mówili, że
    tam są Węgry).

    > Ale wlasnie odwrotnie - widac ze ich ich sygnaly do nas dochodza, i widac
    > ze te odpowiednie czestotliwosci sa puste i u nas i na Slowacji :-)

    Nie, tego nie widać. To nie jest tak, że BTS cały czas napiernicza
    we wszystkich częstotliwościach, co mu je UKE dał. Madziarski BTS
    może mieć podobny garnitur kanałów co słowacki i polski. Telefon na
    jednej z częstotliwości zagada ze swoją siecią, na innej ze słowacką,
    a na jeszcze innej próbuje dogadać się po węgiersku.

    Jarek

    --
    Stirlitz się zamyślił. Spodobało mu się to, więc zamyślił się jeszcze raz.

  • 20. Data: 2012-05-11 00:26:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

    > Stare, cholernie toporne, wolniejsze od żółwia, ale... z pewnością wiele
    > ówczesych ST-225 do dzisiaj będzie chodzić, a czy współczesne tyle
    > wytrzymają?

    Z tą trwałością ST-225, to legenda Urbana. On miał głowicę przesuwaną
    na zwijanej tasiemce, która się wycierała. Sam musiałem robić backup
    danych i formatować niskopoziomowo dysk (czyli wyznaczać pozycję
    ścieżek) w czasie normalnej eksploatacji tego dysku. W połowie lat
    dziewięćdziesiątych odkryłem taki zabytek w szufladzie -- jako tak
    zwaną nówkę sztukę. Kiedyś o nim "się zapomniało" i przeleżał tak
    kilkanaście lat. Żałuję, że trafił się amator na niego -- wziął,
    wsadził w swój komputer i używał. Dzisiaj to by dopiero był okaz.
    W zeszłym roku jeden odnalazłem w garażu, ale używany.

> [...]
    > odbić, refrakcji, mieszania listków z różnych kierunków, wiesz,
    > propagacja wielodrożna, tropo, termoklina, inwersja, superrefrakcja,

    Ale chyba w Bieszczadach jest teraz całkiem dobry zasięg GSM.
    Byłem ze dwa lata temu i nie narzekałem. To moje bycie było
    bardzo powierzchowne. Może w tym roku sprawdzę głębiej.

> [...]
    > szczegółów. Sensowny zasięg w górach, to do 5, max 10 kilometrów.
    > Powyżej propagacja może narobić siary - np. niekoniecznie silniejszy

    No to w górach jest jak w mieście. A że BTS, to nie jakieś koszmarne
    pieniądze, to tak się robi. Przy okazji -- jest działający już projekt
    Open BTS. Za naprawdę śmieszne pieniądze na sprzęt (abstrahując od
    legalności) można zrobic własna stację, logować się do niej i rozmawiać.

    --
    Jarek