  • 1. Data: 2011-03-31 08:13:32
    Temat: Konsultacje UKE 6 kwietnia
    Od: Icek <i...@d...pl>

    Czy coś już wiadomo ?

    Czy poprostu przegapiłem ogłoszenie na stronie ?

    Icek

  • 2. Data: 2011-04-07 12:24:30
    Temat: Re: Konsultacje UKE 6 kwietnia
    Od: Anna Streżyńska Prezes UKE <s...@s...pl>

    On 31 Mar, 10:13, Icek <i...@d...pl> wrote:
    > Czy coś już wiadomo ?
    >
    > Czy poprostu przegapiłem ogłoszenie na stronie ?
    >
    > Icek

    spotkanie sie odbyło, KIKE bylo obecne, jest potrzebne drugie?
    Anna Strezynska

  • 3. Data: 2011-04-07 15:49:29
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

    W uzgodnieniu z p. Prezes, załączam kopię podsumowania wczorajszego
    spotkania. Część ustaleń i uproszczeń może pomóc nam wszystkim w
    przygotowaniu sprawozdań w tym dość krótkim czasie. Tekst dostępny jest na
    stronie Izby - www.kike.pl.

    Pozdrawiam,

    Piotr Marciniak

    * * *

    Temat: SIIS: raportowanie po spotkaniu z UKE w dn. 6.04.2011 r.

    W dniu wczorajszym, 6.04.2011 r. miało miejsce w W-wie spotkanie
    zorganizowane przez UKE z ISP. Dotyczyło ono obowiązkowych raportów do SIIS,
    jakie operatorzy mają aktualnie obowiązek przesłać do UKE w ciągu 30 dni od
    daty otrzymania wezwania.

    Spotkanie trwało przeszło 2.5 godz. i miało charakter ciekawej i
    merytorycznej dyskusji o raportowaniu i rynku.

    Mając świadomość najważniejszych zagadnień oraz ograniczeń sprawozdania z
    tak długiej rozmowy, zamieszczam kluczowe ustalenia, które powinny pomóc w
    sprawnym zaraportowaniu infrastruktury sieci ethernetowych, obfitujących z
    uwagi na charakter technologii w mnogość węzłów dostępowych zlokalizowanych
    nie tylko w każdym budynku, ale często jest ich wręcz kilka per budynek.

    Ustaliliśmy, iż:

    1. Agregacja.

    ISP ETTH może zaraportować węzły agregujące (np. na poziomie osiedla, czy
    wsi), jako agregująco-dostępowe wpisując w rubryce zasięg - adresy
    wszystkich budynków objętych siecią. Rozwiązanie takie pozwala na uniknięcie
    rozpisywania w osobnych liniach arkuszy weryfikatora każdego budynku,
    skrzynki, czy węzła z osobna pod warunkiem ujęcia wszystkich adresów w polu
    zasięg. Operacja taka redukuje liczbę wierszy arkuszy. Zarówno UKE, jak i
    KIKE proszą przy tym wspólnie, by agregacji dokonywać rozsądnie i w realnym
    zakresie, a więc by unikać definiowania np. 1 węzła dla Warszawy, czy
    powiatu. Jeśli to możliwe - UKE oczywiście chętnie uzyska informacje jak
    najdokładniejsze, a więc jeśli ktoś może/zamierza wykonać pełną
    inwentaryzację do poziomu każdego węzła budynkowego - tym lepiej. Jeśli
    jednak z uwagi na krótki czas jest to niemożliwe - można dokonać rozsądnych
    agregacji, pod warunkiem kompletnego rozpisania zasięgu takiego
    zagregowanego węzła.

    2. Współrzędne, nr działek, etc.

    Zgodnie z ustaleniami - operator ma obowiązek wskazać fakultatywnie: adres
    lub współrzędne lub nr. działki. Wystarczy podać jedną z tych wartości
    pozwalającą na lokalizację węzła lub infrastruktury. Przykład - w mieście
    wystarczy podać adres węzła, ale np. dla masztu na polu, na którym nie ma
    adresu, trzeba podać współrzędne lub nr działki. Etc. Oczywiście jeśli ktoś
    zechce podać wszystkie wartości - tym lepiej.

    3. Ilość interfejsów, przepustowość.

    Oczywiście określamy całkowitą dostępną ilość portów, przy czym
    "zaalokowane" to takie, do których przypięci są klienci. "Niezaalokowane",
    to te wolne oraz wykrozystywane np. do monitoringu, czy połaczeń w sieci.
    Przykład 50x1G.
    Jako "przepustowość" - określamy wartość kontraktu, jeśli jest on niższy,
    niż wartość portu - np. realizowany vlanami.

    4. Transmisja, a infrastruktura.

    Jeśli dzierżawimy od podmiotów trzecich transmisję między własnymi
    zasobami - definiujemy ją wyłącznie jako transmisję między węzłami A-B, a
    nie raportujemy linii/infrastruktury.
    Infrastrukturę co do zasady określamy w relacjach A-B.
    W zakarsie infrastruktury - nie można raportować w 1 pozycji drzewa, czy
    gwiazdy.

    5. Sieci WiFi.

    Określamy lokalizację bazy i jej zasięg (z uwagi na radio - można poprzestać
    na nazwach miejscowości). Nie raportujemy lokalizacji CPE.

    6. Forma dostępu do danych i ich bezpieczeństwa.

    Wedle informacji - każdy operator będzie miał dostęp do swoich danych. Dane
    globalnie mają być dostępne w formie zagregowanej. Niezależnie od dyskusji
    na ten temat ustaliliśmy, że jeśli dane mają pomagać w określaniu
    właściciela infrastruktury, od którego można ją ew. dzierżawić/zakupić -
    Prezes UKE przed udostępnieniem danych, powinien informować o wniosku o
    dostęp do danych o danej infrastrukturze jej właściciela i uzyskiwać zgodę
    na przekazanie danych. Ew. ISP powinien móc określić w SIPS - które zasoby
    chce/może udostępniać podmiotom trzecim i otrzymywać do zatwierdzenia z
    systemu informacje dot. zapytań o jego infrastrukturę - co odciążyłoby od
    pośrednictwa Prezesa UKE. Temat wymaga jednak dalszych prac.

    7. Problem raportowania "spontanicznej" infrastruktury.

    Jest faktem, iż w całym kraju i na wszystkich poziomach wielkości ISP
    istnieją połączenia i elementy sieci, które nie zawsze uzyskały komplet
    zgłoszeń/pozwoleń/przydziałów częstotliwości, etc. Z natury rzeczy zasoby te
    powinny zostać zarówno zalegalizowane, jak i zaraportowane. Formalnie
    nadrzędnym celem inwentaryzacji jest pozyskanie informacji o posiadanej
    przez ISP infrastrukturze i w tym zakresie KIKE nie może doradzać, jak
    raportować takie zasoby. Mając świadomość takiego faktu, zaproponowaliśmy
    jednak podjęcie rozmów o ew. abolicji w tym zakresie. Bo jakkolwiek
    radiolinię można po prostu zgłosić, to dla inwestycji doziemnych - procedury
    w tym zakresie są znacznie bardziej złożone. Zagadnienie jest bardzo trudne,
    jednak wielu przedsiębiorców musi się z nim zmierzyć w ramach
    inwentaryzacji. Strona publiczna ma świadomość tego faktu. Stąd zamiast
    omijać temat i absolutnie go nie usprawiedliwiając, ale mając na celu
    wsparcie inwentaryzacji i wtym zakresie - pojawił się pomysł na popracowanie
    nad jakąś formą prawnej abolicji w tym zakresie.
    Podsumowując tą część. Możliwe jest uproszczenie raportów do poziomu
    lokalnych (rozsądnych) agregacji oraz odstąpienie od oznaczania każdej
    lokalizacji równocześnie adresem, współrzędnymi i ewidencją gruntów. To
    znaczne uproszczenie i oszczędność czasu, szczególnie dla sieci na
    obszarach, gdzie brak jest cyfrowych ewidencji gruntów. UKE ma jednak
    nadzieję, na stopniowe zwiększanie dokładności przekazywanych danych w
    przyszłości, a powyższe uproszczenia są możliwe z uwagi na świadomość czasu,
    w jakim przyszło nam opracowywać wymagane dane.

    KIKE mając świadomość w/w obowiązku i celowości jednolitych inwentaryzacji
    lokalnych sieci zaproponowało, by UKE rozważyło przygotowanie aplikacji do
    paszportyzacji sieci dla małych operatorów. Aplikacja byłaby dobrym i
    użytecznym narzędziem dla lokalnych ISP (nie posiadających najczęściej
    żadnych systemów paszportyzacji) oraz gwarantowała i usprawniała przyszłe
    procesy raportowania danych o infrastrukturze i usługach. Dla operatorów -
    narzędzie tego typu pozwoliłoby w powtarzalny sposób opisywać zasoby
    włąsnych sieci ułatwiając nie tylko raportowanie do UKE, ale i
    współdziałanie oraz wycenę sieci.

    * * *

    W zakresie raportów wynikających z PT, a nie Megaustawy - poprosiliśmy UKE o
    doprecyzowanie zasad raportowania i wykorzystywania raportów o planowanych
    instalacjach. CO do zasady UKE podaje, iż celem jest zestawienie prognoz
    inwestycyjnych na danych rok z raportowanymi po tym roku inwestycjami. KIKE
    przekazała wątpliwości przedsiębiorców nt. wrażliwości tych danych. Nic
    więcej w tym zakresie nie udało się uprościć.

    * * *

    Mimo, iż na branżowych forach i grupach dyskusyjnych temat jest gorący i
    towarzyszy mu mnóstwo pytań, wczoraj w W-wie na spotkaniu obecna była
    wyłącznie kilkuuosobowa ekipa z GRAP KIKE. Zaskoczenie organizatorów tak
    niską frekwencją pozostaje nam podzielić. Przewidywano bowiem obecność
    conajmniej 50-60 osób. Zaś organizatorów z UKE wspierali specjaliście z
    Instytutu Łączności, wspierający inwentaryzację od strony technicznej. Można
    więc było na prawdę pytać i o zasady globalne, i o sposób wypełnienia
    dosłownie każdego pola ankiet uzyskując odpowiedzi z pierwszej ręki. Szkoda,
    że nawet tak gorące zagadnienia nie zachęcają do rozmów na żywo. A opisane
    wyżej wyjaśnienia wskazują, że zdecydowanie warto było na to spotkanie
    przybyć.

    Mamy nadzieję, iż powyższe informacje pomogą w sprawniejszym, terminowym i
    pełniejszym wypełnieniu raportów.

    W imieniu GRAP KIKE,

    Piotr Marciniak

  • 4. Data: 2011-04-07 15:58:24
    Od: "Sied@r" <s...@d...lub.pl>

    Dziękujemy za streszczenie.

    Darek

  • 5. Data: 2011-04-07 20:10:42
    Od: Anna Streżyńska Prezes UKE <s...@s...pl>

    12 kwietnia odbędzie się trzeci czat internetowy poświęcony
    inwentaryzacji sieci telekomunikacyjnych.

    W związku z dużym zainteresowaniem i pytaniami ze strony operatorów
    dotyczącymi inwentaryzacji sieci telekomunikacyjnych odbędzie się
    kolejny czat na ten temat.

    Począwszy od 18 marca Prezes UKE realizuje przedsięwzięcia związane z
    inwentaryzacją infrastruktury telekomunikacyjnej na obszarze całego
    kraju. Jest to przedsięwzięcie wynikające z art. 29 ustawy o
    wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz
    rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
    opublikowanego z dnia 28.01.2011 r.

    W celu przybliżenia wzystkim podmiotom funkcjonującym na rynku
    telekomunikacyjnym problematyki związanej z zakresem danych
    przewidzianych rozsyłanym wezwaniem, w dniach 16 i 29 marca
    przeprowadzono dwa czaty. Wszystkie odpowiedzi na zadane pytania
    zostały opublikowane na stronie internetowej Krajowego Forum
    Szerokopasmowego.

    Mając na uwadze fakt, że nadal istnieje duże zapotrzebowanie na
    publiczne konsultacje, we wtorek 12 kwietnia w godz. 10.00-11.30
    odbędzie się kolejny, trzeci czat,

    Pod adresem http://chat.uke.gov.pl na pytania uczestników odpowiadać
    będą specjaliści z UKE oraz Instytutu Łączności.

    Zapraszamy wszystkich zainteresowanych.

  • 6. Data: 2011-04-07 20:36:18
    Od: kayo <k...@g...com>

    On Apr 7, 5:49 pm, "Zboj" <z...@m...dot.pl> wrote:

    > Mimo, i na bran owych forach i grupach dyskusyjnych temat jest gor cy i
    > towarzyszy mu mn stwo pyta , wczoraj w W-wie na spotkaniu obecna by a
    > wy cznie kilkuuosobowa ekipa z GRAP KIKE. Zaskoczenie organizator w tak
    > nisk frekwencj pozostaje nam podzieli . Przewidywano bowiem obecno
    > conajmniej 50-60 os

    Reszta była zajęta wykonywaniem raportu...

  • 7. Data: 2011-04-08 06:09:10
    Od: "brum" <b...@o...eu>

    >12 kwietnia odbędzie się trzeci czat internetowy poświęcony
    >inwentaryzacji sieci telekomunikacyjnych.

    a ja mam takie pytania, na ktore zaden czat nie odpowie: wezwanie bazuje na
    jakiejs podstawie prawnej, zwykle kazdy punkt na innej

    w samym wezwaniu podany jest zakres danych, zwykle bardzo skrotowo, potem
    nastepuje uzasadnienie, ktore z kolei odwoluje sie do materialow na stronie
    i tutaj dopiero nastepuje bardziej szczegolowe wskazanie, co trzeba
    dostarczyc

    - czy nalezy to rozumiec tak, ze jest to pewien ciag: przepisy, wezwanie,
    uzasadnienie, odnosniki ?
    - jezeli tak jest istotnie, to dlaczego zmiana w materialach nie powoduje
    przesuniecia terminu dostarczenia danych ?
    - znalazlem w tychze materialach wewnetrzne sprzecznosci i zwykle bledy;
    zlozylem zapytania, dostalem jeszcze bardziej sprzeczne wyjasnienia
    (dodatkowo rozne opinie roznych pracownikow); dla mnie wezwanie podpisane
    przez szefa urzedu to sprawa dosc powazna, nie powinno byc tam bledow, a
    prezentowane wyjasnienia dodatkowe powinny byc spojne z caloscia;

    tymczasem odpowiedz na zadane pytanie podczas pierwszego czatu jest inna od
    opublikowanej na forum
    w ogole mam wrazenie, jakby wszelkie informacje ponizej Prezesa w dol byly
    udzielane na zasadzie: "ma byc tak i koniec", "przepis mowi tak i nalezy sie
    dostosowac"
    ja rozumiem, ze operatorow jest duzo, danych jeszcze wiecej, pytan mnostwo,
    ale skoro pani Prezes chce te dane, to potrzebny jest tez sensowny aparat
    pomocniczy, ktory nie bedzie udawal, ze pomaga, ale faktycznie pomoze
    skompletowac informacje pelne i rzetelne

    z uszanowaniem, zeppo

  • 8. Data: 2011-04-08 12:03:43
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

    Zerknij do tekstu por. w wezwaniu Rozporządzenia. Załącznikiem do niego są
    tabele raportów. Arkusze/weryfikator UKE (w zakresie dot. Megaustawy)
    stanowią co do zasady implementację tabel z por. Rozporządzenia.

    Pozdrawiam,

    Piotr

  • 9. Data: 2011-04-08 12:04:43
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

    Na stronie KIKE dostępna jest najnowsza (dzisiejsza) wersja strzeszczenia
    wzbogacona o dodatkowe wyjaśnienia otrzymane dziś z UKE.

    http://www.kike.pl/2011/04/07/siis-raportowanie-po-s
    potkaniu-z-uke-w-dn-6-04-2011-r/#more-1404

    Pozdrawiam,

    Piotr

  • 10. Data: 2011-04-08 12:12:03
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

    > Reszta była zajęta wykonywaniem raportu...

    Sądzisz, że obecni na spotkaniu nie mają raportów dot. ich firm na głowach?
    Ale rozmawiać trzeba. Z drugiej bowiem strony - opisane uzgodnienia
    zmiejszają zakład pracy, jaki przewija się w dyskusjach sieciowych (np. w
    zakresie równoległego określania adresów, współrzędnych i działek, etc.).
    Więc warto było pojechać, bo oszczędzony w ten sposób czas jest wielokrotnie
    większy, a i wymiana informacji - cenna. Tylko czasem trzeba po prostu ze
    sobą usiąść i porozmawiać szukając rozsądnego wyważenia obowiązków i
    możliwości. Samo się zazwyczaj nie zrobi. Choć fakt, że nie zawsze spotkania
    są owocne. Niemniej to sprzed 2 dni można uznać za efektywne, a i przebieg
    miało bardzo konkretny i sympatyczny. Za co ze strony KIKE - dziękuję przy
    okazji UKE i IŁ.

    Pozdrawiam,

    Piotr