  • 1. Data: 2011-08-18 08:13:09
    Temat: Kontrola sygnałem TTL włącznika dla prądu o negatywnej polaryzacji
    Od: bobofrut <r...@g...com>

    Nie jestem elektronikiem więc prosze wybaczcie jeśli w mało precyzyjny
    sposób się wyrażam. Mianowicie mam zasilacz o podówjnej polaryzacji,
    za pomocą atmegi i tranzystorka typu mosfet zrobiłem wyłącznik dla
    prądu o pozytywnej polaryzacji, tzn. MCU włącza i wyłącza tenże prąd
    płynący z zasilacza, podobny układ chce stworzyć dla negatywnej
    polaryzacji i tu mam proźbę, nie chce gotowego rozwiązania bo w ten
    sposób za wiele sie nie naucze ale czy ktoś mógł by mi odpowiedzieć w
    jakim kierunku udeżyć, za czym sie rozglądać w sieci czy też w
    bibliotece.
    Z góry dzięki za odpowiedzi.

  • 2. Data: 2011-08-18 08:24:19
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    bobofrut wrote:

> [...]
    > sposób za wiele sie nie naucze ale czy ktoś mógł by mi odpowiedzieć w
    > jakim kierunku udeżyć, za czym sie rozglądać w sieci czy też w

    Sprzęgi optyczne, na przykład. A jak już będziesz w bibliotece, to poszukaj
    też słownika ortograficznego. Przyda ci się.

    Waldek

  • 3. Data: 2011-08-18 08:27:22
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "bobofrut" <r...@g...com> napisał w wiadomości
    d.googlegroups.com...
[...]

    1. jeśli zasilacz jest symetryczny (wspolna masa obu napięć) - po prostu zasosować
    tranzystor PNP w układzie zasilacza ujemnego napięcia sterowany z procesora. Emiter
    do masy, kolektor przez opornik do minusa.
    Z tego opornika wysterujesz tranzystor odłączający napięcie (lub dasz przekażnik
    zamiast tego opornika).
    2. Jeśli nie ma wspólnej masy - transoptor.
    pzdr,
    Andrzej

  • 4. Data: 2011-08-18 08:55:23
    Od: bobofrut <r...@g...com>

    Dzięki za odpowiedzi. Zasilacz jest symetryczny, oba napięcia mają
    wspólną masę, poprzez tzw. wirtualne uziemienie.

    P.S.
    Co do mojej ortografi to przepraszam, wiem że jej poziom jest żałosny,
    poprostu niemiałem tego szczęścia i nie pobierałem nauki w Polsce,
    jeśli chodzi o język polski to mogę powiedzieć, że jestem samoukiem w
    tej dziedzinie, oczywiście to nie upoważnia mnie do sadzenia byków ;)

  • 5. Data: 2011-08-18 16:03:53
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Andrzej" <d...@o...pl> napisał w wiadomości

[...]

    ---------------
    Nie chwyciłem jak ten tranzystor miałby być sterowany (zakładam, że w tej
    już uruchomionej części procesor ma minus na wspólnej masie).
    Ja bym na przykład rozważył taki układ: noga procesora przez rezystor
    (ustalający prąd) do emitera tranzystora PNP, jego baza do wspólnej masy, a
    kolektor (źródło prądowe) steruje jakimś kluczem (NPN, darlington NPN, NMOS)
    w ujemnym zasilaniu.
    P.G.

  • 6. Data: 2011-08-19 17:14:58
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4e4d37ea$1@news.home.net.pl...

> [...]
    > Nie chwyciłem jak ten tranzystor miałby być sterowany (zakładam, że w tej
    > już uruchomionej części procesor ma minus na wspólnej masie).

    Jak widać z mojego opisu: emiter do masy, kolektor do minusa, więc pozostaje
    baza :))
    Oczywiście, można trochę skomplikować: Kondensator przyspieszający
    przełączenie tarnzystora równolegle do oprnika bazowego, dioda
    zabezpieczająca od bazy do masy itp.