    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Kupa przestrodze...
    Date: Fri, 30 Jun 2017 15:19:03 +0200

    Miałem wykluczyć słowa na q -- więc nie q przestrodze, a kupa... ;)
    Post mój dedykuję [to moja sprawa komu] ludziom dobrej woli...

    Kupiłem notebook 08 lutego -- przerzucam to i owo z sypiącego
    się T7300... Nic nadzwyczajnego...

    W trakcie kopiowania złapałam nieczytelne (czytelne tylko do połowy) zdjęcie...
    Wrzuciłem dysk z T7300 (nazwę go SM5K) pod HDtune i wielokrotnie znalazłem
    czerwony kwadracik w tym samym miejscu, zatem wrzuciłem ów dysk pod inne
    testery i stwierdziłem, że zdjęcia już nie odzyskam... [cennego ;) -- była
    to fotka wykonana Monsterem z jakiejś gaerii i przedstawiająca jakiś badziew]

    SM5K postanowiłem przelecieć programem Seagate, ale wcześniej zapragnąłem
    poczynić kopię tegoż dysku na dysku niemal identycznym, któremu nadam imię
    SM5T, a który gościł na T7300 przed laty...

    Na SM5T było to i owo, więc wrzuciłem do T7300 dysk BW2T, który też
    kiedyś gościł na T7300 i na którym pozostały strzępy z minionych dni...

    Po sporych manipulacjach udało się odpalenie T7300 z BW2T tak, że miałem
    i ~TC, i chodzące Paragony, i (rzecz jasna) niemal cały ;) i niemal
    stabilny ;) WXP -- drobne ;) braki mi nie przeszkadzają...

    Na BW2T wygospodarowałem miejsce i wrzuciłem tam Paragonem partycje z SM5T,
    po czym sprawdziłem poprawność kopiowania bajt po bajcie za pomocą TC...

    TC nie był stabilny, więc początkowo zamierzałem w ogóle tej weryfikacji
    zaniechać, ale nie zaniechałem... Po jakimś czasie TC stał się nieużyteczny
    zbyt mocno, ;) ale zanim do tego doszło, wykazał błąd w skopiowanym pliku.

    Błąd powstał pomimo kopiowania z weryfikacją!!!

    Co uległo popsuciu? O ironio -- skompresowane obrazki partycji. :)

    -=-

    - T7300 sypie się
    - popsute mikrowyłączniki
    (klawisz myszki i włącznik laptopa)
    - matryca jest zalana wodą :)
    - i niekoniecznie chce świecić
    - klawiatura nieco ;) sypie się
    - gniazdo zasilające jest wyrwane
    i kontaktuje z płytą na styk :)
    (brak mi i cierpliwości do rozkręcannia
    dziesiątków wkrętów, i wzroku)
    - połączenia USB wtyczek przewodów
    i gniazd dysków są niezbyt ;) stabilne
    - T7300 pracuje na niezbyt pewnym WXP
    (odgrzebanym ze śmieci, wcześniej uznanym za wadliwy)
    - T7300 ciągnie maraz 3 dyski, z tego 2 po USB,
    z tego tylko jeden z dwóch gniazd naraz przewodem Y

    Aby pokopiować i posprawdzać, musiałem sporo poprzesuwać partycjami,
    wiele z nich skasować, parę odkasować (jak wyżej napisałem, obecnie
    T7300 pracuje na partycji odkasowanej ze śmieci -- bo taka była
    w najlepszym stanie a ewentualne poprawne trzeba by wkopiować
    z SM5K, co zajęłoby czas) i odtworzyć (w celach weryfikacyjnych)
    ze skompresowanych obrazków oraz poszaleć TC... Musiałem nawet
    powiększyć (w czasie przesuwania partycji i weryfikowania za
    pomocą TC) partycję ze SWAPem oraz powiększyć sam SWAP...
    (bez restartu)

    Niemal wszystko przebiegało bezproblemowo (jeśli nie liczyć
    utraty ~TC -- zastąpiłem go innym) poza kopiowaniem partycji,
    choć zleciłem (jak zwykle) kopiowanie z weryfikacją...

    -=-

    Właśnie tak wygląda (od wielu lat) świat widziany przeze mnie:

    - zapis na HDD nie jest pewny
    (fotka z galerii była kiedyś czytelna)
    - kopiowanie (mimo weryfikacji) dodało błąd
    - operacje na partycjach (kopiowanie, kasowanie,
    przesuwanie, zmiana rozmiarów itp.) są bezpieczne
    (błąd powstał na pliku, ale sama partycja nie jest zepsuta)

    Niemal wszystkie operacje z partycjami wykonane zostały pod WXP,
    gdy TC (w wielu odsłonach) weryfikował... Tylko jednej operacji
    (na partycji) tak nie zdołałem uczynić -- więc przeprowadziłem
    ją spod DOSa. :)

    -=-

    Teraz ciekawostka... Bezbłędny Paragon pokazał aktywną
    partycję wewnątrz partycji rozszerzonej -- mam snap. :)

    -=-

    Chyba na początku 2011 kupiłem dwa SM5. Jeden popsuł się jeszcze
    w czasie gwarancji, na drugim błąd znalazłem teraz. Nie winię
    producenta -- ani laptop nie był stabilny, ani (IMO) dyski nie
    są pewne a Seagate daje fajny soft naprawczy. :)

    Piszę q przestrodze -- warto mieć kopie. :)
    [lance i dzidy -- także, ale przede wszystkim kopie...]
    Ja raczej ;) mam -- nawet owe fatalne zdjęcie prawdopodobnie ma swą kopię. :)

    -=-

    Teraz czas na:
    - weryfikację (i ewentualną naprawę) uwolnionego SM5T
    - wrzucenie tam zawartości zbłądzonego SM5K
    - naprawę SM5K
    - wrzucenie na SM5K zawartości PT3O
    - i wstawienie SM5K do Kiciusia
    - a SM5T -- do T7300

    Zwolnią się dwa dyski -- PT3O (320 GB Toshiby w obudowie Platinum)
    i BW2T (250 GB błękitnego WDC, który pierwotnie był w T7300)...

    Ogólnie (choć pobłądziły) jestem zadowolony z dwóch dysków
    Seagate Momentus o pojemności 500 GB, chodzących na 7200 rpm
    i zabezpieczonych przed skutkami upadków. :)