  • 1. Data: 2015-10-11 19:51:10
    Temat: LEDy i tycia neonowka
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Jakoś nie widzę teraz tego w sprzedaży, w sklepach okolicznych (no ale sobie
    zamówiłem kolejny) -- włączników naściennych, do lamp sufitowych -- włączników z
    maleńkim światełkiem, pozwalającym zlokalizować go w ciemności. Wg mnie jest to
    wygodne, ale najwyraźniej nie cieszy się wzięciem, skoro podaży nie widać...

    Światełko jest maleńkie: ot taka tycia neonóweczka, znana Wam zapewne ze
    śrubokrętów wykrywających fazę. Podobnie jak w nich -- jest ona poprzedzona
    opornikiem, ograniczającym napięcie, ale świeci jednak nieco intensywniej, niż
    ta ze śrubsztaka.

    I oto -- ciekawostka: wkręciłem pod sufit LED-ówkę, o mocy 7W, i była ona
    zapalana takim właśnie włącznikiem z neonówką. I okazało się, że prąd
    przepuszczany przez ową neonówkę, jest wystarczający, aby LEDy dawały lekkie
    świecenie! Niezbyt mocne, ale w nocy mój przedpokój okazuje się być na tyle
    "jasny", abym nie rozdeptał kota, który ma zwyczaj włazić pod nogi...

    No i tak się zastanawiam, jaki prąd mógł płynąć przez ową mini-neonówkę, gdy
    była ona jeszcze sprzężona ze zwykłą żaro-żarówką, o mocy 75W? Jakoś nie mam
    zacięcia, aby w to wpinać się amperomierzem, ale ciekawi mnie, o ile sobie tym
    nabiłem rachunki, za ostatnie kilkanaście lat używania?

    A jeszcze spytam: czy w Waszej okolicy też tak trudno o taki podświetlony
    włącznik?

    --
    Jestem racjonalistą, i to na więcej, niż sto procent. Dlatego, gdy widzę ślady
    kopyt, którym towarzyszy natrętny zapach siarki - wzywam fachowca: egzorcystę!

  • 2. Data: 2015-10-11 20:27:13
    Temat: Re: LEDy i tycia neonowka
    Od: cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 11/10/2015 18:51, (c)RaSz wrote:

> [...]
    > świecenie! Niezbyt mocne, ale w nocy mój przedpokój okazuje się być na tyle
    > "jasny", abym nie rozdeptał kota, który ma zwyczaj włazić pod nogi...

    U mnie ledy lekko swiecą bez neonówki. Dwa włączniki połączone w układ
    schodowy - w zależności jak którm się włączy/wyłączy to ledy świecą
    jaśniej lub ciemniej...

    c.

  • 3. Data: 2015-10-11 20:34:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    (c)RaSz pisze:

    > Światełko jest maleńkie: ot taka tycia neonóweczka, znana Wam zapewne
    > ze śrubokrętów wykrywających fazę. Podobnie jak w nich - jest ona
    > poprzedzona opornikiem, ograniczającym napięcie

    Prąd.

> [...]
    > nie mam zacięcia, aby w to wpinać się amperomierzem, ale ciekawi mnie,
    > o ile sobie tym nabiłem rachunki, za ostatnie kilkanaście lat używania?

    Na tym oporniku są oznaczenia opisujące jego oporność. Paseczki takie.
    Można odczytać. A jak nie, to zmierzyć omomierzem. Zadawanie na tej
    grupie pytań o prawo Ohma może być ryzykowne. Ja tylko podpowiem, że
    napięcie zapłonu małej neonówki to około 60V.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2015-10-11 20:44:15
    Od: Krzysztof Rudnik <r...@k...net.pl>

    cezar wrote:

    > U mnie ledy lekko swiecą bez neonówki. Dwa włączniki połączone w układ
    > schodowy - w zależności jak którm się włączy/wyłączy to ledy świecą
    > jaśniej lub ciemniej...

    Pomiędzy przełącznikami schodowymi idzie para przewodów o sporej długości
    i pomiędzy nimi jest pewna pojemność. Te nowoczesne źródła światła którym
    wystarcza ułamek miliampera do zaświecenia...

  • 5. Data: 2015-10-11 21:49:52
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-10-11 o 20:44, Krzysztof Rudnik pisze:

    > Pomiędzy przełącznikami schodowymi idzie para przewodów o sporej długości
    > i pomiędzy nimi jest pewna pojemność. Te nowoczesne źródła światła którym
    > wystarcza ułamek miliampera do zaświecenia...

    Mam to samo, led w korytarzu który całkiem mocno świeci wyłączony :)

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 6. Data: 2015-10-11 23:07:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello (c)RaSz,

    Sunday, October 11, 2015, 7:51:10 PM, you wrote:

> [...]
    > świecenie! Niezbyt mocne, ale w nocy mój przedpokój okazuje się być na tyle
    > "jasny", abym nie rozdeptał kota, który ma zwyczaj włazić pod nogi...

    Ciesz się, że masz LEDówkę bez zabezpieczenia UV, bo miałbyś
    dyskotekę...

    > No i tak się zastanawiam, jaki prąd mógł płynąć przez ową mini-neonówkę, gdy
    > była ona jeszcze sprzężona ze zwykłą żaro-żarówką, o mocy 75W?

    Ok. 1mA.

    > Jakoś nie mam zacięcia, aby w to wpinać się amperomierzem, ale
    > ciekawi mnie, o ile sobie tym nabiłem rachunki, za ostatnie
    > kilkanaście lat używania?

    Jakieś 230mW, 2kWh rocznie.

    > A jeszcze spytam: czy w Waszej okolicy też tak trudno o taki podświetlony
    > włącznik?

    Dawno nie kupowałem ale jak kupowałem, to w takich miejscach, gdzie
    były. Mam w domu 6 takich włączników i to na dokładkę schodowych.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2015-10-11 23:30:10
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    (c)RaSz pisze tak:

    > A jeszcze spytam: czy w Waszej okolicy też tak trudno o taki
    > podświetlony włącznik?

    W naszej okolicy trudno o wszystko. Paścia wykupuje. Trzeba mieć
    refleks i kupować na zapas jak się widzi a nie dopiero kiedy potrzeba.

    Nie Otake Polskę walczyliśmy.

    --
    Piter

    Let me see your war face.

  • 8. Data: 2015-10-12 01:20:06
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    11 października 2015 23:07 Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" :
    napisał w news:6915812477$20151011230752@squadack.com ...
    :
    :
[...]
    : (...)
    :
[...]

    Dzięki za podpowiedzi, oraz wyrozumiałą cierpliwość!
    . . . .

    A tu mam jeszcze kolejny efekt, dość ciekawy, a dla mnie: zaskakujący. Mam ja
    sobie tyrystorowy regulator napięcia (czy raczej: mocy?) i właśnie go
    naprawiłem, przy okazji wymieniając włącznik: i teraz też ma podświetlenie.
    Dodam, że moim zamiarem było, aby podświetlenie widać było wtedy, gdy jest na
    "off", ale pomieszałem, i bździ gdy jest: a to na pół gwizdka mocy, albo na
    minimum. I gdy jest tym zasilana "przyzwoita" żar-żarówka, to regulacja działa,
    natomiast gdy podpinam LED-ówkę, to nawet zmniejszenie potencjometrem do
    minimum, przy którym żar-żarówka jest ciemna -- na LED-ówce nie robi *niemal*
    żadnego wrażenia. Ale przecież na regulatorze występuje spadek napięcia, bo
    gdyby go *nie* było, to przełącznik by nie zaświecił. A jednak w miarę kręcenia
    potencjometrem rozjaśnia się wyraźnie. A LED-ówka nieco tylko zmniejsza swą
    jasność, niemal niedostrzegalnie. Miejscami pracuje nieco niestabilnie, ale może
    być winny wytarty potencjometr, bo regulator jest już dość wiekowy...

    Jak mnie jutro najdzie, to jeszcze podłączę amperomierz, bo to jednak ciekawe!

    --
    Nie oczekuj, iż rząd uzna, że warto wesprzeć także i Ciebie. Są w tym "porządku
    dziobania" ludzie, na których rządowym decydentom - zależy ZNACZNIE bardziej.

  • 9. Data: 2015-10-12 10:11:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello (c)RaSz,

    Monday, October 12, 2015, 1:20:06 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > minimum, przy którym żar-żarówka jest ciemna -- na LED-ówce nie robi *niemal*

    No i prawidłowo. Jeśli chcesz mieć regulację, musisz kupić LEDówkę
    wyraźnie oznaczoną ,,dimmable".

    > Ale przecież na regulatorze występuje spadek napięcia,

    Bzdura. To nie spadek napięcia a regulacja fazowa.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2015-10-12 11:28:08
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 11 Oct 2015 21:49:52 +0200, janusz_k <J...@o...pl> wrote:
    > Mam to samo, led w korytarzu który całkiem mocno świeci wyłączony :)

    Ciesz się, że masz światło za darmo. Nie ma co narzekać, technologia
    oszczędności energii i środowiska sięgneła szczytu: świeci gdy
    wyłączone. Urzędnicy z Brukseli pewnie dostaną orgazmu, bo rynek ich
    uprzedził i sam wprowadził nową klasę oszczędności energi w
    oświetleniu.

    --
    Marek