  • 11. Data: 2016-12-08 16:44:06
    Temat: Re: LPF sterowany cyfrowo - prośba o sprawdzenie schematu
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-12-08 o 12:59, Adam Wysocki pisze:

    > Znalazłem takie coś: "It is typically chosen to be equal in impedance to
    > R1 at the lowest frequency required - this will give a -3dB fall at this
    > frequency."
    >
    > Zmieniłem potencjometr na 47k, załóżmy że będzie ustawiony tak, że
    > między wejściem a masą będzie 1k (mniej raczej nie, mimo że chcę mieć
    > regulację od zera), wtedy przy 10uF mamy przy 20Hz 795R, wygląda OK.
    >
    > Tylko jak go spolaryzować, jak tam będą sygnały zarówno powyżej masy jak
    > poniżej? Czy może spolaryzować go plusem do rezystora, a minusem do minusa
    > zasilania opampów, a nie do masy?

    Niby można, ale wtedy zakłócenia z zasilania przechodzą do sygnału
    (pogarszasz PSRR), lepiej więc do masy. Napięcia tam niskie, elektrolit
    "da radę".

    P.P.

  • 12. Data: 2016-12-08 16:48:19
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-12-08 o 13:09, Adam Wysocki pisze:

    > Dzięki :) A czemu nie może być ceramiczny SMD? Za duży ESR?

    Ściślej: nie nadaje się ceramiczny ferroelektrykowy, NP0 jak najbardziej
    się nadaje :-)
    Pojemność ferroelektryka zależy od napięcia, i masz piękne źródełko
    zniekształceń nieliniowych.

    P.P.

  • 13. Data: 2016-12-08 21:16:37
    Od: Janusz_k <J...@o...pl>

    > Dzięki :) A czemu nie może być ceramiczny SMD? Za duży ESR?
    Nie, pojemność ich zmienia się wraz z napięciem na nich, będą wprowadzać
    dodatkowe zniekształcenia sygnału, one nadają się tylko do blokowania
    zasilania.

    > No tak, przy 15mA na linii 2.7V mamy 0.6W na tranzystorze... za dużo dla
    > tych sygnałowych BC. A może użyć po prostu tranzystorów mocy?
    Możesz, ale dla bd139 to bez radiatora może być za dużo,
    Ich Tja to 100C/W, czyli jak będziesz miał w środku powiedzmy 35st +
    100*0,6 = 95st, będą parzyć :(
    musisz im dać radiator.

    > Ciężko znaleźć stabilizator, który przyjmie tak wysokie napięcie i będzie
    > regulowany. LM317 ma maksymalną różnicę napięć 40V. Chyba żeby 2.7V zrobić
    > z 14.4V, ale wtedy dodatkowo obciążamy (i wprowadzamy cyfrowe zakłócenia)
    > na linię 14.4V.
    >
    > Przetwornica to też jakaś opcja, tym bardziej że driver do niej i tak
    > jest (w innej przetwornicy, która robi te +/- 45V z samochodu)...

    Ale musi być niezależna w sumie podstawowa aplikacja np: LM2574HV która
    chodzi do 60V Ci wystarczy.

    --
    Pozdr

    Janusz_k

  • 14. Data: 2016-12-09 10:14:08
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Janusz_k <J...@o...pl> wrote:

    > Nie, pojemność ich zmienia się wraz z napięciem na nich, będą wprowadzać
    > dodatkowe zniekształcenia sygnału, one nadają się tylko do blokowania
    > zasilania.

    Dobrze wiedzieć. Czyli kondensatory w filtrze (C3 i C4) też nie SMD? C1
    i C2 mogą być SMD (bo raczej ich pojemność nie ma znaczenia)?

    > Możesz, ale dla bd139 to bez radiatora może być za dużo,

    No to będzie radiator :)

    > w sumie podstawowa aplikacja np: LM2574HV która chodzi do 60V Ci
    > wystarczy.

    I ma nawet mniej elementów niż ten mój stabilizator na elementach
    dyskretnych... tylko czy jest też wersja LM2574HV dla napięć ujemnych?
    I fakt, że będą dwie sztuki takiej przetworniczki z własnymi zegarami
    (nie zsynchronizowane) nie wprowadzi zakłóceń?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 15. Data: 2016-12-09 11:04:58
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-12-09 o 10:14, Adam Wysocki pisze:

    > Dobrze wiedzieć. Czyli kondensatory w filtrze (C3 i C4) też nie SMD? C1
    > i C2 mogą być SMD (bo raczej ich pojemność nie ma znaczenia)?

    Problemem nie jest to, czy SMD czy przewlekane, problemem jest rodzaj
    dielektryka. Małe kondensatory o dużej pojemności są zwykle
    ferroelektrykowe, ale istnieją też przewlekane ferroelektrykowe. Ich
    pojemność zależy od napięcia, i to będzie powodowało zniekształcenia. W
    torze sygnałowym więc lepiej ich nie stosować. Najlepsze byłyby
    polistyrenowe, ale gdzie je kupić... Poliestrowe lub polipropylenowe
    będą OK.
    C3 ma jedno wyprowadzenie związane z masą, potencjał drugiego pływa, i
    jest opisany problem.

    P.P.

  • 16. Data: 2016-12-09 15:59:17
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

> [...]

    > dielektryka. Małe kondensatory o dużej pojemności są zwykle
    > ferroelektrykowe, ale istnieją też przewlekane ferroelektrykowe.

    A da się rozpoznać rodzaj dielektryka (załóżmy że w przewlekanym) w jakiś
    sposób, po oznaczeniu, obudowie itd.?

    > Ich pojemność zależy od napięcia, i to będzie powodowało
    > zniekształcenia.

    Z ciekawości - rośnie czy maleje? Stosuje się tą ich właściwość gdzieś
    celowo (np. do stabilizacji drgań jakiegoś generatora)?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 17. Data: 2016-12-09 16:02:48
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc [kropka] pl> napisał w
    wiadomości news:584a81cb$0$639$65785112@news.neostrada.pl...

    > ferroelektrykowe, ale istnieją też przewlekane ferroelektrykowe. Ich
    > pojemność zależy od napięcia, i to będzie powodowało zniekształcenia. W

    Pomyślałem sobie, że można by to wykorzystać do celowej zmiany parametrów
    obwodu zgodnie z życzeniem, np do przestrajania generatorów, zmiany stałej
    czasowej, itd, sterując napięciem, co w dzisiejszych czasach cvhyba trudne
    nie jest? Myślałem też, że skoro jest zależność napięcie-pojemność,
    wykorzystać fakt, aby np. modyfikować przebieg sygnału, samym sygnałem, co
    np. pozwoliło by na powielanie częstotliwości, lub, np. w elektronice
    estradowej, modyfikację brzmienia instrumentu, gdzie np. gitara, kiedyś
    zniekształcana na lampiaku, dziś była by zniekształcana na "kondensatoraku",
    jestem ciekaw skutków takiego "twórczego" podejścia do techniki, jak by taki
    wzmak brzmiał? Skoro umiemy już dostrajać napięciem obwody indukcyjne, jak
    transduktory, czy wręcz, wprost cewki wywołując nasycanie ich rdzeni, skoro
    umiemy zmieniać pojemność polaryzując zaporowo diodę określonym napięciem,
    to może w miejsce diody dać takiego kondziołka, to też mu pojemność chyba
    maleje ze wzrostem napięcia? Za dnia może sobie sprokuruję jakiegoś gienia i
    zobaczę, czy da się go tak przestrajać napięciem? Wykorzystajmy wadę
    elementu, jak już jest...?
    Co Wy na to?

    --
    ...Ja biorę na siebie schody, znajdę je skubane i skopię im poręcz
    tak, że nie będą wiedziały, którędy na górę. (C) Osioł ze Shreka.

  • 18. Data: 2016-12-09 16:27:49
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    HF5BS wrote:

> [...]
    > sprokuruję jakiegoś gienia i zobaczę, czy da się go tak przestrajać
    > napięciem? Wykorzystajmy wadę elementu, jak już jest...?

    Co najmniej jeden człowiek na sci.electronics.design z tego korzysta,
    a innemu to zaproponowano. Zasadniczo nie ma powodów nie działać, a i
    kupić warikap o pojemności 1uF też nie jest łatwo... :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 19. Data: 2016-12-09 16:31:04
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    Adam Wysocki wrote:

    > Z ciekawości - rośnie czy maleje?

    Maleje.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 20. Data: 2016-12-09 17:10:23
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Wyderski <n...@m...com> wrote:

    > Co najmniej jeden człowiek na sci.electronics.design z tego korzysta,
    > a innemu to zaproponowano. Zasadniczo nie ma powodów nie działać, a i
    > kupić warikap o pojemności 1uF też nie jest łatwo... :-)

    Pytanie na ile ten parametr jest stały, powtarzalny i gwarantowany, np. w
    miarę starzenia czy zmiany temperatury...

    --
    http://www.chmurka.net/