  • 11. Data: 2019-08-17 12:24:49
    Temat: Re: Ładowanie (?) baterii alkalicznej
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 17 Aug 2019 11:03:24 +0200, Marek wrote:
    > Pomijając fakt, że istnieją alkaliczne 1.5V ładowalne (choć przeżywają
    > mniej cykli niż np. nimhy) to zwykle alkaliczne różnych producentów mają
    > różniące się chemie, niektóre z nich można doładowywać specjalną
    > metodą.

    Kiedy byłem małym chłopcem, nie mieliśmy prądu - rozrywkę kulturalną
    zapewniał radioodbiornik na baterie. Kiedy baterie się "skończyły",
    kładliśmy je na noc na piec. Następnego ranka radio znów grało. Czy to
    jedna z tych specjalnych metod?

    Mateusz

  • 12. Data: 2019-08-17 23:45:36
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 17.08.2019 o 11:03, Marek pisze:
    > istnieją alkaliczne 1.5V ładowalne

    są to ogniwa RAM:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Rechargeable_alkaline_
    battery
    Była o nich dyskusja na grupie tej, czy zbliżonej. Różni "ktosie"
    stwierdzili, że używanie baterii RAM jest niebezpieczne, bo /lubieją/ wylać.

    > zwykle alkaliczne (...) niektóre z nich można doładowywać specjalną
    > metodą.

    Jest do tego specjalna ładowarka, a nawet 2 (tej samej firmy), jedna
    GJT, a nazwy tej drugiej zapomniałem. Dostępna na Alledrogo, wystarczy
    spytać tamtejszej wyszukiwarki. Dystrybucją obu zajmuje się jedna tylko
    firma vito.com.pl loko Warszawa.

    W instrukcji producent skrzętnie omija termin "ładowanie", i pisze o
    regeneracji. Być może (być może!) zachodzi ona metodą, którą onegdaj
    opisano w MT, czy innym polskim piśmie dla utalentowanej młodzieży.

    Chodzi o to, że nie-rechargeable ogniwa nie powinno się traktować prądem
    stałym, lecz zmiennym, asymetrycznym. Dajmy na to (z kapelusza!):
    500 mA ładowanie, po czym 80 mA rozładowywanie. Oczywiście ważny jest
    też czas tych operacji, ale nic nie wiem o jakichś wymogach w tym względzie.
    Tłumaczę to sobie tak, że gdy się ładuje prądem stałym, to na
    elektrodach powstaje warstwa "osadu", składająca się z dolin, i
    szczytów. i te szczyty rosną szybciej niż doliny, bo bliżej im do źródła
    jonów: elektrody przeciwnej. Natomiast dodanie "drugiej części
    sinusoidy" powoduje, że właśnie te szczyty rozpuszczają się szybciej,
    niż doliny. W efekcie, o ile ładowanie prądem stałym prowadzi do
    powstania na elektrodach "osadu" nieregularnego, i pełnego szczytów, a w
    dodatku "spulchnionego", to ładowanie prądem przemiennym asymetrycznym
    te osady czyni zwartymi, i "płaskimi". Gdy warstwa przyrasta jako "góry
    i doły", to może nawet rozerwać baterię.
    Całość opisu powyższego wziąłem z kapelusza.

  • 13. Data: 2019-08-18 02:27:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-08-17, Mateusz Viste <m...@n...pamietam> wrote:

> [...]
    > zapewniał radioodbiornik na baterie. Kiedy baterie się "skończyły",
    > kładliśmy je na noc na piec. Następnego ranka radio znów grało. Czy to

    Tak, ale z mojego doświadczenia, jakoś bardzo znacząco to życia
    ówczesnych baterii nie przedłużało.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2019-08-19 14:14:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "mk" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >zamontowałem, lecz postawiłem w rezerwie, puki stare jeszcze
    >działają...

    >... no i "problem w tym", że cała akcja miała miejsce gdzieś na
    >jesieni ubiegłego roku, w podgrzewaczu ciągle stare-podładowane
    >baterie, a dopiero niedawno pojawiło się ostrzeżenie "Lo bat"! Ki
    >czort???

    >Jedyne wyjaśnienie, które przychodzi mi przychodzi do głowy, to
    >ogniwa musiały się jakoś "zablokować", a ładowanie nie tyle
    >dostarczyło świeżego ładunku (bo dostarczyło go bardzo niewiele), co
    >"odblokowało" ogniwa... Taki efekt występuje w ogniwach

    No coz, moze i warto sprawdzic, ale ciekawe, jaki mialby byc
    mechanizm.

    Bo przychodza dwa inne pomysly:
    -jesli bierze maly prad ... moze te 500mA na dlugo starczyly,
    szczegolnie ze mozesz slabo pamietac ile dokladnie czasu ladowales.
    ale to jakies 1/3 normalnego czasu pracy, to bys chyba musial pare
    godzin ladowac,

    -komunikat nie jest z napiecia, tylko z software - po dwoch latach
    domaga sie wymiany niezaleznie od napiecia.
    Uznal ze wymieniles, wiec przestal protestowac ... az napiecie spadlo.

    Zapalanie jest w tym elektryczne ?
    To chyba bierze momentami duzy prad, i opor wewnetrzny tez sie liczy.

    Ja baterie tylko w zegarkach i pilotach uzywam, to IMO - sa uczciwie
    rozladowane ...

    Tak swoja droga ... tam w srodku jest MnO2 ?
    On sie tak prosto odtwarza przy elektrolizie ?

    J.

  • 15. Data: 2019-08-19 16:19:13
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    mk <lp.pw@myzskm> wrote:

    > I to wyjaśnienie ma sens! W kluczykach od auta regularnie muszę pokręcić
    > baterię w lewo i prawo i od razu działa jak nowa!

    Użyj tego:

    http://termopasty.pl/pl/products/kontakt-s/

    Nie wiem jak dokładnie działa, ale działa.

  • 16. Data: 2019-08-21 21:27:50
    Od: mk <lp.pw@myzskm>

    W dniu 19.08.2019 o 14:14, J.F. pisze:
> [...]
    > szczegolnie ze mozesz slabo pamietac ile dokladnie czasu ladowales.
    > ale to jakies 1/3 normalnego czasu pracy, to bys chyba musial pare

    Nie wszystko dobrze pamiętam, ale jak wyglądał proces ładowania to
    dobrze pamiętam, bo ogniwa i przewody w moich łapkach trzymałem i raczej
    zniecierpliwienie przyszło dość szybko, a chodziło mi o uruchomienie na
    jeden dzień.

    Szczerze mówiąc, to skłaniam się w tej chwili, że możliwa jest wersja z
    zaśniedziałymi stykami, które się oczyściły przy wyjmowaniu... z drugiej
    strony, problem ten mi zbyt dobrze znany i jakoś nie wierzę, że nie
    pokręciłem bateriami w celu oczyszczenia styków... ale mogłem być zajęty
    przeklinaniem niedzielnego zakazu handlu i przeoczyć to rozwiązanie.
    Przyznaję, że tego nie pamiętam... Z trzeciej strony coś mi kołacze w
    łepetynie, że jednak wyciągałem baterie i na chwile odstawiłem na
    grzejnik, co by je podgrzać...

    > -komunikat nie jest z napiecia, tylko z software - po dwoch latach
    > domaga sie wymiany niezaleznie od napiecia.
    > Uznal ze wymieniles, wiec przestal protestowac ... az napiecie spadlo.

    Tam jest prościuteńka elektronika. Niby wyświetlacz LCD ze wskazaniem
    temperatury, ale armatura gazowo-wodna klasyczna znana z Termetów z
    dwoma pokrętłami nazywanymi dla zmyłki: "wydatek gazu" i "wybór
    temperatury".

    > Zapalanie jest w tym elektryczne ?
    > To chyba bierze momentami duzy prad, i opor wewnetrzny tez sie liczy.

    Tak. Zapalanie elektryczne i przy starcie największe obciążenie (pewnie
    do wysterowania zaworów, ale może i zapalnik też swoje bierze).

    > Ja baterie tylko w zegarkach i pilotach uzywam, to IMO - sa uczciwie
    > rozladowane ...
    >
    > Tak swoja droga ... tam w srodku jest MnO2 ?

    Wg opisów ogniwa alkalicznego tak. Co faktycznie jest w komercyjnie
    dostępnych ogniwach alkalicznych tego nigdy na tyle dogłębnie nie badałem.

    > On sie tak prosto odtwarza przy elektrolizie ?

    A czemu by nie? To że producent deklaruje takie ogniwo jako
    nieładowalne, to tylko dupochron... mogą być różne problemy z
    wyciekaniem, rozrywaniem, niezawodnością, których nie opłacało się
    producentowi rozwiązywać. W praktyce kilka razy da się ładować.

    pzdr
    mk

  • 17. Data: 2019-08-21 21:40:00
    Od: mk <lp.pw@myzskm>

    > Pomijając fakt, że istnieją alkaliczne 1.5V ładowalne (choć przeżywają
    > mniej cykli niż np. nimhy) to zwykle alkaliczne różnych producentów mają
    > różniące się chemie,  niektóre z nich można doładowywać specjalną metodą.

    Co znaczy "można" (w przypadku "zwykłych")? Producent nominalnie
    dopuszcza taką możliwość?

    To nie działa zero-jedynkowo. Większość ogniw chemicznych da się w
    jakimś stopniu ładować, nawet ordynarnymi metodami... kwestia na ile
    niezawodnie i skutecznie. A akumulatory też się degradują z każdym
    ładowaniem. Alkaliki ładowalne jakoś nie zdobyły popularności.

    pzdr
    mk

  • 18. Data: 2019-08-21 21:46:37
    Od: mk <lp.pw@myzskm>

    W dniu 19.08.2019 o 16:19, Queequeg pisze:

    > Użyj tego:
    >
    > http://termopasty.pl/pl/products/kontakt-s/
    >
    > Nie wiem jak dokładnie działa, ale działa.

    Ja do problematycznych styków używam smaru miedziowego.

    W kluczykach od auta faktycznie musiałem tak robić jakiś czas temu, ale
    aktualnie chyba trafiła mi się taka bateria, która jest chyba bardziej
    kompatybilna ze stykami niż poprzednia, bo zmieniałem, a od wymiany już
    trochę czasu minęło i na razie bez kręcenia wszystko jest OK.

    pzdr
    mk

  • 19. Data: 2019-08-22 12:56:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 21 Aug 2019 21:40:00 +0200, mk <lp.pw@myzskm> wrote:
    > Co znaczy "można" (w przypadku "zwykłych")? Producent nominalnie
    > dopuszcza taką możliwość?

    Producent nigdy oficjalnie nie dopuszcza z wiadomych powodów.

    --
    Marek

  • 20. Data: 2019-08-22 16:59:02
    Od: mk <lp.pw@myzskm>

    W dniu 22.08.2019 o 12:56, Marek pisze:

    > Producent nigdy oficjalnie nie dopuszcza z wiadomych powodów.

    Po pierwsze:
    Co po prostu należy odczytywać ze zrozumieniem.
    NIE: "Ogniw alkalicznych (nie przeznaczonych do ładowania) nie da się
    naładować".
    ALE: "W przypadku ładowania nie gwarantujemy efektów, niezawodności, nie
    prowadzimy kontroli jakości w tym zakresie itp... jeśli ładujesz, to
    robisz to na swój rachunek i swoją odpowiedzialność".

    Po drugie:
    "Wiadomo powody" jednak nie są dla mnie takie tu całkiem oczywiste.
    Wszak producenci "ogniw jednorazowych" są równocześnie bardzo często
    producentami ogniw wielokrotnego użytku (ładowalnych). Rynek baterii
    alkalicznych nie jest zmonopolizowany, ale panuje tu dość ostra
    konkurencja -- nie widzę powodów dlaczego, któryś z producentów nie
    mógłby wprowadzić nowej jakości oferując możliwość ładowania. Po mojemu
    jednak, występują jakieś problemy techniczno-ekonomiczne wprowadzenia
    takiej możliwości na szeroki rynek konsumencki -- co nie oznacza, że
    "zwykłych" alkalików nie da się naładować (bo po prostu nie jest to prawda).

    pzdr
    mk