  • 11. Data: 2010-04-17 11:48:41
    Temat: Re: Lekki OT: Zegar z wy?wietlaczem laserowym
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 17 Apr 2010 11:11:11 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

    >Jak będzie trzeba, to się zrobi krótsze godziny. Tu się nie ma
    >co pieścić, to się musi zmieścić. Naukowcy radzieccy nie z takimi
    >problemami sobie radzili.

    Oczywiscie - godzina jest w koncu umowna.
    Moze byc tych godzin na dobe, czy 100.

    Musze tylko przyznac ze sekunda, minuta i godzina to dosc dobre miary
    czasu, i nie chcialbym ich znaczaco zmieniac.
    Tzn cos rzedu obecnych 1s, 60s i 3600s powinno byc popularne.

    >Nawet zmieniła.

    Jak widac sie nie przyjelo :-)

    >E tam.

    Ale tydzien moglby byc dowolny. Ustawowo zmieniany np na 8 dni, w tym
    dwa wolne :-)

    J.

  • 12. Data: 2010-04-17 12:13:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F musi tylko przyznac, ze sekunda, minuta i godzina to dosc dobre
    miary czasu, i nie chcialby ich znaczaco zmieniac:

    > Jak widac sie nie przyjelo :-)

    Na szczęście opętańcze pomysły szalonych rewolucjonistów rzadko się
    przyjmują na dłużej.

    > Ale tydzien moglby byc dowolny.

    E tam. Trzeba przyznać, że tydzień, to dość dobra miara czasu, rozsądni
    ludzie nie chcą tego zmieniać. Sekundy i minuty jeszcze nie tak dawno
    były miarami zupełnie nieznanymi i niepotrzebnymi zwykłym ludziom.
    Godziny się zmieniały, co też niezbyt mąciło w codziennym życiu. Ale
    tydzień, to co innego.

    > Ustawowo zmieniany np na 8 dni, w tym dwa wolne :-)

    Tak jakoś mniej więcej w tym politbiurze kombinowano. Ale ja poza
    wszystkim i tak wolę dwa wolne dni w zwykłym tygodniu.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2010-04-17 12:41:07
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 17 Apr 2010 12:13:50 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:
    >Pan J.F musi tylko przyznac, ze sekunda, minuta i godzina to dosc dobre
    >
    >Na szczęście opętańcze pomysły szalonych rewolucjonistów rzadko się
    >przyjmują na dłużej.

    Akurat te moze nie byly takie zle.

    Wprowadzili tez nowy uklad miar i wag - tego uzywasz i nie narzekasz
    [choc co za duren zatwierdzil kilo-gram na jednostke podstawowa], a
    nawet caly swiat na niego przechodzi.

    >E tam. Trzeba przyznać, że tydzień, to dość dobra miara czasu, rozsądni
    >ludzie nie chcą tego zmieniać.

    Ale nie widze powodow zeby nie mial miec 6 czy 8 dni.
    Tylko fanatycy religijni beda protestowac :-)

    >Sekundy i minuty jeszcze nie tak dawno
    >były miarami zupełnie nieznanymi i niepotrzebnymi zwykłym ludziom.

    Chyba dawno temu. Od czasow przemyslowych minuta jest wrecz niezbedna,
    a i sekunda sie czesto przydaje, choc raczej w sporcie :-)

    >Tak jakoś mniej więcej w tym politbiurze kombinowano. Ale ja poza
    >wszystkim i tak wolę dwa wolne dni w zwykłym tygodniu.

    A nie lepiej dwa dni wolne w tygodniu 6-cio dniowym ? :-)

    J.

  • 14. Data: 2010-04-17 13:22:30
    Od: grg12 <g...@c...at>

    J.F. pisze:

    > Na wlasnie - czy ja czegos nie widze, czy tam nie podano konstrukcji
    > skanera ?
    Z tego co widać tam nie ma skanera - promień jest widziany "z boku"
    ,więc komora wyświetlacza musi być wypełniona jakimś rozpraszającym
    medium - "zbędne" linie są tłumione przez maskę na szkle (w pełni
    odsłonięte są tylko cyfry). Promień odbija się od kolejnych lusterek -
    coś jak grach komputerowych w których trzeba poprowadzić promień lasera
    do celu stawiając w odpowiednich miejscach lustra. Lustra nie muszą być
    szybkie - trzeba nimi poruszać tylko przy zmianie wyświetlanej wartości.
    Problem w tym że wystarczy niewielki błąd nachylenia pierwszego lustra i
    promień nie trafi w któreś z kolejnych, kolejna sprawa - żeby promień
    był widoczny "z boku" trzeba go rozproszyć - czyli z każdym centymetrem
    jest słabszy. Jeśli rozpraszanie jest słabe - promień jest słabo
    widoczny, jeśli silne - szybko traci moc, więc ostatnia cyfra jest
    ciemniejsza...

  • 15. Data: 2010-04-17 13:59:46
    Temat: Re: Lekki OT: Zegar z wyświetlaczem laserowym
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Grzegorz wrote:

    > http://www.technikajutra.pl/2010/04/zegar-z-laserowy
    m-wyswietlaczem.html

    To już lepiej dać 7 laserków na cyfrę niż te obracane lustra.

    Mirek.

  • 16. Data: 2010-04-17 14:05:14
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 17 Apr 2010 15:59:46 +0200, Mirek wrote:
    m-wyswietlaczem.html

    >To już lepiej dać 7 laserków na cyfrę niż te obracane lustra.

    Ale 7 laserkow wymaga jeszcze 7 ukladow optycznych, a cyfr jest 4.

    J.

  • 17. Data: 2010-04-17 14:14:10
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 17 Apr 2010 15:22:30 +0200, grg12 wrote:
    >Z tego co widać tam nie ma skanera - promień jest widziany "z boku"

    Aaa, chyba ze tak.

    >,więc komora wyświetlacza musi być wypełniona jakimś rozpraszającym

    Nie takie latwe do realizacji zreszta.

> [...]
    >coś jak grach komputerowych w których trzeba poprowadzić promień lasera
    >do celu stawiając w odpowiednich miejscach lustra.

    Pomysl ciekawy, tylko ze nie bardzo widze jak on chce wyswietlic
    0,4, 6, 8 czy 9.

    Powinien miec cyfry mozliwe do narysowania "jedna kreska", otwarte i
    bez rozgalezien.

    Hm, ale wskazowkowy wyjdzie :-)

    J.

  • 18. Data: 2010-04-17 14:27:04
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    J.F. wrote:

    > Ale 7 laserkow wymaga jeszcze 7 ukladow optycznych, a cyfr jest 4.

    Zakładasz się kto szybciej i taniej zrobi?
    Ty na lustrach, ja na laserkach.

    Mirek.

  • 19. Data: 2010-04-17 14:33:57
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 17 Apr 2010 16:27:04 +0200, Mirek wrote:

    >Zakładasz się kto szybciej i taniej zrobi?
    >Ty na lustrach, ja na laserkach.

    A uzyjemy laserkow po 5zl, czy po 100$ ?
    Zamowienie opiewa na 1 sztuke, czy 10 tys ? :-)

    Troche to inaczej wyglada niz mi sie wydawalo.
    Mozesz miec racje.

    J.

  • 20. Data: 2010-04-17 14:45:51
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    J.F. wrote:

    > Troche to inaczej wyglada niz mi sie wydawalo.

    Trzeba by sprawdzić ile pozycji muszą zajmować te lustra, bo przy 3
    pozycjach można sprawę trochę uprościć, przy większej liczbie no to już
    nic innego niż silniczek krokowy i przekładnia nie ma sensu. No i sprawa
    widoczności promienia - na zdjęciach prototypu widać, że z jedną cyfrą
    są problemy.

    Mirek.