  • 1. Data: 2016-03-01 21:18:56
    Temat: Lumel N1
    Od: Tomek <w...@n...pl>

    Próbuję reanimować woltomierz tablicowy Lumel N1 (nixie). Usterka objawia
    się tym, że cały czas wskazuje -2000. Coś tam działa, bo zwieranie przez
    rezystor kilka kohm do masy wejść komparatora powoduje, że wskazanie się
    zmienia. Problem jest więc na pewno z częścią analogową. W układzie jest
    zastosowane 5 śmiesznych MOSFETów produkcji NRD w obudowach DIP4 jako klucze
    i podwójny FET jako stopień różnicowy. Niestety udało się znaleźć jedynie
    fragment schematu, a nie całość
    http://www.trioda.nazwa.pl/trioda/forum/download/fil
    e.php?id=47921&sid=8ab670192f62ccce86df4ec5766ff38e&
    mode=view
    Może ktoś miał do czynienia z tym zabytkiem?

    pozdr,
    Tomek

  • 2. Data: 2016-03-01 23:35:14
    Temat: Re: Lumel N1
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2016-03-01 o 21:18, Tomek pisze:
> [...]
    e.php?id=47921&sid=8ab670192f62ccce86df4ec5766ff38e&
    mode=view
    > Może ktoś miał do czynienia z tym zabytkiem?

    tak, lata temu..
    To jest typowy miernik z podwójnym całkowaniem - te tranzystory
    załączały do wejścia integratora (na zazwyczaj czeskim odpowiedniku
    uA709, czyli MAA502) wejście, w zależności od biegunowości Uwe albo
    Uref+ albo Uref-, i masę podczas autozerowania. Tranzystory MOSFET jeśli
    mnie pamięć nie zawodzi to były bodajże typu SMY50 - z wyprowadzonym
    osobno podłożem, z niezabezpieczoną lub bardzo kiepsko zabezpieczoną
    przed ESD bramką - trzeba było na nie baaaardzo uważać..
    Być może mam gdzieś (czyli 250km ode mnie) jeszcze pełną dokumentację do
    niego, ale będę mógł jej poszukać dopiero w czasie świąt wielkanocnych.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 3. Data: 2016-03-02 10:45:23
    Od: Tomek <w...@n...pl>

    Dnia Tue, 1 Mar 2016 23:35:14 +0100, Michał Baszyński napisał(a):
> [...]
    > uA709, czyli MAA502) wejście, w zależności od biegunowości Uwe albo
    > Uref+ albo Uref-, i masę podczas autozerowania.

    OK, to już jest jakaś informacja.

    > Tranzystory MOSFET jeśli
    > mnie pamięć nie zawodzi to były bodajże typu SMY50 - z wyprowadzonym
    > osobno podłożem

    Tak, takie śmieszne:
    https://shop.tvsat.com.pl/pl/p/Tranzystor-MOS-P-30V-
    25mA-SMY50-DIP4-RFT-x1/3748

    > Być może mam gdzieś (czyli 250km ode mnie) jeszcze pełną dokumentację do
    > niego, ale będę mógł jej poszukać dopiero w czasie świąt wielkanocnych.

    OK, jak sobie nie poradzę, to będę przypominać przed świetami :)

    pozdr,
    Tomek

  • 4. Data: 2016-03-02 18:59:42
    Od: "Włodzimierz Wojtiuk" <t...@t...pl>

    Użytkownik "Tomek" <w...@n...pl> napisał w wiadomości

    > OK, to już jest jakaś informacja.

    > Tak, takie śmieszne:
    > https://shop.tvsat.com.pl/pl/p/Tranzystor-MOS-P-30V-
    25mA-SMY50-DIP4-RFT-x1/3748

    No patrz Pan, a ja myślałem że moje dwie sztuki przez 33 lata
    leżakowania w tekturowym pudełku zyskały na wartości ;-)

    Włodek

  • 5. Data: 2016-03-03 12:49:48
    Od: b...@g...com

    użytkownik Włodzimierz Wojtiuk napisał:

    > No patrz Pan, a ja myślałem że moje dwie sztuki przez 33 lata
    > leżakowania w tekturowym pudełku zyskały na wartości ;-)

    Boszzz, jak to działa? Do czego jest pin oznaczony "B"?

  • 6. Data: 2016-03-03 17:09:25
    Od: Tomek <w...@n...pl>

    > Boszzz, jak to działa? Do czego jest pin oznaczony "B"?

    Podłoże. W "normalnych" MOSFETach jest on wewnętrznie podłączony do S -
    źródła. Ale nie musi tak być i można go wyprowadzić osobno na zewnątrz.
    Przydatne, gdy tranzystor pracuje przy nietypowej polaryzacji, np. przewodzi
    prąd w drugą stronę niż zwykle. Wtedy nie ma problemu z diodą, która tworzy
    się w podłożu i normalnie by przewodziła. Tak bywa, gdy element jest
    stosowany jako klucz w układach analogowych.

    Nikt więcej nie ma schematu miernika?

    pozdr
    Tomek