  • 1. Data: 2016-02-29 21:58:53
    Temat: Prolific, FTDI ... USB RS-232
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Nosz ... przestały mi działać oba kabelki Prolific USB RS-232 w sensie, że
    na nowym kompie nie działają z nowymi sterownikami. Mam już serdecznie dosyć
    czytania o ich blokowaniu podróbek i nie widzę powodu by działać na
    starożytnych sterownikach by to obejść. Widzę, że jakiś Unitek np daje
    sterowniki FTDI, ale .. to są jego kabelki a jeden, który mam w ręce raczej
    wcale nie działa. Może podróba Uniteka dla odmiany. Mam w każdym razie dość.

    Co dokładnie mam nabyć normalnego, co działa i najlepiej rokuje bym nie
    musiał obawiać się, że za jakiś czas przestanie działać ?

  • 2. Data: 2016-02-29 23:22:34
    Temat: Re: Prolific, FTDI ... USB RS-232
    Od: r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl (astro)

    re wrote:
    > Nosz ... przestały mi działać oba kabelki Prolific USB RS-232

    Pod Linuksem zarowno podrobki, jak i owiane zla slawa chinskie CH340G
    dzialaja bez problemu :)

    > Widzę, że jakiś Unitek np daje sterowniki FTDI

    Unitek Y-105 jest na Prolific PL-2303 a Y-108 na FTDI FT232R.

    > Może podróba Uniteka dla odmiany.

    Uwaga na podrobki... FTDI :D
    http://it.slashdot.org/story/16/01/31/1720259/ftdi-d
    river-breaks-hardware-again

    > Co dokładnie mam nabyć normalnego, co działa i najlepiej rokuje bym nie
    > musiał obawiać się, że za jakiś czas przestanie działać ?

    Z tego co widzialem, milosnicy astronomii (potrzebuja do sterowania
    teleskopem) polecaja:
    Chipi-X10
    Unitek Y-108
    DIGITUS DA-70156 (uwaga, identycznie wygladajacy model tego producenta
    jest na Prolific). Sam posiadam i dziala. Uzywam do sterowania teleskopem.
    Z drogich: Moxa
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 3. Data: 2016-03-01 01:46:17
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "astro"

    re wrote:
    > Nosz ... przestały mi działać oba kabelki Prolific USB RS-232

    Pod Linuksem zarowno podrobki, jak i owiane zla slawa chinskie CH340G
    dzialaja bez problemu :)
    ---
    Nie napisałem, ale oczywiście chodzi o Windows.

    > Widzę, że jakiś Unitek np daje sterowniki FTDI

    Unitek Y-105 jest na Prolific PL-2303 a Y-108 na FTDI FT232R.
    ---
    Aha, jeden wygląda jak Unitek i działa ze starymi sterownikami Prolific,
    drugi jest nawet opisany Unitek ale nie działa wcale, i jeszcze jeden kabel
    mam co mi niczego nie przypomina ale który działa ze starymi sterownikami
    Prolific. Przy czym jest ciekawe, że na jednym z laptopów kiedyś dawno z
    sukcesem zainstalowałem wyższe sterowniki niż te, które na nowym działają.

    > Może podróba Uniteka dla odmiany.

    Uwaga na podrobki... FTDI :D
    http://it.slashdot.org/story/16/01/31/1720259/ftdi-d
    river-breaks-hardware-again
    ---
    Pochlastać się można

> [...]

    DIGITUS DA-70156 (uwaga, identycznie wygladajacy model tego producenta
    jest na Prolific). Sam posiadam i dziala. Uzywam do sterowania teleskopem.
    Dzięki za przegląd

  • 4. Data: 2016-03-01 04:30:46
    Od: r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl (astro)

    Znalazlem cos takiego:
    Prolific USB To Serial Driver Fix
    www.ifamilysoftware.com/news37.html

    Mam tez glupi pomysl: moze kup znienawidzone, chinskie HL-340 (jak
    rozumiem, tak nazywa sie chip dla RS232, a CH340G jest dla UART?)? :)
    Pelno w sieci utyskiwan na te produkty, ale wynikaja one prawdopodobnie z
    instalowania nieodpowiednich sterownikow.
    Ten sprzedawca kabla za 1.19 USD
    www.aliexpress.com/item/HL-340-USB-to-serial-cable-C
    OM-USB-RS232-USB-9-pin-serial-cable-support-win7/325
    82654368.html
    linkuje nawet drivery
    http://pan.baidu.com/share/link?shareid=388319&uk=32
    2357029
    www.aliexpress.com/item/USB-2-0-to-RS232-Chipset-CH3
    40-Serial-Converter-9-Pin-Adapter-for-Win7-8/3258036
    4381.html

    Nie mam pojecia, czy ma on wyprowadzone wszystkie linie sygnalowe RS-232.
    To rozwiazanie ma jednak pewne zalety. Windows chyba nie ma sterownikow do
    niego w "repozytorium" - nie uaktualnia sie same do niekompatybilnej
    wersji. Poza tym ten chip jest tak tani i ma tak zla renome, ze raczej
    chinczycy nie beda podrabiac samych siebie :)
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 5. Data: 2016-03-01 08:28:53
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    -- Wiadomość oryginalna (wysłana 29.02.2016 21:58) --
> [...]
    >
    > Co dokładnie mam nabyć normalnego, co działa i najlepiej rokuje bym nie
    > musiał obawiać się, że za jakiś czas przestanie działać ?

    Jeśli nie boisz się troszkę poprogramować, to można rozważyć kontrolerek
    EFM8UB10xx produkcji SiLabs - jest toto na rdzeniu 8051, dostępny jest
    darmowy kompilator KEIL i jest gotowy przykład konwersji UART-USB.

    Nie wgłębiałem się akurat w to zastosowanie, ale z opisu w dokumentacji
    przykładu zrozumiałem, ze nie wymaga żadnych sterowników.

    Procek w Farnellu kosztuje 2,31 zł.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 6. Data: 2016-03-01 10:08:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 29 Feb 2016 22:22:34 +0000 (UTC),
    r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl (astro) wrote:
    > Pod Linuksem zarowno podrobki, jak i owiane zla slawa chinskie
    CH340G
    > dzialaja bez problemu :)

    Mam podróbki profiliica pl2303 i niestety nie działają pod Linuxem
    prawidłowo. Efekt jest taki, że co chwila na rx pojawiają się losowe
    bajty psujące transmisję, bez względu na wybraną prędkość bps.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2016-03-01 16:12:38
    Od: Dominik Morawiec <m...@g...com>

    Te tanie przejściówki z ch340 nie mają na płytce dodatkowego układu do konwersji
    napięć - przynajmniej ja ich nie widzę. Moim zdaniem powinno być zdjęcie z adapterem
    poziomów logicznych jak max232 by to w miarę działało.

  • 8. Data: 2016-03-01 16:24:10
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2016-03-01 o 04:30, astro pisze:
> [...]
    2357029
    > www.aliexpress.com/item/USB-2-0-to-RS232-Chipset-CH3
    40-Serial-Converter-9-Pin-Adapter-for-Win7-8/3258036

    Kupiłem sobie na Ali kilka przetworników USB/RS485 na HL-340. No nie
    było łatwo z tymi sterownikami pod W7. W końcu jakiś CH341 zadziałał,
    ale i tak od czasu do czasu odinstalowuje mi się z systemu.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 9. Data: 2016-03-01 17:15:32
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 1 Mar 2016 07:12:38 -0800 (PST), Dominik Morawiec
    <m...@g...com> wrote:
> [...]
    zdaniem
    > powinno być zdjęcie z adapterem poziomów logicznych jak max232 by

    Mógłbyś podkręcić jasnosc wypowiedzi? Ja używam przejściowek uart-usb
    od starych tel. ericssona (tzw. kabelek data). Stare ericssony miały
    standardowy uart 3.3V, a sam kabelek markowy był na układzie pl2303.
    Miałem tanie źródło tych kabelkow, obcinało się wtyk od strony tel i
    kabelek świetnie nadawał się do mcu 3.3V. Niestety trafiła mi się
    seria kabelków wyglądających identycznie jak poprzednie ale na innym
    układzie, udającym tylko pl2303. Efekt jest taki, że nawet jak się
    zrobi test loopback (zwieramy ze sobą rx i tx kabelka) weryfikując
    czy kabelek poprawnie odbiera to co sam nadaje to niestety kabelek
    "odbiera" dodatkowe smieci. Zdecydowanie linuxowy driver pl2303 nie
    radzi sobie z tym klonem..Zakładam, że pod win działa ale nie
    sprawdzałem (przecież nikt nie produkowałby czegoś co nie działa z
    win).

    --
    Marek

  • 10. Data: 2016-03-01 18:39:29
    Od: r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl (astro)

    Dominik Morawiec wrote:
    > Te tanie przejściówki z ch340 nie mają na płytce dodatkowego
    > układu do konwersji napięć

    Na Aliexpress UARTy oznaczane sa jako WCH CH340G, a RS-232 jako HL-340.
    Czy mozliwe jest, ze ten drugi uklad posiada w sobie funkcjonalnosc
    MAX3232?
    Ktos to badal oscyloskopem?

    Co do oryginalnych chipow FTDI vs. Prolific, podobno Windowsowe sterowniki
    FTDI sa najbardziej dopracowane. Zapamietuja numer portu, przypisujac
    konkretnemu egzemplarzowi np COM5.
    Port Prolifica podobno moze sie zmieniac po kazdym podpieciu przejsciowki.
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info