  • 11. Data: 2018-07-01 22:38:40
    Temat: Re: Maksymalny rozmiar dwustronnego amatorskiego PCB
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > U mnie 24, ciekawe, o czego to zależy. :->
    Ale jak potem przeczytałem to sprawdzałeś 20*20, mi tak samo wyszło,
    a tu dałem 20*10.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 12. Data: 2018-07-01 22:46:22
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > Ok dzięki za info, a czy na panelach płytki mają być w odstepach czy
    > przyklejone?

    Chcą co najmniej 1mm odstępu.

    > no i jaka wielkość jest panelu?

    Właściwie to źle się wyraziłem. Panele oczywiście robić możesz,
    ale tu chodzi o samodzielne zrobienie jednej "płytki" z N projektów
    i wysłanie jej do produkcji w M kopiach. Quantity ustawiasz na M,
    PCB kinds na N i dostajesz M*N pojedynczych płytek. Jako rozmiary
    płytki do wyceny podajesz wymiary "grupowej" płytki, więc pomyśl
    przy układaniu, to będzie taniej. Płytki są wycinane frezami, a
    za (sensowne) frezowanie nie doliczają nic. Na wszelki wypadek
    dopisałem sobie do skryptów CAM generowanie outline (*.GKO), ale
    nie wiem, czy jest potrzebne, czy biorą z opisówki. Hint: jeśli
    używasz Eagle, to pozmieniaj sobie rozszerzenia w CAM na zgodne
    z Protelem (GTL, GBL, itd.), bo na eaglowych znany mi darmowy
    soft do sklejania gerberów nie działa.

    A powyższą procedurę grupowania podała mi Chinka z ALL. :-)

    > Aurat na JIC się wystrzelałem, zrobili mi trzy małe płytki
    > a teraz czekam aż przyjdą.

    Skoro zrobili, to będziesz zadowolony. Ja za drugim zamówieniem nie dotarłem
    do etapu "produkcja" i wróciłem do ALL.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 13. Data: 2018-07-01 22:59:38
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > Już nie mówiąc o własnych błędach które też się popełnia np: błędy w
    > fotoprintach,

    Nie tylko własnych, o płynnej definicji TSSOP8 pisałem tu kiedyś.
    NXP widzi to inaczej. Albo seria VIA pod D2PAK, footprint z Eagle
    idealnie na to pozwalał. Tylko fizyczny tranzystor nie miał zasłoniętego
    plastykiem kawałka drenu tam, gdzie "powinien". Trzeba było pod
    tranzystor zrobić podkładki izolacyjne z mylaru, dziadostwo.
    Do prototypu wystarczyło, ale w świat pójść nie mogło, rev B.

    W innej płytce z kolei layoutowo wszystko było OK, tylko
    bardzo szybki wzmacniacz operacyjny się wzbudził na 2,53MHz.
    Wystarczyło dodać 10pF w dwóch miejscach celem kompensacji lead,
    ale na płytce nie było gdzie ich wlutować. Tu za bardzo uwierzyłem
    w doskonałe wyniki ze Spice. I rzeczywisty układ takie osiągnął,
    ale w wersji B, a nie A. W zasadzie przestałem zakładać, że rev A
    się będzie do czegokolwiek nadawać, jeśli układ jest dostatecznie złożony.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 14. Data: 2018-07-01 23:03:06
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Chcą co najmniej 1mm odstępu.
    Ok.

> [...]
    > i wysłanie jej do produkcji w M kopiach. Quantity ustawiasz na M,
    > PCB kinds na N i dostajesz M*N pojedynczych płytek. Jako rozmiary
    Rozumiem, czyli zgrupowanie kilku płytek jako jedna z 1mm odstępem
    powielone 5,10 itd razy.

> [...]
    > używasz Eagle, to pozmieniaj sobie rozszerzenia w CAM na zgodne
    > z Protelem (GTL, GBL, itd.), bo na eaglowych znany mi darmowy

    Ja robię w Kicadzie, nic nie zmieniam, co mi wygeneruje pakuję i wysyłam.
    Jak na razie bez problemów.

    > A powyższą procedurę grupowania podała mi Chinka z ALL. :-)

    > Skoro zrobili, to będziesz zadowolony. Ja za drugim zamówieniem nie
    > dotarłem
    > do etapu "produkcja" i wróciłem do ALL.
    Czytałem jak Cię przetrenowali, z tego co zauważyłem to JIC idą na
    najprostszym wariancie, każde odstępstwo nie dość że kosztuje to
    jeszcze stwarzają problemy, pewnie jabyś zamawiał już produkcyjną serię
    to by inaczej rozmawiali.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 15. Data: 2018-07-01 23:39:17
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > Ja robię w Kicadzie, nic nie zmieniam, co mi wygeneruje pakuję i wysyłam.
    > Jak na razie bez problemów.

    Z Eaglem też bez problemów, ale sklejanie chciałem zrobić na poziomie
    zbiorów gerberów, a nie projektów płytek, i tu się pojawiły kłopoty:
    co to niby jest *.cmp i *.sol? A gdzie jest outline? "Sprotelowałem"
    skrypty i wszystko ruszyło od kopa.

    > Czytałem jak Cię przetrenowali, z tego co zauważyłem to JIC idą na
    > najprostszym wariancie, każde odstępstwo nie dość że  kosztuje to
    > jeszcze stwarzają problemy

    Wystarczy wstrzymać projekt i zapytać. Tak robił Faldruk, tak robi
    ALLPCB. A tu masz "zamówienie anulowane, spadaj!" No to spadłem...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 16. Data: 2018-07-01 23:43:14
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 30.06.2018 o 12:37, Piotr Gałka pisze:

    > Jak wydruki obu stron robione tak samo, to ewentualne błędy skali na obu
    > powinny być takie same.
    > Jak zgrasz znaczniki na rogach to nigdzie
    > wewnątrz nie powinno być gorzej.

    Niekoniecznie. Jak maski drukowane drukarką laserową to niestety na
    skutek nierównego prowadzenia papieru pojawiają się błędy.

    > Ale ja nigdy nie robiłem tak płytek, a
    > teraz jakbym miał robić płytkę amatorsko to po lekturze grupy zapewne
    > zamówiłbym u chińczyka.

    Zgadza się.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 17. Data: 2018-07-02 15:43:22
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:

    > Mam pytanie dotyczące kwestii czysto praktycznej.
    > Mianowicie jak duża może być dwustronna płytka wykonywana amatorsko,
    > metodą "na kopertę"? W którym momencie zgranie ze sobą obydwu warstw
    > zaczyna być problematyczne?

    Dwustronne robiłem tylko małe i nie było problemu ze zgraniem stron.
    Pytanie czemu przy większych miałby być.

    Najpierw robię pod światło kopertę (mają zgrać się ze sobą obrysy PCB,
    zauważyłem że to dokładniejsze niż poleganie na padach poza obrysem) i
    spinam zszywaczami (ważne żeby po włożeniu płytki było trochę miejsca po
    bokach, inaczej papier / folia / kalka się wygnie), potem wkładam do
    środka laminat i:

    a) jeśli termotransfer, to nie ma problemu, wystarczy przepuścić przez
    laminator

    b) jeśli fototransfer, to wrzucam między dwie szklane antyramy, spinam je
    po bokach klipsami biurowymi (podkładając po kawałku laminatu między
    antyramy w miejscu ściśnięcia, żeby antyramy nie popękały) i taką kanapkę
    kładę na naświetlarkę (najpierw jedną stroną, potem drugą)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 18. Data: 2018-07-02 17:27:31
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > zbiorów gerberów, a nie projektów płytek, i tu się pojawiły kłopoty:
    > co to niby jest *.cmp i *.sol? A gdzie jest outline? "Sprotelowałem"
    Ja w kicadzie robię projekty płytek a potem je kopiuję na nową wspólną
    płytkę i rozmieszczam. Potem z całości generuję gerbery.

    > Wystarczy wstrzymać projekt i zapytać. Tak robił Faldruk, tak robi
    > ALLPCB. A tu masz "zamówienie anulowane, spadaj!" No to spadłem...

    :)

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 19. Data: 2018-07-03 17:00:24
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > Ja w kicadzie robię projekty płytek a potem je kopiuję na nową wspólną
    > płytkę i rozmieszczam. Potem z całości generuję gerbery.

    Ale projekty mogą się różnić DRC, m.in. w zakresie tego, jakie
    VIA należy pokrywać farbą, a jakie zostawić odkryte. Inne
    dystanse też mogą być niestandardowe, co często wykorzystuję
    na płytkach wysokonapięciowych. Dlatego postanowiłem nie
    ryzykować wpadki i sklejanie robić na poziomie gerberów.
    Opanowanie tego zajęło mi to godzinę, z czego wiekszość
    trwało dojście, co się panelizatorowi nie podoba w rozszerzeniu
    pliku i tuning CAMów, więc wolę przy tym pozostać.

    Pozdrawiam, Piotr