  • 1. Data: 2018-06-30 18:11:15
    Temat: Części "retro" z Chin
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jeszcze raz w temacie retro.
    Jak już mówiłem, w celach edukacyjno-hobbystycznych eksperymentuję
    trochę ze starymi CPU/MCU. Niestety problemem tutaj bywa czasem dostęp
    do części. O ile peryferia na magistralę Intela można dostać bez
    problemu na Allegro, to ze scalakami kompatybilnymi z 6502 albo
    procesorami Motoroli jest już trochę ciężej.

    Widzę jednak, że jest ich całkiem sporo na chińskich aukcjach, czy to na
    Aliepxress, czy ebay'u.

    Ktoś z was miał może do czynienia z takimi ofertami:
    https://tinyurl.com/yauhcpxl
    https://tinyurl.com/y98wgvxj
    https://tinyurl.com/y9uofkb6

    Można uznać je za wiarygodne, czy prawie na pewno powinienem spodziewać
    się losowych scalaków z laserowo naniesionymi nowymi oznaczeniami.

    Co wątpię, żeby komuś chciało się emulować zabytkowe układy za pomocą
    współcześniejszych MCU, a potem sprzedawać je jako oryginały z
    fałszywymi oznaczeniami. ;)

  • 2. Data: 2018-06-30 18:32:18
    Temat: Re: Części "retro" z Chin
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 30 Jun 2018 18:11:15 +0200, Atlantis napisał(a):
> [...]
    >
    > Można uznać je za wiarygodne, czy prawie na pewno powinienem spodziewać
    > się losowych scalaków z laserowo naniesionymi nowymi oznaczeniami.

    Za 10$ ? troche watpie, zeby im sie chcialo tak symulowac ...
    aczkolwiek 10$ piechota nie chodzi.

    Tylko ... skad czesci z Meksyku w Chinach ?
    No, kosci sie rozchodzily po calym swiecie, czesc pewnie i do Chin
    trafilo ... ale czy oni mieli jakis pomysl na produkt, ze im takie
    ilosci nowych pozostaly ?
    A moze to skutki importu smieci - nazwozili im zlomu i oni to teraz
    sortuja ... ?

    J.

  • 3. Data: 2018-06-30 21:52:23
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    uważać możesz jedynie na malowanki (zmiana taktowania w oznaczeniach czy
    tuning modelu).

    Ryzyko zawsze jest.

  • 4. Data: 2018-06-30 22:06:33
    Od: Tomotron <t...@o...pl>

    Kiedyś kupiłem na aliexpress ICL7103 do multimetru, coś tam nawet
    działał, wyświetlacz led ożył, ale nic sensownego nie wyświetlał.

    Po podstawieniu ICL7103 z drugiego sprawnego miernika, potwierdziło
    tylko,że kupiłem bubel.

    Niby mają archeologiczne układy, ale różnie z tym bywa, przynajmniej ja
    nie miałem szczęścia.

  • 5. Data: 2018-07-01 08:23:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 30.06.2018 18:32, J.F. wrote:

    > Za 10$ ? troche watpie, zeby im sie chcialo tak symulowac ...
    > aczkolwiek 10$ piechota nie chodzi.

    Pamiętam, że jakiś czas temu dość powszechną praktyką było fałszowanie
    końcówek mocy do CB Radia. Pamiętam, że temat dość często przewijał się
    radioamatorskich forach.
    Andrew "Bunny" Huang w jednej ze swoich książek także poruszał ten temat
    pisząc, że na bazach w Shenzhen zdarzają się takie podróbki i trzeba
    uważać na łańcuchy dostaw. Wspominał nawet o jednym takim przypadku z
    doświadczenia, kiedy okazało się, że kupiony układ nie działał
    prawidłowo, bo był czymś zupełnie innym.
    Jednocześnie pisał też jednak, że na tych samych bazarach można za
    bardzo małe pieniądze dostać całą masę prawdziwych elementów.

> [...]
    > ilosci nowych pozostaly ?
    > A moze to skutki importu smieci - nazwozili im zlomu i oni to teraz

    Też mnie to zastanawia. Jakiś czas temu kupiłem na Aliexpress parę sztuk
    klasycznego MOS6502 w wersji NMOS. Cena była wręcz symboliczna, po parę
    zł za sztukę. Ku mojemu zdziwieniu okazało się, że większość procesorów
    działa. Z jednym były problemy, jednak nie mogę być pewien, czy nie
    uszkodziłem go jakoś podczas eksperymentów, chociaż co prawda nie
    przypominam sobie sytuacji, w której mogłoby do tego dojść. To i tak
    niezły wynik, biorąc pod uwagę fakt, że mowa o czterdziestoletnich,
    używanych elementach. Procesory najprawdopodobniej były z demontażu,
    wyciągnięte z podstawek, każdy z innej serii w nieco innym stanie
    zewnętrznym. Jeden miał już mocno zatarte oznaczenia.

    I też się zastanawiam, w jaki sposób do Chin dotarła na tyle duża partia
    amerykańskich procesorów, że teraz, po czterdziestu latach od ich
    wyprodukowania komuś opłaca się je sprzedawać po stosunkowo niewielkich
    cenach. Demontaż złomu elektronicznego to chyba jedyny pomysł, jaki
    przychodzi mi do głowy...

  • 6. Data: 2018-07-01 08:26:07
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 30.06.2018 22:06, Tomotron wrote:

    > Kiedyś kupiłem na aliexpress ICL7103 do multimetru, coś tam nawet
    > działał, wyświetlacz led ożył, ale nic sensownego nie wyświetlał.

    Podejrzewasz, że kupiłeś inny układ przemalowany/przelaserowany na
    ICL7183, czy po prostu wadliwy egzemplarz. Bo to drugie czasem może się
    zdarzyć nawet w dobrym sklepie wysyłkowym.

  • 7. Data: 2018-07-01 10:28:31
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 30/06/2018 17:11, Atlantis wrote:
> [...]
    >
    > Co wątpię, żeby komuś chciało się emulować zabytkowe układy za pomocą
    > współcześniejszych MCU, a potem sprzedawać je jako oryginały z

    Te rockwell-e to nie takie antyki.
    R65C02 - 9350 ( rok '93 , tydzien 50)
    R65C51P2 - 0429 (rok '04 tydzien 29)

    Rockwell specjalizował się dawaniu drugiego życia starym uC.

    Poza tym patrzac na pozytywne komentarze (przy takej ich ilosci) mozna
    śmiało kupować.

    BTW, w mouserze mozna kupic:

    6502 :
    https://www.mouser.co.uk/ProductDetail/Western-Desig
    n-Center-WDC/W65C02S6TPG-14/?qs=sGAEpiMZZMvu0Nwh4cA1
    wSNu7hWmGrIdvYIw7nZ2DMI%3d

    W65C816S - 16 bitowy, kompatybilny z 6502
    https://www.mouser.co.uk/ProductDetail/Western-Desig
    n-Center-WDC/W65C816S6PG-14?qs=sGAEpiMZZMvu0Nwh4cA1w
    SNu7hWmGrIdZi%2fn4yhgYes%3d

    niektorzy simiałkowie wkładają go nawet do Atari:

    https://lotharek.pl/productdetail.php?id=122

    c.

    c.

  • 8. Data: 2018-07-01 10:33:55
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Tomotron wrote:

    > Po podstawieniu ICL7103 z drugiego sprawnego miernika, potwierdziło
    > tylko,że kupiłem bubel.

    Z drugiej strony, POCCIO store sprzedaje oryginały LTC. Sprawdzone
    osobiście.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2018-07-01 15:44:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 1 Jul 2018 08:23:35 +0200, Atlantis napisał(a):
> [...]
    > Jednocześnie pisał też jednak, że na tych samych bazarach można za
    > bardzo małe pieniądze dostać całą masę prawdziwych elementów.

    Tak ogolnie - w przemysle rozne bledy powstaja.
    Ktos pomyli stemple do drukarki, ktos pomyli pudelka, a sprawa wyjdzie
    za miesiac.

    A odpady moga trafic do drugiego obiegu.

> [...]
    > wyprodukowania komuś opłaca się je sprzedawać po stosunkowo niewielkich
    > cenach. Demontaż złomu elektronicznego to chyba jedyny pomysł, jaki

    Ale tu pisze "nowy".

    No coz, moze mieli jakis pomysl, np "komputer w kazdej szkole", kupili
    kosci, pol roku pozniej sie okazalo ze to nie ma sensu, i gdzies tam
    lezy milion prockow w magazynie :-)

    Kojarzycie jakies masowe urzadzenie z 6502 ?
    Apple, commodore, atari ... cos jeszcze ?
    Moze mieli kiedys masowa produkcje, albo kopie robili ... tylko wydaje
    mi sie, ze procek stracil popularnosc zanim przemysl elektroniczny sie
    w Chinach rozwinal.
    A moze to zapasy z HK czy Tajwanu ?

    Albo obrotny Chinczyk kupil kontener w USA przewidujac, ze na
    kolekcjonerach zarobi ...

    J.

  • 10. Data: 2018-07-01 17:07:48
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 01.07.2018 15:44, J.F. wrote:

    > Kojarzycie jakies masowe urzadzenie z 6502 ?
    > Apple, commodore, atari ... cos jeszcze ?

    BBC Micro, Ohio Scientific, Atari 2600, NES, Atari Lynx i pewnie wiele,
    wiele innych. Wbrew pozorom to był naprawdę popularny procesor na
    zachodzie. Udało im się podbić rynek dzięki temu, że w odpowiedniej
    chwili zdołali zejść nisko z cenami, wykorzystując koniunkturę nakręconą
    przez rozwój rynku komputerów dla hobbystów.
    Wydaje mi się, że układy z tej rodziny były jeszcze dość długo
    wykorzystywane w urządzeniach wbudowanych.

    > Moze mieli kiedys masowa produkcje, albo kopie robili ... tylko wydaje
    > mi sie, ze procek stracil popularnosc zanim przemysl elektroniczny sie
    > w Chinach rozwinal.

    I właśnie to mnie w tych aukcjach zastanawia...