  • 1. Data: 2018-06-30 10:21:47
    Temat: Maksymalny rozmiar dwustronnego amatorskiego PCB
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam pytanie dotyczące kwestii czysto praktycznej.
    Mianowicie jak duża może być dwustronna płytka wykonywana amatorsko,
    metodą "na kopertę"? W którym momencie zgranie ze sobą obydwu warstw
    zaczyna być problematyczne?

    Do tej pory zrobiłem trochę dwustronnych płytek, ale tylko budując
    miniaturowe urządzenia z elementami SMD. Bok płytki nigdy nie miał
    więcej niż 10 cm. Teraz jednak trochę eksperymentuję z konstrukcjami
    retro i po doświadczeniu kłopotów z kynarem i płytkami uniwersalnymi
    postanowiłem jednak wykorzystać do tego PCB.

    Czy płytka o boku powiedzmy 20 cm będzie jeszcze wykonalna?

    I tak swoją drogą: montując układ cyfrowy na scalakach w obudowach DIP
    powinienem zalać wszystko polem masy, czy wskazane jest prowadzenie masy
    jako osobnej ścieżki?

  • 2. Data: 2018-06-30 12:37:11
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-06-30 o 10:21, Atlantis pisze:

    > Czy płytka o boku powiedzmy 20 cm będzie jeszcze wykonalna?

    Jak wydruki obu stron robione tak samo, to ewentualne błędy skali na obu
    powinny być takie same. Jak zgrasz znaczniki na rogach to nigdzie
    wewnątrz nie powinno być gorzej. Ale ja nigdy nie robiłem tak płytek, a
    teraz jakbym miał robić płytkę amatorsko to po lekturze grupy zapewne
    zamówiłbym u chińczyka.

    Jeśli chodzi o retro to zapewne nie scalaki z rastrem 0,5mm tylko raster
    minimum 2,5mm lub większy - ewentualne odchyłki mniej groźne.

    > I tak swoją drogą: montując układ cyfrowy na scalakach w obudowach DIP
    > powinienem zalać wszystko polem masy, czy wskazane jest prowadzenie masy
    > jako osobnej ścieżki?

    Prowadzenie masy jako ścieżki nigdy nie jest zalecane.
    Ze scalakami jest ten problem, że im mniejsza struktura tym tańsza
    produkcja. Jeśli faktycznie miałbyś scalaki wyprodukowane dawno to można
    tak projektować jak to się dawniej robiło i można się było masą mniej
    przejmować. Ale współcześnie jak nawet kupisz jakiś stary scalak
    cyfrowy, gdzie np. deklarują, że zbocze max 5ns to się może okazać, że
    faktycznie dostaniesz scalak ze zboczem 1ns (bo taki taniej
    wyprodukować) a to już może powodować jakieś problemy.
    Nacięliśmy się na to w naszym systemie dydaktycznym DSM-51, gdzie
    robiliśmy kilka przystawek do różnych zabaw. Jedną z nich była
    przystawka do czytania/programowania EEPROMów szeregowych. No i ten sam
    EEPROM kupiony 10 lat później już nie działał - przyczyną były zbyt
    szybkie zbocza i spowodowane tym przesłuchy między sąsiednimi przewodami
    płaskiego kabelka.
    P.G.

  • 3. Data: 2018-06-30 14:12:17
    Od: jacek <j...@w...pl>

> [...]
    >
    > I tak swoją drogą: montując układ cyfrowy na scalakach w obudowach DIP
    > powinienem zalać wszystko polem masy, czy wskazane jest prowadzenie masy

    Robiąc płytkę 20x25cm w kopercie laminatorem między warstwami
    około 0,5mm warstwy się rozjechały poprzez do laminowania
    natomiast wzdłuż laminowania rozjazd był większy i nie jednakowy
    po obu stronach około 1mm.
    Przy padach 2mm i wiertle 0,8mm ledwie trafiałem w pady przy krawędziach.

    --
    pzdr, j.r.

  • 4. Data: 2018-07-01 10:30:05
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

> [...]
    > Mianowicie jak duża może być dwustronna płytka wykonywana amatorsko,
    > metodą "na kopertę"? W którym momencie zgranie ze sobą obydwu warstw

    Idź do chińskiej płytkarni, ceny są takie, że zabawa z laminatorem
    nie ma najmniejszego sensu. No chyba, że chcesz komuś coś udowodnić,
    wtedy pozostaje mi nie wnikać i życzyć powodzenia.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2018-07-01 15:27:49
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 01.07.2018 10:30, Piotr Wyderski wrote:

    > Idź do chińskiej płytkarni, ceny są takie, że zabawa z laminatorem
    > nie ma najmniejszego sensu. No chyba, że chcesz komuś coś udowodnić,
    > wtedy pozostaje mi nie wnikać i życzyć powodzenia.

    Chińskie płytkarnie są całkiem fajne, gdy idzie o płytki o mniejszym
    rozmiarze. Wtedy faktycznie można zamówić je za grosze. Jednak wraz ze
    wzrostem powierzchni cena rośnie dość szybko i jednak wolałbym uniknąć
    sytuacji, kiedy tworzę sobie jeden egzemplarz amatorskiego urządzenia,
    popełniam gdzieś błąd i dopiero po zmontowaniu wszystkiego okazuje się,
    że zapłaciłem za 10 sztuk PCB, w przypadku których (w najlepszym razie)
    trzeba będzie ciąć ścieżki i łączyć kynarem.

  • 6. Data: 2018-07-01 16:20:37
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-07-01 o 15:27, Atlantis pisze:

    > Chińskie płytkarnie są całkiem fajne, gdy idzie o płytki o mniejszym
    > rozmiarze. Wtedy faktycznie można zamówić je za grosze. Jednak wraz ze
    > wzrostem powierzchni cena rośnie dość szybko
    Ale projektując płytkę pod siebie robię szerokie ściszki tak aby to
    zrobić w domu,
    ale pod chińczyka się tym nie przejmuję tylko robię jak najmniejszą
    płytkę dwustronną.

> [...]
    > że zapłaciłem za 10 sztuk PCB, w przypadku których (w najlepszym razie)
    > trzeba będzie ciąć ścieżki i łączyć kynarem.

    Nawet wtedy będziesz miał 10razy mniej roboty a i płytka będzie o niebo
    lepsza
    od chałupniczej. Na jlcpcb.com płytka 20*10 kosztuje $16,33, a 10*10
    masz w promocji $2 +wysyłka, najtańsza niecałe $11.
    Allpcb już podrożało :(

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 7. Data: 2018-07-01 19:06:53
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

    > Chińskie płytkarnie są całkiem fajne, gdy idzie o płytki o mniejszym
    > rozmiarze. Wtedy faktycznie można zamówić je za grosze. Jednak wraz ze
    > wzrostem powierzchni cena rośnie dość szybko

    W JLC, 20x20cm, 5 sztuk. 23,67 dolara, 89 złotych. Cytując stary kawał,
    "nie cudzołóż".

> [...]
    > że zapłaciłem za 10 sztuk PCB, w przypadku których (w najlepszym razie)
    > trzeba będzie ciąć ścieżki i łączyć kynarem.

    Jeśli na tej płytce jest cokolwiek bardziej zaawansowanego, zwłaszcza
    analogowego, to na pierwszym razie się nie skończy i po zdebugowaniu
    będziesz dorabiał rev B. Tylko jedno z trzech ostatnio zbudowanych
    urządzeń zadziałało mi za pierwszym razem, dopiero wersje B były już
    bezbłędne.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2018-07-01 19:16:28
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > Ale projektując płytkę pod siebie robię szerokie ściszki tak aby to
    > zrobić w domu,

    Zwłaszcza metalizacja otworów w domu mu się uda.

    > ale pod chińczyka się tym nie przejmuję tylko robię jak najmniejszą
    > płytkę dwustronną.

    Przy swoich gęstościach upakowania już się nie umiem zmieścić na dwóch
    warstwach. :-(

    > Na jlcpcb.com płytka 20*10 kosztuje $16,33

    U mnie 24, ciekawe, o czego to zależy. :->

    > a 10*10 masz w promocji $2 +wysyłka

    Ale tylko pierwszy raz, następne już 23 dolce (jeśli DHL).

    > Allpcb już podrożało :(

    No więc właśnie tu sprawa jest ciekawa: projekty pojedyncze
    podrożały znacznie, ale jak masz kilka płytek w tej samej
    technologii i sam zrobisz panelizację, to wychodzi na to samo.
    Moje ostatnie zamówienie składa się z dwóch płytek 4-warstwowych,
    po 10 sztuk każdej. W ALL wyszło 3 dolary drożej niż w JLC.
    Wycenę mam z obu, po 5 dniach kopania się z chatbotami udającymi
    customer support zabrałem płytki z JLC i poszedłem do ALL.
    Po 10 godzinach miały status "Fabricating", a jeszcze mi Chinka
    doradziła, jak zrobić panelizację, by wyszło taniej.

    Wysyłaj im po 2 projekty, a wróci cenowa normalność.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2018-07-01 22:32:49
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > Po 10 godzinach miały status "Fabricating", a jeszcze mi Chinka
    > doradziła, jak zrobić panelizację, by wyszło taniej.
    Ok dzięki za info, a czy na panelach płytki mają być w odstepach czy
    przyklejone?
    no i jaka wielkość jest panelu?

    > Wysyłaj im po 2 projekty, a wróci cenowa normalność.
    Aurat na JIC się wystrzelałem, zrobili mi trzy małe płytki
    a teraz czekam aż przyjdą.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 10. Data: 2018-07-01 22:36:18
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > W JLC, 20x20cm, 5 sztuk. 23,67 dolara, 89 złotych. Cytując stary kawał,
    > "nie cudzołóż".
    Ja dałem 20*10 dlatego było mniej :) co w innym poście pisałes.

> [...]
    > będziesz dorabiał rev B. Tylko jedno z trzech ostatnio zbudowanych
    > urządzeń zadziałało mi za pierwszym razem, dopiero wersje B były już

    Już nie mówiąc o własnych błędach które też się popełnia np: błędy w
    fotoprintach,
    zrobiłem sobie za małe dziurki pod przekaznik i nie da się rozwierić bo
    ścieszki
    dwustronne :(

    --
    Pozdr