  • Data: 2019-05-16 08:13:16
    Temat: Migotanie HD44780
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Do jednego ze swoich projektów dodałem ostatnio płytkę z wyświetlaczem
    2x16 na HD44780. LCD jest podłączony do MCU przez PCF8574 na magistrali
    I2C. Na pierwszy rzut oka wszystko działa - zarówno sprzęt jak i kod
    ruszył od razu. Jednak po chwili dostrzegłem delikatne
    migotanie/przygasanie obrazu na ekranie. Efekt występuje z
    częstotliwością około 1Hz i trwa przez ułamek sekundy. Wygląda to tak,
    jakby ekran był wtedy czyszczony i zapisywany od nowa tą samą treścią.
    Tyle tylko, że w kodzie nic takiego nie ma miejsca.

    Na początku sądziłem, że może to być winą przygasania podświetlania, ale
    efekt występuje również gdy jest ono zgaszone.

    Zasilanie jest chyba dość dobrze filtrowane (kondensator 220uF przy
    złączu zasilania płytki + 100uF przy pinach podświetlania + kondensatory
    100nF przy zasilaniu LCD i układów scalonych). Dodatkowo zmniejszyłem
    nieco prąd podświetlania, dodając rezystor 10 omów.

    Objaw aż tak bardzo mi nie przeszkadza - zwłaszcza, że wyświetlacz i tak
    nie pokazuje niczego, w co trzeba by się wpatrywać godzinami. ;)
    Chciałem się tylko upewnić, czy to wada spotykana w tego typu
    wyświetlaczach, czy na pewno nie mogę jeszcze czegoś z tym zrobić (poza
    wymianą na inny egzemplarz) i czy przypadkiem nie jest to zwiastunem
    poważniejszych problemów.