  • 1. Data: 2009-05-29 06:21:24
    Temat: Mikro jezyk embedded - za czym się rozglądać
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Nietypowa sprawa. Szukam prostego języka embedded który wejdzie w
    malutką architekturę (8-bit, ~2kB-4kB RAM).

    Nie oczekuje żadnej zauważalnej wydajności, ale:

    a) powinien mieć zarządzanie pamięcią przypominające kompaktowane GC
    (najlepiej jesli mogę pokazac: oto twoj RAM, masz się zmiescić, albo wal
    wyjątkiem). W ostateczności może mieć system pamięci wyprowadzony do
    implementacji przeze mnie.

    b) sensowna składnia z okolić języków "{}/pascal". Dopuszczam BASICa jak
    nic innego nie bedzie, ale niech w nim bedzie chociaż "PROCEDURE" :).

    c) rozbudowa o własne polecenia

    d) fajnie jak by była choćby namiastka obiektowości.

    moze ktos cos moze mi pokazac palcem? LUA, JavaScript sa deczko za duże
    na ta arch. Wynalazków typu fortran nie chcę ze wzgledu na niewygodne
    pisanie (a nie ja będe pisał/poprawiał te skrypciki). Jest Java na takie
    małe arch, ale chce zeby kod źródlowy był parsowany wewnatrz (wydajnośc
    jak mowilem nie ma znaczenia).

    Ktoś mógłby się podzielić luźnymi hasłami o których poszukać?

  • 2. Data: 2009-05-29 06:33:11
    Temat: Re: Mikro jezyk embedded - za czym się rozglądać
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Sebastian Biały pisze:
> [...]
    > na ta arch. Wynalazków typu fortran nie chcę ze wzgledu na niewygodne
    > pisanie (a nie ja będe pisał/poprawiał te skrypciki).
    Fortran nie jest skryptowcem.
    >Jest Java na takie
    > małe arch, ale chce zeby kod źródlowy był parsowany wewnatrz (wydajnośc
    > jak mowilem nie ma znaczenia).
    >
    > Ktoś mógłby się podzielić luźnymi hasłami o których poszukać?

    Ciężko ci będzie, w 2K RAM to się sparsowac nie da 'klasycznego' języka.
    Kiedyś rozpoznawałem temat, nawet jak sie wykonać da, to parsować nie ma
    mowy.

    Bardzo stare BASIC'y chodziły na 1k RAM, ale cały komputer był pod to
    zaprojektowany (swoiste parsowanie w momencie edycji, brak PROCEDURE,
    tylko nry linii itd itd). ROM-u dość dużo (32K ???)

    W ogóle fakt interpretowania zwiększa apetyt na RAM, a ten na uK jest
    często najbardziej deficytowy.

    Powiedzmy inaczej: jaką dziedzinę te skrypty mają realizować. Może na
    jakieś tablice decyzyjne czy coś takiego da się przeskoczyć.

    i FORTH'y ale to język stosowy - i dlatego łatwiej.

  • 3. Data: 2009-05-29 06:47:13
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Fri, 29 May 2009 08:21:24 +0200, Sebastian Biały
    <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >jak mowilem nie ma znaczenia).
    >
    >Ktoś mógłby się podzielić luźnymi hasłami o których poszukać?

    Oglądałeś microPascala?

    http://www.mikroe.com/en/compilers/mikropascal/avr/

    (Nie używałem tego, tylko wiem że istnieje)
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 4. Data: 2009-05-29 06:50:57
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Jacek Czerwinski wrote:
    > Fortran nie jest skryptowcem.

    Ależ nie twierdzę ze jest, prewencyjnie tak rzuciłem zeby ktos nie
    wyskoczył z "domyślnym językiem do wszystkiego".

    > Ciężko ci będzie, w 2K RAM to się sparsowac nie da 'klasycznego' języka.

    2-4kB ram. Jesli język jest zwięzły (notacja {}) to może się da. Dlatego
    wlasnie pytam, bo jeśli nie da rady parsować, to po prostu przejdę na
    jakąś wirtualna maszynę (kompaktująca Java jest do zrobienia na takim RAM).

    > Powiedzmy inaczej: jaką dziedzinę te skrypty mają realizować. Może na
    > jakieś tablice decyzyjne czy coś takiego da się przeskoczyć.

    Inaczej: to jest zrealizowane już i działa. Jednak proces poprawiania
    logiki jest mocno upierdliwy i dlatego szukam małego jezyka który jest w
    stanie zrobic cos w ten motyw: "zapętl 50 razy, włącz, poczekaj, wyłącz,
    jesli krańcowka to włacz sygnalizację". Coś w ten deseń.

  • 5. Data: 2009-05-29 06:53:17
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Grzegorz Krukowski wrote:
    > Oglądałeś microPascala?

    Jeszcze nie miałem okazji się nim bawić, pozerkam.

  • 6. Data: 2009-05-29 07:03:30
    Od: ZbyszekZ <z...@g...com>

    On May 29, 8:50 am, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > stanie zrobic cos w ten motyw: "zapętl 50 razy, włącz, poczekaj, wyłącz,
    > jesli krańcowka to włacz sygnalizację". Coś w ten deseń.

    A co masz przeciwko assemblerom?
    2k kodu to mozna mieć w pamięci własnej.
    Znacznie większe biosy swego czasu pamiętałem.

    --
    ZZ@private

  • 7. Data: 2009-05-29 07:07:39
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    ZbyszekZ wrote:
    > A co masz przeciwko assemblerom?

    Wszystko jesli spojrzysz z perspektywy niedzielnego programisty który
    tylko będzie chciał "cos" poprawić a mnie nie będzie w okolicy.

  • 8. Data: 2009-05-29 08:06:36
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Sebastian Biały pisze:

> [...]
    > stanie zrobic cos w ten motyw: "zapętl 50 razy, włącz, poczekaj, wyłącz,
    > jesli krańcowka to włacz sygnalizację". Coś w ten deseń.

    Ale z jakiego interfejsu użytkownika to działa?
    Z jakiejś klawiatury wbudowanej czy czegoś podobnego?

    No bo jeśli by sie okazało, że z peceta, to co za problem na pececie
    skompilować i flashować już skompilowane?

    Z parsowanie strukturalnego języka (tzn lepszego niż Basic tylko z
    numerami linii czy Forth) jest ten problem, że trzeba zbudować spore
    struktury (zwykle drzewa), a to kosztuje RAM. Wszystkie języki które
    potrafią parsować w małym RAM, robią to kosztem (mocnych) ograniczeń
    językowych.
    I jeszcze sprzętowy stos też pewnie masz mocno ograniczony.

  • 9. Data: 2009-05-29 11:36:45
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Fri, 29 May 2009 00:03:30 -0700 (PDT),
    ZbyszekZ <z...@g...com> screamed:

    > A co masz przeciwko assemblerom?

    Są dobre dla studenta z nadmiarem wolnego czasu.

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:228B ]
    [ 13:35:58 user up 12087 days, 1:30, 1 user, load average: 0.43, 0.04, 0.99 ]

    The programmer's national anthem is 'AAAAAAAAHHHHHHHH'.

  • 10. Data: 2009-05-29 11:42:01
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Fri, 29 May 2009 08:21:24 +0200,
    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> screamed:
    > Nietypowa sprawa. Szukam prostego języka embedded który wejdzie w
    > malutką architekturę (8-bit, ~2kB-4kB RAM).

    Nie wiem, czy Twoje punkty spełni, ale np.:

    40 KB FLASH, 3 KB RAM
    http://code.google.com/p/python-on-a-chip/
    (Gdzieś widziałem coś mniejszego lub większego na lepszej, niż GPL,
    licencji.)

    Tylko AVR.
    http://code.google.com/p/megapython/

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:214B ]
    [ 13:37:09 user up 12087 days, 1:32, 1 user, load average: 0.43, 0.04, 0.99 ]

    I just found the last bug.