  • 1. Data: 2014-09-02 11:47:21
    Temat: Miksowanie audio
    Od: Bogdan Ryszkiewicz <b...@w...pl>

    Są dwa dobrze odseparowane kanały audio, wszystko ,,cacy". Teraz
    potrzebuję do *obydwóch* dodać trzeci sygnał ale tak aby nie stracić
    ich dobrej separacji. Możecie podpowiedzieć jak to najlepiej zrobić?

  • 2. Data: 2014-09-02 12:01:21
    Temat: Re: Miksowanie audio
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 02.09.2014 um 11:47 schrieb Bogdan Ryszkiewicz:
    > Są dwa dobrze odseparowane kanały audio, wszystko ,,cacy". Teraz
    > potrzebuję do *obydwóch* dodać trzeci sygnał ale tak aby nie stracić ich
    > dobrej separacji. Możecie podpowiedzieć jak to najlepiej zrobić?

    Separator na 2 OpAmpach i do węzłów sumacyjnych obu kanałów. Teraz
    kwestia co to znaczy u ciebie "dobrze odseparowane"? Ile dB? Jak >100dB,
    to potrzebujesz ewentualnie odseparowane zasilania obu OpAmpów, choć
    istnieją nawet podwójne wzmacniacze operacyjne z separacją dobrze
    powyżej 120dB, ale wtedy musisz uważać na layout.

    Waldek

  • 3. Data: 2014-09-02 12:32:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar" napisał w wiadomości grup
> [...]
    > dobrej separacji. Możecie podpowiedzieć jak to najlepiej zrobić?

    >Separator na 2 OpAmpach i do węzłów sumacyjnych obu kanałów.

    Na dobra sprawe wystarcza i 4 rezystory.
    Dwa zwykle sumatory na rezystorach, a jesli wspolny kanal bedzie z
    prawdziwie napieciowego zrodla, to jego mala rezystancja wewnetrzna
    stlumi przenikanie.

    >Teraz kwestia co to znaczy u ciebie "dobrze odseparowane"? Ile dB?
    >Jak >100dB,

    O to to to :-)

    J.

  • 4. Data: 2014-09-02 15:19:09
    Od: Bogdan Ryszkiewicz <b...@w...pl>

    On 2014-09-02 09:47:21 +0000, Bogdan Ryszkiewicz said:

    > Są dwa dobrze odseparowane kanały audio, wszystko ,,cacy". Teraz
    > potrzebuję do *obydwóch* dodać trzeci sygnał ale tak aby nie stracić
    > ich dobrej separacji. Możecie podpowiedzieć jak to najlepiej zrobić?

    Dziękuję za odpowiedzi - macie oczywiście rację, że za mało
    jednoznacznie się wyraziłem. ,,Dobrze" w tym kontekście to jest tak aby
    w projekcie amatorsko-hobbystycznym nie przeszkadzało. Zamiast ,,dobrze"
    powinienem pewnie napisać ,,wystarczająco" dla niezbyt wymagającego
    projektu. Z pewnością nie ma tam >100dB. Nie mierzyłem ale ,,na niezbyt
    wprawne w pomiarach ucho" szacuję, że nie więcej niż 80dB (zasilanie
    wzmacniaczy jest wspólne a jeden kanał wpływa bardziej na szumy
    drugiego niż go faktycznie słychać choć przy maksymalnym wzmocnieniu
    coś tam nieco powyżej poziomu szumów się pojawia). Generalnie dla tego
    projektu jest to bardziej niż wystarczające. Jeżeli po domiksowaniu
    tego dodatkowego kanału tłumienie spadnie o parę dB to nic strasznego
    się nie stanie. Ważne aby nie spadło drastycznie. W sensie 10+.

    Weźcie jeszcze proszę pod uwagę, że nie jestem szczególnie biegły w
    analogowym przetwarzaniu sygnałów i najbardziej by mi się pomógł jakiś
    przykład sprawdzonego rozwiązania bo sam pewnie nie zaprojektuję szybko
    i do tego jeszcze poprawnie separatora na dwóch OpAmpach..

  • 5. Data: 2014-09-13 15:29:47
    Od: Bogdan Ryszkiewicz <b...@w...pl>

    On 2014-09-02 10:01:21 +0000, Waldemar said:

    > Separator na 2 OpAmpach i do węzłów sumacyjnych obu kanałów.

    OK - dwa OpAmpy, na wejście każdego z nich ten trzeci sygnał a potem
    wyjście każdego z nich z jednym z kanałów. Znasz/znacie/polecacie
    jakieś gotowe układy do takich celów? Niekoniecznie ,,audiofilskie" -
    "DIN45500" wystarczy ;-)

  • 6. Data: 2014-09-16 12:10:38
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 13.09.2014 um 15:29 schrieb Bogdan Ryszkiewicz:

> [...]
    > gotowe układy do takich celów? Niekoniecznie ,,audiofilskie" - "DIN45500"

    Jak nie audiofilskie, to "szufladowe", znaczy co szuflada da. Osobiście
    wziąłbym pewnie AD824, bo mam, ale są one dość drogie (coś koło 5EUR za
    sztukę), ale umożliwiają zasilanie niskim napięciem. Z normalnie
    kosztujących pewnie TL084 albo LM324 by się dobrze nadały. Kosztują
    mniej niż 1/10 tego AD, ale trochę więcej szumią. Oba mają 4 OPampy w
    obudowie, więc się nadadzą. A w sumie, jak ci tylko DIN45500 wystarczy,
    to idziesz do elektronicznego zieleniaka twojego zaufania i kupujesz
    wzmacniacze operacyjne czterokrotne jakie są. A jak masz czas i
    potrzebujesz jedną sztukę, góra dwie, to poszukaj próbek po firmach.

    Waldek

  • 7. Data: 2014-09-16 13:33:31
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-09-16 12:10, Waldemar pisze:

> [...]
    > wzmacniacze operacyjne czterokrotne jakie są. A jak masz czas i
    > potrzebujesz jedną sztukę, góra dwie, to poszukaj próbek po firmach.

    Weź NE5532, to bardzo przyzwoite kostki :-)

    P.P.

  • 8. Data: 2014-09-28 03:13:53
    Od: Bogdan Ryszkiewicz <b...@w...pl>

    On 2014-09-16 11:33:31 +0000, Paweł Pawłowicz said:

> [...]

    Wygląda bardzo dobrze i: Single supply operation: 3 V to 30 V

    co jest też istotne.

    Chcę coś co da się potem w miarę normalnie dokupić gdyby trzeba było
    trochę więcej.

    > Weź NE5532, to bardzo przyzwoite kostki :-)

    Pewnie tak. A czemu ,,smajlik"? Problem jedynie z zasilaniem. Tam gdzie
    to ma iść to łatwo dostępne jest +5V. Znajdzie się jeszcze (choć trochę
    trudniej doprowadzić) około 9V a z tego co rozumiem to 5532 potrzebuje
    +- 5V jako minimum.