  • 1. Data: 2019-06-18 14:37:58
    Temat: Musk i jego 12 000 satelit
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Podobno Elon Musk wysyła w kosmos 12 000 satelit telekomunikacyjnych, i
    za parę lat (piszą o 2027r.) ma powstać satelitarna globalna sieć
    telefoniczna - i to darmowa.

    Czy możliwy jest koniec narodowych operatorów GSM?

    --
    Liwiusz

  • 2. Data: 2019-06-18 14:46:30
    Temat: Re: Musk i jego 12 000 satelit
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 18 czerwca 2019 14:38:08 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:
    > Podobno Elon Musk wysyła w kosmos 12 000 satelit telekomunikacyjnych, i
    > za parę lat (piszą o 2027r.) ma powstać satelitarna globalna sieć
    > telefoniczna - i to darmowa.

    A na czym zamierza zarabiać?

    > Czy możliwy jest koniec narodowych operatorów GSM?

    Jeśli ta siec byłaby globalna i darmowa to odpowiedz jest raczej oczywista.
    Pod warunkiem ze odpowiednio szybki i nielimitowane net zapewni- bo tym kierunku
    raczej operatorzy idą. Z rozmów GSM na dzisiaj by się nie utrzymały pewnie

  • 3. Data: 2019-06-18 14:56:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-06-18, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    > Podobno Elon Musk wysyła w kosmos 12 000 satelit telekomunikacyjnych, i
    > za parę lat (piszą o 2027r.) ma powstać satelitarna globalna sieć
    > telefoniczna - i to darmowa.

    Musk tą przyszłą siecią epatuje już parę lat. Pożyjemy zobaczymy.

    > Czy możliwy jest koniec narodowych operatorów GSM?

    Sądzę, że nie, choćby z powodów strategicznych. A i pewnie finalnie
    wyjdzie, że jak coś jest za darmo, to albo nie jest za darmo, albo ma
    oczywiste ograniczenia.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2019-06-18 15:05:38
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Kris" f...@g...co

    > Podobno Elon Musk wysyła w kosmos 12 000 satelit telekomunikacyjnych,

    Czy tym samym zamieni noc w dzień? ;)

    > i za parę lat (piszą o 2027r.) ma powstać satelitarna globalna sieć
    > telefoniczna - i to darmowa.

    : A na czym zamierza zarabiać?

    Na tym, na czym zarabia teraz? ;)

> [...]

    : szybki i nielimitowane net zapewni- bo tym kierunku
    : raczej operatorzy idą. Z rozmów GSM na dzisiaj by

    Musk zamierza dać szybki net -- do tego właśnie potrzebuje masy
    satelitów, gdyż im bliżej do Ziemi -- tym więcej trzeba satelitów
    a im dalej od Ziemi -- tym dłuższe pingi...

    Do telefonów starczyłyby satelity stacjonarne ;) z ich makabrycznymi
    opóźnieniami na poziomie setek ms.

    Geostacjonarna to 35786 km nad równikiem i 42160 km od środka Ziemi.
    Nieco lepsze są satelity GPS (20183 km nad powierzchnią) czy GLONASS
    (nieco niżej) i im podobne...

    Światło w próżni podąża z szybkością niemal 300000 km/s; w ośrodkach
    niepróżniowych (w powietrzu chociażby) rzecz jasna -- z mniejszą.
    (w przewodnikach fala elektryczna podąża z szybkością światła w próżni)

    -=-

    Telefony przy necie z filmami 8K ;) to drobiazg. Ani transferu
    nie zużywają, ani opóźnień ultraniskich nie potrzebują.

    -=-

    Nie twierdzę jednak, że Musk da rozmowy telefoniczne za free.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 5. Data: 2019-06-18 15:08:34
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marcin Debowski" 9c5OE.54287$S...@f...ams1

    > wyjdzie, że jak coś jest za darmo, to albo nie jest za darmo, albo ma
    > oczywiste ograniczenia.

    Mam za darmo net i wprawdzie widzę ograniczenia, ale na razie zbyt daleko ode mnie.
    ;)
    Takoż z gadulstwem -- sto razy mniej by mi wystarczyło, ale po co te sztuczne
    bariery? ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 6. Data: 2019-06-18 15:43:36
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-06-18 o 14:46, Kris pisze:

    > A na czym zamierza zarabiać?

    A na czym zarabia facebook? Na przykład na tym, że będzie mógł wysłać
    jakąś reklamę do wszystkich ludzi na świecie.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2019-06-18 15:44:22
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Musk tą przyszłą siecią epatuje już parę lat. Pożyjemy zobaczymy.

    Tylko że już czytałem o tym, że 60 satelitów wysłał. Rakietę ma.
    Wielokrotnego użytku. Więc z epatacji przechodzi w plan realizacji.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2019-06-18 16:22:42
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-06-18 o 14:37, Liwiusz pisze:

    > Czy możliwy jest koniec narodowych operatorów GSM?
    Ale ten kosmiczny internet wymaga anteny wielkości pudełka od pizzy.
    Czyli będzie stacjonarny.

    Robert

  • 9. Data: 2019-06-18 16:24:22
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-06-18 o 15:44, Liwiusz pisze:

    > Tylko że już czytałem o tym, że 60 satelitów wysłał. Rakietę ma.

    Dwa z tych 60 trochę zaniemogły.

    > Wielokrotnego użytku. Więc z epatacji przechodzi w plan realizacji.

    Nie cała rakieta jest wielokrotnego użytku. Ponoć miała być, ale
    przerosło ich to (na razie).

    Robert

  • 10. Data: 2019-06-18 17:29:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    >Podobno Elon Musk wysyła w kosmos 12 000 satelit telekomunikacyjnych,
    >i za parę lat (piszą o 2027r.) ma powstać satelitarna globalna sieć
    >telefoniczna - i to darmowa.

    Beda dzwonic z reklamami ? :-)

    >Czy możliwy jest koniec narodowych operatorów GSM?

    Troche watpie ... pamietasz Thuraye ?
    Zaraz sie okaze, ze licencji nie ma, ze nad Niemcami dzialac nie moze
    ..

    Aczkolwiek ... kto zabroni ?
    Zakłocac beda, zablokuja lacznosc sieci krajowych, zablokuja platnosci
    (no tak, darmowa),
    czy za uzywanie nadajnika bez zezwolenia bedzie 5 lat ? :)

    Ale 12 tys ... wielki koszt. Chyba, ze juz zaczal grac na znizke
    telekomow :-)

    J.