  • 141. Data: 2019-06-28 02:36:58
    Temat: Re: Musk i jego 12 000 satelit
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marcin Debowski" o6yQE.149507$t...@f...ams1

    > Błąd który popełniasz jest taki, że widzisz falę w oderwaniu od materii
    > (2x ii) co nie jest prawdą w omawianych przypadkach. Te szczeliny o
    > których tu sobie gadamy to są jednak "trochę" większe od wielkości
    > cząstek elementarnych, więc analogia z sitem i odsiewaniem to taka
    > trochę dziwna jest.

    Mogą być dowolnie duże -- fala gnie się na krawędzi bez względu
    na istnienie kolejnej (komplementarnej?) krawędzi.

    > Takie zjawisko w praktyce w przypadku mikrofal nie występuje, chyba że
    > mówisz o bardzo słabych efektech. Ale pewnie nie i po prostu mylisz
    > uginanie/interferencje z odbiciami mikrofal, falami stojącymy itp. Te
    > górki i dołki (wzmocnienia i wygaszania) to efekt wynikający nie z
    > dyffrakcji i intereferencji a z prostego faktu, że długość takiej fali
    > to lekko ponad 12cm.

    Trudno spierać się, mając do dyspozycji tylko słowa.
    Proponuję Ci porozmawianie z kimś wytrwalszym niż ja.

    > Tu mam ten problem, że lekko nie nadąrzam czy nadal mówisz o (S)EM czy
    > tez o dyfrakcji, czy to się naglę zrobiło tożsame?

    IMO mikroskop nie jest dyfrakcją.

    > Przyjmującą, że (S)EM to proszę zrozum wreszcie, że w większości
    > przypadków nie zbliżamy się nawet do limitu dyfrakcji co oznacza,
    > że te efekty sa pomijalne. Napisałem to już wczesniej.

    > Doceniam Twoje chęci, dydaktyczne wysiłki i aspiracje ale wydaje mi się,
    > że zdziebko ... eeee .... pozwól, że ujmę to tak: ... się nie rozumiemy.

    Nie musimy. :)

    > Absolutnie nie :) Da się wszystko łądnie przybliżyć naparzającymi
    > kuleczkami fotonów.

    Jak już pisałem -- dłuższa rozmowa IMO nie ma sensu.

    -=-

    Niejedna osoba w necie uważa, iż energia jest wielkością wektorową -- i przytacza
    dowody!!!
    (polaryzacja akumulatorka, lufa karabinu czy działa, energia potencjalna...)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 142. Data: 2019-06-28 04:54:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-06-28, Eneuel Leszek Ciszewski <p...@c...fontem.lucida.console> wrote:
    > Nie pobieram forsy za nauczanie.

    I dobrze. Byłby z tym chyba spory kłopot przynajmniej w naukach ścisłych.

    --
    Marcin

  • 143. Data: 2019-06-28 18:12:17
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marcin Debowski" ZfhQE.97691$B...@f...ams1

    > Ee. To nie tak. Wyobraź sobie falę z cząstkami jak przechodzi przez

    Wyrażasz swe stanowisko wobec słów przeze mnie cytowanych:

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d118d9a$0$17354$6...@n...neostrada.pl

    > Podeprę się cytatem -- pierwszym z brzegu...

    > https://zapytajfizyka.fuw.edu.pl/pytania/co-to-znacz
    y-ze-swiatlo-na-falowa-nature/

> [...]
    > pola elektrycznego i magnetycznego. Podlega ono charakterystycznym zjawiskom dla
    > fal, takich jak interferencja czy dyfrakcja, i właśnie w tym kontekście mówi się
    > o falowej naturze światła.

    > Należy też zaznaczyć, że zgodnie z mechaniką kwantową światło można traktować
    > również jako strumień cząstek (fotonów) i wiele zjawisk związanych ze światłem,
    > takich jak np. efekt fotoelektryczny, można wyjaśnić tylko materialną
    (korpuskularną)
    > naturą światła. W przypadku fotonów mówi się nie o falowej, ale o korpuskularnej

    więc IMO możesz skierować swe uwagi wprost do autora cytatu.

    > szczelinę mniejszą lub zblizoną do długości tej fali. Na chłopski rozum
    > zrobią się dokładnie takie cuda jak obserwowane w dyfrakcji. Bardzo
    > prosta analogia z normalnymi falami w/na cieczy. I materia i fala. Po co
    > cudować skoro na prostym poziomie fenomenologicznym to dość dobrze
    > działa?

    Autorowi (; tołkuj ;) -- nie mnie.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 144. Data: 2019-06-28 18:19:30
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5d09f1ae$0$520$6...@n...neostrada.pl

    Liwiusz>>W podstawówce na fizyce uczono mnie, że ciało krążące po orbicie
    Liwiusz>>bardzo powoli, ale sukcesywnie, zbliża się do Ziemi.

    > A to zalezy.
    > Ksiezyc akurat sie oddala.

    Starman tak:

    https://www.komputerswiat.pl/aktualnosci/internet/st
    arman-od-spacex-przekroczyl-orbite-marsa/xqbnpkt

    oddalił się, że wszedł na orbitę słoneczną.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 145. Data: 2019-07-02 02:04:13
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Aby było jasne -- nie mam ochoty na kontynuację
    rozmowy, ale chyba powinienem dopowiedzieć to i owo...

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d155eb0$0$521$6...@n...neostrada.pl

    Nie twierdzę też, że protony nie wykazują właściwości falowych.
    Nawet jądra helu (czyli obiekty znacznie większe od pojedynczych
    protonów) postrzegamy jako promieniowanie jonizujące -- alfa.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Promieniowanie_alfa

    Ten rysunek:

    http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/Pokazy_2012/fotki/alf
    a1.jpg

    chyba znasz z podstawówki. BTW -- IMO beta+ także istnieje. ;)
    (i alfa- także)

    -=-

    Ogólnie wszystko można postrzegać jako fale, ale niekoniecznie
    warto tak postrzegać obiekty zbyt duże...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 146. Data: 2019-07-02 05:32:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 2 Jul 2019 02:04:13 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski
    napisał(a):
> [...]
    > Nawet jądra helu (czyli obiekty znacznie większe od pojedynczych
    > protonów) postrzegamy jako promieniowanie jonizujące -- alfa.

    Ale tu nic o wlasciwosciach falowych nie ma

    > Ogólnie wszystko można postrzegać jako fale, ale niekoniecznie
    > warto tak postrzegać obiekty zbyt duże...

    https://www.univie.ac.at/qfp/research/matterwave/c60
    /

    J.

  • 147. Data: 2019-07-02 12:48:30
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 1...@4...net

    a1.jpg

    > Ale tu nic o wlasciwosciach falowych nie ma

    Tu:

    http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/Pokazy_2012/18.html

    także nic o wlaściwościach falowych nie ma...
    Ale jest informacja o promieniowaniu innym, niż elektronowe:

    Promieniowanie alfa, beta, gamma można rozdzielić

    a dokładniej -- o promieniowaniu alfa.

    -=-

    Przypomnę, do czego dałem komentarz:

    "Marcin Debowski" 1sxQE.98849$G...@f...ams1

    > No nie bardzo. Tak jakbyś swierdził, że kapusta nie ma masy i nie
    > oddziałuje bo jest zielona. Zieloność zasadniczo nie przeczy
    > oddziaływaniom, a Ty nagle zacząłeś twierdzić, że elektron nie przyciąga
    > się z protonem bo strumień jednego z nich występuje w postaci fali :)
    > Owszem, jest zależność od energii (prędkości) ale już sam fakt istnienia
    > tej zalezności dowodzi, że oddziaływanie może istnieć i jak najbardziej
    > istnieje.

    a dokładniej do:

    > Ty nagle zacząłeś twierdzić, że elektron nie przyciąga
    > się z protonem bo strumień jednego z nich występuje w postaci fali :)

    Wg mnie nie >>jednego z nich<< -- strumień protonów nie jest gorszy od strumienia
    elektronów. (i rzecz jasna nie twierdziłem, że elektron nie przyciąga się z protonem)

    IMO Marcin Debowski kłamie.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 148. Data: 2019-07-02 13:08:08
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d1a9f95$0$528$6...@n...neostrada.pl

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Rozpad_beta_plus
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pozyton

    > (i alfa- także)

    > -=-

    > Ogólnie wszystko można postrzegać jako fale, ale niekoniecznie
    > warto tak postrzegać obiekty zbyt duże...

    Im większe -- tym łatwiej przewidywalne...

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Determinizm

    W skalach, które bada mechanika kwantowa, nie ma możliwości nieskończenie
    dokładnego pomiaru jednocześnie położenia i pędu cząstki, gdyż każdy pomiar
    z samej swojej natury wpływa na badany obiekt, zmieniając jego właściwości.
    Można przewidywać jedynie średnie wyniki z serii wielu pomiarów. Ważne jest,
    by podkreślić, że ?x itd. nie są błędami pomiarowymi wynikającymi
    z niedoskonałości urządzeń lub metod pomiarowych, ale niepewnościami
    wyników (wariancją) wynikających z istoty samego pomiaru.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 149. Data: 2019-07-02 14:58:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    "J.F." 1...@4...net
> [...]

    >Ale jest informacja o promieniowaniu innym, niż elektronowe:
    > Promieniowanie alfa, beta, gamma można rozdzielić

    Ale rozdzielic je mozna, bo te czastki, ktorymi sa te promienie, maja
    ladunek, i sie odchylaja w polu magnetycznym lub elektrycznym.
    Tzn alfa i beta maja, bo gamma to fale.

    I nic tu nie pisza o wlasciwosciach falowych tych czastek.

    >Wg mnie nie >>jednego z nich<< -- strumień protonów nie jest gorszy
    >od strumienia
    >elektronów. (i rzecz jasna nie twierdziłem, że elektron nie przyciąga
    >się z protonem)

    Tak nawiasem mowiac ... Slonce emituje protony w duzej ilosci (wiatr
    sloneczny).
    Dla rownowagii musi tez emitowac elektrony.

    I jakos nie potrafie znalezc, gdzie te protony łącza sie z elektronami
    w atomy wodoru.
    A tam gdzie się łączą, to powinna być ultrafioletowa poświata.

    Nie łącza się ? A może roznica predkosci jednych i drugich jest tak
    duza, ze sie nie mogą połączyc ?
    Ale to juz NTG.

    J.

  • 150. Data: 2019-07-03 00:22:55
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5d0a5ee0$0$528$6...@n...neostrada.pl

    > Musk też strzela rakietami tak, by zsumować szybkość liniową Ziemi
    > (związaną z ruchem obrotowym wokoło osi Ziemi) z szybkością liniową
    > rakiety. Na dodatek strzelać lubi na równiku Ziemi, gdzie szybkość
    > liniowa Ziemi jest największa.

    https://www.youtube.com/watch?v=Ldd9WUwpYEM
    Dlaczego rakiety startują na wschód

    Przypadkiem znalazłem, więc podaję...