  • 1. Data: 2016-03-21 18:22:41
    Temat: NSA 325 v2 i padający dysk?
    Od: " ...:::WISKOLER:::..." <j...@b...rh>

    Witam.
    Jakiś czas temu nabyłem droga kupna serwerek NAS typu Zyxel NSA 325 v2.
    Wszystko było w porzadeczku jak najlepszym do ostatniego piątku. Zachciało
    mi się instalować Transmission do ściągania torrentów i zarządzania nimi z
    pulpitu w windowsie. Po testach wyszło że wszystko działa i zadałem mu do
    ściągnięcia większy plik w postaci filmu. Od tamtego momentu wszystko
    zaczęło w nim się ślimaczyć. No to usunąłem wszystkie pliki torrentów,
    łącznie z danymi już ściągniętymi. Niestety to nie pomogło. Po długich
    bojach polegających na resetowaniu systemu i wstawaniu bez dostępu do netu,
    zresetowałem go do ustawień fabrycznych.
    System wstał, dane na dyskach są, ale ślimak nadal pozostał i nic nie idzie
    na nim zdziałać.
    Dziś przyjrzałem się obudowie i zauważyłem że jedna z diod na panelu świeci
    się non-stop. Konkretnie dotyczy to diody DISK1. Smart który próbowałem
    odczytac na serwerze pokazuje oba dyski jako zdrowe.
    I teraz pytania.
    Jeśi wyjmę jeden dysk (nr1) to po włączeniu system wstanie i dane będą na
    nim?
    Jeśli podmienię dysk (nr1) na inny o takiej samej pojemności, to system
    odbuduje dane?
    Czy jest szansa na odczytanie danych zawartych na tych dyskach? Z tego co
    się orientuję po zwykłym podpięciu dysku do windowsa dostępu do danych nie
    ma, on jest sformatowany w jakimś innym systemie niż w windowsie. Pomoże
    podłączenie go do kompa z Linuxem?
    Czy w zasadzie powinienem zacząćsię powoli żegnać z dantymi?
    --
    ...:::WISKOLER:::...
    Gestapo obstawiło wszystkie wyjścia, ale Stirlitz je przechytrzył. Uciekł

  • 2. Data: 2016-03-21 20:31:28
    Temat: Re: NSA 325 v2 i padający dysk?
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-03-21 o 18:22, ...:::WISKOLER:::... pisze:
> [...]
    > ściągnięcia większy plik w postaci filmu. Od tamtego momentu wszystko
    > zaczęło w nim się ślimaczyć. No to usunąłem wszystkie pliki torrentów,

    Po co?

> [...]
    > nim?
    > Jeśli podmienię dysk (nr1) na inny o takiej samej pojemności, to system

    To zależy od tego, jak jest zbudowana matryca.
    Jeśli Mirror - to system będzie działał na jednym dysku. Wymiana
    felernego dysku na sprawny (taki sam lub większy) odbuduje matrycę.

    Jeśli masz inaczej skonfigurowaną matrycę - to musisz czym prędzej dane
    zrzucić na zewnątrz, gdyż pad dowolnego dysku powoduje śmierć matrycy.

> [...]
    > ma, on jest sformatowany w jakimś innym systemie niż w windowsie. Pomoże

    Zależy, jak dyski są skonfigurowane i w jaki sposób obsługiwane przez
    firmware Zyxela.
    Przy mirrorze może udać się odczytać na zewnątrz - tylko nie ma wtedy
    takiej potrzeby.

    > Czy w zasadzie powinienem zacząćsię powoli żegnać z dantymi?

    j.w.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2016-03-22 16:46:09
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2016-03-21 18:22, ...:::WISKOLER:::... wrote:

> [...]
    > Dziś przyjrzałem się obudowie i zauważyłem że jedna z diod na panelu świeci
    > się non-stop. Konkretnie dotyczy to diody DISK1.

    A wczesniej nie swiecila?
    Bo np. w NSA310 LED od dysku tez swieci sie dosc mylaco caly czas.
    A zaczyna migotac podczas pracy.

> [...]
    > ma, on jest sformatowany w jakimś innym systemie niż w windowsie. Pomoże

    to jest ext3, wiec raczej bez problemu.

    A jak wyglada obciazenie CPU patrzac w panelu zarzadzajacym?

    Tak w ogole to na NSA-xxx dlatego wlasnie warto miec zainstalowane
    ffp i odpalony shell ssh - wiecej mozna podejrzec, jak i zdiagnozowac.

    Choc w sumie mozna i poradzic sobie w ten sposob
    http://zyxel.nas-central.org/wiki/SSH_server
    http://zyxel.nas-central.org/wiki/Telnet_backdoor

    --

    memento lorem ipsum

  • 4. Data: 2016-03-22 17:15:20
    Od: " ...:::WISKOLER:::..." <j...@b...rh>

    Na grupie pl.comp.pecet, osobnik mieniący się nazwą elmer radi radisson
    naskrobał(a):

    > On 2016-03-21 18:22, ...:::WISKOLER:::... wrote:
    >
    > A wczesniej nie swiecila?
    > Bo np. w NSA310 LED od dysku tez swieci sie dosc mylaco caly czas.
    > A zaczyna migotac podczas pracy.
    Ona świeciła poprzednio i mrugała, ale poprzednio był to zielony kolor -
    teraz świeci się na stałe na czerwono. Stąd mój wniosek (poprawny lub nie)
    że zdycha jeden z dysków.

    > to jest ext3, wiec raczej bez problemu.
    Czyli mam szansę podłączyć do linuxa i zgrać dane, pytanie czy wystarczy
    jeden dysk czy oba muszą być i na dodatek jak je spiąć? Mam przenośny dysk
    USB to za jego pomocą mógłbym jeden podłączyć do kompa/

    > A jak wyglada obciazenie CPU patrzac w panelu zarzadzajacym?
    Jeślu uda się na niego zalogować to w obciążeniu procesora strzałeczka
    kręci się non-stop i nie zamierza pokazać niczego, odświerzanie strony nie
    polepsza sprawy.

> [...]
    > ffp i odpalony shell ssh - wiecej mozna podejrzec, jak i zdiagnozowac.
    >
    > Choc w sumie mozna i poradzic sobie w ten sposob
    Mam tam zainstalowany SSH i dzięki temu powoli kopiuję dane na dysk lokalny
    w kompie z windą.
    A co do linków powyżej to żaden u mnie nie działa, pokazuje się strona z
    tekstem:
    The requested URL /zyxel/cgi-bin/remote_help-cgi was not found on this
    server.
    Ja mam tam firmware najnowszy czyli 4.80

    A nie ma w SSH jakiejś komendy pomagającej sprawdzić powierzchnię dysku i
    jej integralność coś jak było kiedyś w windowsie? Może dałbym radę odpalić
    to w konsoli i przeskanować dysk?
    --
    ...:::WISKOLER:::...
    Stirlitz budzi się z okropnym bólem głowy. Mętnym wzrokiem spogląda wokół:

  • 5. Data: 2016-03-22 17:17:51
    Od: " ...:::WISKOLER:::..." <j...@b...rh>

    Na grupie pl.comp.pecet, osobnik mieniący się nazwą Adam naskrobał(a):

    > Po co?
    Żeby wykluczyć obciążenie procesora przez transmission.

> [...]
    >
    > Jeśli masz inaczej skonfigurowaną matrycę - to musisz czym prędzej dane
    > zrzucić na zewnątrz, gdyż pad dowolnego dysku powoduje śmierć matrycy.
    Nie wiem jak jest zbudowana macierz. W panelu administracyjnym jest opis
    określający ją jako JBOD

  • 6. Data: 2016-03-22 19:49:45
    Od: Kamikazee <d...@d...pl>

    W dniu 2016-03-22 o 17:15, ...:::WISKOLER:::... pisze:
    > A nie ma w SSH jakiejś komendy pomagającej sprawdzić powierzchnię dysku i
    > jej integralność coś jak było kiedyś w windowsie? Może dałbym radę odpalić
    > to w konsoli i przeskanować dysk?

    fsck

  • 7. Data: 2016-03-22 20:46:39
    Od: " ...:::WISKOLER:::..." <j...@b...rh>

    Na grupie pl.comp.pecet, osobnik mieniący się nazwą Kamikazee naskrobał(a):

    > fsck

    Po wydaniu takiej komendy w trybie root dostaję komunikat (busybox 7.17.2,
    data i godzina)
    Niestety nic więcej
    --
    ...:::WISKOLER:::...
    Stirlitz wszedł do gabinetu Müllera i spytał:

  • 8. Data: 2016-03-22 21:03:20
    Od: " ...:::WISKOLER:::..." <j...@b...rh>

    Na grupie pl.comp.pecet, osobnik mieniący się nazwą ...:::WISKOLER:::...
    naskrobał(a):

    > Po wydaniu takiej komendy w trybie root dostaję komunikat (busybox 7.17.2,
    > data i godzina)
    > Niestety nic więcej
    1.17.2 miało być
    --
    ...:::WISKOLER:::...
    Pod dom Stirlitza podjechał samochód, z którego wyskoczyło trzech

  • 9. Data: 2016-03-22 22:10:56
    Od: szemrany <s...@o...off>

    On Tue, 22 Mar 2016 17:17:51 +0100, ...:::WISKOLER:::... wrote:

    > Nie wiem jak jest zbudowana macierz. W panelu administracyjnym jest opis
    > określający ją jako JBOD

    No to nie ma macierzy, dyski są logicznie "sklejone" w jeden.

    --
    howgh
    szemrany

  • 10. Data: 2016-03-23 12:17:14
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2016-03-22 17:15, ...:::WISKOLER:::... wrote:

    > Czyli mam szansę podłączyć do linuxa i zgrać dane, pytanie czy wystarczy
    > jeden dysk czy oba muszą być i na dodatek jak je spiąć? Mam przenośny dysk
    > USB to za jego pomocą mógłbym jeden podłączyć do kompa/

    Jaki masz tam konfig dyskow? RAID1,RAID0? czy po prostu dwa woluminy?
    bo jak przypadkiem zrobiles RAID0 to niczego z jednego dysku nie odczytasz.

    > Jeślu uda się na niego zalogować to w obciążeniu procesora strzałeczka
    > kręci się non-stop i nie zamierza pokazać niczego, odświerzanie strony nie
    > polepsza sprawy.

    wpisz z linii komend "w" i podaj linie z load average. tylko w czasie
    gdy dysk pracuje w stanie jalowym i niczego nie kopiujesz.

    > A nie ma w SSH jakiejś komendy pomagającej sprawdzić powierzchnię dysku i
    > jej integralność coś jak było kiedyś w windowsie? Może dałbym radę odpalić
    > to w konsoli i przeskanować dysk?

    Narazie odczytalbym status SMART z konsoli, powinno zadzialac cos typu

    /usr/local/zy-pkgs/bin/smartctl -a -d marvell /dev/sda
    /usr/local/zy-pkgs/bin/smartctl -a -d marvell /dev/sdb

    mozna tez zrobic dlugi test smart, ale narazie zobaczmy co tam pokazuje
    obecnie.

    --

    memento lorem ipsum