  • 1. Data: 2009-03-21 21:18:09
    Temat: Re: NVidia GF 8800GT - głośna praca
    Od: Michal Bien <m...@u...edu.pl.invalid>

    Solar pisze:
    > Oj chyba nie lepsze chłodzenie budy? Może, tego nie sprawdzałem, ale na
    > pewno nie zaszkodzi. :)

    BTW:
    Ktoś z Was może przerabiał ostatnio zmianę obudowy ze standardowej z
    80mm z przodu na te nowe wynalazki z 120mm wentylatorem z przodu - jak
    to wpływa na temperaturę karty graficznej bez bezpośredniego wywiewu
    przez śledź w dwuslotowcu?

    Pytam, bo tak sobie przekładam kolejne graty i w sumie siedi to w
    standardowej obudowie z 2000 r. - zrobiło się w niej mocno ciasno.
    O ile CPU jest zimny (AC Freezer PRO + 120 mm zbierający w zasilaczu +
    80 mm AC TC PRO wywiew) to już karta grafiki sięga prawie po sam HDD
    (z 1-2 cm luzu) i tworzy się gorąca kieszeń z kiepską wymianą ciepła
    z resztą - R4850 Asusa z Glaciatorem - najcieplejszy element zestawu.
    Dając 120 mm z przodu i dobrą perforację jak w niektórych nowych
    obudowach, bezpośrednio za nim 2 HDD i w ciągu ten R4850 + wyjęcie 1-2
    śledzi powinno znacząco obniżyć temperaturę karty. Ktoś z Was to
    przerabiał w praktyce? Jakich różnic w temperaturze karty można się
    spodziewać? Bo po zdemontowaniu bocznej ścianki wielkich różnic na GPU
    nie widzę, trochę lepiej jest na CPU, ale na tym mi nie zależy, bo czy
    CPU ma 34 czy 28 stopni to już mała różnica.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    #GG: 351722 #ICQ: 101413938

  • 2. Data: 2009-03-27 21:17:08
    Temat: NVidia GF 8800GT - głośna praca
    Od: "Andrzej Kuća" <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam, mam nowy komputer (pół roku, zestaw Vobis) z kartą Gigabyte GF 8800GT.
    Niedawno miałem awarię i okazała się potrzebna wymiana karty graficznej (w
    ramach gwarancji oczywiście). Przed awarią komputer pracował stosunkowo głośno
    (myślę, że to właśnie karta), po naprawie pracuje teoretycznie ciszej, ale
    momentami, zwłaszcza przy dłuższej pracy, zaczyna znowu głośniej pracować.
    Słyszałem, że te karty pracują dość głośno, ale czy to normalne? Wiem, że do
    tego dochodzi też wiatrak na procku (Q6600), ale jeszcze do niedawna miałem
    starszy komputer, z grafiką FX5200 i trzema wentylatorami w obudowie, i to
    wszystko pracowało ciszej niż obecny sprzęt.

  • 3. Data: 2009-03-27 21:57:33
    Od: Solar <s...@o...pl>

    Andrzej Kuća pisze:
> [...]
    > starszy komputer, z grafiką FX5200 i trzema wentylatorami w obudowie, i to
    > wszystko pracowało ciszej niż obecny sprzęt.

    Wentylator na 8800GT jest sterowany czujnikiem temperatury. Gdy ona
    wzrasta, wzrastają obroty wiatraka, który jest naprawdę głośny na
    wysokich obrotach. Można spróbować polepszyć chłodzenie w obudowie,
    zmienić wentylator na karcie (np. Silencer) albo... zmienić kartę. Jeśli
    nie korzystasz z aplikacji 3D, założyć jakąś z chłodzeniem pasywnym...

    --
    Solar www.solar.blurp.org GG 1834424

    "Najmniej Boga jest w Kościele."
    J. Arangurena

  • 4. Data: 2009-03-27 23:17:05
    Od: Michal Bien <m...@u...edu.pl.invalid>

    Andrzej Kuća pisze:
> [...]
    > starszy komputer, z grafiką FX5200 i trzema wentylatorami w obudowie, i to
    > wszystko pracowało ciszej niż obecny sprzęt.

    A jaki model tej 8800GT? Jak znam Vobis to bardzo możliwe że
    referencyjna, płaska "suszarka" - one były dość głośne, zwłaszcza jak
    podniesie się temperatura GPU i kontroler zwiększy obroty wentylatora.
    W tej chwili chłodzenie CPU i wentylatory są zazwyczaj ciche -
    najgłośniejsze są właśnie karty graficzne pod obciążeniem (ciężko
    schłodzić ten 1+ mld tranzystorów na ograniczonej przestrzeni dla
    chłodzenia grafiki oraz rezonans obudowy od dysków twardych.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    #GG: 351722 #ICQ: 101413938

  • 5. Data: 2009-03-28 17:30:15
    Od: "Netx" <u...@g...pl>

    Użytkownik napisał:
    > Słyszałem, że te karty pracują dość głośno, ale czy to
    > normalne? Wiem, że do

    W 2D/Windows możesz spróbować wyciszyć kartę np. za pomocą
    programu RivaTuner, z tym że to wymaga wgryzienia się w
    ten program, w tym o ile pamiętam zmiany dopuszczalnych
    "ograniczeń" w zakładce "Power User".
    *W grach najlepiej jednak korzystać z ustawień automatycznych
    karty*.
    Natomiast pod Windows/2D można spowolnić wiatrak karty nVidia np.
    wspomnianym programem pilnując aby temp. nie była zbyt duża (ale
    z reguły jest jeszcze spory zapas temperatury w 2D tzn. można
    spowolnić wiatrak). Można też w RivaTuner ustawić politykę
    sterowania wiatrakiem w zależności od temperatury, w oparciu o
    zdarzenia przekroczenia zadanych poziomów temperatury.

    > dochodzi też wiatrak na procku (Q6600)
    Tutaj można wykorzystać program SpeedFan do sterowania wiatrakiem
    CPU (konieczne przestawienie na sterowanie programowe wiatrakiem
    CPU w zakładce "Advanced"). Jednak zalecałbym ostrożność. Jeśli
    masz wiatrak dostarczony z procesorem to dużo go nie uciszysz nie
    paląc procesora, zwłaszcza że Q6600 przypuszczam że sporo ciepła
    wydziela (cztery rdzenie i technologia 65 nm).
    Dodatkowo nie wiem jak u ciebie działa sterowanie wiatrakiem
    przez płytę z BIOS bo przy dobrym wiatraku i odpowiednim
    ustawieniu w BIOS płyta sama potrafi sterować wiatrakiem CPU tak
    że jest on nie słyszalny w trybie "idle".

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 6. Data: 2009-03-28 18:20:08
    Od: "Piter" <t...@o...pl>

[...]

    oj chyba nie, mój pamiętam że się kręcił tak samo, ewentualnie
    niezauważalnie szybciej, w każdym razie, nieobciążony, z dobrą wentylacją
    był strasznie głośny i niby Zelman się nazywał ;)

  • 7. Data: 2009-03-28 18:45:32
    Od: Solar <s...@o...pl>

    Piter pisze:

    > oj chyba nie, mój pamiętam że się kręcił tak samo, ewentualnie
    > niezauważalnie szybciej, w każdym razie, nieobciążony, z dobrą
    > wentylacją był strasznie głośny i niby Zelman się nazywał ;)

    Oj chyba nie co? :)
    Oj chyba nie lepsze chłodzenie budy? Może, tego nie sprawdzałem, ale na
    pewno nie zaszkodzi. :)

    --
    Solar www.solar.blurp.org GG 1834424

    "Brak więc geniuszów u kobiet jest widać właściwością ich natury"
    ks. Michał Klepacz

  • 8. Data: 2009-03-28 19:04:33
    Od: "Piter" <t...@o...pl>

    .
    Użytkownik "Solar" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    Piter pisze:

> [...]
    > niezauważalnie szybciej, w każdym razie, nieobciążony, z dobrą wentylacją
    > był strasznie głośny i niby Zelman się nazywał ;)

    no dobra a teraz napisz po polsku o co ci chodziło :P

  • 9. Data: 2009-03-28 20:30:35
    Od: Solar <s...@o...pl>

    Piter pisze:

    > no dobra a teraz napisz po polsku o co ci chodziło :P

    Starałem się wpasować w formę Twojego posta. :)
    Bo nie do końca ogarnąłem, czego dotyczyło "oj, chyba nie". Wyszło mi,
    że pewnie wentylacji budy...

    --
    Solar www.solar.blurp.org GG 1834424
    "Kto obcuje z kobietami, narażony jest na skalanie swojego ducha, tak