  • 11. Data: 2018-04-24 21:33:21
    Temat: Re: Najciekawsze układy od CEMI
    Od: Swift <p...@g...com>

    MC7880, czyli polski 8080. Rok 83/84, jeżeli mnie pamięć nie myli.

  • 12. Data: 2018-04-26 00:30:45
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2018-04-24 o 21:33, Swift pisze:
    > MC7880, czyli polski 8080. Rok 83/84, jeżeli mnie pamięć nie myli.

    Robił ktoś coś na tym?
    Ja się wtedy zniechęcilem, bo często padał przy niewłaściwej kolejności
    włączenia/wyłączenia napięć i udało mi się przekonać szefa by zastąpić
    przez enerdowski U880 (klonZ80). A to już była całkiem inna klasa.

  • 13. Data: 2018-04-26 09:25:52
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

    > Istnieje coś jeszcze, co warto byłoby do tej listy dopisać? ;)

    Zależnie od definicji ciekawości, ULA1000L: chyba ich pierwszy
    układ i to od razu do zastosowań telco.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 14. Data: 2018-04-26 09:29:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Thursday, April 26, 2018, 9:25:52 AM, you wrote:

    > Zależnie od definicji ciekawości, ULA1000L: chyba ich pierwszy
    > układ i to od razu do zastosowań telco.

    Modulator kołowy na 4 tranzystorach? Obudowa metalowa TO-5?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 15. Data: 2018-04-26 09:37:24
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Tomasz Szcześniak wrote:

    > MCY7102. Były jeszcze MCY7114 - 1kbitx4. Ale pamięci dynamicznych CEMI
    > to zdaje się nikt na oczy nie widział, tylko katalogi je znają.

    Podobnie było z firmą Signetics i jej słynnymi kostkami "write only
    memory" :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 16. Data: 2018-04-26 09:41:29
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Modulator kołowy na 4 tranzystorach? Obudowa metalowa TO-5?

    Zgadza się, choć w celach muzealnych posiadam wariant w DIL8.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 17. Data: 2018-04-26 10:15:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Thursday, April 26, 2018, 9:41:29 AM, you wrote:

    > Zgadza się, choć w celach muzealnych posiadam wariant w DIL8.

    Ale ta wersja nie może mieć oznaczenia z literką L na końcu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 18. Data: 2018-04-27 07:30:15
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 26.04.2018 00:30, Andrzej wrote:

    > Robił ktoś coś na tym?

    Ja właśnie składam prosty system mikroprocesorowy na płytce
    uniwersalnej, z dużą ilością kynaru. Płyta będzie zawierała:
    - MCY7880 + UCY77S428 (generator sygnału zegarowego) + UCy74S428
    (kontroler magistrali systemowej i bufor szyny danych)
    - Statyczną pamięć RAM 62256
    - Pamięć EPROM 27128
    - 3x UCY74S412 (bufor szyny adresowej oraz element dekodera adresów)
    - UCY74S205 - dekoder adresów dla I/O
    - 8251 (a właściwie klon wyprodukowany przez TESLA) - UART
    - 8253 - układ zegarowy do dzielenia częstotliwości dla generatora
    baudrate oraz mierzenia krótkich odcinków czasu
    - MCY7855 - port równoległy/GPIO

    > Ja się wtedy zniechęcilem, bo często padał przy niewłaściwej kolejności
    > włączenia/wyłączenia napięć

    Też mnie to martwiło. Na początku planowałem wykorzystać klucze
    tranzystorowe do załączania napięć w sekwencji + układ "soft stop",
    który sekwencyjnie odciąłby poszczególne napięcia po naciśnięciu
    przycisku. Ostatecznie obejrzałem jednak schematy paru komputerów z
    epoki, które wykorzystywały ten procesor. Okazało się, że nie stosowano
    w nich takich rozwiązań - opierano się jedynie na pojemnościach
    kondensatorów.
    Tak więc zdecydowałem się na prostsze rozwiązanie: główna linia
    zasilania 5V pochodzi bezpośrednio z zasilacza impulsowego. Zasilana
    jest z niej pompa -5V z niewielkim kondensatorem elektrolitycznym na
    wyjściu. Co prawda teoretycznie -5V powinno pojawić się najwcześniej, w
    praktyce powinno narosnąć niemal równocześnie z 5V. Najważniejsze, żeby
    nie pojawiło się po 12V - a na to raczej nie ma szansy, bo 12V jest
    produkowane przez przetwornicę, która potrzebuje więcej czasu na start.
    Również przy wyłączeniu 12V zniknie na samym początku, a -5V zaniknie
    razem z 5V.

    Na razie ni nie wskazuje na to, żeby układ się spalił. Nieco się grzeje,
    pobór prądu mieści się w przewidywanych granicach, ale nie było
    "magicznego dymu", a oscyloskop zdaje się pokazywać właściwe sygnały.
    Muszę wykonać jeszcze kilka połączeń i zacznę testować działanie strony
    programowej.

  • 19. Data: 2018-04-27 08:25:02
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2018-04-27 o 07:30, Atlantis pisze:

> [...]
    > epoki, które wykorzystywały ten procesor. Okazało się, że nie stosowano
    > w nich takich rozwiązań - opierano się jedynie na pojemnościach
    Niby racja. Ale wtedy robiliśmy układy dla klientów. I to u dwóch na 10
    padły właśnie te procesory. Więc w następnych już zastosowałem ten
    enerdowski klon Z80, który kosztował wtedy mniej więcej tyle samo.
    Jedyne co pamiętam, to chyba był wolniejszy od Z80.

  • 20. Data: 2018-05-07 00:05:58
    Od: p...@g...com

    W dniu poniedziałek, 23 kwietnia 2018 21:30:12 UTC+2 użytkownik Tomasz Szcześniak
    napisał:

    > MCY7102. Były jeszcze MCY7114 - 1kbitx4. Ale pamięci dynamicznych CEMI
    > to zdaje się nikt na oczy nie widział, tylko katalogi je znają.

> [...]

    Prawdopodobnie MCY76C64 jest pamięcią dynamiczną produkowaną przez CEMI. Układ ten
    jak najbardziej istnieje.

    MCY7880 to 1982 rok.