  • 21. Data: 2019-08-16 10:26:16
    Temat: Re: Najprostszy mechanizm do stabilizacji napięcia
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > 7805 - co jest prostszego?

    Zależy od prądu. A tą informację wątkotwórca utajnił.

    P.P.

  • 22. Data: 2019-08-18 21:21:09
    Temat: Re: Najprostszy mechanizm do stabilizacji napi?cia
    Od: "Adam Schodowy" <a...@g...pl>

    "Mateusz Bogusz" <m...@o...pl> wrote in message
    > Jaki jest najprostszy mechanizm (może posiadać wiele wad z różnych
    > powodów), który spełnia funkcję stabilizacji napięcia choćby w minimalnym
    > zakresie?

    scalony stabilizator napięcia za 40 groszy całkiem spoko radzi sobie ze
    swoja podstawową rolą czyli stabilizacją napięć.
    7805 - 5v
    7806 - 6v
    7808 - 8v
    7809 - 9v
    sa tez regulowane dwoma rezystorami, lm317, lm350, kosztuja ok złotówki

  • 23. Data: 2019-08-21 22:20:15
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Zależy od prądu. A tą informację wątkotwórca utajnił.

    Synowi zrobiłem tablicę z woltomierzem, włącznikami, żarówkami,
    wiatraczkami i kilka innych pierdół które zasilam z koszyczka 4x NiMh,
    czyli mam napięcie w przedziale 3-6V.

    Chce dodać do tablicy paski LEDowe i dlatego wymieniłbym koszyczek na 3x
    18650 ale żeby nie upalić tego co mam to chciałbym na aktualne graty
    podłożyć jakąś stabilizację żeby napięcie nie przekraczało tych 5-6V.

    Nie jestem elektrykiem, widzę na allegro że można kupić małe gotowce na
    płytce z np. 8-32V wejście i 5V wyjście. Ale ta robota to jest też dla
    mnie jakaś zabawa (np. do 18650 będę musiał dodać jakąś ochronę przed
    rozładowaniem) i zastanawiam się jak z prostych, podstawowych elementów
    mogę coś takiego sam zrobić.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 24. Data: 2019-08-21 22:20:40
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > scalony stabilizator napi?cia za 40 groszy ca?kiem spoko radzi sobie ze
    > swoja podstawow? rol? czyli stabilizacj? napi??.
    > 7805 - 5v
    > 7806 - 6v
    > 7808 - 8v
    > 7809 - 9v
    > sa tez regulowane dwoma rezystorami, lm317, lm350, kosztuja ok z?ot?wki

    O! Jak na początek, dla mnie super! Dzięki :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 25. Data: 2019-08-21 22:41:04
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    > O! Jak na początek, dla mnie super! Dzięki :-)

    Zwróć uwagę na fakt, że to wszystko są stabilizatory liniowe. Na 7805
    będziesz tracić jakieś 6 woltów, więc może się nieźle grzać. Przy jednym
    amperze to 6W, a więc konieczny radiator. Nie da się uniknąć obliczenia,
    ile prądu zjedzą te żaróweczki i inne pierdołki. Prawdopodobnie jednak
    przetwornica impulsowa będzie lepszym rozwiązaniem.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 26. Data: 2019-08-22 09:28:53
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 21 Aug 2019 22:20:40 +0200, Mateusz Bogusz wrote:

    > O! Jak na początek, dla mnie super! Dzięki :-)

    Do zasilania z akumulatorków to seria 78xx jest takim sobie pomysłem,
    niemal połowę ładunku wytracisz na radiatorze. Lepsza byłaby jakaś mini-
    przetworniczka... Albo zasil zabawkę syna z normalnego zasilacza.

    Mateusz

  • 27. Data: 2019-08-22 09:39:09
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 21 Aug 2019 22:20:15 +0200, Mateusz Bogusz wrote:
    > Synowi zrobiłem tablicę z woltomierzem, włącznikami, żarówkami,
    > wiatraczkami i kilka innych pierdół które zasilam z koszyczka 4x NiMh,
    > czyli mam napięcie w przedziale 3-6V.

    Też coś takiego sobie zmajstrowałem będąc małym chłopcem. Ale u mnie
    wszystko było na 12V, a zasilanie zapewniał stary akumulator od samochodu
    (żarówki, wyłączniki i osprzęty powyciągane z okolicznych wraków).

> [...]
    > mnie jakaś zabawa (np. do 18650 będę musiał dodać jakąś ochronę przed
    > rozładowaniem) i zastanawiam się jak z prostych, podstawowych elementów

    Obawiam się, że nie zrobisz. Tzn. wyrzeźbić cokolwiek nie jest problemem,
    ale przy zasilaniu bateryjnym trzeba być oszczędnym oraz "doić"
    akumulatorki w odpowiedni sposób - a to wymaga sprytnej przetworniczki.
    Najsłuszniej postąpisz kupując chińskiego gotowca za kilkanaście zł, albo
    po prostu podłącz zestaw do gniazdka. A do zabawy zmontuj coś z
    opornikiem, diodą Zenera i żaróweczką aby pokazać dziecku stabilizację
    napięcia.

    Mateusz

  • 28. Data: 2019-08-22 10:31:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > 18650 ale żeby nie upalić tego co mam to chciałbym na aktualne graty
    > podłożyć jakąś stabilizację żeby napięcie nie przekraczało tych 5-6V.

    Napięcia 12V i 5V kojarzą mi się bezpośrednio z ładowarką telefonów
    włączaną w gniazdko zapaliczki samochodowej.
    Na wejściu 12V na wyjściu USB 5V. Niektóre się pewnie chwalą prądem
    wyjściowym 2..3 A.
    P.G.

  • 29. Data: 2019-08-22 13:16:50
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Mateusz Viste wrote:

    > Do zasilania z akumulatorków to seria 78xx jest takim sobie pomysłem,
    > niemal połowę ładunku wytracisz na radiatorze.

    Energii. 78xx to stabilizatory szeregowe, więc wartość płynącego prądu
    się nie zmienia, a więc z definicji ładunku również. ;-)

    > Albo zasil zabawkę syna z normalnego zasilacza.

    Zrobiłem córce taką zabawkę i zasilam ją z porządnej ładowarki do
    telefonu. Nie ma problemu ładowania akumulatorów, a za kilkanaście
    złotych mam działający zasilacz z brukselskimi certyfikatami.
    Odporność na przebicie sprawdziłem jednak sam. :)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 30. Data: 2019-08-22 14:08:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup
    .

> [...]
    >samochodu
    >(żarówki, wyłączniki i osprzęty powyciągane z okolicznych wraków).

    Kolejke mu kupcie i zasilacz regulowany do niej dorobcie :-P

    Choc teraz czasy takie, ze moze lepiej Bluetooth w kazdej lokomotywie
    :-)

    gotowy powerbank, jesli 5V pasuje ...

    J.