  • 1. Data: 2019-08-13 21:33:33
    Temat: Najprostszy mechanizm do stabilizacji napięcia
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Jaki jest najprostszy mechanizm (może posiadać wiele wad z różnych
    powodów), który spełnia funkcję stabilizacji napięcia choćby w
    minimalnym zakresie?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2019-08-13 21:40:37
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 13 Aug 2019 21:33:33 +0200, Mateusz Bogusz wrote:

    > Jaki jest najprostszy mechanizm (może posiadać wiele wad z różnych
    > powodów), który spełnia funkcję stabilizacji napięcia choćby w
    > minimalnym zakresie?

    Dioda Zenera w polaryzacji zaporowej?

    Mateusz

  • 3. Data: 2019-08-13 22:06:00
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2019-08-13 21:40, Mateusz Viste wrote:

    > Dioda Zenera w polaryzacji zaporowej?

    Lub lampowy stabilitron
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Jarzeni%C3%B3wka_stabi
    lizacyjna

    dla większych napięć

    W.

  • 4. Data: 2019-08-13 22:09:17
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2019-08-13 o 22:06, Włodzimierz Wojtiuk pisze:

    > Lub lampowy stabilitron
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Jarzeni%C3%B3wka_stabi
    lizacyjna

    > dla większych napięć

    albo dioda LED dla mniejszych.

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2019-08-13 23:10:00
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > albo dioda LED dla mniejszych.

    Jakakolwiek dioda? ;)
    A na serio, z diodami LED bywa różnie. Ja zacząłem oczy otwierać, jak na
    białej odłożyło mi się ponad 7V - nieniszcząco oczywiście.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 6. Data: 2019-08-13 23:43:54
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Bareter.

  • 7. Data: 2019-08-14 00:26:04
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Mateusz Bogusz wrote:

    > Jaki jest najprostszy mechanizm (może posiadać wiele wad z różnych
    > powodów), który spełnia funkcję stabilizacji napięcia choćby w
    > minimalnym zakresie?

    A jakie jest kryterium prostoty? Jeżeli ma się dać zbudować drutu i
    blachy, to stabilizator ferrorezonansowy albo transformator
    parametryczny. Wszystkie pozostałe konstrukcje wymagają przemysłu
    półprzewodnikowego albo próżniowego. O to pytasz?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2019-08-14 01:37:40
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Za byle jaki bareter moze robic zarowka. Nie potrzeba przemyslu polprzewodnikowego. W
    dawnych czasach zarowek uzywano w sprzezeniu zwrotnym generatorow przebiegu
    sinusoidalnego.

  • 9. Data: 2019-08-14 05:02:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 13 Aug 2019 16:37:40 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder
    napisał(a):

    > Za byle jaki bareter moze robic zarowka.

    Tylko ze napiecia tak wprost to to nie stabilizuje, wrecz odwrotnie -
    bo prad stabilizuje.

    >Nie potrzeba przemyslu polprzewodnikowego.
    >W dawnych czasach zarowek uzywano w sprzezeniu zwrotnym generatorow przebiegu
    sinusoidalnego.

    A owszem, moze nadal sie uzywa ... ale to dzieki sprzezeniu.

    J.

  • 10. Data: 2019-08-14 05:04:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 14 Aug 2019 00:26:04 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

> [...]
    > parametryczny. Wszystkie pozostałe konstrukcje wymagają przemysłu
    > półprzewodnikowego albo próżniowego. O to pytasz?

    No - jeszcze byly elektromagnetyczne regulatory/stabilizatory do
    pradnic DC.

    J.