  • 11. Data: 2020-04-05 14:39:18
    Temat: Re: Napęd pneumatyczny posuwisto zwrotny
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 5 Apr 2020 10:37:29 +0200, Jacek napisał(a):
    > Chcę zbudować napęd pneumatyczny, który będzie wykonywał ruch liniowy
    > tam i z powrotem na długości około 15 cm. Ma to napędzać pompkę płynu,
    > która obecnie ma ręczną "wajchę". Siła nie będzie zbyt duża, szacuję na
    > jakieś 200 N maksymalnie. W budynku jest sprężone powietrze, ale nie ma
    > żadnej instalacji elektrycznej więc stąd pomysł na pneumatykę.
    > Czy jest jakieś gotowe rozwiązanie realizujące taki ruch? Jeżeli nie ma,
    > to jak zrobić przełączanie kierunku posuwu, gdy tłok dojdzie w skrajne
    > położenie? Elektrycznie by to było banalne, ale pneumatycznie - nie
> [...]

    Pneumatycznie tak samo, tzn analogicznie :-)

    https://www.youtube.com/watch?v=534CzKUF7oM

    Ale
    -widzialem taki gotowe pompy do oleju.
    https://www.youtube.com/watch?v=1URMUyZWx90

    to pewnie drogie bedzie
    https://www.youtube.com/watch?v=bqDVPZ2TpZI

    -moze jakis silnik pneumatyczny obrotowy i korbowod,
    -albo i pompe na rotacyjna zmienic ?

    -duzo ma pompowac ? Moze taka bąbelkowa pompa, jak w akwarium.

    -albo jak koledzy radza - doprowadzic prad ...

    J.

  • 12. Data: 2020-04-05 14:40:56
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-04-05 o 14:31, Jacek pisze:

    > Nie może być nic elektrycznego ze względu na przepisy.

    12 V DC też ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 13. Data: 2020-04-05 14:43:44
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-04-05 o 10:37, Jacek pisze:
    > jak zrobić przełączanie kierunku posuwu, gdy tłok dojdzie w skrajne
    > położenie?

    Chyba to się nazywa zawór zawór rozdzielający, który po zmianie
    położenia rozszczelni jedną stronę tłoka, a na drugą tchnie życie
    jednocześnie ją uszczelniając.

    Robert

  • 14. Data: 2020-04-05 15:27:33
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 05.04.2020 o 14:40, PeJot pisze:

    > 12 V DC też ?

    Chyba też, bo ktoś kiedyś napisał, że w pomieszczeniach nie wolno
    stosować urządzeń elektrycznych i nie napisał limitu V.
    Jacek

  • 15. Data: 2020-04-05 15:41:33
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-04-05 o 15:27, Jacek pisze:

    > Chyba też, bo ktoś kiedyś napisał, że w pomieszczeniach nie wolno
    > stosować urządzeń elektrycznych i nie napisał limitu V.

    OK, sterowanie elektryczne upchać gdzieś w osobnej obudowie, np. na
    ścianie budynku, a do środka wprowadzić już tylko pneumatykę.

    II rozwiązanie: trzeba temu "ktosiowi" wytłumaczyć, że bez prądu się nie
    da, a najlepszym argumentem jest *wysoki* kosztorys :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 16. Data: 2020-04-05 15:57:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

> [...]
    > to jak zrobić przełączanie kierunku posuwu, gdy tłok dojdzie w skrajne
    > położenie? Elektrycznie by to było banalne, ale pneumatycznie - nie

    Jest przecież wiele mechanicznych, ręcznych rozdzielaczy do pnumatyki.
    Najprostszy pojedynczy przełącza wiatry z jednego końca cylindra na
    drugi, często ma sprężynę realizującą funkcję przerzutnika (flip-flop)
    i eliminującą położenia pośrednie. Całkiem jak pstryczek-elektryczek.
    Wystarczy wzdłuż poruszającego się elementu umieścic mechaniczne
    popychadło z występami odległymi o roboczą długość cylindra minus skok
    przerzutnika-rozdzielacza.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2020-04-05 16:34:15
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 05.04.2020 o 10:37, Jacek pisze:
> [...]
    > jakieś 200 N maksymalnie. W budynku jest sprężone powietrze, ale nie ma
    > żadnej instalacji elektrycznej więc stąd pomysł na pneumatykę.

    Moim zdaniem rozwiązanie z korbowodem i ruchem obrotowym będzie
    najlepszym pomysłem. Można kombinować siłownik pneumatyczny, ale
    sterowanie zawsze będzie tu słabym ogniwem. Tyle, że silnik pneumatyczny
    trzeba by było pewnie jakąś przekładnia pasową połączyć z dużym kołem
    zamachowym, by to równomiernie pracowało.

    --
    Robert Tomasik

  • 18. Data: 2020-04-05 18:35:45
    Od: PeJot <P...@n...pl>

> [...]
    > jakieś 200 N maksymalnie. W budynku jest sprężone powietrze, ale nie ma
    > żadnej instalacji elektrycznej więc stąd pomysł na pneumatykę.

    Gotowa pompa membranowa napędzana pneumatycznie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 19. Data: 2020-04-05 18:53:42
    Od: t-1 <t...@t...pl>

> [...]
    > to jak zrobić przełączanie kierunku posuwu, gdy tłok dojdzie w skrajne
    > położenie? Elektrycznie by to było banalne, ale pneumatycznie - nie

    A może takie rozwiązanie?
    Wanna (walcowy zbiornik) z wodą i keson napełniany powietrzem z otworem
    na górze zamykanym i otwieranym małym pływakiem.
    Gdy główny pływak utopiony zawór zamknięty więc płynie do góry.
    W pewnym momencie wypływa na tyle, że otwiera się zawór powietrze ucieka
    zaczyna tonąć. Szybkość regulujemy wydatkiem sprężonego powietrza.

    Całość konstruujemy z beczki, wiadra, puszki konserwowej, paru cegieł
    dla obciążenia oraz drutu i sznurka. :)

  • 20. Data: 2020-04-05 19:02:41
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-04-05 o 18:35, PeJot pisze:

    > Gotowa pompa membranowa napędzana pneumatycznie.

    Ze skokiem 150 mm?

    Robert