  • 1. Data: 2010-03-15 18:12:10
    Temat: Neutralny IX w Łodzi
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Być może znajdą się osoby chętne do podjęcia dyskusji. Warszawa i od
    niedawna Katowice mają PLIXa. W Łodzi znajduje się lokalny węzeł AC-X i
    LIX (którego losy nie są mi do końca znane). Czy uważacie, że jest
    zapotrzebowanie na powstanie w Łodzi neutralnego punktu wymiany ruchu IP?

    Na razie tyle, jeśli chodzi o pytania, mam nadzieję, że z czasem rozmowa
    się rozwinie i, jeśli okaże się, że jest zainteresowanie i
    zapotrzebowanie, to będziemy mogli podyskutować np. o możliwej
    lokalizacji. :)

    --
    Sławek Lipowski
    http://lipowski.org

  • 2. Data: 2010-03-15 22:27:35
    Temat: Re: Neutralny IX w Łodzi
    Od: Paweł Rohde <p...@n...rohde.pl>

    Sławek Lipowski pisze:
> [...]
    > się rozwinie i, jeśli okaże się, że jest zainteresowanie i
    > zapotrzebowanie, to będziemy mogli podyskutować np. o możliwej

    Jeśli masz jakieś kontenty w Łodzi to do nich uderz w pierwszej
    kolejności, bez kontentu X nie ma sensu.

    --
    pozdrawiam
    Paweł Rohde

  • 3. Data: 2010-03-16 09:31:39
    Od: Andrzej 'The Undefined' Dopierała <u...@p...org>

    Dnia 15.03.2010 Sławek Lipowski <s...@l...org> napisał/a:
> [...]
    > się rozwinie i, jeśli okaże się, że jest zainteresowanie i
    > zapotrzebowanie, to będziemy mogli podyskutować np. o możliwej
    W poznaniu mamy PIX-a (www.pix.net.pl). W nim allegro, n-k, beyond, tktelekom,
    exatel, pozman, hawe... Plus chyba wszyscy "poznanscy" operatorzy (kablowki,
    male hostingownie itepe). W tej chwili 590 prefiksow.

    Czyli - generalnie dosyc duzo contentu jak na "neutralne" i "lokalne" warunki.

    A mimo to (patrzac jako maly isp) ruch jaki widze na laczu miesci sie w
    okolicach 5% calego ruchu. Plus ew jakies tymczasowe wyskoki.

    Pytanie czy w lodzi bedziecie miec wiecej contentu ;)

    Wiec - jak dla bardzo malego operatora(ktorego nie stac na jakiegos plixa/acxa)
    - gra imho nie warta swieczki. Chyba ze realizowanego przy okazji przy
    znikomych kosztach.

    --
    Andrzej 'The Undefined' Dopierała
    HomePage: http://andrzej.dopierala.name/

  • 4. Data: 2010-03-16 17:43:35
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Paweł Rohde pisze:
    > (...)
    >
    > Jeśli masz jakieś kontenty w Łodzi to do nich uderz w pierwszej
    > kolejności, bez kontentu X nie ma sensu.

    Ja tu widzę problem jajka i kury. Bez kontentu ISP oleją IXa, bez ISP
    IXa oleją dostawcy treści...

    --
    Sławek Lipowski
    http://lipowski.org

  • 5. Data: 2010-03-16 17:57:58
    Od: Sławek Lipowski <s...@l...org>

    Andrzej 'The Undefined' Dopierała pisze:
    > W poznaniu mamy PIX-a (www.pix.net.pl). W nim allegro, n-k, beyond, tktelekom,
    > exatel, pozman, hawe... Plus chyba wszyscy "poznanscy" operatorzy (kablowki,
    > male hostingownie itepe). W tej chwili 590 prefiksow.

    Na statystykach widzę coś w okolicy 1,2Gbps w szczycie. To daje jakieś
    2Mbps/prefix średnio, zgadza się?

> [...]
    > - gra imho nie warta swieczki. Chyba ze realizowanego przy okazji przy

    A możesz doprecyzować pojęcia "mały ISP" i "znikome koszty"?

    A tak nieco rozpoczynając nową myśl... Co, gdyby w ramach takiego węzła
    zaoferować np. dostęp do TPNET, PLIX, czy też AC-X w ramach agregacji
    zakupów? Zakładam, że ISP może mieć zapotrzebowanie na transmisję do
    PLIXa na poziomie 10Mbps, ale trochę ciężko to ekonomicznie zrealizować.
    Co innego zrealizować 1Gbps do PLIXa i podzielić to na N małych ISP...

    Podobnie gdyby udało się uzyskać gdzieś w Łodzi wpinkę do tepsowego
    Junipera można by pomyśleć o zakupie dostępu do TPNET, czy też do
    Internetu przez TP w cenach z PLIXa, tu także agregując zakupy...

    --
    Sławek Lipowski
    http://lipowski.org

  • 6. Data: 2010-03-16 19:12:42
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl>

    On 16-3-2010 18:57, Sławek Lipowski wrote:
    > Podobnie gdyby udało się uzyskać gdzieś w Łodzi wpinkę do tepsowego
    > Junipera można by pomyśleć o zakupie dostępu do TPNET, czy też do
    > Internetu przez TP w cenach z PLIXa, tu także agregując zakupy...

    Łódź jest za blisko Warszawy. Nie możesz mieć węzła wymiany ruchu co 20
    km, w każdym powiatowym mieście ;)
    Większość krajów ma po jednym liczącym się IX, nie widzę powodu, dla
    którego Polska miałaby być wyjątkiem.

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 7. Data: 2010-03-16 19:14:57
    Od: Grzegorz Banasiak <b...@b...blurp>

    On 2010-03-16 18:57, Sławek Lipowski wrote:

    > Na statystykach widzę coś w okolicy 1,2Gbps w szczycie. To daje jakieś
    > 2Mbps/prefix średnio, zgadza się?

    Arytmetycznie tak, ale Internet nie jest liniowy/jednorodny.

    Przyklady:
    - jezeli 590 prefiksow to 5% ruchu, to full feed powinien miec 590*20 =
    11800 prefiksow, tymczasem ma 30 razy wiecej,
    - jezeli 2 Mbps/prefiks, to PLIX powinien miec 2 Mbps * ~8k = 16 Gbps, a
    ma 80.

  • 8. Data: 2010-03-16 19:29:03
    Od: Lukasz Olesiejuk <l...@N...net.pl>

    Dnia 16.03.2010 Sławek Lipowski <s...@l...org> napisał/a:

> [...]
    > Junipera można by pomyśleć o zakupie dostępu do TPNET, czy też do
    > Internetu przez TP w cenach z PLIXa, tu także agregując zakupy...

    Zapoznaj sie z pomyslem KIKE - KIX i inne takie.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2010-03-17 02:12:29
    Od: Paweł Rohde <p...@n...rohde.pl>

    Sławek Lipowski pisze:

    > Ja tu widzę problem jajka i kury. Bez kontentu ISP oleją IXa, bez ISP
    > IXa oleją dostawcy treści...

    Tak jak napisał Andrzej. (Jesteśmy razem w PIXie)
    Ruch z pixa to w dzień około 3-4Mbity z pikami do 8.
    Średnia raczej około 2.

    Ale jak spojrzysz na statystyki tego punktu:
    http://www.pix.net.pl/statystyki.html

    to dam sobie głowę uciąć, że allegro i nasza klasa "wkładają" do niego
    po 300-400Mbit.

    Im się opłaca nie kupić tych kilku(set) megabitów
    Mi się opłaca mieć ping do nich 1-2ms

    --
    pozdrawiam
    Paweł Rohde

  • 10. Data: 2010-03-17 02:14:53
    Od: Paweł Rohde <p...@n...rohde.pl>

    Sławek Lipowski pisze:

> [...]
    > Junipera można by pomyśleć o zakupie dostępu do TPNET, czy też do
    > Internetu przez TP w cenach z PLIXa, tu także agregując zakupy...

    IMHO bardzo dobre pomysły.

    --
    pozdrawiam
    Paweł Rohde