  • 1. Data: 2009-05-12 14:19:35
    Temat: Niskobudżetowe makro dla lustrzanki
    Od: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl>

    W temacie dostosowania mojej lustrzanki do możliwości fotografi makro :
    - starowałem z obiektywem 70-300 i dokupionym Raynox DCR-250 (dla przesłon
    F16-20 ciekawe rezultaty)
    - teraz używam spacer zoom 18-200 i dla końca około 200mm z Raynox DCR-2500
    też daje radę (dla przesłon 16-20 cikawe)
    Często łącze Raynox'a z dodatkową soczewką 4Dioptrie - większe troche
    zniekształecenia - ale ciekawa już skala odwzorowania.

    Niedługo przybędzie mi stałka 50mm F1.8 Nikkor'a i mam pytanie:
    - czy dokupując pierscienie pośrednie uda mi się w trybie manulanym pracy
    obiektywu uzyskać ciekawą dla makro skalę odwzorowania i akceptowalną głębię
    ostrości już np. przy przesłonie F8 (do tej pory niestety F16-20) ?
    - czy zakładając na 50mm Raynox'a uzyskam lepszą skalę odwzorowania i pełny
    kadr czy ograniczony małą średnicą filtra Raynox ?

    Pzdr,
    Sławek

    P.S.
    Chyba za dużo kombinacji z tym makro dla lustrzanki :-( - a na
    profesjonalnego np. Tamron 90mm Macro - mnie nie stać.
    Chyba pomyslę o tanim kompakcie (np. uzywany Sony H2 - okólo 380PLN) i
    dołożę do niego Raynox DRC-250 - łatwiejsze operowanie takim sprzetęm i duże
    możliwości :-).

  • 2. Data: 2009-05-12 14:39:29
    Temat: Re: Niskobudżetowe makro dla lustrzanki
    Od: pwz <g...@d...pl>

    Sławek Drogosz pisze:
    > W temacie dostosowania mojej lustrzanki do możliwości fotografi makro :
    (...)

    Jeżeli ma być tanio, to może warto by było pomyśleć nad samą soczewką
    nakręcaną na obiektyw?
    pwz

  • 3. Data: 2009-05-12 15:22:46
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Sławek Drogosz pisze:
    [...]
> [...]
    > - czy zakładając na 50mm Raynox'a uzyskam lepszą skalę odwzorowania i pełny
    > kadr czy ograniczony małą średnicą filtra Raynox ?

    W zasadzie przy zdjęciach makro GO zależy tylko od skali odwzorowania i
    przysłony.

    --
    Pozdrowienia
    Janek

  • 4. Data: 2009-05-12 18:13:26
    Od: Krasnal <k...@o...pl>

    To był 12 maj (wtorek), gdy o godz. 16:19 *Sławek Drogosz* napisał(a):

> [...]
    > - czy zakładając na 50mm Raynox'a uzyskam lepszą skalę odwzorowania i pełny
    > kadr czy ograniczony małą średnicą filtra Raynox ?

    Nie wiem jak z Nikonem, ale kumpel bawi się Pentaksem ze szkłem SMC-A 50mm
    f/2, pierścienie posrednie i Raynox DCR-250 i nawet ładnie to wychodzi.
    Zależy jeszcze jaką skalę chcesz uzyskać.

    --
    Krasnal...

  • 5. Data: 2009-05-12 19:24:14
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Sławek Drogosz pisze:

> [...]
    > obiektywu uzyskać ciekawą dla makro skalę odwzorowania i akceptowalną głębię
    > ostrości już np. przy przesłonie F8 (do tej pory niestety F16-20) ?

    Głębię ostrości uzyskasz taką samą jak w poprzednim zestawie. Dłuższa
    ogniskowa powala ci na uzyskanie tej samej skali odwzorowania obiektu z
    większej odległości. Po co to się robi - ano monety i znaczki z reguły
    nie uciekają, a motylki są nieco bardziej płochliwe. :)

    > - czy zakładając na 50mm Raynox'a uzyskam lepszą skalę odwzorowania i pełny
    > kadr czy ograniczony małą średnicą filtra Raynox ?

    Nie wiem. 50mm + pierścień pośredni 33mm daje skalę odwzorowania około
    1:1 (nie pamiętam, czy wtedy pierścień ostrości ustawiony jest ma
    nieskończoność, czy na minimum). Możesz zresztą sam sobie policzyć:
    http://www.fotografia-przyrodnicza.art.pl/porady.php
    ?p=1

    > Chyba za dużo kombinacji z tym makro dla lustrzanki :-( - a na
    > profesjonalnego np. Tamron 90mm Macro - mnie nie stać.

    Z małymi matrycami jest łatwiej, bo potrzebujesz mniejszej skali
    odwzorowania, co skutkuje większą głębią ostrości. Dla przykładu -
    motylek na cały kadr dla Nikona D3 to skala odwzorowania 1:2, natomiast
    w kompakcie to już praktycznie nie jest makro, bo motylek się mieści
    przy skali 1:10, czy coś koło tego. Daje ci to kilka razy większą GO.

    > Chyba pomyslę o tanim kompakcie (np. uzywany Sony H2 - okólo 380PLN) i
    > dołożę do niego Raynox DRC-250 - łatwiejsze operowanie takim sprzetęm i duże
    > możliwości :-).

    Owszem, łatwiejsze. Właśnie między innymi na większą GO.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    pawelek_79
    poczta.onet.pl
    Znany także jako Pawel_W: pawel79w[Shift+2] gmail.com

  • 6. Data: 2009-05-13 12:58:53
    Od: Michał Smoczyk <m...@w...pl>

    Paweł W. pisze:

> [...]
    > większej odległości. Po co to się robi - ano monety i znaczki z reguły
    > nie uciekają, a motylki są nieco bardziej płochliwe. :)

    Tak, tylko odległość przedmiotowa będzie bardzo mała, jeśli ta
    makrofotografia to mają być ruchome lub płochliwe żyjątka, np. owady
    to będzie ciężko, niekomfortowo, ale da się.