    From: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Niskobudżetowe makro dla lustrzanki
    Date: Tue, 12 May 2009 21:24:14 +0200

    Sławek Drogosz pisze:

    > Niedługo przybędzie mi stałka 50mm F1.8 Nikkor'a i mam pytanie:
    > - czy dokupując pierscienie pośrednie uda mi się w trybie manulanym pracy
    > obiektywu uzyskać ciekawą dla makro skalę odwzorowania i akceptowalną głębię
    > ostrości już np. przy przesłonie F8 (do tej pory niestety F16-20) ?

    Głębię ostrości uzyskasz taką samą jak w poprzednim zestawie. Dłuższa
    ogniskowa powala ci na uzyskanie tej samej skali odwzorowania obiektu z
    większej odległości. Po co to się robi - ano monety i znaczki z reguły
    nie uciekają, a motylki są nieco bardziej płochliwe. :)

    > - czy zakładając na 50mm Raynox'a uzyskam lepszą skalę odwzorowania i pełny
    > kadr czy ograniczony małą średnicą filtra Raynox ?

    Nie wiem. 50mm + pierścień pośredni 33mm daje skalę odwzorowania około
    1:1 (nie pamiętam, czy wtedy pierścień ostrości ustawiony jest ma
    nieskończoność, czy na minimum). Możesz zresztą sam sobie policzyć:
    http://www.fotografia-przyrodnicza.art.pl/porady.php
    ?p=1

    > Chyba za dużo kombinacji z tym makro dla lustrzanki :-( - a na
    > profesjonalnego np. Tamron 90mm Macro - mnie nie stać.

    Z małymi matrycami jest łatwiej, bo potrzebujesz mniejszej skali
    odwzorowania, co skutkuje większą głębią ostrości. Dla przykładu -
    motylek na cały kadr dla Nikona D3 to skala odwzorowania 1:2, natomiast
    w kompakcie to już praktycznie nie jest makro, bo motylek się mieści
    przy skali 1:10, czy coś koło tego. Daje ci to kilka razy większą GO.

    > Chyba pomyslę o tanim kompakcie (np. uzywany Sony H2 - okólo 380PLN) i
    > dołożę do niego Raynox DRC-250 - łatwiejsze operowanie takim sprzetęm i duże
    > możliwości :-).

    Owszem, łatwiejsze. Właśnie między innymi na większą GO.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    pawelek_79
    poczta.onet.pl
    Znany także jako Pawel_W: pawel79w[Shift+2] gmail.com