  • 11. Data: 2015-01-04 09:30:55
    Temat: Re: Noworoczne eksperymenty
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    badworm wrote:

    > Jesteś pewny, że triak padł prądowo a nie od przepięcia wygenerowanego w
    > momencie wyłączania zwarcia przez eskę? Wątpię w prąd zwarciowy rzędu
    > 800A - rezystancja pętli zwarciowej musiała by być bardzo mała, nie wiem
    > czy do osiągnięcia w domowej instalacji.

    0,37 oma mam wpisane w protokół pomiarowy instalacji, a człowiek
    mierzył przy mnie. Napięcie 236V, więc prąd szczytowy to 902A.
    A ja się specjalnie starałem trafić z włączeniem blisko szczytu.
    Co go zabiło, to oczywiście z całą pewnością nie wiem.

    > Nie jest wystarczający. Dla charakterystyki typu B wyzwalacz zwarciowy
    > (elektromagnetyczny) działa przy prądzie (3-5)xIn.

    Dzięki, to eliminuje ogranicznik na 16A.

    > Eska B6 potrzebuje minimum 18A do zadziałania wyzwalacza
    > elektromagnetycznego. Pytanie ile płynęło w obwodzie skoro prąd
    > znamionowy trafo wynosi około 2A.

    "Na ucho", to nawet nie zauważył, a jego brzmienie jest dość
    czułe na prąd obciążenia. Stawiam na kilka amperów po wtórnej,
    to naprawdę wyglądało jak pożar "powierzchniowy", a nie "objętościowy".

    Zamierzam kiedyś wrócić do przeciążania elementów spryskanym PLASTIKiem,
    bo mi coś intuicja mówi, że to tu leży przyczyna.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2015-01-04 16:48:36
    Od: Dupek Żołędas <s...@g...com>

    W dniu 04-01-15 o 09:30, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    >
    > Zamierzam kiedyś wrócić do przeciążania elementów spryskanym PLASTIKiem,
    > bo mi coś intuicja mówi, że to tu leży przyczyna.

    Bierzcie jeszcze pod uwagę dI/dT. To też dla większości elementów
    parametr krytyczny.

  • 13. Data: 2015-01-04 21:28:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 04 Jan 2015 00:22:44 +0100, Michał Baszyński napisał(a):

    > kiedyś byłem świadkiem mierzenia impedancji pętli zwarcia w budynku
    > mieszkalnym i jeżeli dobrze pamiętam to wynik pomiaru wyszedł na
    > poziomie 0.2 oma.

    Ale to taki wielomieszkaniowy ?
    Bo jak sobie kiedys szacowalem rezystancje kabli, to mi calkiem spore
    wartosci wychodzily ... nie wiem jak ta energetyka dziala :-)

    > Znalazłem też warunki przyłączenia budynku jednorodzinnego do sieci
    > energetycznej i w nich wyraźnie napisano, że aparaturę instalacyjną w
    > budynku należy dobrać na prąd zwarciowy wynikający z obliczeń, ale nie
    > mniejszy niż 6kA..

    A to nie jest na wypadek uderzenia pioruna ?
    Bo jesli zwarcie, to chyba z gornej polki ...

    J.

  • 14. Data: 2015-01-05 09:43:08
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ale to taki wielomieszkaniowy ?
    > Bo jak sobie kiedys szacowalem rezystancje kabli, to mi calkiem spore
    > wartosci wychodzily ... nie wiem jak ta energetyka dziala :-)

    U mnie tak właśnie jest: transformator w komorze koło piwnicy,
    WLZ to 35m przewodu 5x6mm^2, mój na wyłączność.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 15. Data: 2015-01-05 14:36:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 05 Jan 2015 09:43:08 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

    > U mnie tak właśnie jest: transformator w komorze koło piwnicy,
    > WLZ to 35m przewodu 5x6mm^2, mój na wyłączność.

    I z tego wychodzi faktycznie 0.2ohm, plus rezystancja trafa i
    transformowana rezystancja uzwojenia pierwotnego i linii WN.

    Ale to maja powiedziec ci, co maja do transformatora 500m ?
    Kabelek owszem, grubszy, ale wspoldzielony.

    Dobrze, ze u nas w przerwie meczu, nie pije sie herbaty :-)

    J.

  • 16. Data: 2015-01-05 20:45:11
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2015-01-04 o 21:28, J.F. pisze:

    > Ale to taki wielomieszkaniowy ?
    > Bo jak sobie kiedys szacowalem rezystancje kabli, to mi calkiem spore
    > wartosci wychodzily ... nie wiem jak ta energetyka dziala :-)

    tak, wielomieszkalny - kamienica przy Skłodowskiej, Wrocław

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 17. Data: 2015-01-05 20:48:10
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2015-01-05 o 09:43, Piotr Wyderski pisze:

    > U mnie tak właśnie jest: transformator w komorze koło piwnicy,
    > WLZ to 35m przewodu 5x6mm^2, mój na wyłączność.

    w warunkach przyłącza domu jednorodzinnego który cytowałem (podkrakowska
    wieś) przyłącze do skrzynki z bezpiecznikiem w płocie ma być 4x120mm^2.
    A zapotrzebowanie było zgłoszone tylko na 11kW, zabezpieczenia w
    skrzynce mają być 20A.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 18. Data: 2015-01-05 22:55:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 05 Jan 2015 20:48:10 +0100, Michał Baszyński napisał(a):

> [...]
    > wieś) przyłącze do skrzynki z bezpiecznikiem w płocie ma być 4x120mm^2.
    > A zapotrzebowanie było zgłoszone tylko na 11kW, zabezpieczenia w

    Nie ma tu jakiejs pomylki ?
    Moze to mialo byc 12.0mm, moze sie wydawalo 110kW ?

    Aluminium moze a nie miedz ... ale to nadal wielokrotnie za duzo.

    Gniazda/koncowki bezpiecznikow w ogole odpowiednie przylacza maja ?
    Przeciez to ponad 10mm srednicy zyly.

    No chyba ze to w druga strone - skrzynka na plocie ma umozliwic
    podlaczenie 4x120mm^2, bo taki kabel zamierza energetyka podciagnac.

    J.

  • 19. Data: 2015-01-05 23:22:32
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2015-01-05 o 22:55, J.F. pisze:

    > Nie ma tu jakiejs pomylki ?
    > Moze to mialo byc 12.0mm, moze sie wydawalo 110kW ?

    nie, nie ma pomyłki
    Ale też usiadłem z wrażenia jak to pierwszy raz przeczytałem, czy nie
    pomylili zasilania jednego domu jednorodzinnego z połową wsi

    > No chyba ze to w druga strone - skrzynka na plocie ma umozliwic
    > podlaczenie 4x120mm^2, bo taki kabel zamierza energetyka podciagnac.

    dokładnie tak - do skrzynki z licznikiem i zabezpieczeniami 20A w płocie
    energetyka ma podciągnąć ze słupa te 4x120mm^2, a dalej to już mniej. A
    skrzynka ma być ca 6m od słupa.
    Ale pytałeś skąd biorą te 0.2 oma impedancji pętli zwarcia i czy te 6kA
    prądu zwarcia to realne - teraz już wiesz że tak ;-)

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 20. Data: 2015-01-05 23:50:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 05 Jan 2015 23:22:32 +0100, Michał Baszyński napisał(a):

    > dokładnie tak - do skrzynki z licznikiem i zabezpieczeniami 20A w płocie
    > energetyka ma podciągnąć ze słupa te 4x120mm^2, a dalej to już mniej. A
    > skrzynka ma być ca 6m od słupa.

    No, to do pewnego stopnia zrozumiale, na slupie maja 120, to i
    podlaczenie takie ... ale chyba mogloby byc mniej ?

    > Ale wiesz
    > Ale pytałeś skąd biorą te 0.2 oma impedancji pętli zwarcia i czy te 6kA
    > prądu zwarcia to realne - teraz już wiesz że tak ;-)

    Zaraz zaraz - a transformator gdzie ?

    Bo taka zyla aluminiowa ma 0.25ohm/km, jak do trafa jest 500m, a zyly
    sa dwie, to owszem - ~0.25 ohm. Ale to tylko 1kA, a nie 6.
    No chyba ze tu akurat do trafa blizej, i tych 6kA naprawde grozi.

    No ale co oni - zycza sobie doprowadzenia 2*120mm^2 do kazdego
    gniazdka w scianie? czy tylko zycza sobie przeliczenia wszystkiego na
    szczytowy prad 6kA, zeby po przepaleniu bezpiecznika pozaru nie bylo.

    Ale nawet jak do trafa blisko, to powatpiewam w te 6kA.

    Z tym, ze mnie jeszcze cos zastanawia. Te 0.2ohm przy poborze 20A to
    spadek 4V. Niewiele ... ale do linii wiecej domow przylaczonych.
    Jak 10 sasiadow tez wlaczy po 20A, to jakie bedzie napiecie ?

    J.