  • 1. Data: 2014-09-24 23:09:18
    Temat: OBD ELM327 -- pytania
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Czy ktoś używa tego czegoś na co dzień i chce podzielić
    się ze mną (i z innymi też?) swoimi wrażeniami/myślami?

    http://www.aliexpress.com/item/Super-Mini-ELM327-Blu
    etooth-OBD2-Adapter-Auto-Scanner-obdII-Bluetooth-ELM
    -327-Support-All-OBDii-protocols/1559941061.html
    <-- BT

    http://www.aliexpress.com/item/2014-newest-Version-S
    uper-OBD-Diagnostic-Scanner-Tool-ELM327-V2-1-Bluetoo
    th-OBDII-Car-Auto-elm/1640228244.html
    <-- BT za $4.60

    http://www.aliexpress.com/store/product/2014-Newest-
    100-Original-Vgate-WiFi-iCar-2-OBDII-ELM327-iCar2-wi
    fi-vgate-OBD-diagnostic-interface/608128_1886017649.
    html
    <-- WiFi za $21.50

    http://www.aliexpress.com/store/product/2014-New-Sup
    er-MINI-WIFI-ELM-327-V1-5-ELM327-Black-OBD2-OBDII-Au
    to-Code-Scanner/1021478_2032557483.html
    <-- WiFi za $16.99

    itp... Różne ceny, różne rozmiary, podobne możliwości...

    -=-

    () Czy to nie jest niebezpieczne?
    (czy na przykład nieumiejętnie
    obsłużone nie spowoduje wybuchu
    poduszki powietrznej?)

    () Czy to pokaże ciekawe informacje?
    (typu chwilowe spalanie, obroty
    silnika i jego stan)

    () Czy to pozwala na coś ciekawego?
    (na zmniejszenie zużycia paliwa chociażby;
    albo na zdalne uruchomienie silnika, bez
    wkładania kluczyka do stacyjki)

    () Czy to dobrze współpracuje z Androidem?

    () Czy warto inwestować w WiFi, czy wystarczy BT?

    () Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie/wyborze?
    (poza tym, czy dane urządzenie jest dedykowane
    także marce ,,mojego'' samochodu)

    () Czy takie coś może stale tkwić w takim gnieździe?
    (czy nie zużywa dużo energii i nie powoduje
    dziwnych zachowań samochodu)

    Faajne są te, które dają jednocześnie:

    -- zapis stanu samochodu (szybkość samochodu,
    szybkość obrotowa silnika, zużycie paliwa itp.)

    -- zapis z kamery (fajnie, bo tanio,
    jak/gdy tą kamerą jest smartfon)

    -- zapis trasy na mapie (w oparciu o wskazania odbiornika
    GPS umieszczonego w smartfonie czy w tablecie)

    A może ktoś chce zaproponować jakąś konkretną zabawkę
    tego typu wraz z motywacją wyróżnienia tej akurat wśród
    masy innych zabawek tego typu?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 2. Data: 2014-09-24 23:38:41
    Temat: Re: OBD ELM327 -- pytania
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

> [...]
    to-Code-Scanner/1021478_2032557483.html
    > <-- WiFi za $16.99
    >
    > itp... Różne ceny, różne rozmiary, podobne możliwości...

    Nie :-)

    > () Czy to pokaże ciekawe informacje?
    > (typu chwilowe spalanie, obroty
    > silnika i jego stan)

    W zależności od modelu i silnika może być różnie, ale generalnie tak.

    > () Czy to pozwala na coś ciekawego?
    > (na zmniejszenie zużycia paliwa chociażby;
    > albo na zdalne uruchomienie silnika, bez
    > wkładania kluczyka do stacyjki)

    Nie, a na pewno nie tak łatwo.
    Potencjalnie można wykorzystać jakieś błędy w oprogramowaniu które
    mogłyby pozwolić na robienie różnych dziwnych rzeczy, ale raczej są to
    rozważania czysto teoretyczne.

    > () Czy to dobrze współpracuje z Androidem?

    Raczej tak

> [...]

    Wystarczy BT

    > () Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie/wyborze?
    > (poza tym, czy dane urządzenie jest dedykowane

    Żeby było małe - wtedy można to nawet zostawić podłączone "na zawsze".

    > () Czy takie coś może stale tkwić w takim gnieździe?
    > (czy nie zużywa dużo energii i nie powoduje
    > dziwnych zachowań samochodu)

    Nie, chociaż w niektórych autach jest to zasilane i moduł BT działa.
    O ile zużycie prądu w przypadku moich interfejsów jest minimalny, to
    zostaje jeszcze kwestia czy aby ktoś z zewnątrz nie będzie w stanie w
    jakiś sposób kontrolować Twojego samochodu?

    Standardowe oprogramowanie niczego takiego nie umożliwia, ale
    potencjalnie można sporo.

    Oczywiście pod warunkiem że na tym CAN cokolwiek słucha przy wyjętym
    kluczyku.

> [...]
    >
    > A może ktoś chce zaproponować jakąś konkretną zabawkę
    > tego typu wraz z motywacją wyróżnienia tej akurat wśród

    Interfejsy raczej wszystkie są takie same - co z tym zrobisz to bardziej
    kwestia oprogramowania.

  • 3. Data: 2014-09-25 00:53:59
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Tomasz Pyra" 542339e4$0$2357$6...@n...neostrada.pl

    > Nie :-)

    To dobrze, bo ostrzegano mnie -- i trochę przestraszono mnie.

    > W zależności od modelu i silnika może być różnie, ale generalnie tak.

    No właśnie -- czyli może być tak, że nic nie wyłuskam?

    Mam typowy dwulitrowy silnik wysokoprężny z turbiną
    chyba (raczej -- na pewno) koncernu Peugeota-Citroena
    zamontowany do podwozia Forda Focusa i dwusprzęgłową
    automatyczną skrzynię sześciobiegową Audi -- jeżdżę
    Nowym Volvem S40. Najprawdopodobniej mam też filtr
    sadzy, zwany filtrem cząstek stałych.

    Do tego ,,ręczną'' klimatyzację i najtańsze
    ,,audio'' bez wejścia USB -- na dysk.

    > Nie, a na pewno nie tak łatwo.

    Może choć dałoby się synchronizować zegarek?
    Wskazania samochodowego trzeba często korygować.

    > Potencjalnie można wykorzystać jakieś błędy w oprogramowaniu
    > które mogłyby pozwolić na robienie różnych dziwnych rzeczy, ale raczej są to
    rozważania czysto teoretyczne.

    Szkoda. A może choć daje się pozyskać informacje,
    dzięki którym dałoby się coś uzyskać; na przykład:

    -- w tej temperaturze (niby na desce jest
    termometr, ale raczej niedokładny)
    silnika nie należy przeciążać

    -- do tej chwili (po uruchomieniu silnika)
    nie należy ruszać samochodu z miejsca,
    bo ciśnienie oleju jest zbyt niskie

    > Raczej tak

    To podstawa.

    > Wystarczy BT

    Parowanie jest bezproblemowe i automagiczne? -- wystarczy
    włączyć BT w telefonie? (oczywiście pierwsze parowanie
    będzie dłuższe, ale pytam o parowania kolejne)

    Zasięg jest dostateczny? Nie trzeba trzymać telefonu
    blisko urządzenia? Gniazdo mam po lewej stronie, dość
    wysoko.

    Łączność nie jest zrywana? Nie jest zakłócana pracą silnika?
    Pewnie nie -- audio chodzi.

    > Żeby było małe - wtedy można to nawet zostawić podłączone "na zawsze".

    OK. Pojmuję. Wolałbym ,,na stałe''.

> [...]
    jeszcze kwestia czy aby ktoś z zewnątrz nie będzie w
    > stanie w jakiś sposób kontrolować Twojego samochodu?

    Zdoła sparować?

    BT wyjdzie poza karoserię?

    Co ten ktoś zyska? -- kontrolę czy tylko informację?
    A jeśli tylko informację -- czy do czegoś mu przyda się?
    Czy na przykład do czegoś wykorzysta numer nadwozia?

> [...]

    > Interfejsy raczej wszystkie są takie same - co z tym zrobisz to bardziej kwestia

    Rozumiem. Reasumując -- celować należy w urządzenie
    małe, tanie, niekoniecznie na WiFi, bo BT wystarczy.

    Nie warto przejmować się dostarczonym oprogramowaniem,
    bo jest tego pełno w ,,Sklepie'', czy jednak warto
    celować w urządzenie sprzedawane wraz z dobrym softem.

    -=-

    Może masz jakąś ulubioną aplikację Androidową?
    Może ktoś inny ma?

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 4. Data: 2014-09-25 01:17:43
    Od: AL <a...@s...net.pl>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Wrote in message:
> [...]
    etooth-OBD2-Adapter-Auto-Scanner-obdII-Bluetooth-ELM
    -327-Support-All-OBDii-protocols/1559941061.html

    Dokładnie taki lub b.podobny

    > -=-
    >
    > () Czy to nie jest niebezpieczne?

    Nie

    > (czy na przykład nieumiejętnie
    > obsłużone nie spowoduje wybuchu
    > poduszki powietrznej?)

    Nie

    > () Czy to pokaże ciekawe informacje?
    > (typu chwilowe spalanie, obroty
    > silnika i jego stan)

    Tak i bardzo sporo innego info np. Przebiegi sond lambda,
    wtryskow, innych czujnikow. Sprawdzi spalanie stukowe, bledy
    jesli masz i moze je skasowac.
    Mozesz sprawdzic przyspieszenie do setki, czas na 1/4 mili, itd

    > () Czy to pozwala na coś ciekawego?
    > (na zmniejszenie zużycia paliwa chociażby;

    Tak, w zaleznosci od oprogramowania

    > albo na zdalne uruchomienie silnika, bez
    > wkładania kluczyka do stacyjki)

    Eee, raczej nie

    > () Czy to dobrze współpracuje z Androidem?

    Bardzo dobrze

    > () Czy warto inwestować w WiFi, czy wystarczy BT?

    Imho wystarczy BT

    > () Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie/wyborze?

    Czy mozna wymienic na dzialajace w razie czego ;)
    Gdzie masz gniazdo OBD i czy urzadzonko sie tam zmiesci

    > (poza tym, czy dane urządzenie jest dedykowane
    > także marce ,,mojego'' samochodu)

    Nie, ale sa programy dedykowane do danej marki, modelu (np
    rozsxerzenia do Torgue pro)

    > () Czy takie coś może stale tkwić w takim gnieździe?

    Tak, ale cos tam pobiera pradu - diody sie swieca

    > (czy nie zużywa dużo energii i nie powoduje
    > dziwnych zachowań samochodu)

    Nie, ale wyciagam na wszelki wypadek z gniazda, a wlaczam gdy
    uwazam, ze moze byc potrzebne

    > Faajne są te, które dają jednocześnie:
    >
    > -- zapis stanu samochodu (szybkość samochodu,
    > szybkość obrotowa silnika, zużycie paliwa itp.)

    Dodatkowo doladowanie turbiny, boost,, polozenie przepustnicy, moc
    chwilowa i mase innych info (bez sciemy, ale blisko setka funkcji
    w programie torgue pro).

    > -- zapis z kamery (fajnie, bo tanio,
    > jak/gdy tą kamerą jest smartfon)

    Kamera dedykowana bije ta ze smartfona

    > -- zapis trasy na mapie (w oparciu o wskazania odbiornika
    > GPS umieszczonego w smartfonie czy w tablecie)

    To tez robi kamera dedykowana i rowniez znacznie lepiej niz smartfon

  • 5. Data: 2014-09-25 01:35:23
    Temat: Re: Re:OBD ELM327 -- pytania
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "AL" lvvjeo$u1j$...@d...me

    > Tak i bardzo sporo innego info np. Przebiegi sond lambda,
    > wtryskow, innych czujnikow. Sprawdzi spalanie stukowe,

    Mam diesla.

    > bledy jesli masz i moze je skasowac.

    Nie mam na razie błędów.

    > Mozesz sprawdzic przyspieszenie do setki, czas na 1/4 mili, itd

    > Tak, w zaleznosci od oprogramowania

    A jakie jest dobre?

    > Czy mozna wymienic na dzialajace w razie czego ;)
    > Gdzie masz gniazdo OBD i czy urzadzonko sie tam zmiesci

    Miejsca jest dużo, ale rzecz jasna -- im
    krótsze, tym trudniej złamać gniazdo. ;)

    > Nie, ale sa programy dedykowane do danej marki,
    > modelu (np rozsxerzenia do Torgue pro)

    Nie rozumiem.

    > Tak, ale cos tam pobiera pradu - diody sie swieca

    Diody nie powalą akumulatora o pojemności 80 Ah nawet w miesiąc.

> [...]

    > Dodatkowo doladowanie turbiny, boost,, polozenie przepustnicy, moc
    > chwilowa i mase innych info (bez sciemy, ale blisko setka funkcji

    Pewnie płatnym. :) A w bezpłatnym?

    > Kamera dedykowana bije ta ze smartfona

    Ale kosztują. Może kiedyś sobie jakąś sprawię, ale na
    razie raczej nie. Pewnie dobre byłoby filmowanie dookolne. ;)
    Do tego by przydała się aparatura szczególna. ;)

    > To tez robi kamera dedykowana i rowniez znacznie lepiej niz smartfon

    Ale i drożej, bo smartfon już jest.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 6. Data: 2014-09-25 02:00:37
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-09-24 o 23:38, Tomasz Pyra pisze:
    > Interfejsy raczej wszystkie są takie same - co z tym zrobisz to bardziej
    > kwestia oprogramowania.
    Jeśli mówimy o ELM327 - nie są takie same. Sam ELM327 to interfejs
    USB/BT > szybki szeregowy port>CAN, tak jak przejścjówka USB>COM, i
    tylko tyle. Pozwala softowi na PC/Androidzie gadać po magistrali CAN, z
    kilkoma prędkościami.
    To że jest wsadzony do wtyczki ODB - pozwala się połączyć z pewnymi
    modułami. Ale pojawia się tu pułapka, bo podstawowe sprawy - ok, są w
    "miarę ustandaryzowane" i dostepne na tych samych pinach w gnieździe,
    ale niektóre auta/marki mają rozrzuconą magistralę can na inne bolce
    gniazdka (i połączyć się z niektórymi modułami już nie udaje). Tak jest
    np. w BMW

    Dlatego najlepsze (dla mnie) są te większe ELMy, rozbieralne, w których
    nie ma problemu otworzyć obudowę i dorobić sobie przełącznik "raz na
    pinie 9, raz na 11" (np, numery losowe piszę). i interfejs staje się
    dużo bardziej uniwersalnym.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 7. Data: 2014-09-25 02:07:03
    Od: BartekK <s...@d...org>

    > Nie znam się na tym. Nie mam pojęcia o PINologii ODB.
    > Ostrzegano mnie przed gmeraniem, strasząc uruchomieniem
    > poduszek powietrznych...
    i galopującym efektem cieplarnianym. Bez przesady. To tak jakbyś
    gmerając w kontakcie domowym miał grozić eksplozją elektrowni atomowej,
    która gdzieśtam daleko zasila sieć, z której też ciebie zasilają.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 8. Data: 2014-09-25 02:14:35
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "BartekK" lvvmhf$ker$...@n...news.atman.pl

> [...]
    niektóre auta/marki mają rozrzuconą magistralę
    > can na inne bolce gniazdka (i połączyć się z niektórymi modułami już nie udaje).

    A w Nowym Volvo S40 -- z 2009 roku?

> [...]

    Nie znam się na tym. Nie mam pojęcia o PINologii ODB.
    Ostrzegano mnie przed gmeraniem, strasząc uruchomieniem

    Rozumiem, że straszono mnie na wyrost.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 9. Data: 2014-09-25 02:39:32
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    > Nie znam się na tym. Nie mam pojęcia o PINologii ODB.
    > Ostrzegano mnie przed gmeraniem, strasząc uruchomieniem
    > poduszek powietrznych...
    >
    > Rozumiem, że straszono mnie na wyrost.

    Raczej sobie jaja robili.

  • 10. Data: 2014-09-25 02:44:29
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "BartekK" lvvmtg$ker$...@n...news.atman.pl

    > i galopującym efektem cieplarnianym. Bez przesady. To tak jakbyś gmerając w
    kontakcie domowym miał grozić eksplozją elektrowni
    > atomowej, która gdzieśtam daleko zasila sieć, z której też ciebie zasilają.

    Dzięki za pocieszenie. Naprawdę te poduszkowe ostrzeżenia
    skutecznie powstrzymywały mnie przed ,,inwestycją''
    w eksplorację tego gniazda za pomocą takich zabawek.
    W końcu uznałem, że jeśli jest cała masa różnych programów
    pod Androida -- nie może to być jakoś szczególnie niebezpieczne.

    Szkoda, że nie można tym sposobem zmniejszyć zużycia paliwa, które
    momentami (styczeń AD 2011 -- 10,94; luty AD 2013 -- 11,14) sięga
    11 litrów ON na 100 km. Minimum (lipiec AD 2009) to 6.72 litra ON
    na 100 km.

    2 litry Diesla z turbiną, automatyczna skrzynia sześciobiegowa
    z dwoma sprzęgłami. Zwykle jeżdżę sam, bez obciążników, szyby są
    zwykle zamknięte, ale szyberdach -- niekoniecznie; klimatyzacją
    pracuje zarówno latem (stale podczas jazdy) jak i czasami zimą
    (na zmianę z ogrzewaniem -- tym sposobem suszę wnętrze, jeśli
    zachodzi tego potrzeba). Od jesieni 2010 roku jeżdżę bardzo
    mało, na krótkich odcinkach.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'