  • 1. Data: 2011-02-09 10:28:08
    Temat: [OT?] ARM -> Linux -> Baza danych
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    Witam,

    Muszę w urządzeniu zaimplementować bazę danych.

    Procesor to ARM9 Atmel AT91SAM9260 (200 MHz), 128 MB Flash, 64 MB SDRAM
    i karta SD 32GB.
    O systemie operacyjnym wiem tyle: "Customized Linux kernel based on
    2.6.24 version" z systemem plików JFFS2.

    Zadaniem bazy jest zbieranie danych napływających z prędkością ok.
    300B/s oraz replikowanie się po łączu GPRS do centrali.
    Bardzo rzadko trzeba będzie odpowiedzieć też na jakieś zapytanie
    przeglądające pewnie całą bazę. Wielkość bazy to kilka miesięcy czyli 1G
    rekordów, lub 5GB danych.

    Czy możecie mi doradzić w co się nie pchać w takiej konfiguracji?
    Jaką bazę i mechanizm replikacji wybrać, by mieć pewność, że będzie to
    działać poprzez GPRS, czyli łącze, które częściej znika niż jest dostępne.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 2. Data: 2011-02-09 12:20:38
    Temat: Re: [OT?] ARM -> Linux -> Baza danych
    Od: Rysio <o...@p...pl>

    Zaczal bym od szukania SDK do tego sprzeta. Polecam denx www.denx.de

  • 3. Data: 2011-02-09 14:20:05
    Temat: Re: ARM -> Linux -> Baza danych
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 9 Lut, 11:28, "Andrzej W." <a...@w...pl> wrote:
> [...]
    > Jaką bazę i mechanizm replikacji wybrać, by mieć pewność, że będzie to
    > działać poprzez GPRS, czyli łącze, które częściej znika niż jest dostępne.

    Pytanie troche nie na te grupe ale zasugeruje albo uzycie sqlite albo
    mysql.
    Zrozumialem ze tam bedzie prawie zwykly linux wiec i binarki bazy czy
    biblioteki beda dostepne "z pudelka".
    Nie napisales wiele na temat tego co ta baza bedzie robic ani jaki
    rodzaj danych bedzie przesylany.
    Cala baza ma sie replikowac po gprs?
    Jesli dane zbierane beda liczbowe to moze zobacz czy rrd ci podpasuje.

  • 4. Data: 2011-02-09 20:32:24
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2011-02-09 13:20, Rysio pisze:
    > Zaczal bym od szukania SDK do tego sprzeta. Polecam denx www.denx.de

    Cytat z FAQ producenta:
    "Telit provides, free of charge, a complete Development Environment
    working under Microsoft Windows XP. The Environment consists of
    different Open Source Software: coLinux, Xming and Eclipse IDE. "

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 5. Data: 2011-02-09 20:57:10
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2011-02-09 15:20, ptoki pisze:
    > Pytanie troche nie na te grupe ale zasugeruje albo uzycie sqlite albo
    > mysql.

    Zastanawiam się czy to nie za mocne na moje potrzeby.

    > Zrozumialem ze tam bedzie prawie zwykly linux wiec i binarki bazy czy
    > biblioteki beda dostepne "z pudelka".

    Z binarkami na ARM9 to nie wiem czy będzie tak łatwo, ale myślę, że da
    się skompilować.

    > Nie napisales wiele na temat tego co ta baza bedzie robic ani jaki
    > rodzaj danych bedzie przesylany.

    Masz rację, nie za dużo napisałem.
    Urządzenie ma czytywać dane z maksymalnie 30 czujników raz na sekundę.
    Będzie tego więc ok. 30 słów (30x16 bitów) na sekundę.
    Rekordy w bazie nie będą edytowane, tylko co jakiś czas usuwane (FIFO).
    Indeksy raczej nie są potrzebne, dane są zapisywane zgodnie z czasem ich
    powstania. Zamiast indeksów planuję dodatkowe bazy w których będę
    zapisywał wartość średnią, maksymalną i minimalną np. co minutę i co
    godzinę. Pozwoli to generować lokalnie wykresy bez konieczności
    przeglądania całej bazy danych.

    > Cala baza ma sie replikowac po gprs?

    Replikacja to właściwie nie w pełni trafne określenie.
    Po nawiązaniu połączenia urządzenie ma wysyłać wszystkie nowe dane do
    centralnego serwera. Transmisja musi być w pełni odporna na zaniki
    łączności.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 6. Data: 2011-02-09 21:19:54
    Od: Daniel Podlejski <u...@u...eu.org>

    Andrzej W. napisał:

> [...]
    > zapisywał wartość średnią, maksymalną i minimalną np. co minutę i co
    > godzinę. Pozwoli to generować lokalnie wykresy bez konieczności

    RRD - http://oss.oetiker.ch/rrdtool/

    [ FUT: pl.comp.os.linux ]
    --
    Daniel Podlejski

  • 7. Data: 2011-02-09 21:25:43
    Od: Cezar <c...@B...pl>

    On 09/02/2011 22:13, Ronald Kuczek wrote:

    > Jeśli to linuks i da się na tym postawić mysql to bym spróbował.
    > Mechanizm replikacji dobrze udokumentowany i równie dobrze działający.

    ale przy slabym polaczeniu nie liczyl bym na replikacje mysql, zwlasza
    gdy zerwie polaczenie podczas replikacji rekordu.

    moze lokalnie cos w stylu rrdtool a replikacje zrobic za pomaca message
    queue (dowolnego typu)

    c.

  • 8. Data: 2011-02-09 21:50:30
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 09.02.2011 21:57, Andrzej W. pisze:

> [...]
    > Będzie tego więc ok. 30 słów (30x16 bitów) na sekundę.
    > Rekordy w bazie nie będą edytowane, tylko co jakiś czas usuwane (FIFO).
    To może skoro dane mają określony rozmiar to jeden duży plik zawierający
    na początku opis w którym rekordzie "zaczyna się" baza a potem kolejne
    wpisy?

> [...]
    > zapisywał wartość średnią, maksymalną i minimalną np. co minutę i co
    > godzinę. Pozwoli to generować lokalnie wykresy bez konieczności
    proponuję się przyjrzeć RRDtools

> [...]
    > Po nawiązaniu połączenia urządzenie ma wysyłać wszystkie nowe dane do
    > centralnego serwera. Transmisja musi być w pełni odporna na zaniki
    rsync?

    Michoo

  • 9. Data: 2011-02-09 21:56:30
    Od: "4CX250" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej W." <a...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:iiuvg0$3f3$1@mx1.internetia.pl...

> [...]
    > (FIFO).
    > Indeksy raczej nie są potrzebne, dane są zapisywane zgodnie z czasem

    A jaki długi okres kolekcji planujesz?
    Po jednym dniu z samych tylko 30tu czujników będziesz miał już ponad
    5MB do przesunięcia co sekundę w FIFO. Po 7 dniach 35MB co sekundę. Ja
    bym zdefiniował bazę o jakiejś zadanej z góry wielkości i rekordy
    umieszczał według indeksu "chodzącego" w kółko.

    Marek

  • 10. Data: 2011-02-09 22:13:36
    Od: Ronald Kuczek <k...@k...pl>

> [...]

    Jeśli to linuks i da się na tym postawić mysql to bym spróbował.
    Mechanizm replikacji dobrze udokumentowany i równie dobrze działający.

    RK