  • 1. Data: 2014-10-25 18:13:19
    Temat: Obiektyw szerokokątny do pomieszczeń itp
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Czy istnieje jakaś grupa obiektywów o szerokim kącie nie
    zniekształcających linii pionowych/poziomych? Chodzi mi o ogniskową
    krótszą zdecydowanie od 24mm. Zależy mi na mocowaniu Sony A.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2014-10-25 18:36:36
    Temat: Re: Obiektyw szerokokątny do pomieszczeń itp
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-10-25 18:13, Marek wrote:
    > Czy istnieje jakaś grupa obiektywów o szerokim kącie nie
    > zniekształcających linii pionowych/poziomych? Chodzi mi o ogniskową
    > krótszą zdecydowanie od 24mm. Zależy mi na mocowaniu Sony A.

    http://www.sony.pl/electronics/aparaty-obiektywy/sal
    1635z

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 3. Data: 2014-10-25 18:46:32
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-10-25 o 18:36, Piotr Kosewski pisze:

    > http://www.sony.pl/electronics/aparaty-obiektywy/sal
    1635z

    Czy na 100% on nie zniekształca?
    Na jakiej podstawie można ustalić czy dany obiektyw będzie spełniał
    kryteria czy nie? Czy chodzi tylko o ogniskową czy jeszcze jakieś
    właściwości?

    Pomijam fakt, że Vario-Sonary są w absurdalnych cenach. Preferuję inne -
    może być też stałoogniskowy.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 4. Data: 2014-10-25 19:04:28
    Od: trolling tone <az_anyad@org>

    W dniu 2014-10-25 o 18:46, Marek pisze:

    1635z

    > Czy na 100% on nie zniekształca?

    http://www.optyczne.pl/163.6-Test_obiektywu-Sony_Car
    l_Zeiss_Vario_Sonnar_16-35_mm_f_2.8_T*_SSM_Dystorsja
    .html

  • 5. Data: 2014-10-25 19:46:45
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-10-25 o 19:04, trolling tone pisze:

    > http://www.optyczne.pl/163.6-Test_obiektywu-Sony_Car
    l_Zeiss_Vario_Sonnar_16-35_mm_f_2.8_T*_SSM_Dystorsja
    .html

    Dzięki.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 6. Data: 2014-10-25 20:02:22
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Samstag, 25. Oktober 2014 18:13:27 UTC+2 schrieb Marek:
> [...]
    > zniekształcających linii pionowych/poziomych? Chodzi mi o ogniskową
    > krótszą zdecydowanie od 24mm. Zależy mi na mocowaniu Sony A.

    przeciez to pytanie nie ma sensu w dobie fotografii cyfrowej+

    kazdy pojedynczy pixel jest wyliczany i to przez interpolacje.
    Nie ma najmniejszego problemu tak wyliczyc obraz , ze geometyczne wady optyki jak np
    dystorsja zostaja calkowice skorygowane.
    dystorsja przy aktualnej rozdzielczosci matryc i optyki jest praktycznie korygowana
    bezstratnie. podobnie wineta.

    obraz z kazdego obiektywu da sie skorygowac - sa do tego fabryczne profile , albo tez
    bezplatne software, ktore pozwala stworzyc wlasnorecznie profil posiadanego
    egzemplarza obiektywu.

    nie tylko mozna korygowac wady geometrii , ale w ogole wybrac odpowiedni rodzaj
    projekcji ( np. mercator , vadutismo , panini , rectilinearny itd - czego dusza
    zapragnie). Obiektywy shift/tilt nie maja wiecej racji bytu.

  • 7. Data: 2014-10-25 22:01:59
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <m2gk5e$leg$1@news.icm.edu.pl>, Marek <p...@s...com>
    wrote:

> [...]
    > właściwości?
    >
    > Pomijam fakt, że Vario-Sonary są w absurdalnych cenach. Preferuję inne -

    Jesli cena ci sie nie podoba, moze pomysl o Samyangu 10 albo 14mm.
    A znieksztalcenia do skorygowania na kompie...
    --
    TA

  • 8. Data: 2014-10-25 22:11:42
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2014-10-25 19:46, Marek pisze:

    l_Zeiss_Vario_Sonnar_16-35_mm_f_2.8_T*_SSM_Dystorsja
    .html

    > Dzięki.

    To ciekawe, że wolisz pytać tu i zastać odesłanym do optycznych,
    zamiast zacząć od tego serwisu i podobnych.

    JD

  • 9. Data: 2014-10-25 22:28:16
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-10-25 18:46, Marek wrote:
    > Czy na 100% on nie zniekształca?

    Na 100% to każdy obiektyw zniekształca. Podobnie jak ludzkie oko.
    Nawet gęsty gaz (np. otaczające Cię powietrze) zaburza obraz.

    W przypadku ogniskowych poniżej 24mm musisz się liczyć ze sporymi
    zaburzeniami.

    > Na jakiej podstawie można ustalić czy dany obiektyw będzie spełniał
    > kryteria czy nie? Czy chodzi tylko o ogniskową czy jeszcze jakieś
    > właściwości?

    Właściwość o nazwie "jakość projektu i wykonania".
    Sony nie jest niestety czołową firmą optyczną na rynku foto. Czasem
    jakiś obiektyw im się uda, a czasem nie. Ten 16-35 jest znośny, a za
    $1500 byłby zupełnie przyzwoity. Dodatkowe $500 płacisz za logo Zeiss
    i za to, że jesteś w "innowacyjnym" systemie z najtańszym na rynku
    korpusem FF.

    > Pomijam fakt, że Vario-Sonary są w absurdalnych cenach. Preferuję inne -
    > może być też stałoogniskowy.

    Wybrałeś sobie system z obiektywami w absurdalnych cenach.
    To już Twój problem. :)

    Co do stałoogniskowej konkurencji, to jest kilka stałek między 14
    i 20mm. Te tańsze będą koślawić obraz tak jak topowe zoomy.
    Chyba najlepiej wypadają Zeiss Distagon, ale nie robią ich pod A-mount.

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 10. Data: 2014-10-26 08:08:35
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Samstag, 25. Oktober 2014 22:26:15 UTC+2 schrieb Piotr Kosewski:

    > Na 100% to każdy obiektyw zniekształca. Podobnie jak ludzkie oko.
    > Nawet gęsty gaz (np. otaczające Cię powietrze) zaburza obraz.

    probem nie polega w znieksztalceniu obiektywu.

    nie da sie dokonac projekcji przestrzeni 3d na plaszczyzne zdjecia przy zachowaniu
    zgodnosci , katow , odleglosci , prostoliniowsci , ksztaltow.
    obiektywy ktore stosujemy sa albo rectylinearne , czyli zachowujace prostoliniowosc
    ( te " normalne" ) albo fisheye , ktore maja projekcje gdzies pomiedzy
    rownoodstepnoscia katowa , a zgodnoscia katowa ( stereograficzne).

    najwiekszy blad przy fotografowaniu wnetrz moze popelnic nie optyka a fotograf
    decydujac sie na bledny wybor obiektywu ultra szerokokatnego (UWW).
    otoz obiektywy szerokokatne przy fotgrafowaniu na malych odleglosciach zachowuja sie
    prawidlowo tak jak maja sie zachowywac w projekcji prostoliniowej - tzn dochodzi do
    deformacji ksztaltu ( musi tak byc - rozciagniecie ) . I nie ma zlituj sie , zaden
    zeiss , zaden canon , nikon za 20 000 nie pomoze.

    fotografowanie wnetrza jednym szerokim UWW jest zlem koniecznym i nalezy sobie zadac
    pytanie , czy mozna to zrobic lepiej , nie uciekajac sie do zla koniecznego.

    oczywiscie , ze mozna robiac zdjecia na dluzszej ogniskowej np zamiast 20 mm - na 40
    milimetrach i je skladajac panoramicznie.
    wynik ostateczny jest postrzegany bardziej jako naturalny no i ma wieksza
    rozdzielczosc , czyli zawiera wiecej szczegolow.

    wady optyczne UWW w praktyce nie odgrywaja zadnej roli , gdyz sa praktycznie
    korygowalne elektronicznie bezstratnie - poza jedna - spadkiem ostroci/
    rozdzielczosci przy brzegach , co musi w jakims stopniu wystapic w UWW. Tego sie
    wyliczyc nie da. Reszta wad jest bez wiekszego znaczenia.
    Przy wnetrzach duza role odgrywa jakosc powlok przeciwodblaskowych i aberacje .
    Negatywne skutki beda widoczne w okolicach okien, ale tutaj przychodzi z pomoca
    znajomosc techniki fotografowania - da sie zapobiec odblaskom - aberacje w stopniu
    wystarczajacycm skorygowac elektronicznie.

    slowem trywializujac - po cholere UWW do wnetrz , jesli ma byc dobrze i naturalnie ?

    tyle w temacie
    dziekuje za uwage.