  • 111. Data: 2018-06-22 10:11:57
    Temat: Re: Off topic samochód elektryczny
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    On Friday, June 22, 2018 at 6:03:38 PM UTC+10, Myjk wrote:
    > Thu, 21 Jun 2018 19:07:49 -0700 (PDT), Iguan_007

    > Nie dają różnych planów taryfowych dążących do ograniczania zużycia energii
    > w dzień i przekierowania zużycia poza szczyt, jak w PL? Choć w sumie jak
    > energii w dzień jest tania i jest jej tak dużo że nie ma co z nią robić, to
    > faktycznie nie ma to sensu. Wychodzi na to, że ktoś nieźle dał dupy z
    > planowaniem bilansu.

    Sa rozne plany, ale ciezko przekierowac glowne zrodlo popytu (klimatyzaje) poza
    szczyt.

    > No właśnie, wg mnie ten pomysł Muska to tylko reklama. Sensu to żadnego
    > większego nie ma. Nie takie pojemności.

    Wrecz przeciwnie. Przy cenach ustalanych w sposob w jaki sa tutaj ustalane, 10MW
    szybkoreagujacej produkcji moze znaczyc roznice pomiedzy $100 a $14000. Liczy sie
    czas reakcji

    > "Falowce" też robią?

    Nie, za drogo w porownaniu do wiatru i PV.

    Duzo tego, nie robia juz wrazenia.

  • 112. Data: 2018-06-22 10:16:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Iguan_007" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    On Friday, June 22, 2018 at 5:43:27 PM UTC+10, J.F. wrote:

    >Niby tak, ale jesli mozesz oszczedzic to dlaczego tego nie zrobic :)

    >W moim stanie okolo $250 teraz (przed 6 wieczor)

    Ale to licznik wyswietla, czy trzeba sprawdzac na www, i dowiesz sie
    dopiero z rachunku ?

    U nas niby tez gielda, ale cena dla klienta sztywna.
    Jak te sieci sie rozliczaja, to jestem ciekaw.

    >Jesli to bardziej skomplikowane. Elektrownie uczestnicza tez w
    >rynkach instrumentow pochodnych.
    >Mozesz sprzedac np. kontrakt "$300 cap" gdzie otrzymujesz premie za
    >sprzedany instrument pochodny, ale placisz roznice pomiedzy cena spot
    >a $300.

    Ale tak to chyba moze zarabiac kazdy - nie musi miec elektrowni :-)

    >Jesli mozesz ograniczyc skoki powyzej $300 to masz wieksza szanse na
    >zysk z kontraktow.
    >Te rynki sa bardzo rozbudowane i nie bedziesz latwo w stanie
    >stwierdzic czy sumarycznie producent energii traci czy zyskuje
    >generujac chwilowo przy danej cenie spot.
    > Zaleznie od technologii, elektrownie uzywaja rozych kontraktow. Przy
    > weglowych bedzie to raczej swap czy opcja, przy baterii czy hydro
    > bedzie to raczej cap.

    Tak czy inaczej - obecnie jak piszesz sa duze wahania, i taka bateria
    sie inwestorowi oplaca.
    Jak zbuduje duzo takich baterii, to wahania beda male i wahania cen
    tez male, i baterie przestana sie oplacac :-)

    >Dodatkowym zrodlem dochodu moze byc usluga szybkiego stabilizowania
    >wahan czestotliwosci sieci - za to operator rynku tez placi.

    Po tym co sie ostanio dzialo w Europie, to sie nie dziwie, choc cala
    sprawa jest ciagle dla mnie dosc dziwna.

    >Klient indywidualny nie jest wystawiony na cene spot. On ma stala
    >taryfe.

    A widzisz. Czyli zadanie dla sieci aby zoptymalizowac sobie dostawy.

    > Ale masz racje - w dluzszym terminie skoki cen zostana przeniesione
    > na taryfe bo sa kosztem dostawcy pradu.

    Tylko usrednione.

    Moze nie bedzie tak zle, a moze ... juz macie dosc drogi prad.
    No coz - w Niemczech udalo sie raz zejsc z cena ponizej zera.

    Ale ... jak prad z solarow i wiatrakow potanieje, a to sie chyba juz
    stalo, i bedzie duzo takich niepewnych zrodel,
    to bedzie (nie)ciekawie :-)

    Na szczescie Australia w dobrej strefie lezy - im lepiej Slonce
    grzeje, tym wiecej pradu dla klimatyzatorow trzeba.
    U nas nie ma tak dobrze :-(

    J.

  • 113. Data: 2018-06-22 10:24:51
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2018-06-22 o 09:50, J.F. pisze:

    > Ale czy masz trojnik z nakretka lub zaworem i "tu mozna przylaczyc
    > kuchenke"

    Ja mam trójnik, jeden koniec idzie do kotła C.O., drugi do kuchni ale
    mam go zaślepionego bo używam indukcji, rura w kuchni jest "na zapas".
    Mój ojciec ma natomiast C.O. i kuchenkę rezerwową w piwnicy i ma na
    końcu rury zawór kulowy, a za nim giętki wąż do kuchenki.
    Obie instalacje wykonane w miedzi i połączone twardym lutem, ten lut
    jest wymagany w instalacjach gazowych. W razie pożaru budynku nie wytopi
    się podobno i nie dojdzie do rozszczelnienia instalacji gazowej.

  • 114. Data: 2018-06-22 10:46:02
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    On Friday, June 22, 2018 at 6:16:44 PM UTC+10, J.F. wrote:

    > Ale to licznik wyswietla, czy trzeba sprawdzac na www, i dowiesz sie
    > dopiero z rachunku ?

    Nie, to cena na rynku hurtowym. Jako indywidualny konsument nie masz na to
    ekspozycji. To koszt Twojego dostawcy pradu i zostanie przeniesiony w przyszlych
    taryfach.

    > U nas niby tez gielda, ale cena dla klienta sztywna.
    > Jak te sieci sie rozliczaja, to jestem ciekaw.

    Masz 2 rynki instytucjonalne na ktorych dzialaja elektrownie, dostawcy energii i
    posrednicy typu banki:
    - rynek spot gdzie cena jest ustalana co 5-minut na podstawie przeciecia krzywej
    popytu i podazy
    - rynek kontraktow PPA/instrumentow pochodnych (gielda) gdzie mozesz zabezpieczyc
    pozycje na kilka lat do przodu.

    i rynek konsumencki gdzie dostawca ustala taryfe na podstawie swoich kosztow.
    Oczywiscie wraz ze zmiana kosztow zmienia sie i taryfa (ale nie co 5 minut).

    > Ale tak to chyba moze zarabiac kazdy - nie musi miec elektrowni :-)

    Moze, ale jest to ryzykowne i np. banki czy inni uczestnicy rynku nie maja otwartych
    tak duzych pozycji "outright". W uproszczeniu:
    - sprzedajesz kontrakt cap $300 za $5/MWh.
    - cena spot skacze do $14000/MWh
    -jesli masz elektrownie ktora jest w stanie zareagowac podczas skoku to tracisz
    $14000 na kontrakcie, zyskujesz $14000 na rynku spot (bo geneujesz). Nadal masz
    +$5/MWh z premi (minus koszty elektrowni).
    - jesli nie masz elektrowni to tracisz $13995 za MWh - nie masz przeciwstawnej
    pozycji spot

> [...]
    > Jak zbuduje duzo takich baterii, to wahania beda male i wahania cen
    > tez male, i baterie przestana sie oplacac :-)

    I prawidlowo - tak wlasnie powienien dzialac mechanizm rynkowy. Niedobor podazy
    powoduje wyzsze ceny co w rezultacie przyciaga inwestycje. Po nasyceniu ceny spadaja
    i tym samym zmniejsza sie ilosc kapitalu sklonnego do wejscia w rynek.

    > A widzisz. Czyli zadanie dla sieci aby zoptymalizowac sobie dostawy

    Dostawca energii musi ja kupic. Ma staly przychod (ustalona na ten moment taryfe) i
    zmienny koszt (rynek spot). Jakiego narzedzia uzyje do ustabilizowania kosztu to juz
    jego sprawa. Jest firma komercyjna, wiec bedzie robic to tak zeby miec zysk. Nie ma
    centralnego sterowania.

    > Tylko usrednione.

    Jesli dostawca ma wyzsze koszty to odbiorca zaplaci wiecej za prad. Nie w tym samym
    momencnie bo taryfy nie sa ustalane co 5 minunt, ale dostawca musi miec zysk zeby nie
    zbankrutowal.

    > Moze nie bedzie tak zle, a moze ... juz macie dosc drogi prad.
    > No coz - w Niemczech udalo sie raz zejsc z cena ponizej zera.

    Cena ponizej zera to nic dziwnego. Elektrownie weglowe wola zaplacic za dostarczenie
    energii niz ponosic koszty wygaszenia pieca. Wiekszosc elektrowni weglowych ma czesc
    MW wystawiana za -$1000/MWh. Jesli popyt spadnie do tego poziomu to cena bedzie
    ujemna:
    http://www.wattclarity.com.au/wordpress/wp-content/u
    ploads/2014/07/2014-07-09-ez2view-bids-past20days1.p
    ng

  • 115. Data: 2018-06-22 11:36:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Thu, 21 Jun 2018 19:06:38 -0700 (PDT), Iguan_007
    >Licząc dolar australijski po dzisiejszym kursie 2.8 zł wychodzi 1kWp
    >poniżej 3000 zł. U nas nie mniej niż 4300 zł (brałem wycenę w
    >kwietniu) --

    Oni tam chyba VAT nie maja :-)
    No i blizej producenta są :-)

    No i czy tez pytales o 5kW system ? Bo to nie musi byc liniowe.

    ity-Market-NEM/Data-dashboard

    >Nieźle. Ale tu jednak wychodzi brak spójności polityki energetycznej,
    >bo
    >wraz ze wzrostem ilości OZE, powinno być odpowiednio zbilansowane,
    >tj.
    >powinny być tworzone (najlepiej naturalne) akumulatory. Oczywiście to
    >kosztuje, i to niemało,

    I kto ma za to zaplacic :-)

    > ale raczej nie więcej niż późniejsze koszty
    >produkcji energii ze źródeł konwencjonalnych (co idealnie widać po
    >powyższych kosmicznych kosztach).

    akumulator na 1kWh ... olowiowy trakcyjny niby jeszcze nie taki drogi,
    z falownikiem to sie chyba moze zblizyc do 3000 zl :-)

    >To jest logiczne. Ale to znowu pokłosie tego, że energia
    >konwencjonalna
    >jest tracona w dzień. Czyli jw. elektrownie powinny inwestować w
    >akumulatory. Problem w tym, że z wodą w Australii chyba kiepsko. ;)

    Zalezy jaka. Oceaniczna w nieograniczonej ilosci :-)

    >Natomiast myślę, że w PL tak nie będzie nigdy, bo OZE, nawet jeśli
    >się
    >jeszcze rozwinie, to nie będzie działać sprawnie przez 3-4 miesiące w
    >roku.
    >To zbyt długo aby ot tak pozamykać elektrownie konwencjonalne.

    Trzeba zobaczyc jutro statystyki - wczoraj mialem +30C, dzis +20,
    solary do napedzania klimatyzatorow znakomite :-)
    A g* - po burzach dzis sporo kraju bez pradu :-(

    >Jak będą
    >takie wakacje jak w 2016 i 2017 to w ogóle mizeria (kiedy to może 3x
    >klimatyzator włączyłem).

    Ja tam pamietam upaly i w poprzednich latach - fakt, to byl moze
    miesiac razem.

    Ale jak nie bedzie chmur, to nadmiarowe elektrownie mozna wylaczyc.

    No i ciagle wisi nad nami kilka elektrowni gazowych, je mozna szybko
    wlaczac i wylaczac ... tylko ten cholerny gaz z tej niedobrej Rosji
    ale bedzie rura z Norwegii i trzeba bedzie gaz spalic :-)

    >W Australii zapewne tak, tymczasem tu odnosiłem się do PL -- gdzie w
    >lato
    >brakuje mocy głównie w dzień a w nocy zapotrzebowanie spada na tyle,
    >że
    >prąd rozdają za darmo żeby tylko zachęcić do jego spożytkowania.
    >Dlatego
    >ciągle się u nas mówi o rozwijaniu elektrowni -- ale nikt nie chce
    >tego
    >robić, bo to się elektrowniom zwyczajnie nie opłaca.

    No ale jak brakuje w dzien, to trzeba PV stawiac, a nie elektrownie
    weglowe :-)

    >W Australii zaś, jak już wspominałem, rozwiązaniem powinny być
    >właśnie
    >przepompownie szczytowo-pompowe, które by wykorzystały nadmiar
    >energii
    >solarnej w dzień i oddały po południu wspomagając elektrownie
    >konwencjonalne, by na noc zostały już tylko same elektrownie.
    >Budowanie
    >magazynów na bateriach (Musk) to IMHO poroniony pomysł.

    Czemu - skoro juz doszlismy do tego, ze magazyn energii potrzebny, to
    technologia dowolna.
    Ale o ile pamietam, to w Australii jest troche gorek w wilgotnej
    strefie, to moze taka najlepsza.

    Ciagle jest jeszcze opcja np ogniw paliwowych i zbiornikow wodoru.

    >Nieźle.

    Te AU$70 = 20gr/kWh to chyba zblizone do ceny pradu z wegla u nas, ale
    $23 ... tak juz spadly ceny paneli, czy za taki prad to jak smieci sie
    placi ... czy jedno i drugie ?

    J.

  • 116. Data: 2018-06-22 12:22:19
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    JF,
    >e AU$70 = 20gr/kWh to chyba zblizone do ceny pradu z wegla u nas, ale
    $23 ... tak juz spadly ceny paneli, czy za taki prad to jak smieci sie
    placi ... czy jedno i drugie ?

    Spadly ceny paneli ich efektywnosc oraz koszt kapitalu. Zobacz link z Bloomberga
    ktory podalem wyzej.

    Kolejna sprawa to wplyw tych projektow na cene spot.Jesli farmy PV obnizaja cene spot
    w srodku dnia i jest tych farm coraz wiecej to druga strona dlugoterminowego
    kontraktu PPA (odbiorca energii) nie ma zachety zeby sie kontraktowac za wyzsza cene.
    Generator PV moze uatrakcyjnic swoj profil np. przez uzycie bateriii i przesuniecie
    produkcji poza typowy profil "czysto sloneczny" - to mogloby wplynac na lepsza cene
    kontraktu.

  • 117. Data: 2018-06-22 12:26:55
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    *oczywiscie -wzosla- efektywnosc. Pisze z telefonu i mi zjadlo czesc tekstu.

  • 118. Data: 2018-06-22 12:42:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Iguan_007" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >Masz 2 rynki instytucjonalne na ktorych dzialaja elektrownie,
    >dostawcy energii i posrednicy typu banki:
    >- rynek spot gdzie cena jest ustalana co 5-minut na podstawie
    >przeciecia krzywej popytu i podazy

    No i u nas "dostawca" ma tez elektrownie.

> [...]
    >i rynek konsumencki gdzie dostawca ustala taryfe na podstawie swoich
    >kosztow. Oczywiscie wraz ze zmiana kosztow zmienia sie i taryfa (ale

    Ale ja o czym innym - przybylo u nas dostawcow(dystrybutorow)
    "wirtualnych", co to tylko fakture wystawiaja, albo i maja swoje siec
    dystrybycji, ale w innym regionie.
    I teraz - w sieci jest duze zapotrzebowanie na prad, trzeba dokupic
    ... ktory operator ma zaplacic ?
    Powiedzmy ze sie jakos podzielą tymi kosztami, wysokimi bo w
    szczycie, a potem pojda inkasenci, i sie np okaze ze klienci jednego
    operatora tylko w nocnej taryfie nabili rachunki. To czemu zaplacil za
    prad z elektrowni w szczycie ?

    Teraz te elektroniczne liczniki, mozna chyba na biezaco rozliczac, ale
    czy juz wszystkie wymieniono ?

    >Moze, ale jest to ryzykowne i np. banki czy inni uczestnicy rynku nie
    >maja otwartych tak duzych pozycji "outright". W uproszczeniu:

    Na calym swiecie na gieldach tak handluja i nie maja problemow - tzn
    owszem - czasem sie zarabia, czasem bankrutuje :-)

> [...]
    >to tracisz $14000 na kontrakcie, zyskujesz $14000 na rynku spot (bo
    >geneujesz). Nadal masz >+$5/MWh z premi (minus koszty elektrowni).

    tej straty to nie bardzo rozumiem. Sprzedalem, to powinienem sie
    wywiazac z dostawy.
    I strata jest taka, ze sprzedalem za $300, podczas gdy moge sprzedac
    za $14000.
    No ale nie bylo wiadomo ile bedzie spot, wiec moglo sie okazac, ze
    bede musial sprzedac za $50.

    >- jesli nie masz elektrowni to tracisz $13995 za MWh - nie masz
    >przeciwstawnej pozycji spot

    Chyba ze wczesniej kupiles kontrakt cap na dostawe, po $290 :-)

    >Jesli dostawca ma wyzsze koszty to odbiorca zaplaci wiecej za prad.
    >Nie w tym samym momencnie bo taryfy nie sa ustalane co 5 minunt, ale
    >dostawca musi miec zysk zeby nie zbankrutowal.

    Tylko ze nawet gdy momentami cena jest bardzo wysoka, to jak sie
    okaze, ze rzadko i niewiele jest tak kupowane, to i wplyw na koszty
    bedzie niewielki.

    Co dalej doprowadzi do tego, ze inwestycji nie bedzie i pradu
    zabraknie :-)

    >Cena ponizej zera to nic dziwnego.
    >Elektrownie weglowe wola zaplacic za dostarczenie energii niz ponosic
    >koszty wygaszenia pieca.

    Az tak sie nie znam - ale czy nie moga przejsc na bieg jalowy, zeby do
    produkcji nie doplacac dodatkowo ?

> [...]
    >http://www.wattclarity.com.au/wordpress/wp-content/
    uploads/2014/07/2014-07-09-ez2view-bids-past20days1.

    Jak to rozumiec - ze jednoczesnie sa oferty po $10000/MWh i po $-1000
    ?
    O ile rozumiem, ze jakas elektrownia sobie wystawi taka wysoka, bo
    moze ktos kupi, ale te ujemne to powinny zaraz zniknac z rynku ...

    I tych ofert jak rozumiem jest na ~40GW - to jest cala produkcja
    Australii ?
    Nie powinno byc tak, ze sporo jest sprzedawane terminowo, wiec na
    rynku spot jest tylko drobna czesc ?

    J.

  • 119. Data: 2018-06-22 13:24:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Iguan_007" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    JF,

    >Spadly ceny paneli ich efektywnosc oraz koszt kapitalu. Zobacz link z
    >Bloomberga ktory podalem wyzej.

    Ale az tak, zeby 3 razy ? Albo i wiecej, bo mowilo sie, ze prad z PV
    drozszy niz zwykly.

> [...]
    >Generator PV moze uatrakcyjnic swoj profil np. przez uzycie bateriii
    >i przesuniecie produkcji poza typowy profil "czysto sloneczny" - to

    Tylko tu masz kontrakt dlugoterminowy.
    Wiec inwestor musial sobie jakos skalkulowac, ze to mu sie oplaci, co
    mnie troche dziwi.

    Bo ze odbiorca nie chial dac duzo, wiedzac ze to niepewne zrodlo, i ze
    prawpopodobnie bedzie mial nadmiar pradu gdy akurat jest on tani, to
    wcale nie dziwne.

    Ile pisales o teraz kosztuje - ~$5k/5kW czyli $1M/MW ?

    To sie zwroci po 44 tys h, czyli ~10 lat przy 12h pracy dziennie ...
    nie za duzo tych godzin ? Ogniwa chyba obracac trzeba ...

    Hurtem taniej, czy po prostu inwestor przyparty do muru, i musial
    sprzedac po kosztach ?

    J.

  • 120. Data: 2018-06-22 14:31:53
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2018-06-22 o 10:11, Iguan_007 pisze:

    > Duzo tego, nie robia juz wrazenia.

    Poczekaj aż się zaczną palić.;)