  • 101. Data: 2018-06-21 21:56:34
    Temat: Re: Off topic samochód elektryczny
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 21 Jun 2018 18:35:30 +0200, nadir napisał(a):

    > Czy ja wiem? Zamiast wymieniać butlę z gazem wymieniasz zbiornik z
    > benzyną.

    Nie wymieniasz, tylko dolewasz z kanistra.

    > Jak ktoś się martwi o BHP, to można zrobić dedykowane,
    > napełnione zbiorniki z odwrotnymi gwintami jak do LPG i sprzedawane tak
    > jak obecne butle LPG.

    Trudno powiedziec. Ta benzyna obecnie jest odparowywana, i pali sie
    juz gaz. Tylko:
    -mozna to robic w dodatkowym parowniku, wymaga pompki ... i
    odpowietrzenia w zbiorniku.

    -mozna podgrzewac caly zbiornik, wtedy odpowietrzenie zabronione,
    tylko podgrzac cala butle trzeba ..

    J.

  • 102. Data: 2018-06-21 22:56:56
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2018-06-21 o 21:56, J.F. pisze:

    > Nie wymieniasz, tylko dolewasz z kanistra.

    Ale ja mam na myśli, że dolewasz do zbiornika na stacji, może być
    specjalny/dedykowany, właśnie po to, żeby nie przelewać w domu. I
    rozmiar zbiornika też ograniczony, tak jak dla gazu.

    > Trudno powiedziec. Ta benzyna obecnie jest odparowywana, i pali sie
    > juz gaz. Tylko:
    > -mozna to robic w dodatkowym parowniku, wymaga pompki ... i
    > odpowietrzenia w zbiorniku.

    Pompka do nadciśnienia wystarczy, coś pod ten deseń:
    https://www.youtube.com/watch?v=lPEF0SiPdDk

    > -mozna podgrzewac caly zbiornik, wtedy odpowietrzenie zabronione,
    > tylko podgrzac cala butle trzeba ..

    To już trochę za bardzo skomplikowane i niebezpieczne.

  • 103. Data: 2018-06-21 23:05:26
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2018-06-21 o 21:50, J.F. pisze:

    > Moze inspektor wymaga zaspawania nakretki na tym trojniku, lub
    > dokrecenia kuchenki.

    Ja mam instalację gazu zrobioną na miedzi i polutowane twardym lutem, to
    w/g ludzi od gazu wystarcza.

    > Nie wiem jak przepisy - ale mechaniczna nie wystarczy do kuchni z
    > gazem ?

    Jak jest w pomieszczeniu gaz, to nie może być wentylacji mechanicznej i
    to właśnie przepisy zabraniają.

  • 104. Data: 2018-06-22 04:06:38
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    Myjk

    >Dlatego prosiłem o cenę 1kWp PV w Australii żeby sobie trochę porównać.

    System 5kW to koszt okolo $5000. Z tym, ze czesto trafiaja sie jakies dobre oferty
    doplat czy splat bezodsetkowych. Kiedy ja instalowalem swoj system, moj dostawca
    zaproponowal rozlozenie platnosci (bez odsetek) na kilka lat. I przy moim uzytkowaniu
    energii wyszlo na to, ze placac razem za system PV i prad placilem mniej niz za sam
    prad przed instalacja PV.

    >Ale pokrywa dzienne zapotrzebowanie, które zawsze jest najwyższe i zawsze więcej
    kłopotów przy produkcji (szczeólnie w lato, bo upał, a tu trzeba chłodzić).

    Wlasnie przy duzym udziale OZE mamy spadek w popycie i cenie energii w ciagu dnia a
    wzrost po poludniu - zobacz: http://www.aemo.com.au/Electricity/National-Electric
    ity-Market-NEM/Data-dashboard
    Ekstremalnym przypadkiem bylo gorace lato 2017 (Q117). Srednie ceny spot na godzine 5
    po poludniu wyniosly prawie $1000/MWh podczas gdy spot na srodek dnia byl w okolicy
    $130/MWh

    Firmy albo zamykaja elektrownie bazowe bo nie sa w stanie konkurowac z OZE, albo
    podnosza ceny w momentach kiedy producja z OZE spada zeby odrobic straty ze srodka
    dnia.

    >Dzięki temu nie trzeba tak mocno rozwijać elektrowni konwencjonalnych. Zresztą i
    nadwyżkę OZE w dzień można wykorzystać, np.
    stosując przepompownie.

    Tutaj juz nawet nie mowimy o rozwijaniu elektrowni konwencjonalnych bo nie ma to
    jakiegokolwiek ekonomicznego uzasadnienia, szczegolnie w rejonach gdzie PV bardzo
    duzo generuja. Mowimy zeby je wolniej zamykac i zastepowac czyms co moze generowac
    24godz/dobe, chocby PV+pompy/baterie.
    https://about.bnef.com/blog/tumbling-costs-wind-sola
    r-batteries-squeezing-fossil-fuels/

    Tak dla zobrazowania roznicy na rynku instytucjonalnym: w tym miesiacu slyszalem o
    podpisaniu dlugoterminowego PPA (power purchase agreement) na dostawe energii z farmy
    PV z dwojka z przodu ($23/MWh o ile mnie pamiec nie myli). Kontrakty na energie na
    gieldzie na rok finansowy 2019 sa dzisiaj powyzej $70.00/MWh

  • 105. Data: 2018-06-22 04:07:49
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    J.F,

    >A tak konkretnie to ile 1kWh pradu kosztuje ?
    powiedzmy okolo $0.27/kWh (+$1.24/dzien za dostawe)

    >Gorzej z licznikami - choc akurat pojawily sie elektroniczne, ktore moga i co 15
    minut rozliczac.

    Tutaj sa wprowadzane 5-minutowe. Obecnie rynek hurtowy balansuje sie w okresie 5-min
    a rozlicza w 30-min. Od 2021 wszystko przechodzi na 5-min.

    >Tesla wam tam stawia wielka baterie ... ale w sumie to nie taka wielka, na 10 minut
    ;)

    Ta bateria bardzo sie sprawdza ze wzgledu na sposob liczenia cen hutowych "spot" co 5
    minut. Ma szanse na niwelowanie skokow spowodowanych opoznieniona reakcji
    tradycyjnych elektrowni.

    >Wiatr na wybrzezu nie jest stabilny ? Moze warto dodatkowo wiatraki

    Tak, teraz jest pelno tych inwestycji.

    >Co moze przyspieszyc kolejne odejscia.
    >Mowi sie juz troche o "spirali smierci" dla typowych dostawcow
    >energii na rynku malych klientow indywidualnych.
    >Dostawcy chca klientow zatrzymac - czy to oferujac dotowane panele
    >czy mozliwosc aktywniejszego handlowania energia (posrednio na rynku
    >hurtowym).
    >Ale to juz tak poza tematem :)

    >Ewentualnie ... zainwestowac w kopalnie litu i kobaltu, bo Tesla
    PowerWall beda sie dobrze sprzedawac

    Powerwall juz sie zaczynaja sprzedawac. Pewnie bedzie tak jak z PV - zaczna sie
    promocje/doplaty i ludzie masowo zaczna to instalowac. Przy obecnej cenie baterii
    wychodzi mi 14 lat zwrotu - za dlugo bo gwarancja jest tylko na 10 lat. Ale jesli
    cena baterii spadnie, albo energia pojdzie do gory to nie bede sie specjalnie
    zastanawial tylko to zainstaluje.

  • 106. Data: 2018-06-22 09:42:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Iguan_007" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >powiedzmy okolo $0.27/kWh (+$1.24/dzien za dostawe)

    Faktycznie dosc drogo, biorac pod uwage ze u nas ok 60gr z VAT.
    Ale po podzieleniu przez srednie zarobki to juz nie taki drogi :-)

    >Tutaj sa wprowadzane 5-minutowe. Obecnie rynek hurtowy balansuje sie
    >w okresie 5-min a rozlicza w 30-min. Od 2021 wszystko przechodzi na
    >5-min.

    A masz jakas informacje po ile prad teraz ?

    >Ta bateria bardzo sie sprawdza ze wzgledu na sposob liczenia cen
    >hutowych "spot" co 5 minut. Ma szanse na niwelowanie skokow
    >spowodowanych opoznieniona reakcji tradycyjnych elektrowni.

    Jak zniweluje, to nie zarobi na siebie :-)

> [...]
    >Ale jesli cena baterii spadnie, albo energia pojdzie do gory to nie
    >bede sie specjalnie zastanawial tylko to zainstaluje.

    Jak zacznie cena pradu skakac co 5 minut, to moze sie szybciej
    oplacac.

    J.

  • 107. Data: 2018-06-22 09:50:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "nadir" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Ja mam instalację gazu zrobioną na miedzi i polutowane twardym lutem,
    >to w/g ludzi od gazu wystarcza.

    Ale czy masz trojnik z nakretka lub zaworem i "tu mozna przylaczyc
    kuchenke"

    >Jak jest w pomieszczeniu gaz, to nie może być wentylacji mechanicznej
    >i to właśnie przepisy zabraniają.

    Ciekawe. Ta wentylacja jakas slaba, czy boja sie iskrzenia ?

    Zaraz ... cos mi chodzi po glowie, ze w garazach z mechiczna
    wentylacja mozna wjezdzac LPG ...

    J.

  • 108. Data: 2018-06-22 10:01:46
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    On Friday, June 22, 2018 at 5:43:27 PM UTC+10, J.F. wrote:

    > Faktycznie dosc drogo, biorac pod uwage ze u nas ok 60gr z VAT.
    > Ale po podzieleniu przez srednie zarobki to juz nie taki drogi :-)

    Niby tak, ale jesli mozesz oszczedzic to dlaczego tego nie zrobic :)

    > A masz jakas informacje po ile prad teraz ?

    W moim stanie okolo $250 teraz (przed 6 wieczor)

    > Jak zniweluje, to nie zarobi na siebie :-)

    Jesli to bardziej skomplikowane. Elektrownie uczestnicza tez w rynkach instrumentow
    pochodnych. Mozesz sprzedac np. kontrakt "$300 cap" gdzie otrzymujesz premie za
    sprzedany instrument pochodny, ale placisz roznice pomiedzy cena spot a $300. Jesli
    mozesz ograniczyc skoki powyzej $300 to masz wieksza szanse na zysk z kontraktow. Te
    rynki sa bardzo rozbudowane i nie bedziesz latwo w stanie stwierdzic czy sumarycznie
    producent energii traci czy zyskuje generujac chwilowo przy danej cenie spot.
    Zaleznie od technologii, elektrownie uzywaja rozych kontraktow. Przy weglowych bedzie
    to raczej swap czy opcja, przy baterii czy hydro bedzie to raczej cap.

    Dodatkowym zrodlem dochodu moze byc usluga szybkiego stabilizowania wahan
    czestotliwosci sieci - za to operator rynku tez placi.

    > Jak zacznie cena pradu skakac co 5 minut, to moze sie szybciej
    > oplacac.

    Klient indywidualny nie jest wystawiony na cene spot. On ma stala taryfe. Ale masz
    racje - w dluzszym terminie skoki cen zostana przeniesione na taryfe bo sa kosztem
    dostawcy pradu.

  • 109. Data: 2018-06-22 10:03:38
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 21 Jun 2018 19:07:49 -0700 (PDT), Iguan_007

    > powiedzmy okolo $0.27/kWh (+$1.24/dzien za dostawe)

    Nie dają różnych planów taryfowych dążących do ograniczania zużycia energii
    w dzień i przekierowania zużycia poza szczyt, jak w PL? Choć w sumie jak
    energii w dzień jest tania i jest jej tak dużo że nie ma co z nią robić, to
    faktycznie nie ma to sensu. Wychodzi na to, że ktoś nieźle dał dupy z
    planowaniem bilansu.

    > Ta bateria bardzo sie sprawdza ze wzgledu na sposob liczenia cen
    > hutowych "spot" co 5 minut. Ma szanse na niwelowanie skokow
    > spowodowanych opoznieniona reakcji tradycyjnych elektrowni.

    No właśnie, wg mnie ten pomysł Muska to tylko reklama. Sensu to żadnego
    większego nie ma. Nie takie pojemności.

    > Tak, teraz jest pelno tych inwestycji.

    "Falowce" też robią?

    > PowerWall beda sie dobrze sprzedawac

    Ja chcę PW2 do nowego domu (głównie jako UPS "globalny") -- ale w naszym
    ciemnogrodzie nikt tego nie kupuje, w związku z tym nikt też nie sprzedaje.
    Można ściągnąć od niemca, ale wtedy bez gwarancji. :/

> [...]
    > jest tylko na 10 lat. Ale jesli cena baterii spadnie, albo energia
    > pojdzie do gory to nie bede sie specjalnie zastanawial tylko to

    Ponoć Teslę S można wykorzystać jako mobilny powerwall. :) Tylko Ciebie by
    to pewnie nie zadowoliło jak auto stoi cały dzień poza domem. Ale mogliby
    zadaszyć panelami parking PR i tam by mogło się ładować by przywozić
    energię na noc.

    Swoją drogą sprzedają Tesle w Australii -- widuje się je w miarę
    powszechnie na ulicach? W Niemczech, Włoszech czy Francji to widok
    powszechny nawet na autostradach w zimie. Jak jechałem na narty w styczniu
    to co chwilę jakaś Tesla, czy inny Leaf śmigał autostradą.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 110. Data: 2018-06-22 10:06:12
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 21 Jun 2018 19:06:38 -0700 (PDT), Iguan_007

    > System 5kW to koszt okolo $5000.

    Licząc dolar australijski po dzisiejszym kursie 2.8 zł wychodzi 1kWp
    poniżej 3000 zł. U nas nie mniej niż 4300 zł (brałem wycenę w kwietniu) --
    ale ceny na szczęscie z roku na rok spadają, bo jeszcze dwa lata temu
    kosztowały ponad 7k za 1kWp.

    > Z tym, ze czesto trafiaja sie jakies dobre
    > oferty doplat czy splat bezodsetkowych.

    U nas też niby są, w Wawie było 15k dopłaty. Teraz ma się niebawem coś
    pojawić na całe mazowieckie, choć pewnie aż tak dobrej oferty nie będzie.

> [...]
    > kilka lat. I przy moim uzytkowaniu energii wyszlo na to, ze placac razem
    > za system PV i prad placilem mniej niz za sam prad przed instalacja PV.

    Przy takiej cenie za panele to nic dziwnego. ;) U nas też zaczyna się to
    powoli opłacać, pod warunkiem odpowiednio małego domu, względnie szczelnie
    i ciepło wykonanego. Gdyby nie blokowano chin chroniąc europejskich
    producentów paneli, byłoby już dawno taniej. A tak jeszcze pewnie poczekam
    ze 3-5 lat zanim domontuję panele do pompy ciepła i zasilania auta.

> [...]
    > Ekstremalnym przypadkiem bylo gorace lato 2017 (Q117). Srednie ceny spot
    > na godzine 5 po poludniu wyniosly prawie $1000/MWh podczas gdy spot na

    Nieźle. Ale tu jednak wychodzi brak spójności polityki energetycznej, bo
    wraz ze wzrostem ilości OZE, powinno być odpowiednio zbilansowane, tj.
    powinny być tworzone (najlepiej naturalne) akumulatory. Oczywiście to
    kosztuje, i to niemało, ale raczej nie więcej niż późniejsze koszty
    produkcji energii ze źródeł konwencjonalnych (co idealnie widać po
    powyższych kosmicznych kosztach).

    > Firmy albo zamykaja elektrownie bazowe bo nie sa w stanie konkurowac z
    > OZE, albo podnosza ceny w momentach kiedy producja z OZE spada zeby
    > odrobic straty ze srodka dnia.

    To jest logiczne. Ale to znowu pokłosie tego, że energia konwencjonalna
    jest tracona w dzień. Czyli jw. elektrownie powinny inwestować w
    akumulatory. Problem w tym, że z wodą w Australii chyba kiepsko. ;)

    Natomiast myślę, że w PL tak nie będzie nigdy, bo OZE, nawet jeśli się
    jeszcze rozwinie, to nie będzie działać sprawnie przez 3-4 miesiące w roku.
    To zbyt długo aby ot tak pozamykać elektrownie konwencjonalne. Jak będą
    takie wakacje jak w 2016 i 2017 to w ogóle mizeria (kiedy to może 3x
    klimatyzator włączyłem).

> [...]
    > rejonach gdzie PV bardzo duzo generuja. Mowimy zeby je wolniej zamykac
    > i zastepowac czyms co moze generowac 24godz/dobe, chocby

    W Australii zapewne tak, tymczasem tu odnosiłem się do PL -- gdzie w lato
    brakuje mocy głównie w dzień a w nocy zapotrzebowanie spada na tyle, że
    prąd rozdają za darmo żeby tylko zachęcić do jego spożytkowania. Dlatego
    ciągle się u nas mówi o rozwijaniu elektrowni -- ale nikt nie chce tego
    robić, bo to się elektrowniom zwyczajnie nie opłaca. Pośrednio sytuacja jak
    w Australii tylko na mniejszą skalę ze względu na klimat.

    W Australii zaś, jak już wspominałem, rozwiązaniem powinny być właśnie
    przepompownie szczytowo-pompowe, które by wykorzystały nadmiar energii
    solarnej w dzień i oddały po południu wspomagając elektrownie
    konwencjonalne, by na noc zostały już tylko same elektrownie. Budowanie
    magazynów na bateriach (Musk) to IMHO poroniony pomysł.

    Nieźle.

    --
    Pozdor
    Myjk